⊠Legger man gĂ„rsdagens sluttkurs til grunn, har Fredly kjĂžpt aksjer i containerselskapet for nĂŠrmere 60 millioner kroner. âŠ
Liten tvil om at Arne Fredly vet hva han gjÞr mhp MPCC. Ser man pÄ antall skip MPCC skal reforhandle kontrakt pÄ i lÞpet av innevÊrende Är og 2022 og 2023, sett i relasjon til ratenivÄ og kontraktslengde, sÄ er det umulig Ä ikke innse at MPCC er i ferd med Ä utville seg til en gedigen pengemaskin. CEO uttaler at ledelsen og styret vil se pÄ utbyttepolicy i slutten av 3Q21. PÄ det tidspunkt har de rimelig god innsikt i rederiets inntjening i 21, 22 og til dels 23.
Ser man pÄ spredsheet til Helg11 pÄ FA forum, sÄ seer man at EPS vil gjÞre et betydelig byks fra NOK 2.31 i 2021 til NOK 9.41 i 2022 og videre til NOK 12.46 i 2023. Noe som i hÞyeste grad legger grunnlaget for rause utbytter i Ärene som kommer. Samtidig er det verdt Ä merke seg at disse EPS-beregningene er basert pÄ den inntjeningen som ligger i dagens spreadsheet. Da bÞr man ha klart for seg at rederiet skal fornye kontraktene for 17 skip i 2H21, 24 skip i 1H22, 16 skip i 2H22. Det er ingen stor hemmelighet at nye kontrakter vil bli inngÄtt med en betydelig hÞlyere dagsrate enn det som utgÄende kontrakter lyder pÄ. EPS vil derfor bli betydelig justert opp nÄr nye kontrakter blir reflektert i streadsheet.
Etter Ä ha brukt et par dager Ä studere MPC sÄ er jeg overbevist om at MPC vil bli en sÊrdeles hyggelig og sikker investering i overskuelig fremtid.
Takk for gode innlegg @Londonmannen !
Ref. slide 12 i siste presentasjon fra selskapet og fĂžlgende uttalelse:
âBased on fixed charters and assuming renewals at current market rates for charters that come open, MPCC would be able to generate EBITDA for 2021, 2022 and 2023 of USD 170-180 m, USD 350-400m and USD 450-500m respectively, subject certain assumption.â
Jeg forstĂ„r det slik at disse estimatene er basert pĂ„ en âCombined fleet basketâ ut fra Clarksons rater per 11 juni 21 (Harpex Indexen har vel gĂ„tt nĂŠrmere 20 % siden 11.06. Fra 2034 - til 2406 02 07.2021).
Videre at dette betyr at selskapet selv guider fra 970 - 1080 mUSD ( 8,52 - 9,48Mrd NOK) i EBITDA for perioden 2021 - 2023 gitt at de gjenvÊrende 26 skipene i 2021 + 13 i 2022 sluttes pÄ disse nivÄene for perioden.
NÄ kjenner jeg ikke forholdet mellom Clarksons og Harpex, men for meg sÄ fremstÄr dette dermed som om ratenivÄet mÄ returnere til det nivÄet vi sÄ rundt 11.06.21 og deretter en tilsvarende periode under det for at forutsetningene for denne guidingen ikke stÄr seg for de slutningene som gjenstÄr i perioden.
Videre finner jeg at forholdsmessigheten mellom EPS tallene over 21 -23 som det regnes pÄ i FA forum stemmer brukbart overens med forholdsmessigheten i selskapets egen guiding.
Er det noen med litt greie pĂ„ EPS vs EBITDA som vil kommentere pĂ„ det? ForstĂ„r at EBITDA er Ă„ âforetrekkeâ ift nĂžyaktighet da man da tar hĂžyde for ting som avskriving osv.
EDIT: rettelse av antall skip til slutning.
Jeg skal ikke begi meg inn pÄ Ä kommentere det siste du ber om. Men det som fremstÄr helt tindrende klart for meg er at MPCC skal, bare i lÞpet av 2021, forhandle nye langtidskontrakter for ca 33% av flÄten sin i et historisk hett containerlarked! Og i et marked der ratene stiger heftig uke for uke! Dette forteller meg at selv de foreliggende estimatene fra ledelsen, selv om de er heftige nok, kan vise seg Ä vÊre for konservative nÄr de virkelige tallene Äpenbarer seg.
