Da blir det spennende Ä se hvordan det gÄr med den millionen jeg satt i MPCC her om dagen vil utvikle seg det neste Äret !
En ting en ikke har diskutert her inne pÄ en stund er Canomaro som selger jevnt og trutt. Etter mine notater begynnte de Ä selge rundt 12.11.21.
Siden kursen stod i 20.95 den 14.12.21 og Canomaro hadde 13997k aksjer har jo aksjen og selskapet hatt et veldig fint driv.
Canomaro er nĂ„ nede i 7071k aksjer iht siste liste. Skulle i sĂ„ fall tilsi at vi har litt over en mĂ„ned igjen med âlett motvindâ fra Canomaro om de fortsetter Ă„ selge 200/500k aksjer per dag.
Det er vel muligens riktig Ă„ anta at en del av disse aksjene kommer over pĂ„ mer âlangsiktigeâ dividende sĂžkende investorer fra US o.l. SĂ„ledes skulle det etter min forstĂ„else redusere den daglige free floaten om det blir et riktig ord nĂ„r Canomaro er ferdige med Ă„ lempe ut.
Noen andre som har tanker om dette ev. Sumitomos inntreden som 3dje stĂžrste aksjonĂŠr?
Det er vanskelig Ä spekulere i, synes jeg. Canomaro ser ut til Ä fortsette nedsalget til tross for meldte utbytte, sÄ kan vel anta at de vil fortsette Ä selge seg ned om de ikke blir tilbudt et blokksalg i forbindelse med tilbakekjÞp, evt. stÞrre inntreden av annen aktÞr. Sumitomos kan jeg lite om ut over hva jeg har lest meg til pÄ sidene deres, men jeg mener Ä ha lest i et foruminnlegg at de kan fungere som mellomledd mellom to eiere - dette igjen blir kun spekulasjon.
Enig med deg i at dette stort sett blir spekulasjon ev. til en ser at aksjene gÄr videre fra Sumitomo som mellomledd i et blokksalg eller lign.
Bloomberg beskriver Sumitomo slik:
Sumitomo Mitsui Trust Bank, Limited of New York operates as an asset management company. The Company provides syndicated loans, real estate finance, merger and acquisition advisory, marketable fiancial instruments, and consuting for corporate clients. Sumitomo Mitsui Trust Bank serves customers in Japan and the United States."
Trains and boats and planesâŠ
Hold pÄ hatten (ev bilen) fÞr MSC fÄr ferten av at du har noe transportrelatert de kan kjÞpe med all overskuddskapitalen.
Ser ut til at disse âdevelopmentsâ var relatert til prosjekter i olje og gass og at Maupin uttaler at MPCC fremdeles er âundervaluedâ:
@TenSing_Gundersen du holder koken oppe her og det settes pris pÄ. Du er pÄ grensen til Ä diskutere med deg selv men likevel gir du ikke slipp. Det er flott Ä se!
Ikke helt enig i at han diskuterer med
seg selv, mer en pÄdriver for Ä holde liv i kanalen - og det er supert! Jeg synes @TenSing_Gundersen kommer med mye bra informasjon og relevante spÞrsmÄl. Det er nyttig og gir verdi for meg. Skulle vÊrt flere aktive her for et sÄ bra case. Hva med deg, @danron10 - hva tenker du om utbyttepolitikken og markedssituasjonen?
Utbyttepolitikken kan jeg ikke si sÄ mye om da jeg har lite erfaring med det. Skal man sammenligne forskjellige scenarior der man hadde utbetalt per mÄned mot per kvartal mot per halvÄr eller Är sÄ mener jeg at jo raskere intervall vil fÞre til mindre bÞlger i kursen, men samtidig vil fÞre til en stÞrre administrativ insats. Jeg mener at ledelsen gjÞr rett som de gjÞr i dag. Markedssituasjon gir all antydning til Ä fortsette. Det gir lite mening i dag Ä se pÄ rate indekser da disse ikke tar seg av de lange kontraktene som blir inngÄtt i dag. Se heller mot Vessel Value markedet som viser demand i markedet. Disse verdiene gÄr kraftig opp om dagen.
