Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten tråden 2.0

Joda en assistent har sagt at det kanskje er høyere fordi det er vanskelig å telle i en krig.

Samtidig vet vi hamas lyver, og de teller iallefall ikke nedover.

Tror fasiten viser det mange antar, at hamas overdriver tallene. Sivile tap vil det desverre bli uansett. Tror ikke det er mulig å fjerne hamas sin okkupasjon uten sivile tap.

1 Like

Assistent :rofl:

The Assistant Secretary of State for Near Eastern Affairs is the head of the Bureau of Near Eastern Affairs within the United States Department of State. The Assistant Secretary guides the operation of the U.S. diplomatic establishment in various countries of North Africa and the Middle East and advises the Secretary of State and the Under Secretary of State for Political Affairs.[1]

… Det er en post høyt oppe i systemet.

3 Likes

Det har jeg også tenkt helt til jeg så Satellittbildene. Har du sett på dem?!

Bildene jeg viste et flere uker gamle, ødeleggelsene har blitt større etterpå.

1 Like

Ja, men jeg vet også hvordan IDF operer og hvordan de prøver å minimere sivile tap.

1 Like

Har også sett kommentarer fra eksperter jeg stoler på i forbindelse med Ukraina som har sagt at tapene vil bli enorme. Type 40k. Hvis Israel klarer å holde det nede på 20k, så er det jo relativt lavt, men fortsatt enorme sivile tap.

Det er jo ikke som om Israel bare bomber nordre Gaza. Det er snakk om type 5% ødelagte i sør også. Israel er også rimelig trigger happy. På et tidspunkt, så beskjøt de grensen til Egypt med artilleri og skadet egyptiske grensevakter. Ved et uhell. Garantert at det har vært flere slike episoder i Gaza også. Det blir fort mange drepte når du slipper tusen kgs bomber.

Så, Israel blir fordømt for dette, men jeg vet nå ikke om det er rett heller. Israel ser ut til å gå etter å ta ut Hamas og ødelegge organisasjonen i Gaza. Som jeg forstår og tenker kanskje er nødvendig eller til og med eneste veien videre.

5 Likes

Man kan gruse en organisasjon, men ikke hat og fiendtlige holdninger.
Skal Israel kontrollere Gaza igjen, ender man fort opp i en økonomisk og militær hengemyr.
Med militær kontroll følger også ansvar.

4 Likes

Kanskje de må forhandle ferdig med palestinerne og komme til en avtale som de begge kan leve med. De var svært nærme i 2000/2001.

Hamas kunne de ikke ha laget en avtale med, det er klart.

Men med hvilke palestinere?
Fatah er ikke populære i Gaza. Israel vil heller ikke la Fatah og Abbas styre både Vestbredden OG Gaza. Det blir fra Israels side et steg for nær en fremtidig tostatsløsning.

Kanskje en lokal og svak “quisling”…?

Israel har ikke bruk for en svak quisling, det vil virke mot sin hensikt. Det kan hende noen tror det, men jeg tror ikke det ender godt.

Israel, dvs høyresiden, har kanskje dratt splitt og hersk opplegget langt nok. Tror de fleste israelere ser den.

2 Likes

Israel er for tostats løsning. Er palestina som har blokkert det 4 eller 5 ganger.

2 Likes

De er ikke for det nå lengre. Bosettingspolitikken satte en permanent stopper for det og er ikke et tema.

2 Likes

Den israelske statsministeren som var for dette tapte valget før de kunne komme til enighet. De var veldig nærme. Netanyahu finansierte heller Hamas enn å la det bli en palestinsk stat.

Edit “mistet valget” hørtes ut som en dårlig oversettelse fra engelsk.

2 Likes

Der er noe sånt som 700k av disse, så en solid blokk ja. Ved et valg nå, så vet jeg ikke. Hvor mange som stemte direkte eller indirekte for Netanyahu vil nå heller stemme for noen mer moderate?

2 Likes

Satire skal ikke undervurderes.

https://twitter.com/i/status/1724534782455882179

3 Likes

Jeg tror Hamas ahr hatt god tid til å flytte seg ut ifra Shifa sykehus. Men de tunellene under sykehuset bør de vel klare å vise snart. Men det er vel noe nylig inntørket betong ett sted i det minste.

De har klaga mye på at de ikke har strøm. Men jammen var det lys på overalt der gitt.

1 Like

Israel bør vel snart publisere bevis for tunneler og kommandosentraler under sykehuset for å beholde et snev av troverdighet

1 Like

At det er annlegg under sykehuset er det lite tvil om. Spørsmålet er hvor mye hamas de finner der.

Mistenker at de går møysommelig igjennom hele sykehuset for å unngå feller , bomber og annet.

1 Like

Ja det virka litt for simpelt. Virker ikke som det har vært veldig mye motstand heller der oppe. Men utrolig lite video som lekkes.

Nå er det vel ikke det å bevise tilstedeværelse av tunneler under Al Shifa eller andre Gaza sykehus som er lista for å rettferdiggjøre angrep på sykehus, hvis noe overhodet skal kunne rettferdiggjøre noe slikt. Det å vise at tunnelene brukes av terrorister som et ledd i krigføringen, kobler sammen med øvrige tunneler, er en kommandosentral, at det angivelig skal være gisler der er vel poenget og det IDF har claimet i alle år.

Det er med god sannsynlighet et tunnelsystemet under sykehuset, dette som et ledd i ordinær sykehusfunskjon og arkitektur. Om dette tunnelsystemet er koblet med andre Hamas tunneler, eller om det er endel av terrorinfrastruktur gjenstår å se.

Det IDF viste fra Rantisi sykehuset var propaganda preget og intet bevis. Så får vi se om de finner noe av substans eller gjør en bedre jobb på Al Shifa.

3 Likes

https://twitter.com/UKikaski/status/1724781180749590919

The BBC was forced to apologize for claiming the IDF issued a press release stating they were “attacking” doctors at the Al-Shifa Hospital in Gaza.

The original IDF press release stated the IDF brought medical supplies and Arabic speaking doctors when they arrived at the hospital to assist with the humanitarian crisis developing there.

Israeli Volunteer Media Group “Mezuzah” have what i believe is the best explanation as to why this could happen:

Mezuzah Editor’s Note:
Apparently, it is very difficult for BBC journalists to accept the fact that the Israeli Army has no intentions of harming the civilian population of Gaza, which is why they did not pay attention to such a minor nuance, even though the IDF press release was written clearly and did not leave room for misinterpretation. The truth is, confusing “they came with doctors” with “they attacked doctors” is easy, especially if you initially planned to present the usual narrative, and not cover the truth.

Så sykt latterlig når media klarer å dekke krigen på den måten. De har bare null troverdighet.

8 Likes