Ja, bare tenker hva som skjer med selskapene. De blir jo gudeforklart når det går opp, men vil investorene være like happy på vei ned? Kan vel knekke selskapet selv om strategien deres egentlig vil være grei/veldig god i det lange løp.
Jeg tror veldig mange av aksjonærene i MSTR er bitcoinere også, de er over snittet vant med volatilitet Jeg tror den mNav’en deres kommer til å vokse når BTC går opp og krympe når den går ned. Det Saylor selger til finansmarkedet er en volatil aksje, både opp og ned. Hvis verdien til selskapet mer og mer reflekterer det og ikke nødvendigvis bare BTC-verdiene, kan det kanskje kompensere for et fall i BTC pris.
Ser det litt i chartet de siste ukene, BTC går opp 2%, MSTR går opp 8%. BTC faller med 2%, og MSTR faller med bare 4% (f.eks). Virker som om nedsiden er dempet, men det kan jo klart bare være fordi vi nærmer oss BTC-bulltider.
De fleste som kjøper er nok ikke så kortsiktige i MSTR at de selger på små fall. Og FOMO på vei opp er massiv, føler på det selv også. Er nok litt den mekanismen.
Den gruppen som holder igjennom et Bitcoin bull run selger når de er forbanna/håpløse, ikke når de er redde. Så må nok 50-80% fall til. Siden det meste annet kan bortforklares med volatilitet i et fortsatt bull run. ^^
Dette jeg er mest spent på også! Lest meg mye opp i alt som er postet her den siste tiden og har planer om å låse fast aksjene jeg har kjøpt i Microstrategy i lengre tid.
Muligens jeg selger noe Bitcoin neste år for å minimere risiko/gevinstsikre.
Ser ikke hensikten med og kjøpe en aksje som følger BTC når en like enkelt kan kjøpe BTC direkte ?
Skatten på BTC er 22, mens på aksjer 37%.
Hva er det jeg ikke ser ?
Her er en sammenligning mot å kjøpe Bitcoin ETFer, som de fleste kommer til gjøre fremover kontra å kjøpe BTC selv:
-
ETFs charge a management fee. MSTR does not. While ETF fees can be small ~0.2%/year, this is an important drawback for long term investors.
-
MSTR is constantly increasing Bitcoin/Share (Bitcoin yield) through accretive share dilution and bond issuance. You will never get more BTC/share with a Bitcoin ETF.
-
MSTR will likely join the QQQ this year and S&P 500 next year. This will bring in passive flows from index investors, adding to the investor base. Bitcoin ETFs will never be part of these indexes.
-
MSTR is a leveraged play on Bitcoin without theta decay or margin interest. It’s the only game in town if you’d like more upside to Bitcoin without time decay.
-
MSTR has a large, healthy options market. The Bitcoin ETFs will have options soon, but as MSTR is a leveraged Bitcoin play, it should always have higher implied volatility with tighter spreads. Many high yield ETFs like MSTY will result from this.
-
MSTR will soon take advantage of FASB accounting changes for how the appreciation of Bitcoin on their balance sheet can be marked as earnings. This will be a shock to Wall Street.
-
MSTR has its underlying software business which provides cash flows to service low interest debt as well as purchase Bitcoin. Bitcoin ETFs can never have such a heart beat, pumping energy into share value aside from movements in Bitcoin price.
-
MSTR being such a unique company can attract exceptional talent. Individuals contributing to the underlying company and strategies should not be under appreciated.
-
With its constantly growing market cap, both from asset appreciation as well as accretive dilution, opportunities to purchase other companies will always exist, and for an ever decreasing percentage of their own market cap. I don’t expect this anytime soon, but sometime in
-
MSTR can perform share buybacks to increase BTC/share far into the future if it ever makes more sense than purchasing Bitcoin. Such a scenario may occur in the 2030s after the bulk of their Bitcoin has been acquired.
-
MSTR will likely find more methods to increase value for shareholders. Taking advantage of higher stock premiums will allow for more yield with less share dilution, and time will tell how advanced some of these strategies become.
-
Premium to Net Asset Value has the potential to go much higher regardless of Bitcoin price. This is impossible for a Bitcoin ETF which doesn’t have a way to breath on its own like MSTR can, independent of Bitcoin price fluctuations.
-
There is a growing community of short and long term MSTR investors who believe in the company’s mission and are providing free information constantly. As seen with GameStop or Tesla investors, such a vibrant and aligned community should not be underestimated.
-
MSTR can be bought many places where the ETFs cannot such as the UK and places in Europe.