Det som trekker ned i dag er jo makro, men med et selskap som MPCC som tjener i bÞtter Ä spann og med prosjektert utbytte pÄ ca dagens kurs de neste tre Ärene gjÞr at jeg ikke kan se noen annet enn at dette er det beste stedet Ä sitte tungt. Skulle den falle grunnet Black Swan sÄ tror jeg at dette er et av de selskapene som vil kunne fÄ den heftigeste rekylen da utbytte fonder ser potensialet pÄ en annen mÄte enn retail ved en slik situasjon.
Det finnes en annen aspekt som kan gi MPCC lavere inntjening og det er dollaren som i dag ligger hĂžyt. Skulle denne falle kraftig sĂ„ vil det vĂŠre negativt. Men Ă„ spekulere i valuta, det greier ikke en gang proffeneâŠ
Alt som blir skrevet i denne trÄden blir slukt med stor interesse av i hvert fall meg, uansett om noen diskuterer med seg selv eller andre, takk alle for nyttige bidrag! Uansett, en interessant tid fremover med bÄde Þkte renter og Þkte shippingrater pÄ lange kontrakter!
Ja, valuta kan gi mindre utslag begge veier. Utbytte pr kvartal er faktisk det som er vanlig blant de beste utbytteselskapene. Oftest ser du Ärlig utbytteutbetaling. Du har enkelte svÊrt fÄ unntak som 2020B som utbetaler mÄnedlig, men det er som du skriver, mye administrasjon knyttet til det. Det som jeg synes er verdt Ä merke seg er at MPCC vurderer kontraktsrater/kontraktslengde opp mot salg av skip ved hver eneste fornyelse. Ganske unikt for et selskap med sÄpass mye assets Ä ha melkekubrillene pÄ kun for aksjonÊrene, og at dette er en uttalt strategi. Passer jo spesielt godt i den syklusen med rekordrater vi er inne i. Jeg har ikke vÊrt investert i et mer aksjonÊrvennlig selskap tidligere og har full tillit til at de gjÞr de rette overveide valgene.
Makroforhold/black swans kan selvfĂžlgelig og sannsynligvis skje og berĂžre alt, men det tror jeg som du, blir kortvarig nedtur i forhold til andre selskaper. Fordelen for oss er ogsĂ„ at det fortsatt gjennomfĂžres videre sektorrotasjon og at investorer sĂžker etter âtryggere havnerâ. Da vil selskap som MPCC med lav gjeld, rekordhĂžye inntekter og svĂŠrt god utbytteyield vĂŠre spesielt attraktivt Ă„ vurdere.
Den stÞrste risikoen pÄ middels og lang sikt som jeg ser er at etterspÞrsel etter frakt av varer synker. Det mener jeg er en absolutt reell risiko. Dette vil senke bÄde NAV og spotrater ganske raskt, og sÄ igjen fixed rates nÄr dette fÞrst fÄr fotfeste.
Det som er med pĂ„ Ă„ demme opp for hvilket utslag dette fĂ„r for MPCC er Ă„ se pĂ„ flere forhold. Det fĂžrste er historisk etterspĂžrselsvekst fra fĂžr Covid-19. Det er mange eldre skip under 5000TEU - flere pĂ„ overtid for skraping, og i oppdateringen til markedet fra MPCC sĂ„ ser du gode grafiske fremstillinger av hvordan dette utspiller seg historisk, og hvordan de mener de er posisjonert i forhold til en âvanligâ etterspĂžrselsvekst som ikke er pĂ„ stereoider som nĂ„ pga. hjemmekontor, stimulansepakker, havne-/logistikkorker og nedstengninger. Jeg kan anbefale Ă„ lese presentasjonene fra selskapet nĂžye for de som ikke allerede har gjort det. Et annet moment som jeg synes er dĂ„rlig belyst av analytikere og forsĂ„vidt selskapet selv, er hvorvidt og evt. i hvilken grad kontrahering av nye stĂžrre containerskip kan skape et stĂžrre marked for de mindre skipene som har flere havner Ă„ betjene. CB er tydelig pĂ„ at kontrahering av de minste skipene under 5000TEU ikke er spesielt hĂžyt, og kanskje til og med for lavt. Han har vel kalt posisjoneringen til MPCC som i âthe sweet spotâ. Oppmerksomheten mot mindre containerskip har blitt stĂžrre nĂ„, og vil nok vedvare.
