Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det var en kommentar til @holmes som sa at USA var i ferd med Ä sette opp renten som et eksempel pÄ at vi ikke kom til Ä ha lav rente lenge. Mao argumenterte jeg i sammme retning som deg. :wink:

Jeg tror dette vil fortsette sĂ„ lenge man tror lave renter er “lĂžsningen” noe jeg ikke har noe sĂŠrlig tro pĂ„ at er riktig. Ref Japan og tre tiĂ„r med lave renter.

Som Morti pÄpeker sÄ er Japan i en sÊrstilling, lav befolkningsvekst og lav innvandring,sÄ det kan ikke sammenlignes direkte. Jeg tror ikke vi fÄr Japan scenariet selv om jeg heller ikke utelukker det helt, dersom vi ogsÄ stenger grensene mer. Men det jeg absolutt ikke tror pÄ er haussescenarioet med evig lave renter samtidig som eiendom og aksjer fortsetter Ä stige ( det kan evt fortsette en viss tid, men ikke veldig lenge til nÄ). Lave renter over sÄ lang tid er ikke Þnskelig heller fra sentralbankenes side. Dette er et midlertidig tiltak, som kan bli mer permanent dersom realÞkonomien utvikler seg i feil retning (og dermed drar med seg andre formuepriser)

Jeg skjÞnte det Christian. Jeg bare bygget videre pÄ det :slight_smile:

1 Like

Tjah, lav befolkningsvekst (utenom innvandring) er ganske sÄ vanlig. Jo lenger sÞr i Europa, jo verre, ettersom velferdsgodene for foreldre er dÄrligere. Innvandringen gjÞr jo at befolkningen ikke nÞdvendigvis gÄr ned, men fÞrstegenerasjonsinnvandrere er nok neppe et pluss pÄ budsjettet til det landet.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/11411907/Italy-is-a-dying-country-as-babies-no-longer-replace-people-who-die-says-health-minister.html

1 Like

Null vekst betyr status quo. Er jo ikke sÄ galt om vi hadde stÄtt stille et par tiÄr. Hvis det samkjÞres med befolkningsnedgang, fÊrre arbeidstimer og mindre andel arbeidende her i Norge. Ingen av disse tingene er urealistisk. Vi Þker heletiden output per time her i landet ogsÄ. Jeg syns det skjer mye politisk som er interessant nÄ. Mange nye politiske partier fÄr oppslutning rundt om. Dette kan bli et tema. AltsÄ, skal vi fortsette forbruksÞkonomien eller bytte i mer fritid?

1 Like

Helt enig, jeg er mer interessert i fritid enn materielle goder pr dags dato. Om standard arbeidsuke hadde gÄtt ned med f.eks. 2,5 timer, sÄ tror jeg ikke det hadde vÊrt sÄ dumt.

3 Likes

Jeg og. Selv om jeg ikke hadde fÄtt nyte godt av det personlig. Ressursbasert hvor vi hensyntar fremtidige generasjoner og bÊrekraftig bruk av ressurser gir mer lykke og bedre samvittighet

Italia har pengepolitikk sammen med de andre eurolandene , sÄ du mÄ se pÄ snittet. Men det stemmer at Europa deler noe av de demografiske utfordringene med Japan, men har delvis lÞst det med hÞyere innvandring, og ganske Äpne grenser mellom EU landene. Landene i Europa mÄ vÊre veldig forsiktig for Ä ikke falle ned i samme felle.

1 Like
4 Likes

Grunnen til at jeg har avsluttet short posisjonene er i tilfelle vi har en bear trap som i 98/99, 06, 11/12. Jeg kan godt ta feil og at det faller allerede i september, men da fĂ„r jeg heller “kjĂžpe tilbake” med et lite tap. I dag stengte OMXS30 over 12 mĂ„neders glidende snitt som historisk har gitt stor sannsynlighet for videre oppgang (pĂ„ litt sikt 1-2 Ă„r). VĂŠr obs pĂ„ at jeg ikker prĂžver Ă„ fange kortsiktige topper og bunner her (og jeg er fortsatt like kritisk til den fundamentale utviklingen).

5 Likes

Jeg var short i januar (historisk best avkastning), men ikke i september (den verste). Vi fÄr se hvordan det gÄr (men januar var OK Ä ligge short i Är da :slight_smile: )

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-08-31/why-september-could-be-huge-for-markets-all-around-the-world

2 Likes

Mulig det dekkes inn shorter nÄ i Europa, da kan det gÄ fort opp selv om det ikke er noen fundamental grunn. Stockholm opp over 1% idag.

Noen tanker rundt NOK vs SEK fremover, skal den fortsette Ă„ styrke seg?

Jeg har ikke noe veldig sterkt syn pÄ det, bortsett fra at markedene nÄ ser ut til Ä normalisere seg noe, og da burde ogsÄ nok/sek normaliseres (Dvs en viss fortsatt styrking av nok, men trolig ikke tilbake til gamle nivÄer siden oljen ikke vil nÄ gamle hÞyder). Ny oljenedtur vil kunne ta med seg kronen nedover, men oljeprisen ser ut til Ä kunne stabilisere seg nÄ og evt stige sakte fremover. Jeg synes begge valutaene fundamentalt sett er billige sÄfremt vi ikke fÄr kriser innen bolig og eiendom som smitter over pÄ bankene. Mye om og hvis, der vi er nÄ :slight_smile: det er litt fordi fordi forskjellige krefter drar i hver sin retning, voldsomme stimulanser vs en laber konjunktur.

Se ogsÄ posten over om at nok kan styrke seg selv med svak utvikling i Norge dersom regjeringen fortsetter Ä holde sugerÞret ned i oljefondet.

2 Likes

UnngÄr vi en italiensk bankkrise er det grei skuring opp mot nye boblehÞyder

1 Like

Litt om dette her, sek vil styres av hvor ekspansiv sentralbanken er der (formÄlet med den ekstreme pengepolitikken er delvis Ä holde SEK svak). NÄr rentene der gÄr tilbake til mer normale nivÄer (eller i hvert fall til pluss) vil trolig den svenske kronen styrke seg. Det er ikke ventet at de vil heve renten fÞr i andre halvdel av 2017.

1 Like

Takk for hjelpen, ble litt klokere :slight_smile: FÄr fylle pÄ Betsson og la valutaen gÄ sin gang. Kanskje de fÄr gevinst dersom de har majoriteten av inntektene i utlandsk valuta, mÄ lese meg opp.

1 Like

Ja, med Betsson fÄr du eksponering til alle landene de er representert. Tyrkiske lire sto for 14% av omsetningen i q2. Tror ogsÄ Norge er godt representert, og dermed vil sterkere NOK gi en positiv effekt pÄ resultatet, mens en svak SEK vil holde kostnadene nede.

1 Like

Hu og HEI hvor det gÄr!

Det herjes med olja


Virker som fokus nÄ ligger pÄ lave renter.