Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Ironisk hvordan det er venstresiden i USA, som med sitt Trump-hat og idiotiske “Ogga Bogga Russland” konspirasjoner, som har tvunget Trump til Ă„ bruke denne typen retorikk mot Russland. Han gikk til valg pĂ„ detente og “no more stupid wars”. FĂ„r hĂ„pe dette er mer salg enn noe annet fra Trump sin side.

NÄr vi samtidig ser krigshissere som Bolton (som seriÞst er klin gÊren) og Pampeo komme inn i adminstrasjonen, sover jeg allikevel dÄrlig om natten.

1 Like

Trump driver jo med ren “Jeg er sĂ„pass gĂŠrn, at du burde bare la meg fĂ„ det som jeg vil”-taktikk.

Jepp. Denne kom ogsÄ nÄ, kanskje det finnes hÄp:

trump

Hva er sjansen for at Russland ikke har prÞvd Ä pÄvirke valget i USA? Liten i mine Þyne.

Dersom det er fabrikkert, hvem tror du stÄr bak? Tror du gassangrepet som skjedde i fjor ogsÄ var fabrikkert?

Det blir bare spekulasjon!

Poenget er: Skal vi bare stole pÄ opprÞrere som tilhÞrer en gruppe som sverger tiltro til IS, og som taper kampen i det aktuelle omrÄdet? Skal vi ikke gjennomfÞre en granskning fÞr vi konkluderer? Er det mindre troverdig at Russland snakker sant nÄr de sier det ikke har funnet sted, enn at opprÞrere som ikke Þnsker amerikansk tilbaketrekning snakker sant? Skal vi virkelig tro at Assad er sÄ DUM at han bruker et stridsmiddel med NULL militÊr verdi og som risikerer vestlig intervensjon LIKE FØR krigen er vunnet? Jeg mener, seriÞst? Tror noen virkelig pÄ dette?

I krig og konflikt er det alltid lĂžgn og disinformasjon. Det beste vi kan hĂ„pe pĂ„ er at FN eller OPCW (Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons ) gjennomfĂžrer en granskning. FN gjorde dette i fjor, da vi sĂ„ noe tilsvarende hevdet av de “Hvite Hjelmene”. InspektĂžrene kunne IKKE konkludere med at det var det syriske regimet som stod bak i 2017.

Ironisk nok VET vi at rebellene har brukt kjemiske vÄpen MANGE ganger. For eksempel mot hverandre i interne strider (https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-chemicalweapons/exclusive-chemical-weapons-watchdog-investigates-ghouta-attacks-sources-idUSKCN1GB12O).

Oppsummert har Assad har alt Ä tape pÄ bruk av kjemiske vÄpen: Krigen er vunnet, USA pÄ vei ut, og det gir ikke mening militÊrt sett. Bruk risikerer at USA skal bombe deg tilbake til steinalderen. PÄ den andre siden har du krigslobbyen (Israel, nykonservative og industrien) og islamske fundamentalister som i Ärevis har Þnsket Syria fjernet fra kartet. Qui bono? Who benefits?

Med sine 13 twitter-troll, som er det eneste de har klart Ä fÄ opp etter 2 Ärs etterforskning? De som lagde Bernie-memes med katter pÄ? Det finnes ingen substansielle bevis pÄ virkningsfull russisk innblanding i det amerikanske valget.

Russlandhysteriet i USA oppstod etter Wikileaks slapp alle DNC-filene sommeren 2016. Clinton kampanjen - genialt nok, Êre vÊre - skyldte pÄ Russland uten noen form for bevis. De tillot ikke en gang amerikanske sikkerhetstjenester Ä se pÄ serverne sine. Neida, det ble gjort av et privat drittfirma.

Leser man de syltynne “rapportene” med “bevisene” som har sett dagens lys, har disse sĂ„ morsomme disclaimere at det like sĂ„ gjerne kunne stĂ„tt “FUNNET OPP MENS VI HAR HØYE SOM FJELL PÅ” over hele forsiden.

Siden den gang har de spunnet denne fantasien godt hjulpet av Trump-hat. For Ă„ bruke et Clinton-begrep, det hele er en stor, jĂŠvla, rĂ„tten “Nothing Burger”.


Hva gjelder Mueller og heksejakten pÄ Trump, har jeg fra dag 1 hevdet: De vil aldri finne bevis pÄ at han har noen som helst suspekte relasjoner med Russland. Det de derimot kanskje vil klare Ä finne noe pÄ er andre ulovligheter - det vÊre seg korrupsjon eller noe annet sivilt. Det er DETTE de satser pÄ, og det er dette alt handler om. Trump skal fjernes for enhver pris, men det blir ikke pga. Russlandanklagene.


Vet jeg bruker sterke ord og bilder, men det er faktisk sÄ ille stilt.

6 Likes

Enig med siste taler. Assad har alt Ä tape pÄ Ä bruke gass slik situasjonen er nÄ. Det virker noe underlig.

Synes du har mange interessante tanker, men jeg skjĂžnner ikke helt hva du mener med dette:

OpprĂžrerne sverger ikke tiltro til IS? De sloss jo mot IS, men fĂžrst og fremst mot Assad.

Er en grunn for at det er dedikerte algoritmer som handler utelukkende pÄ Donald sine twitter meldinger. God avkastning har de ogsÄ!

NPR - planet money hadde sin egen bot den het Botus:smiley:
Morsom podcast episode

https://twitter.com/botus?lang=no

Dette er en misoppfatning som har fĂ„tt oppstĂ„ etter at det i flere Ă„r nĂ„ har vĂŠrt snakk om “moderate” rebeller som sloss “pĂ„ vegne av folket mot Assad”. Begge deler er bokstavelig talt lĂžgn. Av verste sort.

NÄr man gÄr i dybden og ser pÄ hvilke opprÞrsgrupper som sloss i Syria, iblant mot Assad, ser man fÞlgende:

  1. De er snakk om muslimske fundamentalister, som
  2. Eksplisitt eller implisitt stĂžtter IS, og som ofte
  3. Sloss mot hverandre og har helt andre agendaer

Hva gjelder opprÞrsgruppen som hevdet Assad brukte gass, sÄ er dette snakk om disse sjarmtrollene:

Wikipedia: Jaysh al-Islam (Arabic: ŰŹÙŠŰŽ Ű§Ù„Ű„ŰłÙ„Ű§Ù…â€Ž, meaning Army of Islam), formerly known as Liwa al-Islam (Arabic: Ù„ÙˆŰ§ŰĄ Ű§Ù„Ű„ŰłÙ„Ű§Ù…â€Ž, Brigade of Islam), is a coalition of Islamist rebel units involved in the Syrian Civil War. Its primary base of operations has been the Damascus area, particularly the city of Douma and region of Eastern Ghouta. Jaysh al-Islam is the largest rebel faction in the area, as was Liwa al-Islam. The group was a part of the Islamic Front. The organization has rejected membership of the Free Syrian Army. The group along with Ahrar ash-Sham are among the main rebel groups supported by Saudi Arabia. Having previously promoted an Islamic state under Sharia law, since 2015, Jaysh al-Islam has called for the Syrian government to be replaced by a technocratic body that represents the diversity of the Syrian people. Although formed to counter the influence of Al Qaeda’s Syrian affiliate al-Nusra Front, the group cooperated with al-Nusra until late 2015.

SÄ er det opp til oss Ä tro pÄ at disse halshuggerne, (tidligere?) medlemmer av IS og sÄgar motstandere av Al Qaida fordi de ikke var fundamentalistiske nok, plutselig er blitt snille og sannhetssigende gutter som Þnsker demokrati.

Kjþss meg midt i


https://sana.sy/en/?p=130327
Sjekk datoen


1 Like

During a meeting of the Russian military staff in Moscow on Tuesday, Gerasimov said that Russia has reliable information that militants are preparing to falsify a chemical attack against civilians to accuse the Syrian Arab Army, noting that the US is planning to accuse the Syrian forces of that.