Et annet forhold som vil motvirke denne risikoen, og som ogsĂ„ forteller noe om hvordan markedsaktĂžrene ser pĂ„ denne risikoen, er kontraktslengdene. Det tegnes nĂ„ kontrakter pĂ„ minst 3 Ă„r frem i tid, og vi har en âsikretâ oppdekking med rekordrater pĂ„ 82% for 2022, 57% for 2023 og 30% for 2024 fĂžr siste slutning som nettopp ble meldt. Oppdekking av 2025 har ogsĂ„ begynt. At kunder som sitter tettest pĂ„ markedet er villige til Ă„ tegne sĂ„ lange avtaler tyder pĂ„ at de ikke ser at dette vil ende med det fĂžrste.
SÄ har du nye miljÞforskrifter som vil kreve at eldre skip senker farten, spesielt innen vÄrt segment (i tankmarkedet f.eks. har de ofte overdimensjonerte motorer og kjÞrer pÄ lavere effekt allerede). Hvor stor effekt dette i realiteten vil fÄ har jeg lest beregninger av tidligere (mener det var rundt 10%), men fant de ikke i farten nÄ, men det vil ogsÄ pÄvirke tilbudssiden.
Estimert EPS pÄvirkes av valuta, men ligger nÄ rundt 31 for 2022-2024. Bare ordinÊre og ekstraordinÊre utbytter som nÄ er meldt vil gjÞre at en investering pÄ dagens nivÄ i verste fall vil betale seg tilbake i denne perioden, mens oppsiden kan ligge langt over.
Beklager langt innlegg, men leser gjerne synspunkter og kritiske spÞrsmÄl til dette.
Er klar over at jeg nok av og til fremstÄr som jeg har egne stemmer i hodet, men formÄlet er som @keefer er inne pÄ Ä holde litt liv i dette her inne pÄ tekinvestor ogsÄ.
Har valgt Ä ikke re-poste alt som foregÄr pÄ Hegnar da de aller fleste som bidrar her vel ogsÄ leser der daglig. Da er det bedre Ä ev. utfylle eller diskutere fra andre vinklinger eller mot formodning grave opp noe nytt her.
Takk for alle hyggelige ord!
SÄ lenge som selskapet knytter kontrakter pÄ 3-5 Är der gjeldsgraden er sÄ Ä si null langt fÞr, sÄ spÞrs det ikke om det mÄ til en form for reformasjon i selskapet for Ä Þke snittalderen sammen med miljÞfokus langt inn i fremtiden. I tillegg sÄ er det som du sier med etterspÞrsel, spesielt i hensikt til inflasjon. Dette betyr ikke at man skulle selges seg ut i dag grunnet dette, men det finnes farosoner i dette selskapet og. Men de er klart mindre enn mange andre pÄ OSE.
