For en gangs skyld var jeg 4 mnd for tidlig uteâŠ.:
https://www.nrk.no/norge/derfor-tror-ikke-eksperter-det-blir-hyperinflasjon-i-norge-1.15713488
For en gangs skyld var jeg 4 mnd for tidlig uteâŠ.:
https://www.nrk.no/norge/derfor-tror-ikke-eksperter-det-blir-hyperinflasjon-i-norge-1.15713488
Dette er dagen fÞr dagen. I morgen fÄr vi Q3 tallene og de blir neppe svake. Uansett sÄ vil tallene som slippes i morgen vÊre historiske tall og ikke vÊre det som driver kursen i tiden som kommer.
Da vil det vĂŠre langt mer interessant Ă„ hĂžre hva ledelsen guider for 2022, ikke minst mhp utbytte.
For med 75% av overskuddet i utbytte sÄ snakker vi om anslagsvis kr 6,- i utbytte for 2022. Med en aksjekurs pÄ kr 19,50 sÄ vil det utgjÞre en direkteavkastning pÄ over 30% PR Är. Det er en sÄpass heftig avkastning at det vil forundre meg meget om MPCC aksjene blir ettertraktet Ä eie.
Personlig mener jeg MPCC aksjen har en betydelig oppside fra dagens latterlig lave nivÄ. At kursen ligger der den ligger slyldes ene og alene at markedsaktÞrene har fÄtt det for seg at ratene har toppet ut og at de utover i 2022 vil synke tilbake, i verste fall til dit de kom fra. Til det sier jeg; aldri i livet! Ratene kom fra et nivÄ der rederiene ikke tjente penger og det nivÄet var ikke bÊrekraftig. Minner folket pÄ at MPCC holdt pÄ Ä gÄ konkurs.
At ratene skal gÄ sÄ veldig mye tilbake finner jeg vanskelig for Ä tro pÄ. Det er to faktorer som kan bryte ned ratene. For det fÞrste synkende transportbehov. Med stÞrre kapasitet i ULCS segmentet, sÄ kan jeg vanskelig se at mengden containere som skal feedes til/fra de store havnene vil bli redusert. Snarere tvert imot.
Den andre faktoren er at rederne i gode tider overkontraherer ny tonnasje og pÄ den mÄten sager over den grÞnne gren de sitter pÄ. Men pÄ grunn av usikkerhet mhp hvilke fremdriftsmaskineri som vil vÊre godkjent for fremtidens feedere, er kontraheringen av ny feedertonnasje unormalt lav. SÄ denne faktoren truer slett ikke ratenivÄet i overskuelig fremtid.
En tredje faktor er miljÞhensyn. InnfÞring av slowsteaming vil resultere i at antall tonnmil Þker og at det mÄ brukes flere feedere til Ä frakte like mange containere som man kunne med hÞyere fart. FÞlgelig mÄ det benyttes flere feedere til Ä dekke allerede eksisterende behov.
Slik sette er det mer som taler for at ratenivÄet vil holde seg hÞyt betydelig lengre enn det mange i dag forventer. Et tegn pÄ at kundene ser det samme er at feedere er blitt sluttet pÄ kontrakter som dekker 36 mnd lengde. I tillegg ser vi nÄ at MPCC prefixer tonnasje som fÞrst blir ledig ut i 2022 fra pÄgÄende kontrakter.
Det er altsÄ stor kamp om ledig tonnasje, noe som stemmer lite med at ratenivÄet skal tryne utover i 2022. Hadde markedet hatt tro pÄ det ville man ventet med Ä slutte ny tonnasje til ratenivÄet var kommet betydelig ned fra dagens nivÄ.
Jeg tror det blir ennhyggelig presentasjon i morgen.
Bra innlegg London. For egen del vil jeg si at ledelsen har imponert siste halvÄr mens jeg synes en del stÞrre aksjeeiere ikke har imponert tilsvarende i samme periode om man ser pÄ timing av aktiviteter som fremkommer via aksjonÊrlistene.
Zim er uten tvil det beste bettet dersom man er bull container. For noen sinnsyke tall som kom ut med i dag. De sitter pÄ riktig side av markedet for Ä si det mildt.
