Hva er grunnen til at denne faller sÄ mye?
Bare tull dette⊠Irritert over at jeg kjÞpte 25 nÄr
Episk kommentar fra Ikaros pÄ Hegnar idag:
âDagens gode nyhet mĂ„ vĂŠre at DnB sitt kursmĂ„l pĂ„ 23 nĂ„ mĂ„ sies Ă„ vĂŠre gĂ„tt fra salg til klar kjĂžp ;-)â
Det er fordi flere av de store eierne vil ta gevinst og selge seg ned.
Henter seg bra igjen, flotte kjĂžp utfĂžrt relativt nĂŠrme bunnen!
RĂžverkjĂžp! Gratulerer med en fin inngang!
Enig. Disse nivÄene er gavepakke. Buy the dip. Ingenting fundamentalt har endret seg. Jeg har dessverre ikke tÞrt krutt
Fra dagens taper, med stopp i handelen, til inn pÄ topp 10 av dagens vinnere. Artig aksje
Har hatt denne i Þyenkroken i lang tid, men kursen har bare fotsatt og stig, og stige og stige. Da den passerte kr 20,- ga jeg opp Ä fÄ ta del i dette eventyret. Men tror du ikke at dwet plutselig Äpnet seg et vindu. Da den dundret ned gjennom kr 20,- i dag tidlig mÄttte jeg rydde plass til Ä fÄ inn noen MPC aksjer. SÄ etter at den hadde passeert bunn og var pÄ vei oppover igjen klarte seg Ä hanke inn noen tusen aksjer til snittkurs 19.79. Er strÄlende fornÞyd Ä endelig vÊre ombord.
Har omsatt for snart enhalv milliard. Mer enn dobbelt sÄ mye enn selskapet som befester andreplassen over omsettingsvinnere -
Folkeaksje dette blitt
Pas sitt oppdaterte kursmÄl kan tenkes Ä forsterke sentimentet etter DNBs hold (som ble til kjÞp) anbefaling.
Og hva har dette med MPCC Ă„ gjĂžre ? Shipping?
«â Ut i fra rapporten ser det ut til at det ikke lĂžnner seg Ă„ investere i nye skip per nĂ„?
â Risikoen i Ă„ investere i dag er relativt stor fordi vi er usikre pĂ„ hva som blir de endelige lĂžsningene. Men det ligger til rette for Ă„ investere i LNG-skip allerede nĂ„, sier skipsforvalter i KLP, Simon RĂžksund Johannessen.»
« Mindre kapital for tradisjonell skipsfart
â Hvordan vil denne rapporten pĂ„virke DnBs lĂ„nerammer?
â Rapporten blir verdifull i enhver finansiell investering innen shipping, enten det er bankfinansiering eller egenkapital. Den gir investorene noe kvantitativ Ă„ forholde seg til for Ă„ vurdere utfallsrommet for fremtidig regulering av shipping. Vi har allerede sett mindre tilgjengelighet for kapital til investeringer i tradisjonell shipping en periode, og denne usikkerheten er en del av forklaringen, sier Lian fra DNB Markets.»
« Han peker pÄ en betydelig usikkerhet knyttet til fremtidige klimakrav i shippingbransjen. Reguleringer, energipriser og teknologi vil bli formet av klimapolitikken som fÞres de neste Ärene.
Hovedfunnene i rapporten viser at tradisjonelle skip vil slite i mÞte med en streng klimapolitikk. Hvis ikke rederier og investorer ikke endrer retning bort fra fossile brennstoff, kan de lÞpe en stor finansiell risiko.»
SÄ tenkte litt sÄnn «kontekst, rammevilkÄr ift de investeringer som mÄ gjÞres i bransjen» samt at det indikerer at de kontraheringene som gjÞres nÄ og som kommer inn i 2023 i lys av et brennhett marked ikke nÞdvendigvis vil vÊre riktig tonnasje om 10 Är. Sett i lys av gjennomsnittsalderen til MPCC sin flÄte fant jeg det derfor interessant.
Men du hadde kanskje foretrukket mer relevante ting som «jeg er sikker pÄ at denne gÄr opp i morgen»
Takk for innsatsen - nÄ skjÞnner jeg hva du tenker er relevant. Men tror du det er positivt at flere skipseiere sitter pÄ gjerdet og avventer mulige krav mhp miljÞ? At tonnasjen dermed ikke vil vokse like mye som den ville gjort som ved tidligere sykler pÄ inntjening?
Klarte ikke Ă„ dy megâŠ
Det du spÞr om der er jo et veldig godt spÞrsmÄl som jeg ikke nÞdvendigvis har svaret pÄ.
Ref. investorpresentasjonen som kom ifm. Songa kjÞpet sÄ sier jo MPCC selv fÞlgende:
« Significant demand growth expected on Intra-Regional trades 7.9% in 2021 and 6.6% 2022. Supply growth, by contrast, will be manageable with 1.9% in 2021 and even a negative 0.3% in 2022, despite the current increase in ordering activity.» slide 14
samt slide 15:
«Orders went up together with the momentum in the charter market, but are heavily weighted towards larger tonnage in excess of 12k TEU.
ï§ MPCCâ core segments still lacking sufficient newbuild orders to cope with the demand for that size cluster in the growing intra-regional market, which
suggests favourable mid-term market dynamics.
