Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Did you ever hear the tragedy of RedEnergy The Bear? I thought not. It’s not a story @pdx would tell you. It’s a Tekinvestor legend. Red Energy was a perma bear, so composed and so confident he could sit and watch the longest bull market in history pass by while holding nothing but gold and cash. He had such a knowledge of macroeconomics that he could even keep the ones he cared about
 from investing. He became so restless
 the only thing he was afraid of was getting the timing wrong, which eventually, of course, he did. Unfortunately, he bought the bull trap and FOMO’d in after the markets crashed 20%, not realizing the markets would fall another 30%. Ironic. He could save others from investing, but not himself.

1 Like

Vet ikke om folk her er sÄ kjedelige som meg, men kan faktisk anbefale Ä lese Pengepolitisk rapport.

1 Like

Uuuughh du har rett, det var kjedelig #MEMEsErMorsommere

Hvorfor kjĂžpte bear opsjoner fĂžr markedet har snudd ned? Det blir jo som Ă„ kjĂžpe en aksje i fallende trend.

-Funcom4life.

1 Like

Regner ikke med at jeg fÄr gode priser pÄ opsjonene nÄr det plutselig raser 10% pÄ noen fÄ dager og frykten er tilbake i markedet. Opsjoner trenger man ikke time like perfekt som bear instrumenter. Dersom man vedder i mot f.eks index sÄ er det jo ikke sÄ sannsynlig den dobler seg videre for Ä sÄ krakke pÄ et mye hÞyere nivÄ enn man forventer. Om man f.eks forventer at S&P 500 skal halveres eller mer, sÄ kan jo man kjÞpe opsjoner mellom 1800-2300 f.eks, og selv om S&P 500 gikk videre fra 2925- til 3200 f.eks sÄ vil jo den fortsatt vÊre godt innenfor om den da halveres til 1600.
HÞres man pÄ Hussmann sÄ forventer han 64% nedgang av S&P500 til under 1100 f.eks, men han er nok av de mest ekstreme bearene. Nasdaq mener han faktisk kun skal ned litt over 50%. NÄ er han ikke en av de jeg leser mest av, men han har en klart uttalt mÄl noe som de fleste ikke har og derfor nevnte jeg han. https://www.hussmanfunds.com/content/comment/ her er hans markeds kommentarer forresten.
SĂ„ selv om jeg tror vi skal noe videre opp sĂ„ er det fortsatt veldig bra potensiale for lĂžnnsomhet i opsjonene, men de blir selvsagt billigere etterhvert som vi gĂ„r hĂžyere og det er kortere tid igjen. Men i 2007 f.eks sĂ„ toppet man seg pĂ„ hĂžsten og det tok et helt Ă„r fĂžr det faktisk ble mye action, nedgangen etterpĂ„ var treg og var man ikke krakknisse da ville man ikke spĂ„dd en sĂ„ stor videre nedgang. Det virker sikkert som en veldig “fornuftig” korreksjon og sĂ„ etterhvert bearmarket. Det var nesten i bearmarket nivĂ„ etter et halvĂ„r med nedgang sĂ„ gikk det opp litt over 10%. Dvs da var man i over et halvĂ„r senere fra toppen under 10% fra ATH(1425-1561), fĂžr det plutselig gikk mye kjappere nedover i ett strekk. Om man var forberedt pĂ„ krakk ville man kanskje sett dette, men jeg tror de fleste ikke skjĂžnte at dette var toppen pĂ„ bullmarkedet og neste stopp var krakk.
Om vi fĂ„r en lignendes utvikling nĂ„ vil jeg fremdeles vinne sĂ„ lenge nedgangen blir stor fĂžr slutten av desember 2019, jeg tar noe hĂžyde for at det kan fortsette videre og at vi ikke er ferdig krakket sĂ„ tidlig. KjĂžper derfor ikke sĂ„ mye “yolo” opsjoner nĂ„, det vil jeg gjĂžre mer av om jeg fĂ„r 2020 opsjoner.

Jeg kjÞper meg derfor gradvis inn nÄ fremover, dersom det viser seg at markedet er hÞyt oppe etter nyttÄr sÄ hÄper jeg at jeg fÄr tak i enda lengre varighet pÄ opsjonene.
Men jeg har en anelse om at det kommer til Ä gÄ mye raskere og komme mer som et sjokk denne gangen.

1 Like

Hussman er verdt Ă„ lese :+1:

Hedge Fund Legend Ray Dalio On The Economy

4 Likes

Har begynt pÄ boka hans - big debt crises

3 Likes

Idag kan dere som kjÞpte OBXx10 Bear pÄ 900 puste lettet ut


1 Like

Hva skal man sitte med nÄ da? Er det shorting som gjelder? Krypto faller og gull ligger i stabilt sideleie.

Det ser nok ut til at gull kommer til Ă„ fortsette ned i lag med Ăžkonomien, frem til det har krakket skikkelig. FĂžrst da tror jeg gull vil fĂ„ en rekyl og endelig begynne pĂ„ et nytt bullmarket. Men det kan jo hende den klarer Ă„ fortsette sidelengs fĂžr det starter pĂ„ nytt. Likevel ser det veldig “dĂždt” ut slik det er nĂ„.

Solgte det lille jeg hadde av gullaksjer (med noe tap) da jeg har lest meg opp mer og begynt Ä miste troen pÄ at de skulle klare snu opp kun pÄ usikkerhet. NÄr ikke EM krisen engang klarer fÄ i gang gullprisen da er det ikke liv laga ennÄ. SkjÞnner godt mange mener prisen er manipulert som fÞlge av utrolig store mengder papirhandel/derivater vs fysisk gull.

Krypto er ogsÄ noe jeg ikke tror vil gÄ opp med det fÞrste nÄr det krakker, det blir ogsÄ mer i ettertid dersom det faktisk sprer seg et vanvittig anti FIAT budskap pÄ nett. Jeg tror bitcoin kan fÄ et super bullrun etter krakket nÄr millioner av mennesker kommer til Ä fortelle at krisen er skapt fordi sentralbankene blÄser opp og sprekker bobler.
Ikke at bitcoin lÞser det problemet, men jeg tror bÄde det og gull tjener pÄ den svekkede tilliten til FIAT systemet.
Men jeg mÄ si at den siste tids utvikling i bitcoin er lovende, for meg ser det ut som det begynner Ä virkelig bunne ut og stabilisere seg. SÄ det er absolutt mulig med et bullrun, men det kan da ogsÄ skje samtidig som aksjer fortsetter videre opp. Men hittil virker det som at krypto gÄr ned i lag med resten.
Aksjer/Þkonomien krakker jo fordi penger blir dyrere og det blir vanskeligere skaffe finansiering/likviditet, sÄ da blir jo hvertfall krypto utsatt da det er ganske spekulativt.

Jeg personlig har lastet opp med langsiktige salgsopsjoner.
Men er svÊrt vanskelig Ä si om det lÞnner seg nÄ, de er allerede 30-50-80-100% opp nÄ fra da jeg kjÞpte. SÄ om man da beregner potensiell gevinst nÄ, er den utrolig mye lavere :rage:
Dersom OMXS30 gÄr ned til 1000 sÄ er gevinsten nÄ kun 6x vs 12x nÄr jeg kjÞpte
 SÄ risk/reward nÄ er betydelig dÄrligere.
SÄ jeg vil egentlig derfor anbefale Ä overvÄke opsjonene og legge inn skambud. Det kan jo fort komme et rally til. Jeg trodde jo ikke egentlig at dette skulle vÊre toppen, men posisjonerte meg bare i tilfelle.
HÄpte/trodde det skulle snu fÞrst etter nyttÄr slik jeg fikk kastet alle pengene jeg fÄr tilgjengelig inn i opsjoner.

1 Like

hva pleier folk Ă„ gjĂžre for hedge/short ?

bear derivat, kjĂžpe gull, short market leaders?

sikker pÄ at flere her sitter med noe slikt atm, fint med litt input

Hvor mye sitter du med / hvilken opsjon?

Fuck warrants og derivater
 BTFD!! Vi har jo minst 1-2 Är till igjen med bull. Regner med rekyl pÄ oppsiden med start imorgen. Sp500 ska mest sannsynlig ned 10%.

3 Likes

Minifutures er vel den ekleste mÄten Ä shorte, med begrenset risiko. Disse instrumentene har en kost sÄ man kan ikke holde dem permanent.

Jeg har vel 80% i opsjoner nĂ„ og noen fĂ„ % i Photocure. Litt under 20% i cash. NĂ„r opsjonene fĂ„r “reel” verdi snakker vi sikkert 95% opsjoner. MĂ„let er jo Ă„ gjĂžre noen titusener om til hundretusener med Ă„ spekulere heftig. SĂ„ jeg har bare satt av det jeg kan tape uten at det er noe problem. Alt fokuset mitt nĂ„ utenom bedriften min er jo egentlig pĂ„ Ă„ bli rik/fĂ„ en kanonstart pĂ„ investerings karrieren min gjennom Ă„ profitere pĂ„ krakk. Det har vĂŠrt mĂ„let mitt i mange Ă„r nĂ„ og jeg er fast bestemt pĂ„ Ă„ gjĂžre det. Jeg er som sagt inforstĂ„tt med at det kan vare i flere Ă„r til som Babyrage sier, og at jeg derfor taper alle pengene jeg har skutt inn nĂ„. Jeg vil derfor fylle pĂ„ etterhvert om det viser seg at det fortsetter. Dessverre er det ikke lenger opsjoner tilgjengelig enn desember 2019, men nĂ„r det blir det vil jeg kjĂžpe mer sĂ„ lenge prisene er ok! Men slik det er akkurat nĂ„ er det alt for dĂ„rlig risk/reward syntes jeg.

Men det er jo egentlig smÄpenger det er snakk om, jeg har ikke mye likvide midler Ä handle aksjer for. Mesteparten av formuen er lÄst i BSU eller bedriften min, og mesteparten av pengene jeg har hatt til overs siste Ärene har blitt brukt pÄ bedrift eller reising. Brukt halve lÞnnen omtrent pÄ reising mens jeg/vi har studert. SÄ etterhvert som det blir barn osv sÄ har jeg og samboeren min reist fra oss og kan bruke pengene pÄ barn/investering.

Skulle selvsagt Þnske jeg hadde mer penger tilgjengelig, men er viktig for oss Ä fÄ reist mye fÞr vi slÄr oss til ro.
Er ung og har ikke hatt mye tid Ä akkumulere opp formue pÄ. Dersom neste bullrun blir sÄ lang/kraftig vil jeg nok ikke vÊre i nÊrheten sÄ aggressiv som nÄ, men vil garantert fortsette Ä leke med opsjoner, bÄde kjÞp og salg. Men selvsagt mest nÄr det faktisk er bobletilstander. SÄ dere som sitter med mye kapital i aksjer ville jeg selvsagt ikke anbefale noe nÊrheten av min strategi. Denne typen gambling passer kun til en liten av av portefÞljen. Jeg unnskylder meg med at i forhold til total formuen sÄ er det ikke sÄ mye penger for meg heller :sweat_smile:

Opsjonene er OMXS30 1280 og 1320, Swedbank 150 og 170, SCA 80( Ganske tilfeldig utvalgt, men hittil har den gÄtt ned fra 100-90(litt under ogsÄ en stund) sÄ teoretisk har det gitt bra gevinst hittil. (kostpris 2,27 og nÄ egentlig kjÞpspris 4,8) Alle med utlÞp desember 2019.

Selv med kun en opsjon som har justert seg i dag sÄ leder jeg @babyrage :heart_eyes:

Photocure trekker ned. Den pÄ 2,15 er f.eks egentlig 4,80 i fÞlge Nordnet. Men er ingen volum der nÄ sÄ da oppdateres ikke prisen.
Den som stÄr 38,5 er min stÞrste posisjon (OMXS30 1320) og er der billigere enn 1280 som er 41,5, der var det et kjÞp i dag og derfor er de oppdatert.
Egentlig skal prisen vĂŠre 49,5 i stedet for 38,5.
SĂ„ min gevinst i dag burde jo egentlig vĂŠrt hinsides.
Dessverre er det veldig fÄ som handler opsjoner :rofl: regner med det blir mye bedre nÄr det nÊrmer seg. Etterhvert vil de jo ogsÄ bli in the money (forhÄpentligvis).

@Flottesen ja jeg mener trader over perioder som er lenger enn en dag er det best med mini futures da den ikke resettes hver dag. Men nÄ som vi allerede har hatt en stor bevegelse er det risiko for rekyl opp og den kan jo koste mye. SÄ man mÄ vÊre kjapp pÄ avtrekkeren. Spesielt i tilfelle man nÊrmer seg grensen for Ä tape alt!
Sist nÄr vi nÊrmet oss ny ATH for fÞrste gang etter korreksjonen i januar satt jeg med mini future, men nÄr jeg sÄ vi gikk forbi solgte jeg med et lite tap. Dette fordi jeg spekulerte i at vi skulle ha en dobbel topp for Ä sÄ gÄ ned etterpÄ.
NÄ ser det ut som vi kanskje har fÄtt en hÞyere topp, men likevel muligens en dobbel topp( Jeg kan ikke egentlig TA altsÄ, sÄ vÊr snill Ä ikke legg for mye vekt pÄ mine uttalelser om TA!).
Men egentlig forventet jeg et heftig run etter vi tok ut forrige ATH. Nasdaq fikk vel et greit hopp opp, nesten 10% hÞyere enn toppene i starten av Äret. S&P500 gikk under 5% opp fra toppen. NÄ er vi faktisk under toppen fra starten av Äret pÄ begge indeksene.

@babyrage
Du tenker at etter S&P 500 har gÄtt ned 10% fra forrige topp sÄ snur det?
2636 vil da vĂŠre bunnen?
Da er vi jo et stykke der i fra nÄ(rundt 5% ytterligere ned), hvordan skal vi da fÄ rekyl allerede imorgen?
Ned noen prosent i dag, sÄ ned imorgen fÞr det snur i lÞpet av dagen?

Kina er ganske rekt akkurat nÄ! Hvordan tenker du/dere det ser ut teknisk der?
USA har selvsagt mye mer Ä si enn aksjemarkedet i Kina. Men likevel skummelt Ä se hvor kraftig det er ned. Eiendomsboblen har mer Ä si nÄ for Kina(verdensÞkonomien) enn aksjemarkedet deres tror jeg.

Inflasjonstallet kom inn pittelitt under forventingene og har kanskje snudd markedet.
Spennendes Ă„ se om det er nok.

3 Likes

Ain’t nobody got time for dat

Dem kallar meg dippkjĂžpernes dippkjĂžpere.

5 Likes


 satt du kun i cash fþr i dag? :stuck_out_tongue:

Ja. Eller nei. Kanskje? Vet ikke :frowning: cash er ogsÄ en posisjon?

Neida, brukt mine siste likvider idag. Er all-in, hvertfall til neste uke. Tror pÄ litt rekyl fr.o.m imorgen. Noen mÄtte ju hjelpe til Ä lÞse ut han AVA selgeren i Talk.

2 Likes

Ja, og jeg lurte pÄ jo om posisjonen din var cash :stuck_out_tongue:

Man har vel alle sine “favorittaksjer” Ă„ kjĂžpe pĂ„ en dipp som dette, ble Funcom pĂ„ meg. Burde gĂ„tt for Kitron pĂ„ 8,70 (close pĂ„ 9,00).