Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

1 Like

OMXS30 - blir spennende Ă„ se utviklingen her neste uke, brudd opp i en ny rente-eufori, eller konsolidering ned og i fĂžrste omgang fortsette den horisontale trenden?

Ved brudd opp ryker nok mine shortposisjoner, men de kan pÄ den annen side bli veldig lÞnnsomme dersom vi skal ned og teste stÞtte rundt 1250 igjen. Et spennende vippepunkt her altsÄ.

5 Likes

Andre kvartal med netto uttak fra oljefondet.

Jeg lurer pÄ om dette kan begynne Ä pÄvirke NOK kursen etterhvert, dersom staten selger utenlandske aksjer notert i USD og andre valutaer sÄ vil vi fÄ en ny stor kjÞper av NOK nÄr disse midlene skal brukes hjemme. Vi har sett denne effekten i Japan som ogsÄ gjerne selger utenlandske eiendeler i dÄrlige tider og dermed styrker JPY.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-08-28/biggest-wealth-fund-warns-outflows-are-affecting-risk-strategy

2 Likes

Hvis Andresassen har rett i det han sier her, sÄ kommer vi til Ä fÄ en enda sterkere re-prising av aksjer. Aksjer med P/E 20 er billig i en verden hvor 2% rente pÄ lÄn er hverdagen.

1 Like

Og eiendomsmarkedet i resten av landet vil fþlge etter Oslo


Jeg har alltid likt Jan fordi han stÄr for egne meninger og bryr seg ikke om konsensus. My kind of guy :slight_smile:

1 Like

Har sansen for han selv, og han burde egentlig fÄ rett i dette.
Men jeg er redd han undervurderer staheten til Øystein Olsen, hvorpĂ„ inflasjonsmĂ„l og hans bekymring for boligprisene kan resultere i renteheving nĂ„r vi burde fĂ„ en rentesenkning


Ser den, men i det du tar ordet “aldri” i munn nĂ„r du prater om noe, sĂ„ er du som regel ute pĂ„ veldig tynn is.

4 Likes

NĂ„r folk skriver “This time is different”, og at vi har en “ny normal”, da vet man at den siste idioten har kjĂžpt noe veldig oppblĂ„st.

Selvsagt kan vi ikke ha negative renter sÊrlig lenge. At man skal betale for Ä lÄne ut penger, og fÄ penger for Ä lÄne, det er ikke holdbart som et Þkonomisk system i lengden. Det er en unntakstilstand.

8 Likes

NĂ„ er det vel ingen lĂ„nekunder som fĂ„r noen av delene, men ser hva du mener. Vesten har vel aldri fĂžr mĂ„tte se til den 3. Verden for Ă„ fĂ„ hjelp til Ă„ redde veksten i verdensĂžkonomien heller. Og i 1899 var vel faktisk penger verdt noe. Og pengemengden knyttet til gullbeholdning. NĂ„ er det jo faktisk en hel del forhold som er spesielle i sĂ„ mĂ„te. Og jeg er ogsĂ„ usikker pĂ„ om all denne galskapen som har skjedd med pengesystemet kan endre spillereglene. Du sier ‘siste idiot’, men vet vi hvordan dette spiller inn? Vi forsĂžker jo pĂ„ en del ting som aldri har vĂŠrt forsĂžkt fĂžr eller?

1 Like

Tanken er vel at dette skal skje under en periode for Ä fÄ i gang motoren igjen. Litt som nÄr du fÄr stÞt med strÞm for Ä fÄ igang hjerte etter at det har stoppet med defibrillator. Problemet er at mange ser pÄ dagens intervensjoner fra sentralbankene og tror at de vil vare evig i samme omfang. USA har allerede begynt Ä trappe ned.

At rentene kan vĂŠre “relativt lave” mot det historiske snittet over en ganske lang tid er en annen ting. La oss si snittet er 5% og vi kanskje fĂ„r 3-4% sentralbanksrente om noen Ă„r. Det tilsvarer at du fĂ„r operert inn en pace maker om jeg skal fĂžlge analogien over.

1 Like

Japan har vel kjÞrt med lave renter i tre tiÄr?

Ja, hvis det gÄr riktig ille sÄ er det mulig Ä fÄ et japan scenario. Men da vil du ikke sitte pÄ hverken aksjer eller eiendom (for spekulasjon).

Men dette er jeg helt enig i. NÄr jeg sier lave renter sÄ snakker jeg om mindre enn 5 %. BoliglÄnskunder mÄ tÄle 7-8% allerede nÄ +SIFO budsjett + alle faste kostnader. De som tok lÄn da renta var 4% for et par Är siden mÄ tÄle 9 %. Det vil si at reglene er strammet inn mer enn nok. LÞsningen mÄ finnes andre steder for argumentet om at det er enkel og billig kreditt som driver boligprisene holder ikke vann.

1 Like

Det er i hvertfall en voldsom kredittvekst vi ser blant norske husholdninger.

1 Like

Ja og i gruppen norske husholdninger er nok andelen som har kjĂžpt ny bolig de siste 3 Ă„rene i klart mindretall. SĂ„ her er det flere forskjellige forhold som spiller inn.

Snittet gÄr opp sÄ hvis det er liten omsetning i boligmarkedet kan det vÊre en del refinansiering av eksisterende lÄn som gÄr til forbruk og/eller oppussing. Jeg har ikke tall pÄ dette (hvor stor del kommer av nye lÄn og hvor mye er refinansiering), men det vi vet er at snittet Þker i en takt som ikke er holdbar nÄr vi ser pÄ BNP og forventet lÞnnsvekst i Ärene som kommer.

2 Likes

Det er sant. Det foregÄr mye refinansiering til forbruk. De kan heller stramme inn der. Ikke stenge en halv generasjon utenfor markedet ved Ä stramme inn pÄ feil plass.

Japan har en minskende befolkning og skal vÊre fornÞyd med nullvekst. Det vi mÄ begynne Ä mÄle i fremtiden er vekst i levestandard ikke BNP vekst (nei jeg stemmer ikke MDG).

Og tror du ikke dette vil fortsette? Med hele gjeldssituasjonen, ikke minst i Japan, men ogsĂ„ i resten av verden sĂ„ kan jo ikke engang statene komme seg ut av dette “med livet i behold” om rentene skulle gĂ„ opp til 7-8% (det som boliglĂ„nskundene mĂ„ tĂ„le for Ă„ lĂ„n).