Jeg er ikke i tvil om at vi sitter investert i tidenes pengemaskin. For i tillegg til rause utbytter, vil verdien av selskapets assets gÄ betydelig opp. Bare Ä holde seg fast og ikke bli ristet ut av kyniske finansakrobater som gjÞr alt de kan for Ä fÄ tak i dine gullkantede MPCC aksjer.
Jeg spÞr som jeg har finansielt vett til. SÄ det gÄr helt fint.
For meg sĂ„ handler dette litt om Ă„ sette sammen flest mulig datapunkter med et lett kritisk blikk. Stemmer mye overens er det etter mitt syn en bekreftelse av caset og mer firm enn den jevne âhaussingenâ.
For min del var det en âlettâ eye opener Ă„ summere guidingen pĂ„ EBITDA som kom fra selskapet selv og gange med 8.48 per dollar for Ă„ se belĂžpene i NOKâŠBrutt ned i range og annen currency sĂ„ er det rart med det men stĂžrrelsene kommer pĂ„ en mĂ„te ikke intuitivt frem for undertegnede.
NĂ„r det kommer til eventuelle utbytter, hvordan stiller seg folk til at selskapet akkurat fullfĂžrte en stĂžrre handel drevet av gjeldskapital?
MPCC er et case som i utgangspunktet kan fremstÄ for godt til Ä vÊre sant. Men det fine med dagens situasjon er at ratenivÄet har presset kundene til Ä inngÄ langtidskontrakter for Ä hedge mot galloperende rater. Det gjÞr at et selskp som MPCC etterhvert vil ha en rimelig transparent inntjeningssituasjon 2-3 Är frem i tid. Og nÄr dette settes inn i et regneark som Helg11 har lagt ut ÞpÄ FA Forum, sÄ blir det nesten umulig Ä ikke akseptere at MPCC stÄr foran en helt unik historisk situasjon i containermarkedet. Man skal vÊre rimelig kritisk dersom man evner Ä finne frem elementer som skal hindre MPCC Ä tjene sinnsykt mye penger de nÊrmeste Ärene. Dette gjÞr ogsÄ at assets som containerskip stiger kraftig i verdi.
Nei, jeg tror vi stÄr foran noen heftige Är innen containersegmentet. Jeg fÄr flash back fra min tid i bulksegmentet fra 2003 til 2008. Bare at den supersyklusen containersegmentet nÄ er i begynnelsen av, synes Ä bli betydelig sterkere og trolig strekke seg over en lengre tidsperiode.
Du stiller sÄ intrikate spÞrsmÄl sÄ tidlig pÄ en julimorgen danron.
Du tenker pÄ hvordan denne finansieringen/gjelden pÄvirker stÞrrelsen pÄ utbyttet gitt de uthevede delene i uttalt utbyttepolitikk under?:
"In support of its objective of maximizing returns to shareholders, MPC Container Shipsâ intention is to pay regular dividends by way of distributing 75% of free cash flow after CAPEX and working capital requirements, including liquidity reserves. Dividends will be proposed by the Board of Directors for approval by the general meeting. Any future dividend proposal will depend upon the financial position, earnings, debt covenants, distribution restrictions, capital requirements and other factors related to MPC Container Ships and its subsidiaries.
Jeg er smÄbarnsforeldre sÄ tidlig er noe som er langt bort for meg.
Ellers sÄ takker jeg for svaret Ä leser dette som at dersom det blir utbytte sÄ blir det mindre grunnet kjÞpet.
Dog sĂ„ vet jeg ikke om det finnes noen seksjon i kjĂžpet og lĂ„net som sier at man ikke skal ta en âNorwegianâ
Ellers er det godt Ă„ se av rĂžverhistoriene som kommer fra deg og flere pĂ„ FA idag at man her sitter sammen med garvet mannskap som har seilt litt bĂ„ter og sykluser tidligere - Ă„ vĂŠre bĂ„tsmann i front av kun Facebookmatrosene hadde vĂŠrt litt svettâŠ
Samme her, men spÞrsmÄlet ditt kom fÞr inntaket av nok kaffe til Ä besvare det
He he vel rÞverhistorier vet jeg ikke om jeg vil benevne det som. Men npr man er nybegynner i aksjemarkedet kan det vÊre greit Ä vita at det faktisk er mange aktÞrer i dette markedet som er sÄ proppet med egoisme at de ikke tar fem Þre for Ä bidra til at smÄinvestorer og nybegynnere ikke fÄr delta pÄ festen. Og viser det seg at smÄinvestorer har snublet over en ekstraordinÊr god investering, noe jeg velger Ä kalle MPCC for, sÄ spiller de gjerne it hele sitt register av tjuvtriks for Ä fÄ skviset dem ut og overta posisjonene deres. Dette er den rÄ, kyniske virkelighet i en lekegrind der egoismen og grÄdigheten har fritt spillerom. Og det verdte er at de fÄr stÞtte fra meglerhus og finansinstitusjoner ettersom de har gjensidig nytte av hverandre.
Ha en riktig god dag!
Med tanke pĂ„ det er det ganske interessant ift psykologi Ă„ se hvordan de ulikene nickene âpopperâ opp i de riktige Ăžyeblikkene her og der. Selv om man er oppmerksom pĂ„ det - funker det pĂ„ en mĂ„te likevel som markedsfĂžring og man tar det med seg ubevisst.
For noen Är siden hadde jeg ikke turt Ä gÄ inn i shipping pÄ samme mÄte - men etter et par turer som lettmatros innenriks i andre bransjer er det greit Ä utvide horisonten og prÞve Ä slipe ferdighetene hehe.
Fremdeles fryktelig mye Ä lÊre dog - som Ä hoppe ut pÄ 28 da RSI og facebook aktiviten ropte selg!!
Riktig god dag til deg ogsÄ!
Shipping har aldri vĂŠrt min greie. Jeg har, rĂžft sagt, hatt vekting i fond (âsikkerhetâ), verdiaksjer og den bĂžlgen som til enhver tid er der og da. I den senere tid ESG for min del. Og noe oppstart, da.
Jeg var med NEL fra rundt NOK 3,00 og opp, og solgte (selvsagt) ikke pÄ topp. Mye vil ha mer. Trodde jeg hadde lÊrt av min ungdom da jeg var inne i opsjoner⊠Overskuddet var godt nok, og jeg er happy.
NÄ leser jeg for harde livet om shipping, og container spesielt. Jeg er, til meg Ä vÊre, greit inne i MPCC. Og jo mer jeg leser og sjekker tall, jo mer usannsynlig fremstÄr det. Er det virkelig mulig at selskapet er sikret sÄ syk inntjening i alle fall to Är frem i tid? Ja.
Og som den skeptikeren jeg er tar jeg gjerne en sikker investering fremfor en bedre (potensiell) avkastning.
Heldigvis er jeg gjeldfri og kan hoppe pÄ dette toget. Det fÄr bÊre eller briste. Sikkerheten (fond) ligger der.
Men jeg ser det er store inntekter i MPCC i noen Är fremover. Sikret pÄ lange kontrakter.
Jeg synes du har vettuge innlegg, Londonmannen. (FA). Mitt spÞrsmÄl er hvilke potensielle fallgruver du ser i dette caset?
Takk for hyggelig tilbakemelding! NÄ er nok jeg en person som ser langt mer halvfulle enn halvtomme glass og som sÄdan gjerne ser mer muligheter enn fallgruver.
NÄr det er sagt sÄ er det klart at enhver investering i aksjemarkedet er en fallgruve i seg selv. Og shippingsegmentet svinger i takt med verdensÞkonomien. SÄ fÄr man et globalt krakk, da treffer det ogsÄ shipping.
At containersegmentet har sÊrdeles gode tider skyldes blant annet at forbruket vÄrt under pandemien svingte fra service til goods. FÞlgelig mÄ vi forvente at nÄr pengebruken igjen svinger mot service, sÄ vil det komme en korreksjon i ratenivÄet for container.
Men det som kan motvirke dette er denntilbekeholdemhetvrederiene viser mhp contrahering av nybygg. Dette vil medvirke til at det positive syklus vedvarer lenger enn det den ellers ville gjort.
