Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Merkur tidenes mulighet eller

hehehe…der har vi igjen det fokuset på selve “tallet” aksjekursen er i…idag driter vi i matematiske “multippler” og P/E, P/B osv…

denne kan gå til 70,- ut ifra min expectation :nerd_face:

regskapet ser også lovende ut! :smiley: :+1:

EDIT:
sjekk anntall aksjer
Zaptec: 74 409 678
Airthings: 170 306 237

Dette er veldig avgjørende både på bunnlinjen(også evnt. ved utbytte),og hvordan aksjekursen vil se ut fremover,-OM selskapet skulle gjøre det bra :wink:

Ja absolutt. Men straks aksjekursen stiger fort kan det fort blir total verdien høy og verdi vs inntekt betydelig mindre. Sier ikke at det er feil men få selskaper som klarer og holde slik rakett vekst over tid og da korrigeres det til slutt. Omsetting på noen milioner på ett selskap som er verd 2mrd er jo ikke akkuratt noe enormt.

Men det er jo hensikten med denne posten. Merkur har fantastiske muligheter. Jeg ser på Airthings , kalera og play Magnus som veldig attraktive investeringer på god risk/reward. Jeg har som sagt gode verdier inne i selskapene og hittil leverer de bedre en forventet. Hvis jeg klarer og doble på 2-3 år er jeg meget fornøyd.

1 Like

til syvende og sist,så er investorer interessert om et selskap tjener penger…

se forskjellen i regnskapene,og gjør en bedre bedømming:

Airthings

Zaptec

gjerne noe tidligt i fasen hos begge selskaper…men du ser hva jeg vil frem til :sweat_smile:

Det ser jo bra ut det mener jeg. Side by side:
Airthings: Zaptec
Verdi Børs: 2,1vs 2.2
Inntekter:139 vs156
Varekost:38 vs 88
Lønn:42 vs 18
Andre kost:74 vs 24
Årsres:-9 vs +22
Så selskapene er faktisk verd det samme nå etter 100% stigning siden start.
Airthings Tjener litt mindre
Varekost. HMMM her er det faktisk dobbel kost (27% av inntekt vs 56% av inntekt)
Lønn (27% av inntekt vs 11% av inntekt)
Andre kost: 53% av kost vs 15% av kost

Airthings:
Så av dette bilder så ser en jo at Airthings tjenere mye mer per produkt, men de bruker mye mer penger på expansjon både i forhold til personal kost og andre kost. Når de får prouktenen ut i markeded vil de kunne redusere alle disse expansjos kostnaddene og øke inntekter kraftig.

Zaptec:
Fantastisk lave kostnader, ikke rart de tjener penger de har en slim organisasjon og bruker lite på expansjon eller andre. Klarer de og holde den vil dette bli ekstremt bra (Jeg har ikke sett mål for fremtiden. Men hvis de skal expandere i Europa vil det koste penger men (Jeg tror usa er dyrer)

Nei det er veldig like selskaper med forskjelige stragier og muligheter. Dette var jo 2019, hvordan er vekst til 2020 frem til Q3: Airhtings først:
Inntekter 132 (2020 176) Vs 140 (2020 186)
Varekost 44(33%) vs 88 (50%)
Lønn 57 (43%) vs 22 (12%)
Other 62 (47%) vs 12 (9%)

Jeg kjenner jo bedre airthings enn Zaptec, Airhigns kommer til og ha mye mer vekst siste kvartalet og kommer til og ha over 200 nesten 220 i inntekter. En ser jo at Airhigns stiger mer en Zaptec og.
MEN zaptek har jo veldig lave lønn men MYE høyere kost av produkter

Jeg velger og investere på selskap som virkelig investere i vekst (I forhold til Zaptec som i hvertfall ikke bruker mye penger på verken personell eller other) så er jeg fortsatt fornøyd med mitt valg.
Etter og ha sett igjenom alle slides til Zaptec er ikke det i nærheten på profesjonalitet det er sikkert…

1 Like

…du ser på hjemmesiden/presentasjonen for å tolke at et selskap er verdt å satse på blandt annet…wow :face_with_hand_over_mouth:

uansett,-Time will show :man_shrugging:

Har ikke sett hjemmeside enda men lest igjen q3 og Merkur dokument. Jeg syntes det ser bra ut for all del. Takk for at du delte. Jeg skal følge med frem over. :+1:t2:

1 Like

ja,det er viktigt å terpe og finpusse “nasen” for odds :wink:

Ett selskap skal ha kvalitet i alle ledd og du ser litt dårlig rapporter, hva med annet papirarbeid ? (Verste du kan ha er store kostnader pgr kvalitet)

jo,-nå tok jeg bare et eksempel sånn i farten,-for i det stadiet vi har disse selskapene på merkur pr. dags dato,så blir det som å se i “krystallkulen”/fremtiden,-en skal være litt obs på å svelge rått de lovnadene disse “lederene” i selskapene kommer med i oppstarten.

og jo,-vi har da et forskjellig bilde i “voksesmertene” innad hos selskaper i oppstartsfasen…

Det jeg ville ta frem i starten av,-var det å ha fokus på det politiske bildet,der Zaptec har mer drakraft politisk…mens airthings er mer sånn nisje der du har et element for de som er fokuserte på “luftkvalitet”…her ser jeg et mindre “trigger”-element…

det er noe som heter,“Go with the money”…og politikk er et annet ord for “penger” :slightly_smiling_face:

og med det enorme fokuset det har vært på ESG…så kan vi ta et annet eksempel,- Scatec :smiley: :+1:

og for å si det sånn…det synes også på aksjekursen hvor tilliten går :chart_with_upwards_trend: :wink:

og jo,-jeg gjør en utmerket jobb i å lese kvartalsrapporter :laughing:

men som jeg nevner igjen…dette er for tidlig å si noe fast om… :thinking:

