Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Har hytte der oppe. Kanskje eg burde begynne Ă„ preppe med eit par boksar snus


Dersom Russland blir bombet vil Jotunheimen trolig fÄ en god del radioaktivt nedfall https://www.ngu.no/nyheter/jotunheimen-fortsatt-radioaktiv

Eventuelt kan Russland forsÞke Ä stoppe en atombombe pÄ vei fra USA, sÄnn ca over Norge?

1 Like

Vet ikke hvor riktig det er, men pÄ «Tid er penger»-podcasten mener jeg de sa at presidenten i USA kan trade ut fra egne handlinger som president uten at dette betraktes ulovlig. Er jo helt vilt i sÄ fall! :flushed:

Da Trump gjorde alvor av kandidaturet sitt lurte jeg pÄ om slik innsidetrading var motivasjonen hans, evt via familie, men at noe slikt kunne vÊre lovlig hadde jeg aldri forestilt meg??

Det meste av korrupsjon er lovlig i USA.

Det er jo helt sjukt egentlig om det er riktig, men ikke umulig at det er sĂ„nn (han har jo immunitet fra det meste og kan frifinne seg selv). Presidenten har rimelig frie tĂžyler til Ă„ gjĂžre hva han vil har jeg skjĂžnt, sĂ„ kanskje systemet antar at de som inntar embetet er hederlige mennesker med edle motiver? “The founding fathers” hadde neppe sett for seg at en Twitter-wielding lĂžs kanon skulle innta det hvite hus. Dog finnes muligheten for med riksrett (har felt eller ville felt presidenter tidligere) og med det 25. grunnlovstillegget (tror ogsĂ„ det har vĂŠrt brukt fĂžr).

Det var jo mye brÄk rundt ham om at han ikke ville avhende (eng: divest) virksomhetene sine innen han inntok embetet og jeg fikk inntrykk av man ikke kunne gjÞre mye om han motsatte seg det. Mulig han endte med Ä overfÞre styringen av virksomhetene til barna? Og sÄ er det hele denne greia med at han ikke vil offentliggjÞre selvangivelsen sin for Är tilbake. Det stinker det jo mildt sagt av.

Mitt inntrykk er at han har motiver sĂ„ holder til Ă„ sko seg og sin familie ved hjelp av president embetet. “America First”-doktrinen er nok mer et skalkeskjul for den noe mer dulgte “Trump First”-doktrinen om du spĂžr meg. Hvorvidt han lykkes vites nok ikke ennĂ„. Kan uansett ikke se for meg at Ă„ slĂ„ ned pĂ„ multi-laterale avtaler skal gi noe positivt hverken til USA eller verden for Ăžvrig.

Og til slutt, at denne mannen har tilgang til verdens stÞrste arsenal av atomvÄpen og at ingen i praksis kan stoppe ham om han fÄr lyst til Ä utslette rakettmannen fra denne jorda skremmer meg en smule. ForhÄpentligvis er han smart nok til Ä la vÊr og at et Fox News-talkshow ikke finner pÄ Ä gi ham noen dÄrlige idéer en dag humÞret hans ikke er det beste. grÞsse ved tanken pÄ det

https://www.npr.org/2017/10/03/555266383/why-president-trump-has-exclusive-authority-to-order-a-nuclear-strike?t=1530129949536

There is not a single check built into the nuclear launch protocols.

Mye rare pÄstander og uvitenhet om USA og Trump


Fakta er at USA gÄr sÄ det griner, enda bedre under Trump og Europa sett under ett sliter big time pÄ alle mÄter! HÞy arbeidsledighetstr og sakker akterut for stort sett resten av verden

1 Like

Hva sikter du til spesifikt?

Denne? :wink:

1 Like

Hvilket i stor grad kan spores tilbake til Obamas presidentperiode og andre ytre effekter. Jeg vil mene at USA gÄr sÄ griner mer pÄ tross av Trump enn pÄ grunn av ham. Selv om skattepakken hans har fÄtt virke i noen mÄneder allerede er det for tidlig Ä trekke noen konklusjoner ut fra om den virker eller ikke. Det fÞrste Äret Trump var president gjorde han ikke mye av betydning for den amerikanske Þkonomien.

Endelig dom over Trumps pÄvirkning pÄ den amerikanske Þkonomi kan vi sannsynligvis tidligst se om noen Är.

Grav gjerne frem kilder som pÄstÄr det motsatte. Frem til nÄ har du ikke gjort annet enn Ä komme med rare pÄstander selv.

2 Likes

Ja, nÄ begynner «moroa». HÄper noen av partene kan ta til fornuft snart.

1 Like

Begynnelsen pÄ slutten?

Fytti.

Eller slutten pÄ begynnelsen?

FĂžler at aksjene mine er tatt som gisler :joy:

3 Likes

Trade wars and protectionism have been implicated by some scholars as the cause of some economic crises, in particular the Great Depression.

2 Likes

Ser du sÄ mÞrkt pÄ tiden framover @holmes ?

NĂ„r ser du for deg at vi ser virkningene av dette i aksjemarkedet eventuelt?

Dette er tendenser jeg absolutt ikke liker og som ikke er bra for verdensÞkonomien
 nÄr det er sagt sÄ er makro ekstremt vanskelig Ä spÄ og det enkleste verktÞyet vi har (imo) er teknisk analyse av indeks.

3 Likes

Interessant utvikling i Norge:

1 Like

HĂŠren i Nord hadde ikke holdt 20 minutter

2 Likes

Jeg tror at akkurat nÄ sÄ har Norge oppnÄdd maksimal pengebruk ift forsvarsevne ratio. Vi kunne nok redusert pengebruken med 80% og vÊrt akkurat like hjelpelÞse, eller vi kunne Þkt pengebruken med noen fÄ milliarder og fÄtt drastisk mer tilbake for pengene.

Men det blir jo garantert ikke krig , sÄ hvorfor skal vi bruke penger pÄ sÄnt vel?

1 Like

Ut fra bÞrsene i USA mÄ jo handelskrig vÊre helt toppers.

3 Likes