Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten tråden 2.0

Vanvitting hvordan folk her klassifiserer IDF som etiske verneengler.

Her er forøvrig en video som viser Mossad-sjefen innrømme at IDF hjelper sårede Al-Qaeda soldater i Syria. Dette begrunner han som “humanitarian”, og mener at man også skal ha respekt for sine fiender. Han benekter heller ikke at det er taktiske/strategiske grunner i å hjelpe Al-Qaeda soldater.

Når han blir spurt om han hadde gjort det samme med Hezbollah soldater, er svaret et drastisk nei.

Nå vet man jo fra før at IDF gir økonomisk og militær hjelp til Syrias opposisjon. Israel ga bl.a. støtte til militante grupper i Quneitra, en by som helt til 2018 var kontrollert av Southern Front/FSA, ISIS-Al-Nusra kollaboratører.

Ser nesten ut som om både Hamas og Israel tilhører samme bås.

4 Likes

Gøy med kart. For å komplementere med aktuelle kart for denne konflikten så kan vi jo legge til dette kartet også, det viser siste avstemming i FN vedr ceasefire, hvem som stemte for, imot og hvem som avstod.

Personlig tenker jeg at dette kartet viser hva majoriteten av landene ønsker. Skal jeg tippe så tror jeg det representerer kanskje 90% verdens befolkning (stemte for eller avstod)? Synes heller ikke noen av kartene til nå synliggjør tribalisme. Tenker heller det viser sympati på bakgrunn av hudfarge, religion, erfaringer med USA, opportunisme, humanisme, forståelse etc.

Fortsettelse på Egypt:
Egypt er et av USAs nærmeste allierte i området etter Israel og på linje med SA. Hvis du feks ser på hvem som har fått mest penger av USA etter 2. verdenskrig så ser du at Egpyt er på en delt 2. plass etter Israel Jeg tror neppe Fattah Al-Sisi, som nå i praksis er en militærdiktator (regner med at du er oppdatert på hva som har hendt der siste 15 år), kan eller forventes å ta noen sterke standpunkter her som går på tvers av hans hovedsponsor. Det er ikke for ingen grunn Trump kaller han for “my favorite dictator”. Det er i grunn forståelig. Er det noe som er viktig i den regionen så er det Suez kanalen og olja. Hvem husker vel ikke memes fra det skipet som satt fast i kanalen eller kjenner til Kuwait krigen? Historien har også vist oss at det har vært noen kriger pga kontroll på Suez kanalen.

JEg var faktisk tidlig ute med å kritisere Egypt og SA, dvs gjorde det i mitt første innlegg på Midtøsten 1.0 tråden. Dog så mener jeg jo også at Egypt ikke har teppebombet palestinerne, noe Israel nå har gjort og fremdeles gjør (faktisk så har Israel sluppet flere bomber i tettbebygde Gaza enn USA gjorde det første året i Afghanistan). På bakgrunn av dette mener jeg fremdeles det er litt mer berettiget å kritisere Israel enn Egypt står jeg ved (min personlige mening, skjønner at du ikke er helt enig)

Ellers så synes jeg at du viser klasse ved å gi meg karakteristikker og setter meg i bås (spesielt ettersom jeg har rettet på dette tidligere) rett utifra eget velbefinnende. Det er kanskje forventet når en diskusjon avrundes…

7 Likes

Var det ikke du @Roc som etterlyste bevis? Vet ikke om det holder som bevis, men det gir da noen klare indikasjoner?

1 Like

Amerikanske myndigheter har foreløpig ikke lagt fram konkrete bevis på påstandene.

Og da er det vanskelig å ta det seriøst.

USA hevder å ha etterretningsinformasjon som beviser at Hamas og Palestinsk islamsk jihad har brukt sykehus i Gaza til å utføre militære operasjoner, og til å oppbevare gisler.

Det skriver nyhetsbyrået Reuters.

Så det er noen anonyme kilder? Veldig vanskelig å ta seriøst. Dette er rett og slett en fyr som har snakket med Reuters.

Hele greia minner meg om når USA sa Irak hadde masseødeleggelsesvåpen. Beviset de la fram? Bilder tatt av noen bygninger.

Det kan være påstandene er sanne, men med null bevis, så smører jeg meg med tålmodighet.

… Jeg tror Hamas har gjort det, men det er fortsatt i en gråsone. Jeg vet ikke.

7 Likes

Enig i at det er litt useriøst å påstå bevis, men ikke legge det frem. Jeg synes dog personlig at det er sannsynlig, og er nok litt farget av det…

1 Like

Det er litt som denne rapporten hvor det heller ikke legges ved bevis for mange av utsagnene. De har dog lagt fram noe. Det beviser dog kun den delen av utsagnet…

Alle parter legger fram delvis info som i bunn og grunn er rimelig ubrukelig til å danne seg et godt bilde.

Jeg vet dog at hvis du assosieres med Palestina og skal fly via Israel, så vil du bli trakkasert og behandlet som dritt. At israelere på Vestbredden som driver med hellig okkupasjon behandler palestinerne uten noe beskyttelse fra loven som dritt? Vel, det er lett å tro på

Skulle ønske de bare la fram alt av beviser sammen med påstandene.

2 Likes

Ref diskusjonen rundt om dødstallene stemmer eller ikke.

  1. Biden administrasjonen kommenterte selv nylig, under høring, at de tror dødstallene er trolig høyere enn det som rapporteres.

  2. Historiske data fra de 4 tidligere krigene (hvorav 3 av dem jeg har vist allmateriale for over) viser at rapporteringen fra helsemynighetene i Gaza stemmer overens med det WHO kan bekrefte i ettertid

  3. Teppemombing av et av verdens mest tettbebygde strøk samtidig som å lukke det hermetisk tilsier at tapstallene vil bli store, ref diverse analyser inkl den @Christian viste til

Synes forøvrig det er fascinerende at man skal “split hairs” over om det virkelig er 4500 barn døde eller om tallet er noe mindre. Akkurat som om tallet er feks 1000 gjør det noe mer legitimt? Men vi får jo vite fasiten etter at krigen er over når uavhengige får lov til å gjøre sine undersøkelser. Det er dog trist at Gazas døde selv om bevise at de virkelig er døde før tallene blir trodd.

For at ingen skal misforstå meg. Jeg mener selvfølgelig at hvert eneste barn som dør er uskyldig, dette gjelder like mye de 4500 (eller no) palestinske barna og de 14 (antallet kan kanskje øke) rapporterte israelske barna. Videre håper jeg at de 30 barna/tenåringene som er tatt til gisler i Gaza av Hamas også slipper ut levende.

Bevismateriale til nå, som tilsynelatende skal forklare bombing av sykehus synes jeg personlig ikke er i nærheten av legitimering av slik bombing av sykehus og helsepersonell. Hvis noe så likner det mer propaganda.

8 Likes

Jeg har ikke sett noe særlig av dette. Bare hørt det nevnt. Egentlig bare den episoden hvor Hamas snakket om 500 døde og et rasert sykehus som viste seg å være en ukjent rakett som hadde eksplodert på parkeringsplassen.

fant dette

Palestinian officials said Israel launched airstrikes on or near four hospitals and a school on Friday, killing at least 22 people.

Som ikke høres ut som Israel bomber sykehus.

4 Likes

Du får et greit inntrykk og noen kommentarer fra IDF i reportasjen fra CNN som Collins har lagt ut på Twitter i dag.

Selv stusset litt over at de ikke filmet disse gangene inne i sykehuset når de først var der sammen med CNN. Lost opportunity, ville ha trodd slikt var høyt på prioriteringslista. Selv trodde jeg vi første gang skulle endelig få se dette.

2 Likes

Greit å linke så jeg slipper å lete meg fram til hva du kanskje mener?

Har sett litt på nyheter og virker som det er kamper rundt sykehus. Israel påstår Hamas holder til under disse. Hvis Hamas bryr seg om sivile, så kan de droppe å sloss ved sykehus? Men, sånn jeg ser det, så bryr de seg ikke om de sivile.