Jeg er sikker på at du gjør en utmerket jobb og lese selskaper. Jeg bruker en del tid selv og syntes at det er viktig og sette seg inn før en investere, Grunding men ikke dvele for mye heller da blir man verken med opp eller ned. Jeg har jo brukt Airthings lenge og fulgt de før de kom på børs og ledelsen og alt runt er Ekstremt profesjonelle de har fantastisk kunskap og alt de gjør er veldig bra.
Hvis ikke luftkvalitet er noe som er i vinden så vet ikke jeg men (De får ikke penger av staten nei). Men Top 3 dødsårskaer er luftveis sykdommer, dette kan en liten dings hjemme til 100 dollar hjelpe folk med. Det kan gi enorme volumer og verdier (Alle har brann alarm hjemme faktisk flere) hvorfor skal vi ikke ha en slik dings som dette.

De vanligste dødsårsakene i verden

1. Hjerte-kar-sykdommer. Dødsfall: 17,79 millioner.
  2. Kreftsykdommer. Dødsfall: 9,56 millioner. …
  3. Luftveissykdommer. Dødsfall: 3,91 millioner. .

…ikke for å hakke på deg…men

hva F*en kan en gjøre om en går seg en tur ut…og luften ikke er helt 100% ren…hva godt gjør dingsen som Airthings for en forbruker da,utenom å bli litt smartere og opplyst?

ja,det ER et fokus på CO2 og svevestøv…men skal en i butikken,-hva gjør man da om man leser “Poor Airquality” på displayet på veggen hjemme? :man_shrugging:

Jeg er gjerne helt blind og arrogant her…men jeg klarer bare ikke å se det STORE bildet i etterspørselen…

Tviler ikke på den erfaringen din du har med produktet og de annsatte du er kjent med er og gjør en fantastisk jobb,-Det fokuset jeg ville dra frem var et synspunkt,-jeg er ikke oppfattet at “Vi” alle nå skal være så bekymret for luftkvaliteten,-noe som berøre “EGENTLIG” de aller svakeste som utgjør “0,2% av befolkningen” :thinking:

Da er vel du ikke akkruatt begeistret over Play magnus… Lol :joy:

Tjener noen kroner men er verdsatt til 900 mill…

apper holder jeg meg vekk ifra :sweat_smile: …et par tastetrykk så har vi en annen,-gjerne Ronaldo(igjen?)…funket hos Hugo (spillselskapet)?

Ja,Magnus er en populær(holdt nesten på å si kjekk :rofl:)…men det hjelper ikke.

off topic:
Rart at ikke Kahoot har fått oppgang blandt sine “milliarder” av brukere enda(ja,de lanserte nettopp et abonnenttjeneste,men alikevel :sweat_smile:)

Her er vel vi langt ifra enige ja.
Selskaper / Skoler / Osv Burde investere i og sikre at luftkvalitet er absoutt maksimal, og de kan kontrolere varme redusere utgifter til en rimelig penge. Alle som har nokk penger vil ha dette bare forde de kan, før kunne de ikke men PGR Airthings så kan alle i usa kjøpe på Walmart, Tesco, Home Depot osv… det generere salg og når prisen er “rimelig” så kjøper folk det.

Jeg har slik sensor hjemme, har lånt ut til andre som vi har funnet altfor høy verdi av Radon… reddet han fra og få tidlig kreft…

Vel jeg liker selkspaet og i dag kom meglere og er enig at 13kr er billig og kursmål er 16 +.

Grunder og eier er veldig dyktig og kan tjene penger. alt er Enormt projesjonelt av det jeg har sett Det er ett pluss.

1 Like

Jeg har Kahoot… Har tjent gode penger der ja… har noe igjen som fortsatt går bra. (Tror det blir kjøpt opp). De er jo ikke på børs en gang. (Bare på Merkur)

I rest my case…da er vi enig i å være uenig om Airthings :sweat_smile:

Mens Kahoot synes jeg virker spennende :wink:

men nå er jeg sulten og vil legge meg :older_man:

Snakkes :raising_hand_man:

:grinning:

1 Like

Relativt dyrt vil jeg si, for et selskap som omsatte for mindre enn 20 mill i Q3. Krever jo at de vokser noe helt enormt i årene fremover. Kjempespennende selskap, men skulle ønske de gikk på børs med litt mer oppside fra starten.

image

2 Likes

Ja, jeg tror de kommer til og vokse noe helt enormt i Q4 pgr Tour er en stor suksess og netflix serien har økt antall besøkende og nedlastinger noe helt enormt. De snakker jo om 300% mer nedlastinger. Men jeg husker i begyndelsen på Kahoot og alle var helt sjokket over hvor dyr den var på 20kr for kun 2 1/2 år siden. og nå er de (180kr 60 etter split 1/3) så det er ekstreme muligheter i online spill. Etter corona begynner flere og se at sjakk er helt fantastisk online og jeg tror vi kommer til og se mye av det frem over. Det er den aksjen jeg er mest spent på frem over. Og kurs mål 27kr (Før Q3 som var over forventnigene og Q4 som blir spennede) Jeg tror de kommer med en oppdatering etter Tour som er nå. Det er Semifinaler i dag og snart finaler.