à du mener da at MPCC sitter pÄ feil side? Der fÄr du gjerne utvide tanken din
Det er ikke sÄ rart at de tror ratene vil falle tilbake. Jeg tviler sterkt pÄ at det vil ligge 111 skip i kÞ utenfor havnen i Los Angeles gjennom hele 2022. De burde ha gode muligheter til Ä fÄ ryddet opp i litt av den floken pÄ land i lÞpet av januar/februar nÄr trafikken er 25% lavere enn resten av Äret.
Hvor lavt ratene kommer til Ä falle vet jeg ikke. Som du sier, sÄ har ratene vÊrt lave en stund. Det pÄvirker nybygg og scrapping.
Sitter selskapet pÄ 36 mnd kontrakter, sÄ spiller jo forsÄvidt ikke spot-ratene sÄ stor rolle.
Ja mpcc sitter pÄ feil side nÄ, hvis du er long container rater(!) +0-9 mnd frem i tid sÄ sitter ikke MPCC spot i det hele tatt hvis du er bull pÄ fortsatt hÞye rater. Fortsatt hÞye rater vil jeg si er til og -50% rater fra topp om det skulle komme jevne fall fremover. Hvis du har lyst til Ä hedge deg selv mot fall i ratene sÄ kjÞper du mpcc, for de har inngÄtt kontakter og ratene er kjent. Hva som skjer i morgen eller om en mÄned spiller liten rolle for MPCC med mindre de selger flere skip eller gjÞr transaksjoner.
Zim derimot gĂ„r 50% spot og 50% âlongâ med kundene sine(retail), og de holder seg i niche- premium markedet i containersektoren. De sitter bĂ„de med skip som de har kjĂžpt seg opp gjennom 2018-2021, leier inn skip fra skipseiere men det er de som sitter med direkte relasjon med retailerne. Zim tilby retailerne e-tjenester, moderne flĂ„te, ekspresslevering, premiumleveranser, fly-leveranser og forutsigbarhet âsnike i kĂženâ.
zim har en markedsverdi pÄ 6 mrd dollar.
zim trader til 52$, og hadde net profit i Q3 pÄ 12$ dvs direkte avkastning pÄ 23% pÄ ett kvartal
Q4 blir litt stÞrre enn Q3, dvs ca 50% av markedsverdien fÄr du pÄ 2 kvartaler i cash.
Zim tjente 13$ fÞrste halvÄr, dvs de er nÊrmere PE=1,3 pÄ 2021 tall. Ergo vil du bette pÄ rater mot Q1/Q2 som er det man klarer Ä se mot, sÄ er zim bettet Ä gjÞre.
Zim leverer de hÞyeste EBITDA og EBIT marginene av alle linerne i industrien, ligger ca 10-15% over bransjen. De er suverende pÄ tech.
Dekningen til MPCC:
Q4 2021: 100%
Q1 2022: 94%
Q2 2022: 83 %
Q3 2022: 77%
Hele 2022 coverage: 75%. Dvs at sĂ„ og si all cashflow er lĂ„st mot slutten av neste Ă„r. Hvis du er bull rater for 22â sĂ„ mĂ„ du gĂ„ mest mulig spot, ikke sitte pĂ„ hendene dine og vente til hva som skjer for den virkelige cashflow betydningen for mpcc, som er 2023, for da kommer det en haug av nybygg i tillegg til at skipene deres lĂžper ut av kontrakter.
NÄr det kommer til kontraktsforhandlingene og ratene gÄr oppover og det er lite skip tilgjengelig sÄ sitter skipseiere som $dac eller $mpcc og sier til eksempelvis Cosco, zim, hapag, maersk osv dere mÄ betale hva enn dere kan for Ä fÄ lÄne vÄre skip. Til svindyre rater. Befrakterne tar risikoen, skipseierne vet hva de fÄr. NÄr ratene begynner Ä falle sakte men sikkert over en periode og det blir flere skip tilgjengelig har bÄde linerne 1) kjÞpt skip selv 2) fÄr mange skip Ä velge mellom og fÄr derfor stÞrre forhandlingstom til Ä fÄ ned ratene, ergo de sitter pÄ den bedre siden av handelen de to i mellom. Igjen sÄ tar berfakterne all risiko.
MPCC H1: Net profit 15musd (+1,5% direkteavkastning)
ZIM H1: Net profit 1478musd (+ 24% direkteavkastning)
MPCC Q3+Q4 2021(e): ? Net profit 80-150m usd? (+10-15% direkteavkastning?)
