Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Noen andre som har lignende tanker rundt S&P500?

10Y pÄ 2.89% nÄ. Tipper vi +3% blir det beeeeeaaaaarrr

Futures er opp:
image

Kanskje et dumt spm, men hva mener du med 10Y?

10 Ă„rs renten i USA :slight_smile:

2 Likes

2 Likes

S&P 500 gikk opp fredag og nÄ tidlig i handelen slik futuresene antok.
Jeg la inn bestilling mÄ mini futures nÄ, men skal se det an litt gradvis nÄ. Usikker pÄ om infrastruktur nyhetene til Trump vil fÞre til aksjeboost eller nedgang nÄr folk innser at det Þker underskuddet og dermed Þker renten seg. Vi er farlig nÊr 3% krysser vi der sÄ blir det nok mye tÞffere med oppgang i aksjemarkedet. Er endel som spÄr at den vil bevege seg fort over 3% da det er lite motstand. Men sÄnn teknisk analyse i rentenivÄ har jeg ingen peiling pÄ om fungerer i det hele. SÄ stoler nok mer pÄ at folk graver seg inn i tallene pÄ hvor forferdelig Þkonomien i USA egentlig er.
Flirer godt nĂ„r jeg ser alle ekspertene sjokkert over at de vil stimulere en Ăžkonomi som gĂ„r sĂ„ godt Ă„ at den va vil “koke” over. :joy: Den er overstimulert det er sant, men den er ikke “god”. Tidligere i denne trĂ„den har jeg vel ikke kommentert arbeidsledighet tallene i USA, de er kunstig lave som fĂžlge av tullete statisstikk samme med de nye “jobb” tallene. De har vel endret seg pittelitt etter Trump ble president (mer produktive jobber, fremdeles ikke mye). Men mesteparten av jobbene som skapes er deltidsjobber, sĂ„ faste stillinger blir sakt opp og delt opp i mange flere stilliger. Da “skapes” det nye jobber. Jobbene er ogsĂ„ mesteparten i service industrien, derfor blir ogsĂ„ lĂžnningene aldri hĂžyere. De har det ogsĂ„ slik at vist man gir opp Ă„ sĂžke etter jobb sĂ„ forsvinner man ut av statisstikken
 De har derfor fryktelig mange som lever pĂ„ staten, deres velferdstat er verre enn vĂ„r egen faktisk. Over 40 millioner pĂ„ foodstamps selv nĂ„ i gode tider. Inflasjonstallene er ogsĂ„ manipulert, de handplukker hvilke ting som skal vĂŠr med slik at man ikke ser de reelle prisstnigningene. De justerer ogsĂ„ ned inflasjon korrigert for “þkning i kvalitet” som om at de Kina skrapet amerikanerne nĂ„ kjĂžper kontra 90 tallet er av bedre kvalitet. Samme gjelder forsovidt Norge. Syntes det er synd vi ikke ettergĂ„r desse statistikkene mer i media, har aldri lest kritikk noen gang om dette. Kun kanskje nĂ„r det gjelder Kina.
Var sÄvidt noen fÄ diskusjoner rundt boligpris statisstikk endringene som nettopp skjedde, men vi lytter til ekspertene og slÄr oss raskt til ro. Dette er ting vi aldri avdekker fÞr det er alt for sent.

ES er svak, ser vi 2500 allerede i kveld??

DJ mulig rĂžd dag.

Noen som har studert dollarkursen og har en mening om hvilken retning den skal bevege seg den kommende tiden? Potensielt hvor lavt/hvor hĂžyt? :slight_smile:

Om et/to Är tenker jeg veldig lavt. Men ser endel som mener dollar gÄr opp ogsÄ fÞrst nÄ nÄr usikkerheten stiger. Men nÄr ting krakker Ä amerikanerne mÄ trykke 2 trillioner i Äret gÄr det nok ned.

So it begins.
Blir vel panikk nÄ da?
SÄ denne ogsÄ nÄr jeg sjekket etter tallene pÄ cnbc

Som jeg trodde. Ingen Þnsker Ä kjÞpe skrapet til USA uten Ä fÄ bedre betalt. SÄ da mÄ rentene opp da :open_mouth:
Blir mer dyrekjÞpte underskudd/gjeld nÄ fremover om ikke FED kommer til redningen.
Uansett tror jeg krakket kommer fĂžrst.

Kjempekrakk

1 Like

4 Likes

CPI 1.8 lÄg i mitt interval for mere bull, sÄg 1.7 - 1.9 som viktige nivÄer, allt over 2 = bear. Har skalat in litt lange posisjoner idag.

FÞr dollarsvekkelse. Sa ikke krakket skjer akkurat nÄ.
Men ilÞpet av Äret har jeg troen pÄ.

Dollaren vil ikke gÄ i dass sÄ lenge de signaliserer renteoppgang. Jeg ser ikke noe krakk de neste 5 Ärene, sÄ etter min mening ser du spÞkelser ved hÞylys dag. Inflasjonen ligger omtrent pÄ mÄlnivÄ (som mange Þkonomer inkludert meg selv mener er et for lavt mÄl), renteoppgang er forutsigbar og ventet, og det er langt opp til normale nivÄer.

Vi kan antakelig vente oss en mer normal stigning bĂžrsstigning fremfor den usunne oppgangen vi har hatt i fjor, og noen bremser etter hvert som risikofrie investeringer blir mer attraktive igjen, men noe krakk ser jeg ingen tegn til. Tvert i mot virker Ăžkonomien sunnere for hver dag, og da er det naturlig at myndighetene toner ned stĂžttetiltakene.

10 Likes

Ja er delvis enig. Dollaren gÄr sannsynligvis opp ettersom renten stiger/vil stige mer.
Men poenget er at USA ikke har rÄd til en hÞyere rente. De kan ikke betale rente ettersom de ikke har penger til overs og mÄ allerede lÄne en trillion mer i Äret for Ä dekke underskudd (derunder Ä betale renter pÄ den enorme gjelden).
Men det viktigste er at hÞyere rente vil fÞre til kollaps i aksje, eiendom og obligasjoner. Dette presser USA/FED, til Ä gjÞre nÞdtiltak. Dvs rentenedsettelse, mer pengetrykking kjÞpinh av obligasjoner osv
 Det kommer til Ä bli sÄ mye denne gangen at dollaren skal ned.
Husk i 2009 osv QE123. De blir smÄtterier forhold til qe4 pluss den gjelden som mÄ til for Ä dekke underskuddet. Som nÄ er pÄ stÞrrelse med stimulansepakkene etter finanskrisen.