Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Vanskelig Ä si hva som vil si nÄ.
Markedet er jo i bra sving nÄ, vet ikke om det er nok til Ä pushe opp nye rekorder. Resultatene har vel allerede fÞrt til at mye av Þkningen er tatt ut?
Jeg ser fĂžr meg at det er mulig med en siste push.
Men tiden begynner Ä gÄ!
Jeg er ingen TA ekspert, men en dobbel topp er vel noe som vil virke veldig skremmendes for mange?
Skjedde ogsÄ fÞr finanskrisen.

Dobbelttopp + rising wedge
 virker ikke som noen god kombinasjon, i mine þyne :sweat_smile:

2 Likes

Fysj nÄ lokker det med Mini futures her :sweat_smile::pray:
Hadde uansett begynt Ä vurdere det ettersom jeg kan fÄ det med stopp godt over 3000 tallet som gir endel spillerom. Ville uansett vente til vi var tilbake pÄ ATH fÞr jeg begynte med mini futures igjen, for slik jeg ser det vil dette vÊre siste leg up. Og 10% er innenfor pÄ Mini Futures.

All inn?:joy::thinking: :money_mouth_face::grimacing:
Er likevel livredd for at penger skal strĂžmme inn fra utlandet og booste S&P 500.

Ser nÄ at S&P500 stengte 0.14% ned i dag. Blir spennende i dagene fremover!!

Btw. Hva tenker dere om Amazon? PÄ chartene ser det jo akkurat ut som BTC fÞr det krakket (gÄtt parabolisk og alt det). Vil tro at NASDAQ og tech generelt ville ha slitt litt om AMZN begynte pÄ en nedtur


Min personlige mening er at om ikke Amazon fÄr problemer med anti trust myndighetene i USA sÄ vil de om noen Är selge alt til alle og dominere hele verdensmarkedet nÄr det kommer til salg av fysiske objekter.

Det virker ikke som om noen er i stand til Ä presse dem pÄ marginer uansett hva de velger Ä selge. De vil bare vokse uansett.

“Gode” nyheter (avhengig av Ăžynene som ser) er jo at Trump ikke liker eieren av Amazon, sĂ„ hvis republikanerne vinner mellomvalget sĂ„ kan han jo finne pĂ„ Ă„ gjĂžre noe der.

2 Likes

SpÞrst om jeg ikke skal finne pÄ Ä hardt inn i mini futures, for Ä sÄ selge med tap dersom det faktisk bryter ATH.
Bryter vi ATH er det jo sannsynlig med en kjapp bullrun etterpÄ.

Du gjÞr akkurat som du vil - jeg personlig vÄger ikke prÞve meg pÄ noe sÄ nÊr (den eventuelle) toppen :stuck_out_tongue: Velger heller Ä gÄ inn nÄr alt har kjÞlt seg litt ned hehe.

Hvorfor tror du at dette er toppen?

De gjÞr ting riktig. I tillegg til salg av fysiske objekter, som nevnt av @anon80503862, sÄ hjelper Twitch platformen dem ogsÄ. Se litt pÄ disse tallene:

test5


Til sammenligning Youtube brĂžyt 1 milliard timer sett i starten av 2017.

NÄr de i tillegg fÄr mange av brukerne til Ä koble opp Twitch mot Amazon Prime (Hvor hver bruker svir av ca 1500 dollar i gjns pr mnd)

Oversikt over amerikanske Prime brukere

image

Der fikk jeg plutselig nye planer for helgen @babyrage.

1 Like

Er en grunn til at jeg skrev «den eventuelle» i parentes der. Aner ikke om dette er toppen eller om dette bare er en liten fartsdump pÄ vei mot nye hÞyder. Jeg velger bare Ä ikke foreta meg noe akkurat nÄ.

Er ikke markedene litt sketchy nÄ?

Jo det er mye uro.
Skal i teorien ikke vĂŠr helt super dramatisk.
Men sÄ er jeg en som mener myndighetene overdriver hvor solid Þkonomien er og hvor sterke bankene er.
De skjĂžnner ikke finanssystemet.
Tror ikke Tyrkia egentlig vil utlĂžse noen derivatbomber. Men tap og stor uro vil det bli, ser ingen sĂŠrlig bedring med det fĂžrste.
Trump vil fortsette tweetingen helt til pastoren blir lÞslatt og kommer aldri til gÄ med pÄ sleppe ut GƱlen slik Erdogan vil. Dermed blir dette en lÄst situasjon.
Samtidig sÄ er jo IMF hjelp tiÞ Tyrkia ogsÄ helt usannsynlig da han aldri vil gÄ med pÄ endringene som er nÞdvendig.
Dermed risikerer de en Venezuela type krise tvilsomt like gale. Men nok til at en sÄpass stor Þkonomi viderefÞrer trÞbbel.
Italia og andre europeiske banker er stÞrre problem og de blir satt ytterligere pÄ press. Mye annet er i vente.

Jeg shortet med aggressive mino futures i dg ettersom vi feilet dobbelttoppen. Selges mrg ut med tap om vi nÄr ath igjen. Da tror jeg pÄ nytt bullrun og avventer inngang.

Spennende! Hvilken gearing kjÞrte du, og hva er stop/loss nivÄet ?

Fikk du handlet med zero/ask konto, eller mÊ det pÄ vanlig konto?

Vanlig konto.
Mini futures fra Nordnet s&p nr 1, sÄ indikativ gearing er 10,75/10,99+ og stop pÄ 3032. Har egentlig lyst til Ä forsÞke meg pÄ salgsopsjoner, men mÄ innrÞmme at jeg fortsatt ikke fÞler meg helt trygg pÄ det. SkjÞnner ikke helt opplegget og er redd det ikke vil bli sÄ lÞnnsomt som jeg ser for meg. Pluss det attraktive med Mini Futures er jo at jeg da kan enklere cashe ut og reinvistere pÄ andre mÄter. F.eks da kjÞpe salgsopsjoner med mye mer kapital enn jeg har i dag. Men Mini Futures er ogsÄ bygd slik det er mest gunstig holde sÄ lenge som mulig, for dersom jeg selger er det for skummelt Ä kjÞpe nye
:thinking::expressionless: Er desverre ingen ekspert nÄr det kommer til aksjer, opsjoner og andre instrumenter. Er hovedsaklig makroÞkonomi og politikk som er min sterkeste side. Handel i praksis trenger jeg Ä jobbe med.

Men som sagt sÄ kommer jeg ikke til Ä holde pÄ denne dersom vi plutselig er oppe pÄ 2870 og ser ut til Ä bryte ny ATH og dermed potensielt starte et bullrun som knuser forbi 3000.
Det er fullt mulig, men etter i gÄr kveld begynte jeg Ä tenke sÄ mye rundt det med dobbel topp jeg ikke turte ta sjansen pÄ at dette var toppen.
SÄ det blir fort bra tap bare av Ä la den gÄ opp fra 2830ish til 2870+ ettersom giringen er sÄpass hÞy. Vet jo ikke hva mandagen vil bringe, mye som mÄ finnes ut av rundt omkring i verden i lÞpet av helgen. Kan godt vÊr det skyter fart pÄ mandag, eller sÄ finner markedet ut at det er mer alvorlig og gÄr ned.
Tror jo egentlig ikke Tyrkia kaoset skal vĂŠre nok til Ă„ sette en stopper for USA sitt bullmarked, men man vet aldri.

Markedet har vist en fin evne til Ä ignorere mye rart og jeg tviler ikke pÄ at de kan drite i dette ogsÄ.

Likevel er jeg fast bestemt pÄ at det er sÄpass mange Þkonomier rundt om i verden som allerede er skikkelig i trÞbbel. Samtidig som mange er i boble tilstander eller har tikkende bomber i f.eks finanssystem eller andre lignende risikoer.
Det ser derfor ut for meg som at denne gangen vil bli til og med verre enn finanskrisen, ettersom det nÄ ikke kun er snakk om Amerika. Men de aller fleste land har kÞyrt pÄ med skyhÞy gjeld, derivatene er stÞrre enn noensinne og mange aksjer/eiendommer o.l er i bobletilstand.
Samtidig sÄ har vi mange valutaer som er i krise, og snart vil de mer seriÞse valutaene fÄ samme problem da det ikke er andre utveier enn Ä printe seg ut av problemet. Samtidig risikerer flere land fÄ hÞy inflasjon som fÞlge av flere tiÄr med stimulanser. Den type kombinasjon er tragisk og vil gÄ hardt utover Þkonomier og valutaer.

NÄr man tenker seg om og faktisk ser det stÞrre bildet sÄ er det for meg ikke mulig Ä forvente noe annet enn et skikkelig krakk nÄr det fÞrst begynner. Vi har nesten ikke hatt skikkelig nedgang pÄ noe som helst pÄ veldig lenge. Giringen er sÄ hÞy at nÄr det fÞrst blir tap sÄ eskalerer det. Hvem vet hva robotene vil gjÞre nÄr det skjer.
Husk at fremdeles sÄ har jeg ikke tro pÄ at krakket for alvor begynner fÞr neste Är.
Jeg er tidlig ute nÄ kun i tilfelle dette skulle vise seg Ä vÊre toppen.
Som jeg snakket om tidligere enten her eller i Finanskrise trÄden, sÄ gikk det en god stund etter toppen i 07, fÞr det faktisk begynte kollapse.
Jeg tror derfor at det kan hende aksjemarkedet roer seg ned, samtidig som rentene fortsetter og heves flere ganger, resesjon vil jo ikke oppdages i USA fÞr en god stund etterpÄ pluss inflasjonen ser nÄ ut til Ä ha kicket og det vil derfor ikke vÊre grunn til Ä droppe renteheving fÞr det faktisk er allerede et blodbad. Tidligere under Obama virket det som FED feiget ut ved tegn til svakhet i markedet, under Trump hÞres det ikke ut som de har tenkt Ä gjÞre det.

Har ikke sett for meg at krisen kommer allerede nÄr renten er bare 2%, men sÄ er det hele et komplekst opplegg som ikke behÞver Ä ligne pÄ noe tidligere. Som sagt sÄ syntes jeg at denne gangen ser det enda verre ut enn i 07.
Men jeg var ikke voksen nok pĂ„ den tiden til Ă„ ha gjort like mye undersĂžkelser, likevel har jeg jo gĂ„tt tilbake i tid og lest “Historien” for Ă„ se hvordan ulike land var fĂžr, kontra nĂ„. Det var ikke sĂ„ mange bobletilstander pĂ„ den tiden. Ikke vanskelig forklare ettersom stimulansen som kom etter Dotcom kun varte noen fĂ„ Ă„r, men rakk likevel blĂ„se opp en vanvittig eiendomboble, samt en aksjeboble i mindre grad som fremdeles krakket voldsomt. Denne gangen har vi mange mange doblet stimulansen, og nĂ„ ikke bare i USA, men omtrent hver eneste utviklet Ăžkonomi har fyrt opp.
Men Kina er nok noe av det verste, for de var ikke nÊrheten sÄ fulle i gjeld pÄ den tiden. Samtidig var vekstraten deres utrolig mye bedre pÄ den tiden. De vil som jeg har sakt mange ganger IKKE kunne komme oss til redningen denne gangen.

Derfor har jeg anbefalt Ă„ forsĂžke finne land som har lav gjeld, og eventuelt “normal” rente og som kan ta Kinas rolle med Ă„ blĂ„se opp Ăžkonomien igjen med gjeldsoppbygging, pengetrykking og rentekutt. VĂ„re Ăžkonomier har meget begrenset mulighet til dette og jeg ser derfor ikke for meg at vi skal kunne fĂ„ den type super bullmarket vi klarte blĂ„se opp etter finanskrisen. Derfor er det viktig for meg Ă„ sĂžke ut til andre markeder som er mindre pĂ„virket av stimuli og gjeldsproblemet vĂ„rt.

2 Likes

Den tyrkiske liren svekkes ytterligere. RT 7.2!

1 Like

image

Den her er spennande. Det begynner Ä nÊrme seg nivÄ der det ikkje lenger lÞnnar seg for bÞnder Ä selge kaffien.

1 Like

Ouch, den lukter det brent av ja :smirk:

Turkey Crisis in Charts: Worse Than Lehman, Similar to 1998

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-10/turkey-crisis-in-charts-worse-than-lehman-similar-to-1998

Liren sliter med Ă„ bryte 7.00, er det den tyrkiske sentralbanken som kjĂžper?