Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Har tatt et lodd, sÄ det kan godt hende :grin: :surfing_man:

Burde kommet guiding nÄ, men det aner meg jo at det jobbes mye med Q3 opp mot guidingen pÄ utbytte da MPC Capital (stÞrre eier i MPCC) jo var spesifikk pÄ at de Þnsket utbytte i og med deres investering i nye skip. Mener dette ble signalisert tidligere i Är fra MPC Capital. Korriger meg om jeg tar feil :slight_smile:

1 Like

Som postet over:

Ref. Hegnar forum sÄ har visstnok MPCC IR kommet tilbake pÄ et konkret spÞrsmÄl at det ref Q2 presentasjonen gjennomfÞres en optimalisering av balansen for Ä posisjonere selskapet til Ä betale utbytte og hva som mÄ pÄ plass:

"Som nevnt i Q2 presentasjonen sÄ gjennomfÞres det en optimalisering av balansen for Ä posisjonere selskapet til Ä betale tilbake kapital til aksjonÊrene. En slik prosess er for Ä adressere gjeldssiloene som obligasjonen (37 skip) og eventuelt brofinansieringen med DNB (18 skip) da disse blokkerer skipene under disse siloene i Ä utbetale utbytte til MPCC ASA. NÄr optimaliseringen er pÄ plass, vil MPCC sende ut en bÞrsmelding og oppdatere markedet. "

2 Likes

Dette er blitt et forbannet tap. Vet ikke om jeg tÞr Ä sitte en mnd. til her gÄr kursen virkelig i dass

Innom tanken pÄ Ä ta tapet mitt her selv nÄ, trÄkig utvikling som ikke ser ut til Ä snu med det fÞrste

Tok det tidligere i dag :triumph:

om proppen lÞsner er det vel tilbake til normale rater igjen, ser ut som de jobber hardt med Ä lÞse dette nÄ, ref biden pressekonf i kveld.

Kastet kortene i gÄr :thinking: Hadde bare en liten post med noen fÄ % tap

Hvordan mener du det skal lĂžse seg med det fĂžrste?

1 Like

Ser ikke helt at dette skal kunne lÞse seg med det fÞrste. Det er mye gods som venter pÄ Ä bli losset, det er mangel pÄ kontainere, det er mangel pÄ plass i havene p.g.a. opphoping, det er mangel pÄ trekkere, SÄ er det jo ett etterslep i Kina/Asia pÄ gods som skal ut, det kommer nye sesonger der man mÄ bestille varer nÄ. Kinesisk nyttÄr er jo en kjent lite fenomen
osv.osv.

Joda, ratene kan nok justeres seg mot normalt nivÄ, men det er da absolutt ikke gjort pÄ 1-2-3

Men for guds skyld selg billig, sÄ skal jeg kjÞpe. :slight_smile:

3 Likes

ser ut som markedet hvertfall reagerte pÄ det i og med at mpcc falt, sÄnt regnes jo inn pronto i markedet virker det som selv om ja det tar tid fÞr det utarter seg og proppen fysisk lÞsner. Men her snakkes det om tiltak og det i seg selv setter jo fyr pÄ tankegang om at dette jobbes det med Ä lÞse og vil lÞsne en eller annen gang. Bare tanker og refleksjoner om mpcc sin oppfÞrsel.

1 Like

Kan vÊre verdt Ä merke seg at aksjonÊrlistene viser at topp 50 har ligget stabilt pÄ mellom 72 - 71 % fra slutten av August (altsÄ mens aksjen har falt 30%). I samme periode har flere velkjente store tradere kjÞpt og solgt poster pÄ 2 sifret millionbelÞp.

Proppen i enkelte havner er en ting, at det er mangel pÄ containerskip i markedet lar seg ikke lÞse med taler eller vedtak.

3 Likes

Det er flere ting som tilsier at det ikke kommer til Ă„ lĂžse seg den fĂžrste tiden, og det er mangel pĂ„ kontainere. (Det produseres ikke nok p.g.a. mangel pĂ„ jern/stĂ„l.) d.v.s at det vil ta lengre tid Ă„ fĂ„ disse til de havner der det er produksjon. SÄ skal disse store kontainerskipene vente eller seile vider for Ă„ klare Ă„ levere de kontainerne de har ombord.

Tom konteinere tenker jeg da at spÞrsmÄlet blir: hvem som skal bringe disse til produduksjonssted, feedere (det markedet som MPCC er i)?

Vi kan gjerne si at det er en “propp”, men den proppen er sĂ„ jĂŠvlig stor. Jeg sier ikke at kursen skal stige, men jeg er ikke i tvil om inntjeningen som MPCC fĂ„r.

Det er ogsÄ spÞrsmÄl om de kan sende bÄtene til andre havner, men da har vi ett par spÞrsmÄl som vi mÄ stille oss:

1: klarer havnene og ta imot disse bÄtene (15000 og opp)
2: klarer de og ta unna dette volumet?
3: er de ISPI godkjent?

Det er utrolig mange ting som spiller inn, men en ting er sikkert MPCC tjener penger og det genererer penger til oss som “tĂžrr” Ă„ holde pĂ„ aksjene.

Ha en fin kveld alle sammen :slight_smile:

2 Likes

Resonomentet er plettfritt, men hvorfor gjenspeiles ikke dette av markedet -

Meanwhilst in MPCC
RSI 34

1 Like

Knyttet til valutta slik jeg forstÄr det - kursutviklingen

HÄper pÄ snarlig informasjon om rateavtaler pÄ de 33 skip som skal fÄ signert nye avtaler i disse dager. HÄper det blir lange avtaler 3-5 Är pÄ 28 -35 KUSD

2 Likes

Hadde jeg vÊrt MPCC hadde jeg prÞvd Ä solgt unna noen skip, fortrinnsmessig fra pool, fÞr ratene mykner opp, og fÞr liner-selskapene fÄr forhandlingsmakt. Dealen med Songa ga mening i august, men allerede nÄ kan det vÊre lurt Ä se pÄ alternativer. Tviler sterkt pÄ at de tÞr Ä gjÞre sÄ mye uansett, men jeg hadde jobbet hardt for det. Enten det, eller initiert tilbakekjÞp av aksjer ettersom det er enorm rabatt pÄ nav. Kanskje begge, hadde gitt sinnsyk effekt pÄ balansen. Vet de ikke kan gi utbytter fÞr de har gjort opp en del med gjeldsinnhaverne, sÄ svak prising er vanskelig Ä utnytte seg av

33 skip? Tenker du pÄ alle skipene som skal pÄ nye avtaler for hele 2022? Det er bare 2 avtaler som gjenstÄr for oktober og november. Det er Anne Sibum og AS Sevilla. I desember derimot kan det komme mange av de som skal pÄ nye avtaler i januar

3 Likes