Fra x.com
Skatten er høyere på aksjer, men hvis du investerer i f.eks en Nordnet Investeringskonto kan du kjøpe og selge, og kjøpe igjen, uten å skatte før du tar noe ut av kontoen. Over tid er det gunstig hvis man klarer å time topper og bunner.
La inn et kjøp i førhandel på best gjennom DNB, ordren er bekreftet og mottatt, men går ikke gjennom. Dvs. hva er greia, er det noe forsinkelse ?
Sånn, det var forsinkelse som gjorde det. Lenge siden jeg har handlet over dammen
MSTR er å som å kjøpe gearet bitcoin.
Kjøper du 1 bitcoin så eier du 1 bitcoin. MSTR, derimot, øker beholdningen sin jevnt og trutt og har premiumprising på aksjene som de kan utnytte til å øke beholdningen enda mer. I oppgangssykel/kryptosommer er det solid medvind vs å kun eie bitcoin
Så de låner penger og printer aksjer for å kjøpe krypto?
Men hva tjener de egentlig penger på?
Låner de ut bitcoin eller driver med annen business?
I bunn har de har et business intelligence produkt som de tjener 75 mill dollar på i året. Dette gir de tilgang til å ta opp lån med svært lave renter, og så trykker de også opp aksjer.
Er dette bull? Må innrømme jeg sliter med å skjønne helt.
Så priset til 550mrd men tjener 800 mill? Resten er å eie bitcoin?
Bitcoin som sannsynligvis kommer til å gå opp ca 30% i verdi i året de neste 20 årene. De er en bitcoin-akkumulerings-maskin, og kan derfor komme til å øke i verdi med 1.5-3X+ av økningen vi ser fremover i bitcoin. De har økt bitcoin per aksje (“BTC yield”) med 17.8% så langt i år, og guider at de skal klare 6–10% de neste tre årene. Det er sannsynligvis konservativt guidet, siden de ligger an til ca. 20% i 2024.
Saylor sa i earnings call i går at “markedet bør verdsette oss som en vekstaksje”. Han la frem dette regnestykket:
Andre vekstaksjer som vokser med 50% årlig verdsettes til 50–100X earnings. Hvis man ser på BTC yield som earnings, kan man ta 6–10% * 50–100, det blir 300–1000% premium på Net asset value (mNAV: multiple on Net Asset Value), eller 3X–10X verdien av Bitcoinen de eier. Nå er de priset til 2.7 mNav.
Ved 10 mNav og dagens BTC kurs på $72k gir det en fair value pris på $900, eller 3.6X dagens kurs.
Ved 10 mNav og BTC kurs på $200k gir det en aksjekurs på ca $2500, eller 10X fra i dag.
Jeg tror både BTC kursen og mNAV kommer til å bli betydelig høyere enn det i løpet av de neste 10 årene.
Anses ikke digitale sentralbankpenger som en trussel mot krypto?
Hva er det som gir BTC en grunnleggende verdi, utover knappheten?
Ville du kjøpt et gullfond som eier gull til 3x verdien av gullbeholdningen, mot lovnader om at de skal låne penger til å kjøpe mer gull som businesscase?
Merker at dette er forbi min fatteevne, men jeg ender sikkert på forsiden av vg om noen år sammen med de som ikke forsto at internett og pc var en god idé
Hvis …
- prisen på gull kommer til å stige med 30% i året
- selskapet har det største gull-lageret i verden
- ingen andre kunne låne penger for å kjøpe gull like billig som de
- de kan tilby gull-instrumenter (med forskjellig avkastning og volatilitet) til andre aktører i markedet (bonds, fixed income, opsjoner++) og dermed øke gullbeholdningen sin raskere enn noen andre…
Så virker det kanskje ikke så dumt, men jeg har tatt feil før jeg
Det var bare 4 000 investorer som hørte på earnings call i går. Det sier litt om hvor tidlig det er. Jeg tror det er nesten kun hardcore bitcoinere som skjønner verdien av hva MicroStrategy driver med nå, og å bli det krever et par hundre eller tusen timer med research, så må man begynne å sette seg inn i MSTR.
Her er slides fra i går: https://assets.contentstack.io/v3/assets/bltb564490bc5201f31/blt6977617232ec27a8/672296fd062510258f432d82/microstrategy-q3-2024-earnings-presentation.pdf
https://x.com/thepowerfulHRV/status/1851942856019018189
“I think our company is misunderstood and I also think it’s undervalued”
Saylor er naturligvis ørlite biased, but still
Har dårlige erfaringer med CEO-er som henger seg opp i aksjekursen😜
Han «anbefalte» shortere å shorte sist uke.
Saylor kommer til å bli steinrik. Stor volatilitet også, kan passe inn i mange porteføljer fremover tror jeg. Til og med av forskjellige grunner.