Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Sikkert, men de har lite reserver.

Lurer på hvor raskt de kommer til å tømmes. De trengs jo i teorien kanskje også nå til å hjelpe bankene.

Blir vel bare å trykke mer TRY for så å gå inn i hyperinflasjon. Å la bankene gå konk er nok det siste myndighetene i de fleste land kommer til å gjøre.

Ja de kommer til å trykke mye, for det blir ikke billig å få tak i dollar når reservene er tomme.
Tidligere i dag var amerikanske børser oppe selv om asia var ganske hardt ned og europeiske også var nede.
De tenkte vel var overdreven nedgang fredag. Men nå ser jeg det er ned igjen litt. Ble bekymret for shortingen en stund.

I disse tider er det bare fiat jeg er villig til å shorte.

Er jo gullkantet å shorte alt av krypto i disse tider? !

Men det er klart, på et tidspunkt kan det jo snu igjen.

Ja, krypto kan fort snu. En ting som er sikkert er at retningen i fiat stort sett er ned i dass.

Hvordan kan du si det? Pga inflasjon tenker du på?

Her har du et eksempel som viser den mest solide fiatvalutaen verden har sett (USD):

1 Like

Så hva er det den viser da? I forhold til gull eller i forhold til kjøpekraft generelt (og hvordan regner de i så fall det)?

Hva forslår du å shorte fiat (eksempelvis USD) mot i så fall?

Dette er basert på kjøpekraft slik den er definert av U.S. Bureau of Labor Statistics.

Jeg anbefaler ikke å shorte USD nå, siden det er den mest solide fiatvalutaen vi har i dag. På kort tid vil den nok styrke seg siden folk vil flykte til den når de andre fiatvalutaene kollapser.

Den vanligste måten folk shorter NOK på er ved å låne til ripa og så putte pengene inn i en bolig som er en reell verdi ikke utsatt for inflasjon.

4 Likes

Ok, skjønner hvordan du tenker, men jeg mener du har et overforenklet bilde av dette. Kan jo ikke si at retning på fiat er ned i dass da en normalt ikke ser på penger i seg selv som et investeringsobjekt, og det med god grunn! Dagens pengesystem belager seg på en viss inflasjon for at en rekke mekanismer skal fungere.

Og det å investere i bolig for lånte penger kan vel ikke helt likestilles med å shorte NOK da resultatet av det er avhengig av mer enn bare boligprisen, for eksempel renten du betaler på lånet. Da vil jo alle typer investeringer i så fall være å shorte NOK og da blir vel begrepet litt meningsløst?

Er en kort kommentar på et forum, så er veldig forenklet ja. Du må låne NOK for å være short, så de fleste i Norge er short NOK. Jeg tar bestandig og korrigerer folk som sier at de har tjent penger på bolig. Jeg sier: “Du har ikke tjent penger på bolig. Du har tjent penger på å shorte krona.”

1 Like

Det er jo også svært upresist å si! En har tjent penger på bolig og prisstigningen i seg selv, og så må en trekke i fra det en har brukt på å betjene lånet minus skattefordelen minus det en har tjent på å ha lån pga inflasjonen, noe som jo i de aller fleste tilfeller utgjør en veldig liten del.

Det er mer presist enn å si at man har tjent på bolig.

Kun i tilfeller hvor det har vært svært lav prisutvikling, noe som de siste 30 årene vel omtrent kun gjelder fraflyttingskommuner og om i tillegg lånerenta har vært lavere enn inflasjonen, noe som jo i ikke er normalt historisk sett. Og så må jo skattefordelen tas med her og selvsagt…

Ble en del editering nå… litt for trøtt egentlig til å drive å filosofere rundt dette :slight_smile:

Du undervurderer hvor stor inflasjonen faktisk er.

Grunnen til dette er at når det er tomt i bankhvelvet er det bare å trykke mer. Før i tiden var pengene låst til gull, og da fikk du ærlige renter som gjenspeilet risikoen ved utlån. Nå i dag er det ingen risiko siden det bare er å trykke mer.

bilde

3 Likes

Det er jo også helt feil… men jeg orker ikke svare mer akkurat nå :slight_smile: