Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Oslo BÞrs virker som en skvetten gjeng. Gjerne minus nÄr USA gÄr i pluss og idag dundrer det i minus mens USA som faktisk ER i handelskrig nesten trekker pÄ skuldrene.

Dow ned 0,77% nÄ.

Joda, men det er jo nesten “vanlig dag pĂ„ jobben”. OSE ned 0,9%

Oljen stuper. Kan bli lettere interresant i morgen


1 Like


Her er en av grunnene jeg ikke har shortet skikkelig markedet enda.
Regnet et med Trump vil skremme markedet med Ä lansere sinnsyke krav og trusler. For sÄ ro inn mer aksepterendes avtaler.
SĂ„ med EU, Canada og andre allierte regner jeg med han fikser okei avtaler.
Kina sikkert ogsÄ, men der vil det sannsynligvis kriges lenge for Ä fÄ skikk pÄ Kina og unngÄ at de tar over som verdens mektigste land.

2 Likes

Det tekniske for Oslo bÞrs er sÄ positivt det kan bli iflg Ichimoku Cloud.

Samtidig, det ser ut til Ä kunne bli en trippel topp ogsÄ, http://thepatternsite.com/tt.html den blir bekreftet hvis OSEBX gÄr under 870. Target er da pÄ 850-ish, sÄ ikke noen kjempekrise akkurat. :stuck_out_tongue:

1 Like

StĂžrste siden februar :sweat_smile:
Begynner bli litt usikker selv akkurat nÄ.
Vi har nÄ pÄ mange indekser sÄ og si dannet en dobbel topp, eller trippel pÄ Oslo BÞrs som Christian sier.
FÞr finanskrisen ogsÄ toppet vi ut pÄ lignende mÄte, det Amerikanske markedet har ikke stoppet opp slik pÄ lenge. Jeg lurer pÄ om vi holder pÄ Ä dette utfÞre stupet akkurat nÄ. Eller om vi skal til Ä begynne pÄ den siste harde oppgangen.
Egentlig fĂžler jeg at Trump skattekutt rallyet som var helt absurd burde vĂŠrt det siste store rallyet. Eller det generelle rallyet siden han ble president. Rundt 40% fra November 2016 til Januar 2018. Etter et rally som allerede hadde vart i 7,5 Ă„r uten skikkelig korreksjon.
Likevel har jeg liksom den fÞlelsen av at markedet vil overleve frem til 2019 nÄr den europeiske sentralbanken faktisk kutter ut stÞttekjÞp. Da vil det virkelig ta av etter min mening. Da er festen slutt.

Ta ser positivt ut nÄ, kan ikke forsvare min short posisjon lenger dessverre

1 Like

PĂ„ hvilken indeks?
Du tror pÄ videre oppgang nÄ ut Äret?
Er ikke usannsynlig, jeg tĂžrte ikke kjĂžpe Mini Future av nettopp den grunn.

Omxs30

Ikke ofte jeg reagerer pÄ artikler, men her kunne redaktÞr spart seg for mye spekulering.

1 Like

So far so good, nÄ vill jag se ett brudd opp og $3000. Show me the money.

3 Likes

Selv jeg som er en krakknisse tror faktisk at dette vil skje :sweat_smile:
Buybacks og penger som flykter fra andre markeder vil fremdeles pushe det amerikanske markedet opp tror jeg. Men jeg tror man bĂžr f
Vet ikke helt hva som skal til for Ä faktisk snu dette markedet. NÄ som rentene er pÄvei opp er det et tidsspÞrsmÄl, men vi trenger utlÞsende faktorer.
Usikker pÄ om krÊsjene i Kinas aksjemarkeder og andre emerging markeder(blanding av valuta og aksjefall) blir nok. Eller om vi mÄ vente til boligmarkedet i Australia, London osv faktisk krakker. Eller at noen av de svake EU landene sine banker/markeder krÊsjer igjen.

1 Like

Hva gjÞr du mens du venter pÄ krakket @RedEnergy? Hvor lenge har du ventet?

1 Like

Jeg er ung og nyutdannet og driver mitt eget selskap sÄ jeg har ikke sÄ veldig mye penger Ä spekulere med. Jeg er mest opptatt av politikk og makroÞkonomi, og det har pÄvirket hvordan jeg ser pÄ verden.
Hensikten var egentlig aldri Ä spekulere i aksjer, men etterhvert som jeg leste mer og ble flinkere fant jeg ut at jeg mÄ gjÞre noe med det. Derfor har jeg nÄ gÄtt mer inn pÄ aksjer direkte for Ä lÊre meg hvordan tjene pÄ krakk. Men ogsÄ hvordan jeg skal kunne gjÞre aksjehandel om til en lÞnnsom jobb i tillegg til det jeg allerede driver med.
Jeg er en slik som tenker at for Ă„ bli rik, og kunne bli finansielt uavhengig sĂ„ mĂ„ en investere i “papir” som kan skaleres enkelt. I hĂ„ndfaste bedrifter og yrker sĂ„ gĂ„r det mye saktere. Jeg vil derfor bruke endel tid pĂ„ Ă„ jobbe med aksjehandel i fremtiden for Ă„ bygge opp en solid formue.

Det er selvsagt mange kraknisser som meg som har vÊrt med i aksjemarkedet tidligere, men feiget ut eller ikke blitt med (som meg) og gÄtt glipp av svÊrt mye gevinst.
Det er rett og slett ikke lett og time markedet. Men uansett sÄ bÞr en jo ikke egentlig forvente at et bullrun som fÞlger en finanskrise, hvor problemene ikke ble lÞst, de ble bare blÄst opp igjen ved mer gratis penger, skal kunne bli et av de lengste siden andre verdenskrig!
Vi er jo i et finansielt eksperiment uten sidestykke, og det er selvsagt vanskelig Ä beregne hvor lenge det kan foregÄ fÞr det smeller.
Problemet er at dersom det smeller sĂ„ vil det smelle noe fryktelig, og dersom en er med er det vanskeligere Ă„ se tegnene for da er en allerede farget av “bull” momentumet. Krakket som kommer vil ogsĂ„ skje sĂ„ raskt jeg ikke tĂžrr Ă„ forvente at jeg skal kunne klare komme meg ut i tide. PĂ„ grunn av alle derivatene og robothandelen, og den generelle vanvittige giring som er nĂ„. Vil det falle ufattelig raskt nĂ„r boblen fĂžrst sprekker.

Jeg investerte litt i Photocure i fjor sommer da jeg tenkte de kunne gÄ opp fÞr finanskrisen, er opp litt over 30% der nÄ og har fremdeles ikke solgt. Men generelt sÄ har jeg ikke funnet sÄ mange aksjer jeg har noe sÊrlig tillit til. Vil heller investere veldig tungt etter krakket for da er risk/rewarden mye bedre og en kan bedre se realiteten.
NÄ er vi pÄ slutten av et av de galneste bullmarkedene som har vÊrt, og det er mange som er utrolig overpriset. Jeg vil ikke vÊr med ned. Det er mye vanskeligere Ä tjene inn tap.
Samtidig sÄ er det ufattelig mye stÞrre muligheter for gevinst under en finanskrise enn ved et normalt Är, sÄ jeg gÄr glipp av 7-15% aksjegevinst( som ikke er sikkert selvsagt) mot Ä kunne fÄ 100% pÄ fÄ Är mye mer sikkert ved Ä kjÞpe etter aksjene har over halvert seg. SÄ over tid vil nok jeg ha en veldig god % fortjeneste.
Men ved neste finanskrise vet jeg ikke hvordan jeg skal gjÞre det, da den vil sannsynligvis ikke vÊre sÄ tydelig som nÄ ( ettersom omtrent alt er i bobletilstand nÄ).
SĂ„ derfor vil min strategi da vĂŠre Ă„ diversifisere samt ta gevinst og forsĂžke trade mer aktivt slik som @babyrage gjĂžr med sin swing portefĂžlje.
Å kapitalisere pĂ„ en finanskrise er noe man ikke kan regne med Ă„ gjĂžre, det er bare litt tilfeldig at jeg er utenom markedet (for det meste) pĂ„ dette tidspunktet ettersom jeg er ung og uerfaren nĂ„r det gjelder aksjer hittil. Åpnet nordnet konto for fĂžrste gang i fjor og har brukt mye tid pĂ„ forsĂžke lĂŠre meg opp pĂ„ aksjehandel spesifikt, ikke bare makroĂžkonomi som jeg har jobbet mest med.

HÄper derfor altsÄ Ä kunne vÊre mer tradisjonell etterhvert og dermed heller drive med hedging nÄr usikkerhet kommer i fremtiden. Dvs Þke kontantposisjon, kjÞpe shortinstrumenter osv
 :slight_smile: Vil selvsagt ikke like enkelt bare gÄ rett til cash i fremtiden.
Kanskje vist vi gĂ„r 5-6x ganger fra toppen med rekordgjeld i alle ender og alt er euforiske og tror det aldri skal ned
 Slik det er nÄ ! Det er rett og slett for Ă„penbart nĂ„ at vi er i en boble, men bobler kan selvsagt holde pĂ„.

