Gøy med kart. For å komplementere med aktuelle kart for denne konflikten så kan vi jo legge til dette kartet også, det viser siste avstemming i FN vedr ceasefire, hvem som stemte for, imot og hvem som avstod.
Personlig tenker jeg at dette kartet viser hva majoriteten av landene ønsker. Skal jeg tippe så tror jeg det representerer kanskje 90% verdens befolkning (stemte for eller avstod)? Synes heller ikke noen av kartene til nå synliggjør tribalisme. Tenker heller det viser sympati på bakgrunn av hudfarge, religion, erfaringer med USA, opportunisme, humanisme, forståelse etc.
Fortsettelse på Egypt:
Egypt er et av USAs nærmeste allierte i området etter Israel og på linje med SA. Hvis du feks ser på hvem som har fått mest penger av USA etter 2. verdenskrig så ser du at Egpyt er på en delt 2. plass etter Israel Jeg tror neppe Fattah Al-Sisi, som nå i praksis er en militærdiktator (regner med at du er oppdatert på hva som har hendt der siste 15 år), kan eller forventes å ta noen sterke standpunkter her som går på tvers av hans hovedsponsor. Det er ikke for ingen grunn Trump kaller han for “my favorite dictator”. Det er i grunn forståelig. Er det noe som er viktig i den regionen så er det Suez kanalen og olja. Hvem husker vel ikke memes fra det skipet som satt fast i kanalen eller kjenner til Kuwait krigen? Historien har også vist oss at det har vært noen kriger pga kontroll på Suez kanalen.
JEg var faktisk tidlig ute med å kritisere Egypt og SA, dvs gjorde det i mitt første innlegg på Midtøsten 1.0 tråden. Dog så mener jeg jo også at Egypt ikke har teppebombet palestinerne, noe Israel nå har gjort og fremdeles gjør (faktisk så har Israel sluppet flere bomber i tettbebygde Gaza enn USA gjorde det første året i Afghanistan). På bakgrunn av dette mener jeg fremdeles det er litt mer berettiget å kritisere Israel enn Egypt står jeg ved (min personlige mening, skjønner at du ikke er helt enig)
Ellers så synes jeg at du viser klasse ved å gi meg karakteristikker og setter meg i bås (spesielt ettersom jeg har rettet på dette tidligere) rett utifra eget velbefinnende. Det er kanskje forventet når en diskusjon avrundes…