Mente jeg leste at det var 33, men da har jeg sikkert misforstÄtt.
Ja, det mÄ vÊre enten til og med Q2 2022 eller ut 2022 (det er jo nesten halve flÄten)
OK. Takk for oppdatering
Ref. flÄteoversikten publisert i Q2 rapporten er det 33 skip som hadde utgÄende avtaler fra det tidspunktet og ut hele 2022 foruten pool skipene. Allerede innen mai 2022 er/skal 12 av disse pÄ ny kontrakt:
Sept 21: Cordelia
Oct 21: Clementina
Nov 21: Columbia (sluttet pÄ 3 Är - 40 000 USD) , Sevilla
Dec 21: Svenja
Jan 22: Sara
Feb 22: Patricia
Mar 22: Susanna, Freya
Apr 22: Fenja
May 22: Carpathia, Patria
Ref. uttalelsene fra noen redere som kom pĂ„ Capital Forum i NY 13-14 okt sĂ„ er det jo ogsĂ„ slik at det inngĂ„s mye âforward fixturesâ opptil 1 Ă„r fĂžr nĂ„vĂŠrende kontrakter utlĂžper. Blir spennende Ă„ se om MPCC benytter seg av dette eller om de satser pĂ„ Ă„ vĂŠre det selskapet som stĂ„r igjen med noe Ă„ selge nĂ„r en del andre er tomme.
Igjen retur til flĂ„teoversikten sĂ„ er det videre fĂžlgende avtaler som gĂ„r ut utover i 2022 etter de 12 som nevnt over (regnet etter âmax with optionsâ):
Jun 22 (1): Nadia
Jul 22 (3): Serafina, Cardonia, Angelina
Aug 22 (2): Palina, Carlotta
Sep 22 (3): Rafaela, Sophia, Petronia
Oct 22 (3): Cimbira, Savanna, Samanta
Nov 22 (9): Petra, Palatia, Petulia, Sabrina, Flora, Carolina, California, Carinthia, Laetitia
Da har jeg IKKE tatt med noen av de 8 av 11 Songa skipene som kom inn som har ny kontraktsinngÄelse innen jun 22.
Robotroy har daua⊠hehe
Takk for en flott og forklarende oppstilling.
For min del ville jeg nok lÞpt etter forward fixtures for Ä ta bort risiko i caset. Hadde jeg sittet med en hatt i MPCC tror jeg ogsÄ salg av skip ville vÊrt aktuelt hvor inntekten ville blitt benyttet til gjeld samt tilbakekjÞp av aksjer pÄ de lave nivÄene vi er nÄ.
Jeg tenker det er en betingelse fra kreditorer at de hverken betaler ut utbytte eller kjÞper tilbake egne aksjer, kan ikke finne noen annen forklaring pÄ hvorfor de ikke har kjÞpt tilbake aksjer, denne kursutviklingen mÄ ledelsen ha sett lenge fÞr den kom! Tror Q3 kan by pÄ bonanza av nyheter!
Hvorfor ikke utbytte nÄ:
Hvorfor de ikke har benyttet denne kan det jo som du er inne pÄ vÊre flere grunner til.
EDIT: Kom pÄ at denne en del av denne fullmakten kanskje kom til anvendelse da de slettet disse opsjonene etter Q2 resultatet (?):
EDIT 2: Ref innlegget til sjog under sÄ misforstod jeg fullmakten til Ä gjelde aksjekjÞp tilsvarende markedspris og ikke pÄlydende.
Hva er da pÄlydende per aksje i selskapet?
Kr 1,- pr aksje i pÄlydende. Fullmakten gjelder ca 9 % av aksjene.
Takker! Oppklarende.
Jeg ser ikke noen grunn til at de ikke skal kunne ta opp et nytt lÄn for Ä kvitte seg med disse betingelsene sÄ lenge ikke selskapet selv Þnsker Ä ha en unnskyldning for Ä kvitte seg med mest mulig gjeld fÞrst. De har sterkt bedret betjeningsevne med langsiktige avtaler og sikkerhet i form av rekordÞkning pÄ asset values
Ikke uenig med deg der. Herr Baack & Co fremstĂ„r jo som en relativt oppegĂ„ende ledelse og vet nok at de med understreking av âMPCC is well positioned to pay dividends up to 75% of Net Profits in 2022â har skapt forventning og fallhĂžyde da fĂ„ gidder Ă„ lese âFollowing execution of prioritiesâ.
SÄledes ser de forhÄpentligvis at aksjekursen skulle den bli for lav sett opp mot inntjening og skipsverdier innebÊrer en risiko for selskapet i seg selv som de er nÞdt til Ä hÄndtere. Og den enkleste mÄten Ä gjÞre dette er Ä ytterligere avklare forutsetningene og tidspunktet for utbyttet.
Det er mye de kan gjÞre - handlingsrommet er definitivt der. Alt avhenger av prioritering og hva de tenker de er best tjent med pÄ lang sikt. En tysk ledelse vil nok prioritere soliditet fremfor rask avkastning. FÄr bare hÄpe de ikke er for defensive og ikke opportunistiske nok. Det gÄr en balanse der man helst skal vÊre god venn med.
Helt enig her. Synes skipssalgene i det siste indikerer at de ihvertfall ikke er helt passive men utnytter markedet gjennom god salgspris som oppnÄs rett fÞr DD og stor klassing og dermed unngÄr utgifter og fÄr inn penger pÄ balansen.
Songa kjÞpet viser vel at de tar riktig risiko⊠Vi er ennÄ ikke pÄ ATH og med flere skip enn ved forrige ATH.
Nei, og det er klart - de sitter mye tettere pÄ markedet og det historiske bildet, og har derved bedre forutsetninger enn vi til Ä se hva som er strategisk riktig fremover. Jeg pleier Ä si at kommunikasjon og informasjon er din venn om du pleier det vel. Jeg er ikke enig i kommunikasjonsplanen deres. Jeg synes alt for lite meldes til markedet, spesielt nÄr markedssituasjonen er som den er. Det skaper usikkerhet, og det mener jeg er hovedgrunnen til utviklingen vi har vÊrt vitne til fra i sommer til i dag.
Ikke uenig i det. Hvor risikabel akkurat den handelen var kan vi sikkert diskutere, men de viser at de utnytter muligheter. Det er fĂžrst og fremst kommunikasjonen ut jeg er kritisk til. De samler alt opp til kvartalsfremleggelse, og nĂ„r markedet er som det er sĂ„ synes jeg det er for sjeldent. Her kunne de lĂžpende meldt om bĂ„de salg av skip, rekordlengde pĂ„ avtaler til fordelaktige rater, har de tegnet avtaler pĂ„ damer som ikke blir ledige fĂžr til neste Ă„r (âfixing forwardâ som under capital link ble nevnt er blitt vanlig nĂ„)? Det er en balanse mellom Ă„ overinformere og underinformere. Jeg synes de kunne informert om mer nĂ„ i disse unormale tider.
Bedre med markedsusikkerhet og pÄfÞlgende FOMO.