Derfor har jeg ikke turt Ä spekulert for hardt i krÊsj. da jeg er fullt klar over at videre oppgang er mulig. Men jeg tÞrr desverre ikke vÊr med og hÄpe pÄ at jeg klarer komme meg ut i tide. Folk flest gjÞr aldri det selv om de tror de er dyktig og forberedt.
Jeg er derfor litt ekstra tÄlmodig og gÄr glipp av oppgangen for Ä ha en mer trygg risk/reward.
Det er bedre Ä gÄ glipp av gevinst enn Ä tape penger. Det samme tenker jeg egentlig at man kan ta fra @babyrage sin investeringstrategi. Han forsÞker hardt Ä unngÄ tap, da det er vanskelig Ä hente inn igjen. Tar heller tap/svak gevinst for Ä vente pÄ neste gode mulighet.
NĂ„ gjĂžr jeg dette i mye stĂžrre skala da min personlige overbevisning ikke tillater meg Ă„ investere “sĂ„ nĂŠrt” (ifĂžlge meg selv) en topp.

Hadde det ikke vÊrt for Trump ville finanskrisen kommet mye tidligere da skattekuttene ikke hadde tatt vekk oppmerksomheten til renteÞkning og deficit. Som fÄr overraskendes lite opperksomhet. Hvem vet hva renten blir dersom ikke FED virkelig tiltrÄr og tar stÞttekjÞpene til finanskrise nivÄ (QE1,2,3) neste permanent.
Det er ikke nok kjÞpere av statsobligasjoner, sÄ renten gÄr opp dersom ikke USA selv printer penger Ä kjÞper de. Derfor er jeg sÄ redd, folk innser ikke alvoret enda.
Store problem er pÄvei uansett hvilke virkemidler som tas i bruk, hÞy gjeld og pengetrykking mÄ betales for en eller annen gang.

6 Likes

En annen Kraknisse her og jeg tror ingen politikere er villige til Ä ta kostnaden fÞr problemene oppstÄr, det er sÄ mye mer Ä hente pÄ en turnaround politisk :frowning: Dette burde ikke vÊre overraskende for noen. Alt er et sirkus og jeg investerer mine slanter med sÄ god R/R jeg klarer frem til krakket. LÊrer mer av Ä aktivt sitte med dritten oppover leggen

2 Likes

Det som er trist er jo om det blir stagflasjon og depresjon over hele linja. Man kan ikke leve pÄ forskudd for alltid.
Men jeg tror jo at de rike vil ordne det slik markedet overlever, vertfall i USA til slutt.
Men man skal faktisk ikke vĂŠre skrĂ„sikker pĂ„ at hverken aksje eller boligmarkedet “alltid” kommer tilbake.
Polen makset ut fÞr finanskrisen og er ikke nÊr maksen, samme med Kina. Japan er ikke nÊr. Det er sikkert utrolig mange sÄnne eksempel rundt om kring. Boligmarkeder er det ogsÄ mange eksempel pÄ som ikke har kommet tilbake, selv i disse super stimulerende tider!

Men problemet ligger som du sier i at alle politikere Ăžnsker Ă„ “kick the can”/utsette problemet til nestemann tar over. Det klarte de Ă„ gjĂžre under hele Obamas periode. NĂ„ sitter Trump med et hinsides problem han ikke tĂžrr Ă„ innrĂžmme lenger er en boble, selv om han rett fĂžr valget var svĂŠrt tydelig pĂ„ det. NĂ„ er driten i hans fang og han mĂ„ nĂ„ forsĂžke utsette problemene, det gjorde han enkelt med taxcuts og kutting i reguleringer. Problemet nĂ„ er at det er “hans” Ăžkonomi. Hadde han vĂŠrt ĂŠrlig fra starten av kunne han begynt fra scratch.
Han tror tydeligvis dessverre at han skal kunne klare snu skuta uten Ä mÄtte lide fÞrst. SÄ enkelt er det ikke. RenteÞkningene som kommer av deficits vil knuse Þkonomien lenge fÞr den blir skikkelig bra igjen. USA er ikke det de engang var
 FÞr kunne de kjÞre pÄ med underskudd, nÄ er gjelden og underskuddene sÄ hÞye at snart vil ingen nÊrme seg engang.

ForhĂ„pentligvis vil jeg ogsĂ„ kunne delta i “sirkuset” nĂ„r jeg fĂžrst kommer meg inn rimelig. Fra da av vil jeg forsĂžke Ă„ balansere det sĂ„ godt jeg kan. Men nĂ„ tĂžrr jeg ikke Ă„ hoppe inn mens jeg ser toget er pĂ„ vei utfĂžre et stup.

LDet er klart at noe funky er pÄgang, jeg er relativ fersk pÄ aksjemarkedet selv. Sparer du mÄnedtlig i aksje/fond? Ville jo vÊrt sykt kjedelgt for din del hvis markedet forsetter opp i 4- eller 10 Är til fÞr det krasjer? :slight_smile:

Kan jo fort vÊr det blir president kanye west eller the rock som fÄr smellen :rofl: