Kan ikke annet enn missunne dem som har ledig kapitalâŠ
Ny info.
Hvor mange skip skal pÄ ny kontrakt i Är? Det er ca 22. Mill dollar i overskudd pÄ denne 12 mÄneders kontrakten.
De skriver "flere " slutninger. Hva innebÊrer flere? 200 Mill i overskudd pr bÄt d t neste Äret. Skal de.ha ti bÄter eller 40 inn pÄ slike kontrakter? Ti bÄter.gor to milliarder i overskudd. 40 gir selskapsverdien pr idag.
I artikkelen stĂ„r det at selskapet har siden april inngĂ„tt 20 nye slutninger som gir inntekt pĂ„ 4, 5 mrd. Varigheten er vanligvis pĂ„ 24-26 mĂ„neder. Mener at selskapet i lĂžpet av hĂžsten 2021 skal inngĂ„ nye kontrakter for 26 av skipene. Hvor mange av de 26 bĂ„tene som er inkludert i nevnte 20 slutninger vet jeg ikke - men konsernsjefen uttrykte I artikkelen at selskapet hadde mange kontrakter som utgikk i Q2 (som derfor skulle reforhandles) - og som det ogsĂ„ stod I artikkelen er det helt manko pĂ„ skipâŠ
PÄ HO er det utarbeidet et regneark som er oppdatert ift utviklingen den siste tiden. Basert pÄ det som fÞlger der vil MPCC faktisk fÄ en bunnlinjen (overskudd) i 2022 og 2023 (etter skatt) som tilsvarer minst dagens verdi pÄ selskapet ⊠Da er ikke overskuddet i 2021 tatt med.
MPCC tjener utrolig mye penger om dagen og vil som fĂžlge av de nye kontraktene gjĂžre det i mange Ă„r fremover. Tenk bare pĂ„ at den ene kontrakten (MPCC har 75 skip) som er omtalt i artikkelen vil gi en dagsrate pĂ„ USD 70000 for et Ă„r (kostnad pĂ„ ca USD 8500 - vil gi et overskudd pĂ„ over USD 60 000 pr dag, dvs USD 21,9 mill over 1 Ă„r)âŠa
Ja, MPCC vil vÊre et eventyr Ä vÊre aksjonÊr i gjennom de kommende 3-5 Är. kanskje enda lengre. At jeg fikke kjÞpe enda flere aksjer til kurs NOK 20,60 i dag er helt hinsides. Lurer pÄ om vedkommende som solgte egentlig skjÞnner hvilke papir han kvitter seg med. Vedkommende mÄ ha sÄ mye penger at det ikke betyr noe Ä kvitte seg med gullkantede MPCC aksjer. Jeg mÄ barre fÄ bukke og takke for slik en generÞsitet. Jeg skal ta godt vare pÄ dem!
Gjorde et par grep jeg ogsÄ, Londonmannen. Solgte AKSO med god gevinst og kjÞpte mer i MPCC rundt din kurs. Jeg er fortsatt rundt der jeg skal ligge i mitt regnestykke. AltsÄ hvordan jeg vekter.
Jeg er veldig spent pÄ hvem som har kjÞpt Klaveness-skipene. For ikke Ä snakke om kontrakter i relativt nÊr fremtid. Det kan bli godt drag i denne frem mot Q2 medio august.
Det er selvsagt fristende Ä gÄ all in. Men alle som har spilt poker vet at det ikke alltid lÞnner seg.
Her fÞler jeg at jeg sitter pÄ sikre kort 3-4-5 Är.
Jeg skal overhodet ikke hausse denne, men sÄnn jeg leser tall mÄ dette vÊre blant de sikreste papirene pÄ Oslo bÞrs akkurat nÄ. SÄ fÄr tiden vise om jeg tar feil.
Tror kjÞpene vi gjorde i gÄr vil vise seg Ä vÊre meget gode, allerede i dag. Kun et tidsspÞrsmÄl fÞr denne virkelig tar av . Ja, jeg er klar over at den har gÄtt veldig mye siste Äret, men fortsatt handles aksjen pÄ sÊrdeles gunstig kurs, sett i relasjon til hvilke fortjeneste rederiet vil ha de kommende Ärene, for ikke Ä snakke om hvilke utbytter rederiet vil kunne utbetale.
Jeg blir ofte beskyldt for Ä hausse aksjer og vÊre for lite kritisk. Vel, jeg er optimistisk av naturog ser mer halvfulle glass enn halvtomme. Og det er veldig vanskelig Ä ikke vÊre positiv til et rederi som MPCC nÄr man ser hvordan markedet utvikler seg og hvilke unik posisjon rederiet befinner seg i.
à gÄ all-in er likevel ikke noen opsjon. Er blitt for gammel og fornuftig til Ä gjÞre slike sprell. Der er litt for mange faktorer Ä ha full kontroll pÄ til Ä gÄ all-in. Selv om dette trolig er ett av fÄ tilfeller der man kunne gÄtt all-in og risikoen hadde vÊrt overkommelig. Sitter nÄ med 39% av investert kapital i MPCC. Men denne prosentandelen vil nok tilta etterhvert som verdiene i selskapet kommer til uttrykk i aksjekursen. Men jeg kommer neppe til Ä selge noen aksjer, selv om prosentandelen trolig blir ubehagelig hÞy i tiden som kommer.
Lykke til! Nyt reisen vi har lagt ut pÄ!
Alstrup trekker frem MPCC som en av favorittene. Regner med at kontantstrĂžmmen de neste Ă„rene vil overstige dagens verdiâŠNevner ogsĂ„ at MPCC vil bli en utbyttemaskin
Endelig frigjort litt mer kapital i dag som har gÄtt med pÄ Ä Þke snittet her. 3-5 Ärs sikt! NÄ nytes en kald pils i Sverige, god sommer
LikesÄ
Tror du ikke verdien vil materialisere seg lenge fÞr 4-5 Är? Inntjeningen vil skje innen to tre Är. Men beviset pÄ inntjening fÄr vi i august. Markedet priser jo alltid inn pÄ forhÄnd. Om 4-5 Är er festen nok over for denne gang.
Kursmessig tror jeg de neste 1-9 mÄnedene blir best. Blir utbytteutbetalingene i nÊrheten av hva som antydes kan det bli hyggelig i 2-3 Är til.
https://www.seatrade-maritime.com/casualty/mol-charisma-out-service-repairs-after-grounding
Heldigvis ikke skade pĂ„ person eller miljĂž. Nye 8000 TEU i kapasitet ute av drift for en stundâŠ
Nok en faktor som kan bidra til at situasjonen ikke normaliseres ift supply/demand med det fĂžrste:
Hadde flere ordre inne i portisen i dag, men fikk kun napp pÄ denne i dag med 4K . Tror av egen investering at dette «krakket» blir kortvarig.
FÄr hÄpe det. Var rÞdt over hele linja her i dag. HÄper bÄde den ene og andre aksjen vÄkner i august.