Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Ja, den er oversolgt. Men man mÄ tenke at info er kjent i markedet, sÄ jeg forstÄr ikke hvorfor bevegelsen ikke blir frontrunnet. Kanskje pÄ mandag? Forts. den videre ned er det ikke et godt tegn.

Shorterne jobber godt nÄ. Bare Ä smÞre seg med tÄlmodighet.

Her mÄ ju folk regne seg vill? Hvis MPCC ger 1 NOK i utbyte per Är fremover sÄ er ju dette 8% avkastning. + at man har kvar veridene av aksjene. BÄtene blir jo ikke verdilÞse Êven om fraktratene gÄr i null, bare stÄlet i seg har jo en verdi.
Fast folk tenker vel ikke sÄ langt?

4 Likes

MPC Container Ships kjĂžper nye skip – E24 vi mcap er 4 × disse bĂ„tene. SĂ„ har vil vel 60 skip

2 Likes

Greit Ă„ vite at dette er fra Juni 2023, og de sier “De har videre sikret leasingfinansiering med Bocom pĂ„ 750 millioner kroner. LĂ„net er tatt opp med sikkerhet i eksisterende flĂ„te.”

Verdien pÄ eksisterende flÄte har vel for Ä si det pent ikke akkurat skutt i vÊret. For 10 dager siden skrev @Struts om at AS Clarita var rapporterte solgt for 10,5 mill. Samme skip hadde han selv vurdert til 42 i august 2022.

Hvordan blir det med utbyttekapasiteten nÄr disse 750 mill er knyttet opp mot flÄteverdi?

2 Likes

Pareto regner pÄ utbyttekapasitet :sweat_smile:

1 Like

Spisser seg til

https://www.dn.no/utenriks/iran/hormuzstredet/israel/iransk-nyhetsbyra-sier-iran-star-bak-skipskapring-i-hormuzstredet/2-1-1626660

MPCC: Minutes from the Annual General Meeting 2024

1 Like

Hei! FÞlger ikke sÄ nÞye med lenger mÄ jeg innrÞmme (siden jeg ikke har aksjer nÄ), men fÞlger i det minste med pÄ kjÞp og salg av containerskip. Og dersom ikke kjent for dere fÞr, ville jeg bare nevne fÞlgende rapporterte salg nylig (fra gamle megler-kollegaer):

=AS Nadia= 44,985 TDW 2007 Korea 3,586 TEU/ 2,501 / 500 Gearless Mid $ 20’s e/b
=AS Ragna= 21,120 TDW 2009 China 1,496 TEU/ 1,100 / 368 Gearless MSC

Mao oppnĂ„dde de to enhetene rundt $ 25 mill samlet. KjĂžper er som “vanlig” MSC i Sveits. De mĂ„ vel ha ubegrenset tro pĂ„ markedet. Og ditto ubegrenset lommebok. Skulle man tro.

Fortsatt god vÄr!

:beer: :grinning:

10 Likes

Takker for nok en god oppdatering! Vet du hvordan prisen er opp mot tidligere verdivurderinger?

Mht nylige salg sĂ„ har jeg ikke sĂ„ sĂŠrlig mye Ă„ referere til. Og sĂ„ er det jo svĂŠrt forskjellige TEU inntak pĂ„ de to skip, som gjĂžr det vanskeligere med hensyn til individuelle verdier. Ser heller ikke bort fra at kjĂžperen (MSC) hadde begge skip pĂ„ innleide T/C’er (fra ukjent periode og da ogsĂ„ ditto ukjent rate), som nĂždvendigvis vil gjĂžre bildet enda mer komplisert.

Men kan referere til eksempelvis individuelle salg av (med tanke pÄ AS Nadia) - verdier nedenfor alltid basert pÄ T/C-fri basis:

=Northern Defender= 42,121 2007 China 3,534 TEU/ 2,353 / 500 Gearless som ble solgt for $ 17.00 mill til kinesere i august i fjor.

NÄr det gjelder den mindre enheten (AS Ragna) solgte MPCC fÞlgende sÞsterskip i oktober i fjor. Det ble rapportert som:

=AS Romina= 21,281 2009 China 1,496 TEU / 1,100 / 368 Gearless Rgn. $ 7.00 Switzerland

(mao ogsÄ til MSC, ikke sÄ mange andre selskaper der som kjÞper containerskip)

SĂ„ egentlig skulle det tilsi en oppgang i verdier siden i fjor hĂžst. Men som nevnt, her er mange forbehold!

Til slutt, en god stund siden jeg evaluerte hele flÄten til MPCC. Men det siste jeg finner i mine notater er (innbiller meg det var tilbake til 20.08.2022):

=AS RAGNA= $ 22.5 mill (verdi fĂžr det igjen $ 27 mill)

=AS NADIA= $ 44 mill (verdi fĂžr det igjen $ 57 mill)

HÄper noenlunde brukbart svar. Mht «verdi fÞr det igjen»-begrep sÄ mener jeg det var tilbake fra rundt 19.02.2022 jeg ga de verdi-anslagene. Uten at jeg vil bli arrestert pÄ det.

:grinning:

6 Likes

MorÊus-Hanssen satser pÄ MPC Container Ships og kjÞper 400.000 aksjer. Se link https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/148505

3 Likes

Bra trĂžkk i dag!

1 Like

Har lastet nye 1M og er oppe i 1,4 mill nÄ - vet han noe som vi ikke vet - kjÞr spekulasjon :slight_smile:

1 Like

NOTIFICATION OF MAJOR HOLDINGS

image

@BankruptBeforeLunch
“In the stock market, a short squeeze is a rapid increase in the price of a stock owing primarily to an excess of short selling of a stock rather than underlying fundamentals. A short squeeze occurs when demand has increased relative to supply because short sellers have to buy stock to cover their short positions.”

Short squeeze - Wikipedia.

:wink:

Ja, la oss hÄpe det er skvis, og ikke oppkjÞp, pÄ gang.

1 Like

Om det ikke er squeze - sÄ mÄ det jo vÊre noe mere enn at Fearnley hÞyner kursmÄlet til 16 ihvertfall :crazy_face:

EDIT: 10 mill aksjer omsatt allerede - ingen normalitet i det :grinning_face_with_smiling_eyes:

EDIT2: Kanskje Constantin mÄ ha vÊrt smilende/signalerende nok igÄr i denne til at de investorene som fikk det med seg gikk pÄ storhandel? Noen her inne som har fÄtt med seg den?
image

1 Like