Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Hæren i Nord hadde ikke holdt 20 minutter

Jeg tror at akkurat nå så har Norge oppnådd maksimal pengebruk ift forsvarsevne ratio. Vi kunne nok redusert pengebruken med 80% og vært akkurat like hjelpeløse, eller vi kunne økt pengebruken med noen få milliarder og fått drastisk mer tilbake for pengene.

Men det blir jo garantert ikke krig , så hvorfor skal vi bruke penger på sånt vel?

Ut fra børsene i USA må jo handelskrig være helt toppers.

Oslo Børs virker som en skvetten gjeng. Gjerne minus når USA går i pluss og idag dundrer det i minus mens USA som faktisk ER i handelskrig nesten trekker på skuldrene.

Dow ned 0,77% nå.

Joda, men det er jo nesten “vanlig dag på jobben”. OSE ned 0,9%

Oljen stuper. Kan bli lettere interresant i morgen…

Her er en av grunnene jeg ikke har shortet skikkelig markedet enda.
Regnet et med Trump vil skremme markedet med å lansere sinnsyke krav og trusler. For så ro inn mer aksepterendes avtaler.
Så med EU, Canada og andre allierte regner jeg med han fikser okei avtaler.
Kina sikkert også, men der vil det sannsynligvis kriges lenge for å få skikk på Kina og unngå at de tar over som verdens mektigste land.

Det tekniske for Oslo børs er så positivt det kan bli iflg Ichimoku Cloud.

Samtidig, det ser ut til å kunne bli en trippel topp også, http://thepatternsite.com/tt.html den blir bekreftet hvis OSEBX går under 870. Target er da på 850-ish, så ikke noen kjempekrise akkurat. :stuck_out_tongue:

Største siden februar :sweat_smile:
Begynner bli litt usikker selv akkurat nå.
Vi har nå på mange indekser så og si dannet en dobbel topp, eller trippel på Oslo Børs som Christian sier.
Før finanskrisen også toppet vi ut på lignende måte, det Amerikanske markedet har ikke stoppet opp slik på lenge. Jeg lurer på om vi holder på å dette utføre stupet akkurat nå. Eller om vi skal til å begynne på den siste harde oppgangen.
Egentlig føler jeg at Trump skattekutt rallyet som var helt absurd burde vært det siste store rallyet. Eller det generelle rallyet siden han ble president. Rundt 40% fra November 2016 til Januar 2018. Etter et rally som allerede hadde vart i 7,5 år uten skikkelig korreksjon.
Likevel har jeg liksom den følelsen av at markedet vil overleve frem til 2019 når den europeiske sentralbanken faktisk kutter ut støttekjøp. Da vil det virkelig ta av etter min mening. Da er festen slutt.

Ta ser positivt ut nå, kan ikke forsvare min short posisjon lenger dessverre

På hvilken indeks?
Du tror på videre oppgang nå ut året?
Er ikke usannsynlig, jeg tørte ikke kjøpe Mini Future av nettopp den grunn.

Omxs30

Ikke ofte jeg reagerer på artikler, men her kunne redaktør spart seg for mye spekulering.

So far so good, nå vill jag se ett brudd opp og $3000. Show me the money.

Selv jeg som er en krakknisse tror faktisk at dette vil skje :sweat_smile:
Buybacks og penger som flykter fra andre markeder vil fremdeles pushe det amerikanske markedet opp tror jeg. Men jeg tror man bør f
Vet ikke helt hva som skal til for å faktisk snu dette markedet. Nå som rentene er påvei opp er det et tidsspørsmål, men vi trenger utløsende faktorer.
Usikker på om kræsjene i Kinas aksjemarkeder og andre emerging markeder(blanding av valuta og aksjefall) blir nok. Eller om vi må vente til boligmarkedet i Australia, London osv faktisk krakker. Eller at noen av de svake EU landene sine banker/markeder kræsjer igjen.

Hva gjør du mens du venter på krakket @RedEnergy? Hvor lenge har du ventet?

Jeg er ung og nyutdannet og driver mitt eget selskap så jeg har ikke så veldig mye penger å spekulere med. Jeg er mest opptatt av politikk og makroøkonomi, og det har påvirket hvordan jeg ser på verden.
Hensikten var egentlig aldri å spekulere i aksjer, men etterhvert som jeg leste mer og ble flinkere fant jeg ut at jeg må gjøre noe med det. Derfor har jeg nå gått mer inn på aksjer direkte for å lære meg hvordan tjene på krakk. Men også hvordan jeg skal kunne gjøre aksjehandel om til en lønnsom jobb i tillegg til det jeg allerede driver med.
Jeg er en slik som tenker at for å bli rik, og kunne bli finansielt uavhengig så må en investere i “papir” som kan skaleres enkelt. I håndfaste bedrifter og yrker så går det mye saktere. Jeg vil derfor bruke endel tid på å jobbe med aksjehandel i fremtiden for å bygge opp en solid formue.

Det er selvsagt mange kraknisser som meg som har vært med i aksjemarkedet tidligere, men feiget ut eller ikke blitt med (som meg) og gått glipp av svært mye gevinst.
Det er rett og slett ikke lett og time markedet. Men uansett så bør en jo ikke egentlig forvente at et bullrun som følger en finanskrise, hvor problemene ikke ble løst, de ble bare blåst opp igjen ved mer gratis penger, skal kunne bli et av de lengste siden andre verdenskrig!
Vi er jo i et finansielt eksperiment uten sidestykke, og det er selvsagt vanskelig å beregne hvor lenge det kan foregå før det smeller.
Problemet er at dersom det smeller så vil det smelle noe fryktelig, og dersom en er med er det vanskeligere å se tegnene for da er en allerede farget av “bull” momentumet. Krakket som kommer vil også skje så raskt jeg ikke tørr å forvente at jeg skal kunne klare komme meg ut i tide. På grunn av alle derivatene og robothandelen, og den generelle vanvittige giring som er nå. Vil det falle ufattelig raskt når boblen først sprekker.

Jeg investerte litt i Photocure i fjor sommer da jeg tenkte de kunne gå opp før finanskrisen, er opp litt over 30% der nå og har fremdeles ikke solgt. Men generelt så har jeg ikke funnet så mange aksjer jeg har noe særlig tillit til. Vil heller investere veldig tungt etter krakket for da er risk/rewarden mye bedre og en kan bedre se realiteten.
Nå er vi på slutten av et av de galneste bullmarkedene som har vært, og det er mange som er utrolig overpriset. Jeg vil ikke vær med ned. Det er mye vanskeligere å tjene inn tap.
Samtidig så er det ufattelig mye større muligheter for gevinst under en finanskrise enn ved et normalt år, så jeg går glipp av 7-15% aksjegevinst( som ikke er sikkert selvsagt) mot å kunne få 100% på få år mye mer sikkert ved å kjøpe etter aksjene har over halvert seg. Så over tid vil nok jeg ha en veldig god % fortjeneste.
Men ved neste finanskrise vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det, da den vil sannsynligvis ikke være så tydelig som nå ( ettersom omtrent alt er i bobletilstand nå).
Så derfor vil min strategi da være å diversifisere samt ta gevinst og forsøke trade mer aktivt slik som @babyrage gjør med sin swing portefølje.
Å kapitalisere på en finanskrise er noe man ikke kan regne med å gjøre, det er bare litt tilfeldig at jeg er utenom markedet (for det meste) på dette tidspunktet ettersom jeg er ung og uerfaren når det gjelder aksjer hittil. Åpnet nordnet konto for første gang i fjor og har brukt mye tid på forsøke lære meg opp på aksjehandel spesifikt, ikke bare makroøkonomi som jeg har jobbet mest med.

Håper derfor altså å kunne være mer tradisjonell etterhvert og dermed heller drive med hedging når usikkerhet kommer i fremtiden. Dvs øke kontantposisjon, kjøpe shortinstrumenter osv… :slight_smile: Vil selvsagt ikke like enkelt bare gå rett til cash i fremtiden.
Kanskje vist vi går 5-6x ganger fra toppen med rekordgjeld i alle ender og alt er euforiske og tror det aldri skal ned… Slik det er nå…! Det er rett og slett for åpenbart nå at vi er i en boble, men bobler kan selvsagt holde på.

Derfor har jeg ikke turt å spekulert for hardt i kræsj. da jeg er fullt klar over at videre oppgang er mulig. Men jeg tørr desverre ikke vær med og håpe på at jeg klarer komme meg ut i tide. Folk flest gjør aldri det selv om de tror de er dyktig og forberedt.
Jeg er derfor litt ekstra tålmodig og går glipp av oppgangen for å ha en mer trygg risk/reward.
Det er bedre å gå glipp av gevinst enn å tape penger. Det samme tenker jeg egentlig at man kan ta fra @babyrage sin investeringstrategi. Han forsøker hardt å unngå tap, da det er vanskelig å hente inn igjen. Tar heller tap/svak gevinst for å vente på neste gode mulighet.
Nå gjør jeg dette i mye større skala da min personlige overbevisning ikke tillater meg å investere “så nært” (ifølge meg selv) en topp.

Hadde det ikke vært for Trump ville finanskrisen kommet mye tidligere da skattekuttene ikke hadde tatt vekk oppmerksomheten til renteøkning og deficit. Som får overraskendes lite opperksomhet. Hvem vet hva renten blir dersom ikke FED virkelig tiltrår og tar støttekjøpene til finanskrise nivå (QE1,2,3) neste permanent.
Det er ikke nok kjøpere av statsobligasjoner, så renten går opp dersom ikke USA selv printer penger å kjøper de. Derfor er jeg så redd, folk innser ikke alvoret enda.
Store problem er påvei uansett hvilke virkemidler som tas i bruk, høy gjeld og pengetrykking må betales for en eller annen gang.