Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten tråden 2.0

Og sier at alle skal evakuere til Grorud og at oslo kun får 50 lastebiler med forsyninger i døgnet.

Jeg tenker jo at situasjonen når Israel har fått kontroll på nordre Gaza burde bli bedre. Da har Israel direkte ansvar for forsyninger ditt og kan ikke argumenterte med at de vil bli brukt av Hamas som de gjør i dag.

På den andre siden, Israel sier at det vil ta måneder å gjøre seg ferdige.

1 Like

Ble økt til 100 lastebiler i november faktisk

Jeg er mest overrasket over at ingen har tørstet i hjel utfra at de snakket om at folk drakk saltvann. Overdrev de kanskje en smule?

3 Likes

https://x.com/MEMRIReports/status/1724696674763719162?s=20

Herlig… Passa ikke helt for al Jazeera det der.

6 Likes

Hvem vet, slipper jo ikke uavhengige folk inn. Ikke virker det å være stabil strøm der og angivelig blir solcellepanel spesifikt bombet. Som du sikkert har merket så er det betydelig mindre bilder og rapporter på SoMe fra folk i Gaza siste dagene. Det er ikke et godt tegn.

1 Like

Rart vi ikke ser mer live foto slik som Ukraina fra Gaza. Lite filming fra angrep osv.

Hverken Israel eller Hamas bruker droner i noen stor grad. Noe som faktisk overrasker meg når det kommer til Hamas. Heldigvis for Israel, så virker det ikke som de helt har fått med seg den utviklingen i asymetrisk krigføring.

Nei, det har jeg faktisk ikke fått med meg. Er det en stor endring? Slipper noe gjennom?

EDIT: jeg følger bare krigen i Gaza med et halvt øye, bruker mest tid på å sjekke hvordan det går i Ukraina som har type 10 millioner flyktninger med 30 millioner som er igjen og prøver å forsvare landet mot Russland som mener menneskeliv, egne og andres, er vært ingenting.

3 Likes

Jeg opplever at det er betraktelig mindre bilder og filmer som kommer frem på X fra folk som er i Gaza nå siste to ukene enn hva tilfelle var første ukene i krigen. Nå er det mer innhold fra demonstrasjoner, poltiske taler og what not.

Har sett folk i Gaza klage over at de ikke har strøm, og at de mener at solceppepanel virker å være et mål for bombing . Så jeg har antatt at dette er en naturlig forklaring på hvorfor det er så lite som kommer nå enn tidligere. Forventer mer førstehåndsberetninger etter at flere folk slipper ut.

1 Like

Har sett videoen postet med AI oversettelse også. Jeg er rimelig sikker på at det som hevdes sagt er det som blir sagt.

Litt motstridende meldinger om hva som skjer inne på sykehuset nå, etter at israelsk soldater rykket inn. Her fra Aftenposten:

Israelske soldater går fra rom til rom og avhører alle. De har med seg helsepersonell og arabisktalende personell, sier Khader Al Za’anoun, en journalist som er i sykehuset, til BBC og CNN.

Han forteller videre at:

  • Over høyttalerne har de israelske soldatene bedt alle menn i alderen 16 til 40 år, og som ikke tilhører avdelingene for kirurgi eller akuttmottaket, om å forlate sykehuset og samle seg i sykehuset borggård.
  • Soldater har skutt i luften for å tvinge de gjenværende til å forlate bygningene.
  • Israel har stridsvogner stående i borggården.
  • Den israelske hæren har «fullstendig kontroll» og at det ikke er noe skyting som finner sted.

Og her en annen versjon, som jeg selv synes det lukter stramt fra Hamas av:

  • En annen person inne på sykehuset har en langt mer dramatisk fremstilling overfor Al Jazeera.

Israelske styrker har forsøkt å drepe alle som beveger seg der inne … ingen har gjort noe. Det er ingen motstand inne på sykehuset, sier en tredjeperson til Al Jazeera.

Vet hvilken version som virker minst plausibel for å si det sånn.

9 Likes

Er det ikke greit å bare legge til det som blir sagt enn å ovesette det til norsk?

Er det dette du sikter til og denne reportasjoen fra Al-Jazeera? Hvis ikke så del gjerne linken.

Mokhallalati described the fear that has taken hold among the staff, patients and displaced trapped in the facility.

“We don’t know what they will do to us. We don’t know whether they will kill people or terrorise them. We know all the propaganda is lies, and they know as well as we do that there is nothing at al-Shifa medical centre.”

4 Likes

Er vel ganske opplagt hva IDF gjør.

De skal hente ut alle hamas krigere fra sykehuset. og da sammler de alle menn i militær alder og sorterer dem.

Er kommet flere filmklipp av menn i militær alder i sivile klær i lett panikk inne på sykehuset. Men dette er måten å fjerne hamas på.

Mistenker mange der angrer på hamas tilknytningen sin fordi de nå må stå til rette for det organisasjonen de er medlem av har gjort.

6 Likes

Det kan virke som om bevisbyrden ligger på “alle menn i militær alder”.

Det virker som om vi alle gjør som vi pleier og leter med lys og lykte etter alt som kan bekrefte våre allerede godt etablerte sympatier og antipatier.
I denne krigen er det nok til alle.

5 Likes

Minner jo litt som hvordan Hamas går frem. At alle mellom i stridsdyktige alder i Israel er fienden siden de er endel av reservestyrkene.

3 Likes

Joda, Hamas sin logikk er at denne babyen kan bli voksen og da en soldat derfor må vi drepe dem.

At et sykehus som også huser en av de største kommandoplassene til Hamas er fult av hamas soldater er jo helt naturlig. Det er nok også derfor israel ønsker å sortere ut Hamas soldatene fra de sivile, slik at Hamas soldatene kan straffeforfølges etter internasjonal lov og rett.

6 Likes

Et spørsmål: Hamas skal ha hatt noen titusener soldater under sin kommando. Er det i utgangspunktet kriminelt å være med i Hamas, eller oppstår det kriminelle først ved handling, slik som deltagelse i massakrene 7. oktober?

Hamas er stemplet som terror organisasjon av flere land. De henrettet jo også en rekke Fatah folk i gaza når de tok makten i 2006.

For Israel sin del så antar jeg at de sammler inn alle hamas folk de finner under denne operasjonen. Men Israel reddet jo også en hamas leder fra døden når han lå på sykehus og trengte svært avansert medisinsk hjelp.

3 Likes

For sivilbefolkningen i Gaza oppleves nok både Hamas og IDF som temmelig jævlige og bokstavelig talt livsfarlige, uavhengig av hva vi måtte sitte og mene om dem bak tastaturene våre i et av de tryggeste landene på kloden.

5 Likes

Snakker vi da om det israelske rettssystemet etter israelsk lov, eller snakker vi Haag?

3 Likes

Her kan vi jo se på hva Israel har gjort tidligere, og det er vel å holde folk “fengslet” i flere år uten dom, rett og slett på mistanke. Jeg antar de vil gjøre dette her også. Fengslet i anførselstegn fordi det vanligvis kommer etter dom, noe de ikke bryr seg om å gjøre.

Hva de vil gjøre med de som de har konkrete bevis på at f.eks. var med på angrepet eller lignende? Jeg tipper de blir stilt for israelsk rett eller potensielt bare skutt. Jeg tror det ikke er mange av de som gir seg uten kamp for å si det sånn.

… jeg har ikke beviser eller lignende for mine antagelser her, dette er spekulering fra min side.

5 Likes