ï§ The age profile of the 1-3k TEU segment further encourages the argument of underinvestment in that size cluster.«
Slik sett gir det etter mitt ringe syn mening Ä kjÞpe Songa flÄten med en gjennomsnittsalder pÄ 12 Är for Ä fÄ en stÞrre omsetning der investeringen uansett er nedbetalt pÄ 3 Är.
Relativt «kortsiktig»:
Om vi legger dette til grunn sÄ er nok usikkerheten som gjelder med tanke pÄ nykontrahering og teknologi positiv ift at markedet ikke bygger seg like raskt til fant og sÄledes bra for etterspÞrsel og MPCC aksjekurs og skipsverdier.
Litt lengre sikt 2024/2025(+):
Om en av grunnene til at man sitter investert i MPCC er at man tror skipsverdiene «lagger» bak ift rater og inntjening slik vi nÄ ser og som Constantin Baach flere ganger uttaler i intervjuer o.l. SÄ blir Ä ligge i forkant av utviklingen der MPCCs da gjennomsnittlige 17Är (?) gamle flÄte gÄr fra hot «bare mÄ ha gammel balje for Ä ta del i festen» skipsverdi til «not» gammel teknologispiker verdi avgjÞrende.
For undertegnede gÄr dette litt pÄ om jeg er medium eller long om du skjÞnner.
Tradisjonelt sett har jo redere vÊrt sin egen verste fiende. Jeg deltok i bulkmarkedet sin supersyklus fra 2003 til 2008 og hadde en eventyrlig avkastning i GOGL. En syklus primÊrt drevet av velsten i Kina. Men her ble det kontrahert bulkskip over en lav sko og da syklusen stallet ifm finanskrisen i 2008, sÄ rant det inn med nybygg i markedet i flere Är etterpÄ. Noe som bidro til at markedet lÄ med brukket rygg de neste ti Ärene.
NÄ stÄr skipsindustrien foran nye miljÞkrav og det hersker stor usikkerhet mhp hva som kommer de nÊrmeste Ärene. FÞlgelig er det mange redere som vegrer seg Ä kontrahere nybygg, til tross for at ratene gÄr hÞyere og hÞyere dag for dag. Denne effekten tror jeg vil bidra til at denne supersyklusen ogsÄ vil bli historisk lang. Ettersom det kommer lite nybygg inn imarkedet de nÊrmeste Ärene, og enda fÊrre enn det ville normalt kommet pga usikkerheten til hvilke miljÞkrav industrien mÞter rundt neste hjÞren. FÞlgelig er det ogsÄ Þkende interesse for langtidskontrakter pÄ tilgjengelig tonnasje i markedet. Men pga stadig fÊrre skip tilgjengelig i markedet, etter som stadig flere blir bundet opp i langtidskontrakter, sÄ presses ratene opp.
Det blir meget spennende Ä se hva MPCC vil oppnÄ i lÞpet av hÞsten pÄ de titalls skipene de skal reforhandle kontrakter pÄ. Men at det blir lukrative avtaler, tror jeg man mÄ belage seg pÄ.
Og senest i 2022 begynner utbyttene Ä renne inn pÄ kon toen til oss aksjonÊrer. Og de blir rause med den inntjening selskapet ligger an til Ä fÄ de kommende Ärene.
Jeg skjÞnner lite av den korreksjonen aksjekursen har fÄtt de siste dagene, men det har vÊrt midt i blinken for meg. Jeg hadde gitt opp hÄpet om Ä komme meg inn til en grei pris, og sÄ skjer dette! Fantastisk. Med en snittkurs pÄ kr 20.50 er jeg ,meget fornÞyd. Den sikreste investeringen jeg har i portefÞljen. Og jeg utelukker ikke at min investerte kapital i MPCC kommer tilbake i form abv utbytter de kommende 3-4 Ärene.
Man kan ogsÄ fundere pÄ hvordan kontrahering av ny tonnasje i dag vil slÄ ut i 2025 og videre fremover.
Usikkerheten mhp hvilke miljÞkrav som lommer rundt neste sving, holder igjen rederne. FÞlgelig vil det fortsette med ubalanse mellom etterspÞrsel og tilbud ogsÄ etter 2025. SÄ for dem som tÞr ta risikoen kan det bli sÊrdeles lukrativt marked fra 2025 og fremover.
SÄ nÄr ledelsen i MPCC og andre fremholder at det kan bli en utfordring Ä fÄ tilbake investert kapital i det som fortoner seg som dyre nybygg i dag, kan faktisk slÄ begge veier. For dersom prisen pÄ eldre tonnasje fortsetter Ä stige inn i 2022/23 sÄ vil det bli desto dyrere Ä kontrahere nye skip i Ärene som kommer. Skriver man derimot kontrakt i dag, sÄ vil man kunne tjene pÄ Ä videreselge kontrakter pÄ nybygg et par Är frem i tid. Men i enhver kontrakt som inngÄs i dag, bÞr det tas med klausuler om endringer, spesielt hva angÄr fremdriftsmaskineriet.
Men med hÞy grad av usikkerhet sÄ er ikke dette lett og resultatet vil trolig bli underkontrahering den nÊrmeste tiden. Noe som vil resultere i et fortsatt stramt marked nÄr mye av dagens flÄte skal skrapes utover mot 2030.