SÄ skal vi ikke glemme at containersegmentet nÄ befinner seg i en historisk gunstig situasjon. Aldri fÞr er det inngÄtt sÄ lukrative slutninger over en sÄpass lang tidsperiode. Det gjÞr at det inntjeningen blir rimelig forutsigbar og caset derved rimelig sikkert. MPCC vil tjene nok til bÄde Ä nedbetale gjeld og Ä utbetale rause utbytter.
For deg som aksjonÊr innebÊrer det at du gjennom fremtidige utbytter fÄr tilbakebetalt innskutt kapital i lÞpet av fÄ Är, samtidig som du forhÄpentligvis opplever at verdien av aksjebeholdningen stiger. Et utrolig spennende og sannsynligvis innbringende case med akseptabel risiko.
Men, totalt risikofritt er det ikke. Shipping er et lunefullt segment der svingene er krappe og ubehagelige. Lykke til!
Kanskje et dumt spm, men er det mulig at de ikke fÄr fornyet kontraktene pÄ bÄtene? Er det hele flÄten som skal inn pÄ nye kontrakter denne mnd/til hÞsten? Er ny innen segmentet, sÄ spÞr bare.
Hei, Mulig - ja. Sannsynlig i dette markedet? 100% nei. For en oversikt over hvor mange skip som skal sluttes fremover anbefales en titt i siste investorpresentasjon som selskapet publiserte ifm Songa kjĂžpet.
Nei, det er det nok ikke i et marked som skriker etter ledig tonnasje. Utfordringen for MPCC er nok ikke Ä fÄ sluttet skipene pÄ nye kontrakter, men snarere Ä maksimere avkastningen i et glodhett marked. For her kan man enten gÄ for det sikre og slutte skipenbe pÄ langtidskontrakter som sikrer meget god inntjening over flere Är, eller Ä ri markedet og slutte skipene pÄ sÊrdeles lukrative kortidskontrakter. Risikoen er da at dersom markedet av en eller annen merkelig grunn skulle kolapse, sÄ blir dÞren til meget gode langtidskontrakter lukket.
Jeg vil tro at de finner en gunstig balanse mellom Ä ha majoriteten av nye slutninger pÄ langtidskontrakter og en mindre andel pÄ sÊrdeles lukrative langtidskontrakter. Men dess nÊrmere man angtar man kommer en ratetopp, dess flere skip vil legges over pÄ langtidskontrakter.
Det gode med langtidskontrakter er at det sikrer rederiet gode, sunne inntekter over lengre tid slik at ledelsen bÄde kan betjene kostnadene, sette av penger til fornying/oppdatering av flÄten og utbetale rause utbytter til eierne.
Vi lever i en sÊrdeles spennede tid og det blir spennende Ä se hvor hÞyt ratenivÄet beveger seg fÞr det topper ut. Som vi vet; intet tre vokser inn i himmelen. ;-))
Jeg har ogsĂ„ vurdert MPCC en stund - men i likhet med Londonmannen, valgte jeg Ă„ avvente nĂ„r kursen raskt gikk opp til kr 28. NĂ„r kursen kom under kr 20 brukte jeg mye tid pĂ„ Ă„ lese meg opp, og ratene er betraktelig hĂžyere i dag enn nĂ„r kursen var i kr 28. Det blir derfor interessant Ă„ se hvilke rater selskapet vil fĂ„ for skipene som skal inngĂ„ nye avtaler i lĂžpet av hĂžsten. Det er helt vilt prognosene/guidingen selskapet har kommet med - og utviklingen i ratene bare den siste mĂ„neden - som faktisk kan gi selskapet et overskudd de neste Ă„rene (2021-2023) som er pĂ„ opp mot 6-10 mrd, se regnearket lagt ut pĂ„ en av trĂ„dene pĂ„ HO⊠Mcap i dag er âbareâ pĂ„ 8-9 mrdâŠ
I dag ryktes det at MPCC har sluttet ett av sin skip pÄ en ett Ärs kontrakt til dagsrate pÄ USD 70k. Slett ikke vert. Da spruter det ikke mindre enn USD 61800,- netto fÞr skatt og avskriving inn pÄ konto hver dag! Og rederiet har betydelig flere skip som sjal sluttes pÄ nye kontrakter i Är i et brennhett marked.