Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Lite fokus pÄ MPCC her pÄ TI. Litt merkelig gitt at dette er et selskap som er betydelig underpriset, der pengene formelig spruter inn i kassen og et selskap som i lÞpet av 2022 vil utbetale utbytte pÄ 25-30% av dagens aksjekurs.

Her ligger det an til Ä fÄ bÄde i pose og sekk og det risikoen er relativt lav.

Men det er tydelig at man gjerne foretrekker selskaper med skyhĂžy risiko. Ja til tider kunne man like gjerne spilt lotto.

4 Likes

Sitter selv tungt lastet i MPCC (en del titusen aksjer :), og jeg tror det er godt mulig at det er det beste stedet Ä sitte plassert de kommende Är. Dette bÄde i forhold til aksjekurs (rom for 50 - 80% +), solide utbytter de kommende 4 - 6 Är (75% av overskudd), samt ikke minst stabiliteten i aksjen vs. korreksjoner ved OBX / globalt de kommende Är.

Aksjen er rett og slett bunnsolid i mine Ăžyne, dette da solid stĂžttet av et marked hvor MPCC signerer kontrakter med opp mot 60 mnd. varighet til rekordrater. Det kan jo ikke bli mer solid.

2 Likes

Er selv ogsÄ tungt lastet i MPCC, med (snitt)inngang pÄ 6,74, sÄ absolutt en hyggelig reise hittil. MPCC vil de nÊrmeste Ärene vÊre den rÄeste utbytteaksjen pÄ Oslo BÞrs, ikke umulig at utbytte vil tilsvare hele dagens aksjekurs de neste tre Ärene.
Som alltid i shipping er det viktig Ä holde et Þye pÄ nÄr en slik supercycle kan ta slutt, men jeg har ihvertfall ikke klart Ä observere noen tegn til avmatning i markedet. Dette styrkes jo ogsÄ av at for det segmentet MPCC er i (feeder), er det forelÞpig liten grad av nykontrahering. Mange redere sitter nok pÄ gjerdet og venter pÄ hvilke miljÞkrav og alternativer for fremdriftsmaskineri som vil gjelde for framtiden.

3 Likes

Eller «tegn til at congestion i USA er i ferd med Ă„ avta» pĂ„ DnBsk

Fortsatt god jul til alle delredere!

2 Likes

Bare tull det DnB sier. Over 100 skip som venter pÄ vestkysten eller pÄ asiatisk side som skal til vestkysten, de fÄr ikke fikset empties eller chassis. New York er det 7-8 skip. Ningbo og Klang er de i Asia med mest kÞ nÄ, ogsÄ har Vancouver/Rupert en plugg som fortsatt ikke er helt ryddet opp i, og har tatt 1,5 mnd nÄ. Kanselleres fortsatt noen ruter Asia eu hvor det er kÞ hvor de prÞver Ä jobbe seg rundt til andre porter, men gir lengre tonnage mile

2 Likes

Godt nyttÄr folkens! :slight_smile:

Reisen fortsetter for dere ogsÄ hÄper jeg, mÄ si jeg er veldig spent pÄ hva 2022 vil bringe.
Begynner Äret med blandede fÞlelser: Pilene peker opp men verden gÄr til helvete :poop:

bilde

3 Ă„r lang kopp? :slight_smile:

2 Likes

Ja - det ligner pÄ en cup and handle
;

Pareto har i dag ogsÄ Þkt kursmÄlet fra kr 31 til 34 og opprettholder sin kjÞpsanbefaling

2 Likes
2 Likes

Target ish 54 altsÄ? HÞres fin ut for min del. HÞres egentlig logisk ut nÄr man legger til utbytter over en lenger periode

1 Like

Ser ut som den kan gÄ langt nÄ, godt driv lenge. Med mindre det kommer nye blokksalg da :man_shrugging:

1 Like

Den har kommet seg opp pÄ samme RSI som den hadde i vÄres. Vi vet alle hva utviklingen var da. Ser ikke grunnen til at folk skulle selge nÄ mot utbytten sammen med at PDT har begynt Ä dekke inn sin short der det fremdeles gjenstÄr nesten 6mil aksjer.

Kan blir morro dette.

2 Likes

MPC Container Ships ASA announces Extraordinary General Meeting

2 Likes

Man kan jo ikke gjÞre noe annet enn Ä like meget godt en ledelse som kaller inn til EGM pÄ dagen etter at eierskapet av Palatia og Petulia er overfÞrt.

Akkurat som lovet!

1 Like
2 Likes

Med utgangspunkt i at de lÄser avtaler 3 Är fremover i tid sÄ tenker jeg at en edruelig tilnÊrming vil vÊre Ä regne ut 75% av overskuddet som DPS de neste 3 Är og legge til det man da tror vil vÊre NAV etter disse 3 Ärene. En edruelig vurdering da tenker jeg vil vÊre NAV fra i sommer som er en del lavere enn nÄ. En svÊrt passiv tilnÊrming vil vÊre Ä regne skrapverdi etter disse 3 Ärene. I bÄde det konservative og negative scenarioet vil verdien i begge tilfeller utgjÞre mer enn dagens aksjepris

3 Likes

Blir utvilsomt en utbyttemaskin fremover dette, vil tro vi snakker om minst 1 kr pr kvartal i 2022 basert pĂ„ overskudd pluss ekstraordinĂŠre utbytter fra skipssalg. Seks skip ble annonsert solgt i oktober, og ‘closing’ av de to siste ser nĂ„ ut til Ă„ vĂŠre gjennomfĂžrt. Ser vi 2 kr i XO utbytte fra disse salgene? Blir spennende Ă„ se om disse kommer separat i lĂžpet av februar eller om de slĂ„r sammen dette med utbytte basert pĂ„ 4Q-resultatet. I sĂ„ fall snakker vi om mars.

2 Likes

Pareto skriver 3nok i ekstraordinÊrt utbytte nÄ, samt 5nok i tillegg for innevÊrende Är + 5nok pr. Är fremover. Dette har vÊrt noe hÞyere fÞr, sÄ antar det er FX justert (valuta), men likevel - 18nok for i Är og de neste 2 Ärene. Da de tegner 3 Ärs kontrakter sÄ er det ganske forutsigbart, men FX kan gi mindre utslag begge veier. Merk ogsÄ at den siste skuta som nÄ er meldt har rater som ligger 10% over Pareto sine anslag, sÄ ratene er pÄ vei oppover. I tillegg til utbytte kommer selvfÞlgelig verdien av assets, sÄ bare skrapverdi for de 66 skipene sammen med utbyttene forsvarer en hÞyere kurs enn nÄ

6 Likes

Kjekk uke. God helg til alle pÄ bÞljan blÄ!

2 Likes

Vel, dersom uken som gikk var kjekk, sÄ kan kommende uke bli en fantastisk fest! Tekniske signaler er visstnok brutt, neste motstandsnivÄ pÄ 50-tallet og FA skriver positivt om MPCC! Fest setebeltene! Trettitallet, her kommer vi!! ;-))

7 Likes