There is notable activity in eastern Ghouta by the so-called “White Helmets” and film crews had already arrived at the scene with satellite video transmitters which are ready in place, the Russian Officer said.

Begynner for alvor Ä dra seg til her nÄ!

41
14

Russland blÞffer neppe nÄr de sier ethvert missil mot Syria vil bli skutt ned, og at utskytningsstedet vil bli angrepet.

Det er en god ting.

Fordi det betyr forhÄpentligvis at generalene i Joint Chiefs of Staff (og tilsvarende i UK / FRA) forlater rommet og nekter Ä starte WW3 hvis de blir bedt om det pÄ bakgrunn av et udokumentert, ulogisk og trolig iscenesatt gassangrep.

SÄ fÄr May og de andre sosiopatene som Þnsker Ä bygge videre pÄ fantasien om at Russland er en trussel mot Vesten - for Ä rette fokus vekk fra internt problem XYZ - bruse med fjÊrene sÄ mye de bare vil.

4 Likes

image

Tror du i din villeste fantasi at FN styrkene lar seg stoppe av Russland og Iran -Assad Regimet ?
Dette er en maktdemonstrasjon inntil det blir vedtatt en FN resolusjon av FNs sikkerhetsrÄd eller generalforsamlingen.

Jeg ser du endret teksten radikalt fra fÞrste post. Donald er en lÞs kule pÄ dekk, men dette er mye stÞrre enn en TwitterkÄt pressident.

Her skjÞnner jeg rett og slett ikke hva du mener? FN har pent lite de skulle sagt om Syria, eller andre ting for den saks skyld. Ingen av stormaktene bryr seg et spÞtt om GF eller sÄgar SR hvis det kommer til stykket.

Mulig jeg misforstÄr her.

Uansett: Ja, jeg mener at de som Ăžnsker Ă„ bombe Syria kan ikke gjĂžr dette i all den tid Russlands uttalte holdning er troverdig.


Og hvis du leser mine tidligere poster, sÄ er jeg smertelig klar over det stÞrre bildet jeg antar du henviser til. Dvs. hvorfor Syrias skjebne er forbundet med sÊrinteresser som kort fortalt Þnsker Assad bort, rÞrledninger inn og til slutt Iran destruert.

Trump er jeg mye mindre bekymret for enn de fleste, til og med Twitteren hans. Det er hans salgskanal - det sÄ vi senest i gÄr hvor han bÄde rasler med sabler, men direkte etterpÄ strekker ut en hÄnd og sier at Russlandhysteriet er skapt.

Han gikk tross alt til valg pÄ Ä slutte med disse idiotkrigene. Noe jeg tror fortsatt er hans mening bak en Twitterfasade som ikke nÞdvendigvis matcher dette til enhver tid.

Men klart, mulig de nykonservative krigshisserne har hjernevasket Trump ogsÄ. Det forblir uansett underordnet utgangspunktet: Du angriper ikke sÄ lenge du tror pÄ Russlands advarsler.

FN har mye Ä si om situasjonen i Syria og dets medlemmers respons. Russland og US hakket i stykker hverandres forslag. FNs sikkerhetsrÄd: (faste medlemmer) USA, Russland, Kina, Frankrike, Storbritannia. Russland er pÄ kollisjonskurs med 3 av landene her.

Utfordrende Ă„ Ă„ fram poenget med et par linjer tekst.

Ja, det er innflÞkte greier. FN er ikke uviktig som sÄdan, og SikkerhetsrÄdet er jo et interessant skue i slike situasjoner.

Seansene i SR blir nĂŠrmest dukketeater, hvor diplomatene uttaler sine offisielle anklager og stĂžtteerklĂŠringer om hverandre. Og gitt vetomekanismen blir de nĂŠr sagt aldri enige om noe som helst :wink:

Hvis noen skulle ha interesse av Ă„ lĂŠre mer om de sĂ„kalt “hvite hjelmene”: