Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

… Men i reverse.

Håper du og @Christian hodler bra også :+1:
Ønsker dere lykke til og håper at dere kommer ut i tide!
Dette er ikke tiden for å holde aksjer langsiktig etter min mening. Det er muligher for å få en opptur før der snur, men tiden begynner å renne ut.

Husk at jeg ikke spår et krakk nærmeste tiden, men i tilfelle black swans tørr jeg ikke å vær med. Mine opsjoner utløper ikke før 20.12.2019, dvs jeg regner med at om ikke denne høsten blir krise, har jeg vertfall en høst til som kan gi et skikkelig krakk(90 år etter 1929 :dizzy_face:) USA vil også kunne fortsette å prestere bedre enn resten en stund til, men Europa og Asia ser ut til å være ille ute tidligere!

Haha, ouch.

Did you ever hear the tragedy of RedEnergy The Bear? I thought not. It’s not a story @pdx would tell you. It’s a Tekinvestor legend. Red Energy was a perma bear, so composed and so confident he could sit and watch the longest bull market in history pass by while holding nothing but gold and cash. He had such a knowledge of macroeconomics that he could even keep the ones he cared about… from investing. He became so restless… the only thing he was afraid of was getting the timing wrong, which eventually, of course, he did. Unfortunately, he bought the bull trap and FOMO’d in after the markets crashed 20%, not realizing the markets would fall another 30%. Ironic. He could save others from investing, but not himself.

Vet ikke om folk her er så kjedelige som meg, men kan faktisk anbefale å lese Pengepolitisk rapport.

Uuuughh du har rett, det var kjedelig #MEMEsErMorsommere

Hvorfor kjøpte bear opsjoner før markedet har snudd ned? Det blir jo som å kjøpe en aksje i fallende trend.

-Funcom4life.

Regner ikke med at jeg får gode priser på opsjonene når det plutselig raser 10% på noen få dager og frykten er tilbake i markedet. Opsjoner trenger man ikke time like perfekt som bear instrumenter. Dersom man vedder i mot f.eks index så er det jo ikke så sannsynlig den dobler seg videre for å så krakke på et mye høyere nivå enn man forventer. Om man f.eks forventer at S&P 500 skal halveres eller mer, så kan jo man kjøpe opsjoner mellom 1800-2300 f.eks, og selv om S&P 500 gikk videre fra 2925- til 3200 f.eks så vil jo den fortsatt være godt innenfor om den da halveres til 1600.
Høres man på Hussmann så forventer han 64% nedgang av S&P500 til under 1100 f.eks, men han er nok av de mest ekstreme bearene. Nasdaq mener han faktisk kun skal ned litt over 50%. Nå er han ikke en av de jeg leser mest av, men han har en klart uttalt mål noe som de fleste ikke har og derfor nevnte jeg han. https://www.hussmanfunds.com/content/comment/ her er hans markeds kommentarer forresten.
Så selv om jeg tror vi skal noe videre opp så er det fortsatt veldig bra potensiale for lønnsomhet i opsjonene, men de blir selvsagt billigere etterhvert som vi går høyere og det er kortere tid igjen. Men i 2007 f.eks så toppet man seg på høsten og det tok et helt år før det faktisk ble mye action, nedgangen etterpå var treg og var man ikke krakknisse da ville man ikke spådd en så stor videre nedgang. Det virker sikkert som en veldig “fornuftig” korreksjon og så etterhvert bearmarket. Det var nesten i bearmarket nivå etter et halvår med nedgang så gikk det opp litt over 10%. Dvs da var man i over et halvår senere fra toppen under 10% fra ATH(1425-1561), før det plutselig gikk mye kjappere nedover i ett strekk. Om man var forberedt på krakk ville man kanskje sett dette, men jeg tror de fleste ikke skjønte at dette var toppen på bullmarkedet og neste stopp var krakk.
Om vi får en lignendes utvikling nå vil jeg fremdeles vinne så lenge nedgangen blir stor før slutten av desember 2019, jeg tar noe høyde for at det kan fortsette videre og at vi ikke er ferdig krakket så tidlig. Kjøper derfor ikke så mye “yolo” opsjoner nå, det vil jeg gjøre mer av om jeg får 2020 opsjoner.

Jeg kjøper meg derfor gradvis inn nå fremover, dersom det viser seg at markedet er høyt oppe etter nyttår så håper jeg at jeg får tak i enda lengre varighet på opsjonene.
Men jeg har en anelse om at det kommer til å gå mye raskere og komme mer som et sjokk denne gangen.

Hussman er verdt å lese :+1:

Hedge Fund Legend Ray Dalio On The Economy

Har begynt på boka hans - big debt crises

Idag kan dere som kjøpte OBXx10 Bear på 900 puste lettet ut…

Hva skal man sitte med nå da? Er det shorting som gjelder? Krypto faller og gull ligger i stabilt sideleie.

Det ser nok ut til at gull kommer til å fortsette ned i lag med økonomien, frem til det har krakket skikkelig. Først da tror jeg gull vil få en rekyl og endelig begynne på et nytt bullmarket. Men det kan jo hende den klarer å fortsette sidelengs før det starter på nytt. Likevel ser det veldig “dødt” ut slik det er nå.

Solgte det lille jeg hadde av gullaksjer (med noe tap) da jeg har lest meg opp mer og begynt å miste troen på at de skulle klare snu opp kun på usikkerhet. Når ikke EM krisen engang klarer få i gang gullprisen da er det ikke liv laga ennå. Skjønner godt mange mener prisen er manipulert som følge av utrolig store mengder papirhandel/derivater vs fysisk gull.

Krypto er også noe jeg ikke tror vil gå opp med det første når det krakker, det blir også mer i ettertid dersom det faktisk sprer seg et vanvittig anti FIAT budskap på nett. Jeg tror bitcoin kan få et super bullrun etter krakket når millioner av mennesker kommer til å fortelle at krisen er skapt fordi sentralbankene blåser opp og sprekker bobler.
Ikke at bitcoin løser det problemet, men jeg tror både det og gull tjener på den svekkede tilliten til FIAT systemet.
Men jeg må si at den siste tids utvikling i bitcoin er lovende, for meg ser det ut som det begynner å virkelig bunne ut og stabilisere seg. Så det er absolutt mulig med et bullrun, men det kan da også skje samtidig som aksjer fortsetter videre opp. Men hittil virker det som at krypto går ned i lag med resten.
Aksjer/økonomien krakker jo fordi penger blir dyrere og det blir vanskeligere skaffe finansiering/likviditet, så da blir jo hvertfall krypto utsatt da det er ganske spekulativt.

Jeg personlig har lastet opp med langsiktige salgsopsjoner.
Men er svært vanskelig å si om det lønner seg nå, de er allerede 30-50-80-100% opp nå fra da jeg kjøpte. Så om man da beregner potensiell gevinst nå, er den utrolig mye lavere :rage:
Dersom OMXS30 går ned til 1000 så er gevinsten nå kun 6x vs 12x når jeg kjøpte… Så risk/reward nå er betydelig dårligere.
Så jeg vil egentlig derfor anbefale å overvåke opsjonene og legge inn skambud. Det kan jo fort komme et rally til. Jeg trodde jo ikke egentlig at dette skulle være toppen, men posisjonerte meg bare i tilfelle.
Håpte/trodde det skulle snu først etter nyttår slik jeg fikk kastet alle pengene jeg får tilgjengelig inn i opsjoner.

hva pleier folk å gjøre for hedge/short ?

bear derivat, kjøpe gull, short market leaders?

sikker på at flere her sitter med noe slikt atm, fint med litt input

Hvor mye sitter du med / hvilken opsjon?

Fuck warrants og derivater… BTFD!! Vi har jo minst 1-2 år till igjen med bull. Regner med rekyl på oppsiden med start imorgen. Sp500 ska mest sannsynlig ned 10%.

Minifutures er vel den ekleste måten å shorte, med begrenset risiko. Disse instrumentene har en kost så man kan ikke holde dem permanent.

Jeg har vel 80% i opsjoner nå og noen få % i Photocure. Litt under 20% i cash. Når opsjonene får “reel” verdi snakker vi sikkert 95% opsjoner. Målet er jo å gjøre noen titusener om til hundretusener med å spekulere heftig. Så jeg har bare satt av det jeg kan tape uten at det er noe problem. Alt fokuset mitt nå utenom bedriften min er jo egentlig på å bli rik/få en kanonstart på investerings karrieren min gjennom å profitere på krakk. Det har vært målet mitt i mange år nå og jeg er fast bestemt på å gjøre det. Jeg er som sagt inforstått med at det kan vare i flere år til som Babyrage sier, og at jeg derfor taper alle pengene jeg har skutt inn nå. Jeg vil derfor fylle på etterhvert om det viser seg at det fortsetter. Dessverre er det ikke lenger opsjoner tilgjengelig enn desember 2019, men når det blir det vil jeg kjøpe mer så lenge prisene er ok! Men slik det er akkurat nå er det alt for dårlig risk/reward syntes jeg.

Men det er jo egentlig småpenger det er snakk om, jeg har ikke mye likvide midler å handle aksjer for. Mesteparten av formuen er låst i BSU eller bedriften min, og mesteparten av pengene jeg har hatt til overs siste årene har blitt brukt på bedrift eller reising. Brukt halve lønnen omtrent på reising mens jeg/vi har studert. Så etterhvert som det blir barn osv så har jeg og samboeren min reist fra oss og kan bruke pengene på barn/investering.

Skulle selvsagt ønske jeg hadde mer penger tilgjengelig, men er viktig for oss å få reist mye før vi slår oss til ro.
Er ung og har ikke hatt mye tid å akkumulere opp formue på. Dersom neste bullrun blir så lang/kraftig vil jeg nok ikke være i nærheten så aggressiv som nå, men vil garantert fortsette å leke med opsjoner, både kjøp og salg. Men selvsagt mest når det faktisk er bobletilstander. Så dere som sitter med mye kapital i aksjer ville jeg selvsagt ikke anbefale noe nærheten av min strategi. Denne typen gambling passer kun til en liten av av porteføljen. Jeg unnskylder meg med at i forhold til total formuen så er det ikke så mye penger for meg heller :sweat_smile:

Opsjonene er OMXS30 1280 og 1320, Swedbank 150 og 170, SCA 80( Ganske tilfeldig utvalgt, men hittil har den gått ned fra 100-90(litt under også en stund) så teoretisk har det gitt bra gevinst hittil. (kostpris 2,27 og nå egentlig kjøpspris 4,8) Alle med utløp desember 2019.

Selv med kun en opsjon som har justert seg i dag så leder jeg @babyrage :heart_eyes:

Photocure trekker ned. Den på 2,15 er f.eks egentlig 4,80 i følge Nordnet. Men er ingen volum der nå så da oppdateres ikke prisen.
Den som står 38,5 er min største posisjon (OMXS30 1320) og er der billigere enn 1280 som er 41,5, der var det et kjøp i dag og derfor er de oppdatert.
Egentlig skal prisen være 49,5 i stedet for 38,5.
Så min gevinst i dag burde jo egentlig vært hinsides.
Dessverre er det veldig få som handler opsjoner :rofl: regner med det blir mye bedre når det nærmer seg. Etterhvert vil de jo også bli in the money (forhåpentligvis).

@Flottesen ja jeg mener trader over perioder som er lenger enn en dag er det best med mini futures da den ikke resettes hver dag. Men nå som vi allerede har hatt en stor bevegelse er det risiko for rekyl opp og den kan jo koste mye. Så man må være kjapp på avtrekkeren. Spesielt i tilfelle man nærmer seg grensen for å tape alt!
Sist når vi nærmet oss ny ATH for første gang etter korreksjonen i januar satt jeg med mini future, men når jeg så vi gikk forbi solgte jeg med et lite tap. Dette fordi jeg spekulerte i at vi skulle ha en dobbel topp for å så gå ned etterpå.
Nå ser det ut som vi kanskje har fått en høyere topp, men likevel muligens en dobbel topp( Jeg kan ikke egentlig TA altså, så vær snill å ikke legg for mye vekt på mine uttalelser om TA!).
Men egentlig forventet jeg et heftig run etter vi tok ut forrige ATH. Nasdaq fikk vel et greit hopp opp, nesten 10% høyere enn toppene i starten av året. S&P500 gikk under 5% opp fra toppen. Nå er vi faktisk under toppen fra starten av året på begge indeksene.

@babyrage
Du tenker at etter S&P 500 har gått ned 10% fra forrige topp så snur det?
2636 vil da være bunnen?
Da er vi jo et stykke der i fra nå(rundt 5% ytterligere ned), hvordan skal vi da få rekyl allerede imorgen?
Ned noen prosent i dag, så ned imorgen før det snur i løpet av dagen?

Kina er ganske rekt akkurat nå! Hvordan tenker du/dere det ser ut teknisk der?
USA har selvsagt mye mer å si enn aksjemarkedet i Kina. Men likevel skummelt å se hvor kraftig det er ned. Eiendomsboblen har mer å si nå for Kina(verdensøkonomien) enn aksjemarkedet deres tror jeg.

Inflasjonstallet kom inn pittelitt under forventingene og har kanskje snudd markedet.
Spennendes å se om det er nok.

Ain’t nobody got time for dat

Dem kallar meg dippkjøpernes dippkjøpere.