Du var godt i gang med regnestykke der
Skjønner ikke helt tankegangen, hele poenget her er at det ikke går an å regne på;
Hvordan vet du at de skipene ikke skal inn nå en etter en? Du antar at alle disse er surplus, og at månedlig volum kommer fra andre skip som kjører direke fra port til port. Hvis det viser seg at de skipene som ligger utenfor plutselig er de som skal inn så går det styggfort å rydde havna. Det er jo helt idiotisk system, skulle vært som en flyplass hvor man kan se hvem som kommer inn og planlegge i lang tid. Er ikke helt sånn, derfor er rapportene fra La/long beach også mangelfulle allerede 2 uker frem i tid:
Vi ser varene nå som kommer mot havnene, men vi ser ikke hva som kommer i Q1. Du vet ikke om det skipet som er nr 46 egentlig skulle vært bestilt i januar, men de valgte å sikre seg 2 mnd på forskudd? Jeg tror ikke dette skjer pga inventory-to-sales ratio, økonomien går “for bra” til at det ikke ser økt volum og ytterligere sikring. Poenget er at man skal være forsiktige med å spekulere hvilke skip som bestilles til hvilken dato. Det kommer rett og slett an på etterspørselen etter varer, kapasiteten er all-time high og det suser enorme volum gjennom havna. I tillegg har det kommet to ganske drøye insentiver for å flytte containere enda fortere og det kicker i gang 6. desember. Og igjen, jeg er enig, 2022 kan bli bra. Bettet mitt på mpcc er at befrakterne som renner over med cash skal kjøpe noen skip ekstra av dem, eller at de klarer på en drøy måte å reforhandle større deler av flåten lenge i forveien
la/long beach er viktig symbolikk for hele bransjen, men man må se til Rotterdam, shanghai og mange andre steder også. Shanghai er 2,5x la/long beach teu, rotterdam 80% av la/long beach osv.