Vill nok si at oppsiden bare blir stÞrre og stÞrre. Har ikke ledig kapital selv, men med en egen tp pÄ 40 sÄ er jo dette rÄbillig. For min del sÄ ser jeg nÊrmest mot Q3 i november
"âAdding capacity on already congested trade lanes does little to solve the fundamental problems,â explained Peter Sand, chief shipping analyst at Bimco. âThe limiting factor is not capacity on board ships, but rather how many containers the ports and hinterland connections can manage, as well as storage space in temporary container yards and final destinations.â
Blystad har ikke dumpet. Han har flyttet aksjer mellom kontoer for Ă„ komme under 5% grensen. Om en ser beholdning 27 August og beholdning 27 September har beholdningen til Blystad Ăžkt i MPCC. Dette gjĂžres for at Blystad kan trade mer âinkognitoâ.
Gjelder ikke 5%-grensen summen av alle aksjer man selv eller nÊrstÄende kontrollerer, uavhengig av hvilken konto de stÄr pÄ?
MÄter Ä unngÄ det pÄ. Grunn til at dei er hvaler Ä ikke vi
Ser ikke slik ut i fĂžlge siste bĂžrsmelding om Blystad salg, da nevnes kun den kontoen med 21 mill aksjer.
Fra lov om verdipapirhandel § 4-2. Flagging av erverv av stÞrre aksjeposter, rettigheter til aksjer og stemmerettigheter
(1) Hvis en aksjeeiers eller annen persons andel av aksjer og/eller rettigheter til aksjer nÄr opp til, overstiger eller faller under 5 prosent, 10 prosent, 15 prosent, 20 prosent, 25 prosent, 1/3, 50 prosent, 2/3 og 90 prosent av aksjekapitalen eller en tilsvarende andel av stemmene som fÞlge av erverv, avhendelse eller annen omstendighet, skal vedkommende gi melding til utstederen og til Finanstilsynet eller den Finanstilsynet utpeker.
(2) Like med aksjer og/eller rettigheter til aksjer regnes stemmerettigheter til aksjer som kan utĂžves med grunnlag i:
-
avtale etter lov om finansiell sikkerhetsstillelse §§ 3 og 4, sÄfremt sikkerhetshaver overfor sikkerhetsstiller erklÊrer at han har til hensikt Ä stemme for aksjene,
-
fullmakt hvor det ikke foreligger instruks fra aksjeeieren, og
-
avtale etter allmennaksjeloven § 4-2.
(3) InnlÄn av aksjer og tilbakelevering av aksjer til utlÄner skal regnes som erverv og avhendelse i forhold til denne paragraf.
(4) Som rettighet til aksjer regnes i denne paragraf lÄn som nevnt i aksjeloven § 11-1 og allmennaksjeloven § 11-1, tegningsretter, opsjoner pÄ kjÞp av aksjer og tilsvarende rettigheter.
(5) Like med vedkommendes egne aksjer, rettigheter til aksjer eller stemmerettigheter som nevnt i annet ledd, regnes
Liker ikke helt utviklingen her. Hvem kan stÄ bak salgene?
Det er vel Star Spike og Pilgrim Capital sin lockup som har gÄtt ut nÄ etter det store nedsalget i Juli. De skal ut med mer. Kan vÊre derfor Songa reduserte pÄ forhÄnd mens de andre ikke kunne selge, kanskje de nÄ kan ta over noen aksjer utenfor bÞrs til under markedspris - det er jo en mÄte Ä tjene penger pÄ det ogsÄ.
God teknisk stÞtte pÄ rundt 20. Kursen skal opp, men noen av de store skal vekte ned gÄr kursen bare en vei dessverre. TÞr ikke kjÞpe mer pÄ dette nivÄet da kursen kan gÄ begge veier.
Sikkert ikke sÄ dumt Ä se det ann noen dager til.
NÄr en observerer hvor mange Jr meglere og tradere som jobber overtid en sÞndagskveld under diverse nye nick over pÄ Hegnar forum kombinert med den 11 - 36 kr analysen i FA sÄ skal en ikke se bort i fra at noen har tenkt Ä forsÞke stop loss raid i morgen.
Noen som har kontroll pÄ inntjeningen fra Songa for Juni og Juli? Mener jeg leste et sted at den kommer MPCC til gode men ikke er med i Q2 rapporteringen (?).
Er dette pĂ„ grunn av at salget ble ferdigstilt 31.05.21 men at inntektene fĂžrst bokfĂžres i August? I sĂ„ fall kommer det vel inn + 400 dager med inntjening pĂ„ toppen av âvanligâ inntjening for disse skipene inn i Q3 bĂžkene.
I sĂ„ fall skulle det bli basert pĂ„ ratene fra flĂ„teoversikten publisert av MPCC hhv 117 150 USD + 25 850 EUR dagen for flĂ„ten pĂ„ 11 skip = 1,25 mill âekstraâ inntjening per dag for de 2 mĂ„nedene.
Er jeg helt pÄ bÊrtur her?
For min del hadde jeg Ăžnsket meg en aktiv guiding fra selskapet pĂ„ kontrakter, samt konklusjon pĂ„ utbytte, eller gjenkjĂžp av aksjer = sletting av disse, eller hva de alternativt ser for segâŠ
Guiding er ikke umulig at man fÄr fÞr q3 men resterende mÄ man vente pÄ. Enig at guiding burde oppdateres dersom tilsier seg aktuelt ift forandring i inntjening. Dette har MÊrsk gjort.
Voldsomt som kursen svinger ned nÄ⊠Hva er Ärsaken tror dere=
Utbytte:
Ref. kvartalspresentasjonen for Q2 slide 19 sÄ har vel selskapet sagt sÄ mye de Þnsker/kan pÄ det tidspunktet.
Jeg tolker uttalelsene til Constantin Baack pÄ div presentasjoner og intervjuer at de skal jobbe seg ferdig med en del aktiviteter som ligger under venstre kolonne (ref. ogsÄ fotnoten) fÞr de kommer i utbytteposisjon . Vi har etter Q2 sett bevis pÄ dette ifm gjenkjÞp av opsjoner og reforhandling av gjeld. Slik sett synes jeg selskapet leverer her. Mulig det ogsÄ er noe skatteteknisk i 2021 som gjÞr at man ikke vil utbetale utbytte fÞr i 2022 (?).
Guiding pÄ inntjening:
Vil anta at en oppdaterer denne dersom forutsetningene for de slutningene de har gjort i Jul - Sept er forskjellige fra faktorene redegjort for i fotnotene.
Ellers kan man jo pÄ en dag som denne hÄpe at selskapet har et aktivt forhold til fÞlgende fullmakt gitt pÄ generalforsamlingen:
Ganske fĂžkket utvikling. Hva skjer med container?
Det var vel en artikkel i Finansavisen i helgen angÄende mpc, noe med teknisk analyse⊠Skal visst ikke mer til