ZIM Q3 2021: Net profit 1463musd (24% direkteavkastning)
Zim Q4 2021: Net profit ~1500musd (24% direkteavkastning)
Begynner Ä bli en mÄned gammel men denne artikkelen fra seeking alpha har en del gode betraktninger med tanke pÄ dynamikk fremover.
https://seekingalpha.com/article/4460320-zim-danaos-reports-of-containerships-death-are-greatly-exaggerated
"Why is it then that investors donât jump on the opportunity, buying these stocks hand over fist? There are two possible reasons:
Expecting the supply-chain disruptions to ease. As weâve shown above, that is unlikely to happen soon. Moreover, even when things start to ease meaningfully, it doesnât mean that weâre going back to square one.
Expectation that current (record high) container rates would fall fairly quickly. While that used to be a common cycle among containerships, theyâre now operating within a new ball-game.
Weâre not suggesting that rates wonât fall sharply down the road; at some point they will. However, we do see the current cycle lasting a couple of years, as opposed to the old/traditional (cycle length of only) several months. [More details about this can be found below.]"
Inkognito fane om man ikke Ăžnsker Ă„ lage konto.
Var sĂ„ mye kjekt knask her at man ikke helt vet hvor man skal begynneâŠ
Ev. kan ta latmannsversjonen og begynne her daâŠ
Tja. Ikke noe spesielt hurra? MPCC leverer en direkteavkastning pÄ 4,6% og ebitda pÄ 73 musd.
Guidingen for 2021 minus kapitalgevinsten sÄ kommer Q4 inn pÄ 80 musd (+10% fra q3).
Hele Þkningen i inntekt er forventet Ä til bunnlinje, sÄ q4 vil gi direkteavkastning pÄ 55musd, eller 4,8%.
Pluss kapitalgevinsten pÄ 100 m ebitda for salg av skip, hvor denne gevinsten av salg vil gi stÞrre net profit enn hele 2021 Q1-Q3 til sammen. Som kjent solgte de 6 skip pÄ snittstÞrrelse 1200 teu, eller 5% mÄl i TEU. Selskapet er verdt rundt 20 milliarder+, og ikke 8, hvis de hadde fÄtt samme pris per teu og solgt alle skipene sine. Dersom man holder skipene, fÄr cashflowen som er tiltenkt og selger skipene eller skraper i 2024 sÄ skal det utfattelig mye til for at de i det hele tatt skal fÄ tilbake mcapx2,5
Skipssalget og den bokfÞrte gevinsten viser hvor drÞyt potensiale det er i MPCC dersom de selger flere skip. NAV kommer til Ä falle fremover med ratene, sÄ hvis Baack er god pÄ Ä skape verdier sÄ vil mpcc selge flest mulig skip. De verdiene mpcc sitter pÄ akkurat nÄ er drÞye fordi det er ikke priset inn i aksjen. Om ett Är er ikke samme mulighet der lengre, men jeg vet ikke om linerne i det hele tatt er sÄ interesserte i Ä kjÞpe flere secondhandvessels. Virker som de alle fleste er fornÞyde sÄnn det er nÄ, og forbereder seg mot 2023+ hvor det kommer en bÞlge av skip.
Som de selv sier er ordreboken nÄ pÄ rekordhÞye 24% av flÄten. Det kommer til Ä bli en tÞff tid fra 2023 og utover. Mellom i dag og den tiden hvor de skipene settes ut pÄ sjÞen sÄ er spÞrsmÄlet hva som vil skje, det er i 2022 man i container fortsatt har en mulighet til Ä utnytte markedet, men da mÄ man gÄ spot.
Litt usikker pÄ hva du forsÞker Ä selge her @havana12 Greit nok at du mener at ZIM er i en bedre sits akkurat nÄ.
For meg sĂ„ blir dette snakk om ârisikoprofilâ pĂ„ de 2 rederiene. Vil du ha konservative tyskere i MPCC som melker markedet konservativt eller vil du ha âgearingâ med hĂžyere risk profil i ZIM.
Synes salget av Petulia og Palatia som flagges i notene der en casher inn pĂ„ nĂ„vĂŠrende skipsverdier samtidig som en kvitter seg med rater pĂ„ 13k USD viser at MPCC gjĂžr flere ting samtidig. Man skal huske at de nĂ„ har solgt 9 (?) skip siste halvĂ„râŠsamtidig som de sikrer EBITDA backlog.
