-4% hehe
Gleder meg til vi fÄr hÞre hva utbyttet blir, nÄ pÄ kommende EGA
I klartekst sier denne oppdateringen NOK 3 i ektraordinĂŠrt utbytte i 1Q og NOK 1 i ordinĂŠrt utbytte pr kvartal i 2022, gitt at XO GF slutter seg til forslagene som legges fram der (og hvorfor skulle den ikke detâŠ).
De skriver ogsÄ at de ordinÊre utbyttene skal starte fra og med mars 2022. Videre har de solgt et skip til, og tegnet mange nye 3-Ärige kontrakter til gode rater. AS Nadia er hÞyest pÄ 61.000$ pr. dag fra juli 2022 og 3 Är fremover
#den fĂžlelsenNĂ„rmanerblittsĂ„blasertavatselskapetalltidleverersomlovetatmantenkernĂ„rselskapsoppdateringenkommeratmankanventeoghellerĂ„pnedenpĂ„kveldenmedenĂžlisofaenâŠ
Ja, 3 kr hÞres jo fantastisk ut, men det stopper ikke der. Kr 3 er bare event driven, altsÄ salg av skip. PÄ toppen av dette kommer overskuddet fra driften i Q4. Vi snakker altsÄ om et ekstraordinÊrt utbytte pÄ rundt kr 4,-! Ufattelig bra!
Og selv om USA er ned i kveld og det ligger en sky av usikkerhet over den geopolitiske situasjonen, sÄ mÄ ingen bli overrasket dersom vi ser kurs pÄ kr 30,- allerede i morgen. For det blir nok mange som Þnsker Ä ta del i denne utbyttefesten MPCC aksjonÊrene nÄ stÄr foran. Ingen over ingen ved siden av MPCC som utbyttemaskin pÄ OSE.
« MPC Container Ships-sjef Constantin Baack fremhever under en selskapspresentasjon onsdag at han mener indikasjonen i spotmarkedet om en normalisering av markedet er misledende â ettersom strukturen har skiftet til et forward-marked.
â Det har vĂŠrt et stort skifte siste fire til seks uker hvor vi ser flere forward-slutninger i markedet. Fra oktober 2021 til januar 2022 har gjennomsnittlig charter-periode Ăžkt med over en mĂ„ned til over ni mĂ„neder, sier han.»
Dette synes jeg var svĂŠrt interessant!
BÄde over 9 mÄneders forward-slutninger og sÄpass hÞye rater pÄ 3 Ärs avtaler er viktige take-aways, synes jeg. Det vitner om stor tro pÄ markedet og at ratene vil holde seg hÞye lenge fra de som sitter tettest pÄ.
9 mnd forward i kombinasjon med 36-38 mnd kontraktslengde gir en hÞy grad av visibility helt fram til 2025. I tillegg til allerede inngÄtte kontrakter forventes 19 nye slutninger i lÞpet av 2022, og gitt at disse inngÄs pÄ samme nivÄ som de siste slutningene snakker vi fort om EPS pÄ rundt kr 30 for 2022-24, dvs tilsvarende dagens bÞrsverdi. Tar vi med 2025, snakker vi fort akkumulert EPS pÄ rundt kr 40. Selv om kursen har gÄtt bananas siste halvannet Äret er prisingen likevel tilnÊrmet risikofri. Tror derfor det fortsatt kan vÊre oppside i aksjen.
ForÞvrig vil jeg gi cred til ledelsen for veldig transparent informasjon til markedet gjennom slike oppdateringer som de publiserte i gÄr.
Forbilledlig ledelse! Hva blir det neste? Konkurrent i SprÄkrÄdets kÄring av mÄnedens nyord?
BĂŠre lĂŠkkert!
Bare sÄnn for Ä holde den jevne tekinvestor oppdatert pÄ hva som rÞrer seg i aksjen om dagen:
Ble visst en kjekk uke dette ogsÄ God helg!
P.S Godt Ä se at sjefen ogsÄ ser ut til Ä vÊre i godt humÞr inn mot helgen:
Det kan jo vÊre en million grunner for Ä trekke seg fra et styre, tror ikke man skal legge for mye vekt pÄ dette.
Denne forklarer vel det man trenger Ă„ vite: âdue to developments on his side demanding all his available time in the coming monthsâ
Tror ikke man skal legge for mye vekt pÄ det. Samtidig er det greit Ä stadig kikke etter skjÊr i sjÞen slik at man alltid er klar til Ä manÞvrere.
Har notert meg de siste par dagene at Brown Brothers Harriman (3 stÞrste aksjonÊr) tilsynelatende har solgt hele sin post til Sumitomo. Kan det ha noe med dette Ä gjÞre? AltsÄ at de vil kreve styreplass? Vet ikke hvilken av de stÞrrre dagens aksjonÊrer avgÄende styremedlem kan sies Ä representere?
I tillegg har topp 50 nÄ det laveste antall aksjer jeg har sett siden ihvertfall august 2021. Slik sett er aksjonÊrbasen litt i endring siden utbyttet ser ut til Ä tiltrekke seg en stÞrre andel pensjonsfond og lignende - ref. bevegelsen i listen pÄ fredag.
Ellers selger Canomaro jevnt og trutt fremdeles. Samt at Mr Blix lastet av 1 mill aksjer nÄr RSI begynnte Ä bli hÞy (som han ofte gjÞr).
Glem det - kom pÄ det nÄ. Pilegrim Global fondet.