Btw helt til nå i krigen, så har Hamas sendt guidede raketter mot sivile israelske byer. Ser ingen opprop om at det må stoppe.

3 Likes

Israel: Gjennomfører aksjon i Shifa-sykehuset

00:36

Øystein David Johansen

Helsemyndighetene i Gaza, som er styrt av Hamas, har blitt informert av det israelske forsvaret IDF at de kommer til å raide bygningene som tilhører Shifa-sykehuset i løpet av noen minutter.

Kort tid etterpå kommer meldingene om at israelske styrker gjennomfører en aksjon mot Hamas på et spesifikt område i sykehuset. Det skriver Reuters.

Israel ber om at alle Hamas-krigere i sykehuset overgir seg.

2 Likes

Sorry, pakket ned etter meldingen. Det var denne jeg viste til. Ble lagt ut i går, delt rikelig av diverse folk på SoMe.

https://x.com/kaitlancollins/status/1724271462079418382?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

For hva det er verdt. Personlig vil jeg forvente at det er kjeller og et gangtsystem under et så stort sykehus som Shifa. Den her som er godt kjent med Ullevålsykehus har sikkert vært i de intrikate gangene under bakken på sykehuset, som fører en fra det ene bygget til det andre. Samme med Ahus.

4 Likes

St.Olavs er det eneste jeg har vandret i tunnelene i personlig, men det er helt normalt at et stort sykehus har byggene sammenkoblet under bakken.

4 Likes

https://x.com/visegrad24/status/1724534188097851587?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Sivile interjuves på al jazeera, klager på at hamas gjemmer seg blant sivile. Reporteren endrer fort fokus.

9 Likes

Ikke uforståelig det eller? Hadde også vært passe forbanna hvis folk i Adidasbukser bedrev terror og løp rundt med hjemmelagde anti-panser raketter på gata i byen jeg bodde. Har som kjent ikke vært valg i Palestina siden 2006 og med median alder 18 år så har de fleste ikke stemt på Hamas i Gaza, men blir straffet av deres ugjerninger.

4 Likes

Det er ganske god plass i Sør Gaza. Hva de fortsatt gjør i nord Gaza er spørsmålet.

1 Like

Helsepersonell har selv sagt at de nektet å forlate pasientene de behandlet på sykehuset. Og derfor ble igjen.

1 Like

Jeg tror ikke det er pasientene på sykehuset @Morti snakker om, men de titusenvis av folk som har søkt tilflukt ved sykehus og skoler i nordre Gaza. Svaret sier seg vel egentlig selv, de har følt det var tryggere der enn på en vei sørover hvor flyktninger har blitt sprengt i fillebiter*. Noe de nok nå angrer på.

*Episoden jeg referer til her er en av de hvor jeg er tilbøyelig til å tro det var Hamas som stod bak, men jeg vil ikke si det er noen bevis, er mer av typen 60:40 i “favør” at Hamas gjorde det. Har vært diskutert relativt vidt her.

Her må jeg faktisk si at Israel som skjøt på ambulanser fylt med Hamas folk (hvis man tar dem på ordet) selv der har skutt seg selv i foten. Den oppførselen gjør at folk blir reddere for å flykte, slik Israel ønsker. Som igjen gjør kampene i nord hardere fordi det er flere sivile rundt.

EDIT: mener å ha sett tall på at det fortsatt skal være type 300k igjen i nordre delen av Gaza.

1 Like

Jeg forstår ikke en dritt av hva de sier. Finnes det noen mer troverdige kilder som har verifisert videoen til riktig sted, tid og hva som blir sagt?

Hvis det stemmer, så vil jeg også si det setter Israel sin operasjon i et litt annet lys. Det blir som om Oslo hadde vært tatt av terrorister og vi måtte sette inn hæren for å få dem ut.

1 Like

Samtidig som at man selv lukker Oslos grenser for nødhjelp og evakuering.

2 Likes