Bare for Ä ha sagt det; Jeg forstÄr @havana12 slik at han ser at dette med skipsbygging og tilfÞrsel er en stÞrre trussel som kommer fortere enn det jeg ser.
Jeg stÞtter meg akkurat nÄ fÞrst og fremst pÄ MPCCs egen analyse her som jeg synes er nyansert og god:
I sum âmanageable orderbook and relatively old fleet for smaller tonnageââŠfor now.
Om man ser pÄ grafene her sÄ ser det for meg ut som om newbuilds begynner Ä gjÞre sitt inntog rundt Q1-23. Samt at mesteparten av dette er tonnasje som kommer i stÞrrelser over det MPCC eier.
SÄledes synes noen Ä slutte at derfor skulle ikke MPCC bli nevneverdig pÄvirket og at det endog kan vÊre til fordel for MPCC da stÞrre volumer gir Þkt bruk for feeders .
For min del har jeg ikke data til Ă„ konkludere sikkert pĂ„ det. Dette da jeg tror at âcascadingâ vil ha en effekt. AltsĂ„ at de store nye skipene fortrenger/flytter mindre lĂžnnsomme/eksisterende skip inn i andre ruter om det er Ăžkonomi i det for rederen.
Til slutt nÄr dette bunnen av nÊringskjeden og vil ha medfÞrt at de skipene som ikke lengre er lÞnnsomme skrapes og at alt er i balanse igjen til den raten supply demand balansen gir.
I og med at MPCC sin Q3 analyse viser at det er 5682k TEU i ordre mÄ altsÄ skraping ta unna tilsvarende for at vi skal se akkurat det ratebildet vi ser idag gitt at andre faktorer er like.
Gitt at det ikke skrapes tilsvarende 5682k TEU vil denne ekstra kapasiteten dekke inn underkapasitet og en fĂ„r en (re)balansering av ratene over tid . Unntak for MPCC kan tenkes dersom de store skipene âkannibalisererâ hverandre i den store andedammen mens feederne til MPCC blir i Ăžkt etterspĂžrsel fordi det som @Londonmannen angir blir Ăžkt behov for feeders i den mindre andedammen og barriers to enter i form av kranerkapasitet/kailengder, dybdeforhold o.l. ikke gjĂžr at mange av de store skipene kan bevege seg over i MPCC sin del av andedammen.
Om @londonmannen har rett i dette sÄ burde etter min mening Contex da begynne Ä gi et varsel tidlig i form av mye mer rÞdt i de stÞrre stÞrrelsene med tilsvarende grÞnt eller nÞytralt i de mindre nÄr en gÄr inn i den perioden de store skipene begynner Ä bli levert.
Personlig er jeg pĂ„ en monitorering og âhoppe av i svingenâ strategi da jeg ikke tror disse 2 skipsdammene (om man skal kalle de det) ikke er forbundet. SĂ„ledes er det store spĂžrsmĂ„let for meg i hvor stor grad 5682k TEU and counting bare holder tritt eller rebalanserer hele/dler av markedet.
I motsetning til @havana12 tror jeg imidlertid at det som forrige gang kommer til Ä vÊre stigende akejskurs en stund ut over at nedtrenden i ratene starter dersom inntjeningen i selskapet Þker pÄ bakgrunn av EBITDA baclog og at det utbetales gode utbytter. Dette basert pÄ hva som skjedde med aksjekurser i forrige upturn.
Det er nÄr disse 2 effektene utligner hverandre og begge kurvene starter pÄ nedtur at man er i svingen etter min mening