Du tenker pĂ„ Ă„ redusere gjennomsnittsalder og forberede flĂ„ten for miljĂžregulativ? Ja, men utfordringen er at det er enda ingen klar retning for Ă„ erstatte dagens brennstoff/motorisering med mer miljĂžvennlig pr. nĂ„. Det diskuteres mye rundt bl.a. elektrifisering/hybrid, LNG, hydrogen og ammoniakk, men det er mange som er kritiske til spesielt de to sistnevnte, batteriteknologi kommer stadig lengre, mens flere av disse krever enormt store investeringer i havnene. Det vil si at mange rederier er avventende med Ă„ kontrahere nye mindre skip frem til dette blir mer avklart da det blir svĂŠrt kostnadsdrivende og kanskje umulig Ă„ endre dette i etterkant om du har satset pĂ„ âfeil hestâ. Utfordringen nĂ„ er at det er mye eldre containerskip under 5000TEU i markedet som har kniven pĂ„ strupen og mĂ„ skiftes ut (men utsetter sĂ„ lenge ratene er rekordhĂžye), mens MPCC ikke har kniven pĂ„ strupen enda da deres gjennomsnittsalder ligger vel rundt 13-14Ă„r. CB mener derfor at MPCC sin gjennomsnittsalder pĂ„ flĂ„ten er godt posisjonert til Ă„ avvente kontraheringer frem til dette spĂžrsmĂ„let er mer avklart. Dette er det sikkert mange som kan mer om enn meg, men det er slik jeg har forstĂ„tt det ihvertfall
Som sagt sÄ er dette ikke i nÊr fremtid. Heller ikke mellomlang. Men pÄ sikt sÄ er det umulig Ä se vekk fra dette. Bransjen er nÞdt til Ä bli mer miljÞbevist og dette kommer frem i lyset for hvert Är som gÄr. Heldigvis, mener jeg, sÄ vil den finansielle situasjonen for selskapet vÊre gunstig med tanke pÄ gjeldssituasjon. Dog vil dette fÞre til en drastisk nedgang i NAV pÄ en ikke miljÞbevist flÄte, dersom politikerne beslutter at det mÄs til en ny tech som gjÞr den gamle ubrukbar.
Jeg er ikke uenig med deg pĂ„ lang sikt, men det som er spesielt er at det har blitt satt i gang miljĂžregulativ som skal stimulere til Ă„ investere i et drivstoff som enda ikke er pĂ„ plass/avklart. Det vil derfor mĂ„tte medfĂžre âslow steamingâ og derved mindre effektiv totalflĂ„te. Merk ogsĂ„ at MPCC stadig selger sine eldre skuter til rekordbelĂžp - ofte hĂžyere belĂžp enn det koster Ă„ kjĂžpe et helt nyttâŠ
Jeg tror nok MPCC, som andre rederier, vil velge enkle lĂžsninger for co2-fangst, som den det norske bĂžrsnoterte selskapet Co2 Capsol leverer. Enkel leiebasert one-stop shop for emitters er nok fremtiden for shipping:
Det er verdt Ä neve at jeg sitter i begge selskap, CAPSL hovedsakelig ut fra det potensialet som er i aksjen. MPCC da det mÄ vÊre det beste investeringscaset pÄ lang tid. Perioden 2020 til 2025 blir nok noe for historiebÞkene
Ja jeg er spent pÄ hvor langt den kan gÄ !
Meget god og oversiktelige redegjÞrelse for det som trolig mÄ vÊre det desidert beste verdicaset pÄ OSE.
Utbyttene som hĂžyst sannsynlig blir utbetalt de nĂŠrmeste 3 Ă„rene er fantastiske.
Men dersom man tar seg bryet og gÄr inn pÄ Helg11 som ligger pÄ FA forum, sÄ vil man se at allerede i innevÊrende Är er beregnet til Ä bli NOK 9,09. PÄ et rederi som MPCC kan man benytte en PE pÄ 7. Da ser man at selskapet forsvarer en aksjekurs pÄ NOK 63,63. Og ser man pÄ betegnet EPS for 2025, sÄ er den beregnet til NOK 12,87! Noe som viser hvor kraftig underpriset selskapet er.
FÞlgelig vil man som aksjonÊr tilkomme et utbytte de neste tre Ärene i stÞrrelsesorden NOK 30-35. Men i tillegg til dette har aksjekursen en oppside pÄ 100% og trolig mer.
Og det beste med hele caset; dette caset har svÊrt liten risiko. Inntektene for 2022 er smÄgodt som i boks, man har i tillegg kontraktsfestet en betydelig del av 2023 og man har begynt Ä fylle godt inn i 2024. I tillegg fÄr selskapet 15+ skip som skal sluttes pÄ nye kontrakter i lÞpet av 2022. Og det i et marked der ratene fortsetter Ä stige dag for dag og der de har 3-4 bydere pÄ hvert skip som blir lagt ut i markedet. En eventyrlig fantastisk situasjon.