Det er asset play i min bok - ikke âfeilposisjoneringââŠ
Tror det endelig har kommet seg inn et troll pÄ forumet. At man ikke ser noe som er imponerende her er vanskelig Ä tro men klart det at det finnes jo folk som kjÞrer cherry picking pÄ en innvers mÄte.
Hva slags bullshit er det her? referer til siste person. Jeg kjÞpte mpcc pÄ 5 kroner tilbake for over et Är siden. Har fulgt shipping i 10 Är i sykluser for tÞrrbulk, lng, olje. container har vÊrt helt dÞdt, sÄ kun siste 1,5 Är.
Zim er nasdaq notert selskap med bÞrsverdi pÄ 50 milliarder- jeg syntes shipping helt overlegent! Men man mÄ forstÄ mekanismene og hvor brutalt det blir etter gullperioder. I verdikjeden sÄ befinner de selskapene seg pÄ 2 ulike steder, og som en investor kan man utnytte verdiene i disse selskapene pÄ ulike mÄter.
NĂ„r det kommer til de-leveraging, NAV, bokfĂžrte verdier, net debt eller forventet 22â PE, sĂ„ vil zim og mpcc komme helt forskjellig ut fra hvilke parametre man bruker. Men hvis du bruker ebitda backlog sĂ„ ja, mpcc har stĂžrre dekning.
Men jeg kan fint droppe Ă„ komme med noe her, virker ikke som det er noe sĂŠrlig.
Virker som om vi to da er relativt enige her. Setter pris pÄ kunnskapsrike, detaljrike og gode innlegg som dine 2 foregÄende sÄ for min del mÄ du svÊrt gjerne fortsette.
Det jeg for min del var usikker pĂ„ ift. siden du poster i MPCC trĂ„den var hva du mener MPCC âgjĂžr feilâ (selger ikke nok/alle skipene nĂ„?) siden det kunne fremstĂ„ mer som en âselg MPCC, kjĂžp ZIMâ anbefaling
Stemmer, skjÞnner det kan se ut sÄnn! men igjen, greit Ä ha et perspektiv pÄ at det lille forumet her i norge ikke har noe pÄvirkning pÄ et 50 milliarder israelsk amerikansk-notert shippingsselskap. Det er for Ä dele informasjon og diskutere.
Men for min del er det MPCC please selg skipene deres, dere sitter pÄ sinnsyke nav verdier som dere kan fÄ ut nÄ til 2,5x mcap, men som ikke er der senere nÄr nybyggene kommer. Zim er mer please covid fortsett Ä lage kaos pÄ havnene neste halvÄret, for da tjener zim inn hele bÞrsverdien pÄ 6 mnd.
Om flÄten Þker med 24%, er det nÞdvendigvis noen krise? Markedet vokser, og noe skal jo skrapes. Kanskje vil slow steaming bli et element i tillegg.
Men gitt dagens aksjekurs og skipsverdier, sÄ er det jo no-brainer Ä selge det man fÄr solgt.
Gitt kursutviklingen for MPCC siden sommeren sÄ er det ikke vanskelig Ä si at du har et poeng og vÊre enig.
Samtidig tror jeg ikke Herr Baack helt sĂ„ for seg at ikke kursen ville komme etter gitt hva han har rigget til og nĂ„ nĂ„r salgsverdier vs verdsetting har nĂŠrmet seg hverandre. Dette ref. f.eks uttalelsene i Q&A sesjonen ved Q2 der han uttalte noe i duren âstock price significantly discounted compared to valuesâ.
Synes jeg imidlertid ser antydning til at de nÄ stadig justerer strategien med tanke pÄ salg og hva de kommuniserer ift. landskapet til enhver tid. Noe jeg synes er positivt.
Ref avsluttende ord i CEO kommentar:
"This also paves the way for substantial return of capital to investors in the quarters and years ahead. "
Vi snakker uttalt investorvennlig selskapsstrategi. Jeg mener bestemt CEO gjennom sin tidligere rolle som CFO i MPC capital har egenskaper til intuitivt Ä forstÄ hvilke grep dette innebÊrer.
Hvilken risk/reward profil og avkastningskrav i investormassen han legger til grunn kan jo selvfĂžlgelig diskuteres.