Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

MPC Container Ships ASA completes extraordinary general meeting

2 Likes

Det er mulig det er noe jeg ikke har skjÞnt, men jeg ville ikke pÄ noen som helst mÄte kunne rasjonalisere salg av aksjer pÄ 31,- en til to dager fÞr informasjon pÄ 4,- i utbytte for Q4, samt kommende utbytter (1,-- til 2,- fÞr ekstraordinÊre tillegg pga skipssalg) neste 12 kvartaler. Dette da akkompagnert av analytikekursmÄl pÄ 37,- til 45,-

Forklar gjerne rasjonale i det Ä selge nÄ pÄ disse nivÄer.

2 Likes

kursen vil gÄ opp og ned hele tiden, nÄr det kommer ut info hvor stort utbyttet vil bli, sÄ vil de ogsÄ oppgi en EX-dato. PÄ denne EX-datoen mÄ du eie aksjer for Ä fÄ utbytte. Om denne f.eks. er 12.02, sÄ kan du selge disse den 13.02 (og da motta utbytte). Det er ogsÄ slik at nÄr EX-datoen passeres sÄ vil kursen justeres med samme belÞp som utbyttet er pÄ.

1 Like

Oh lord! Noen som tror de kan spÄ ratene i 2025? Hvem tror pÄ sÄnt? De kan jo ikke spÄ ratene 12 mnd fram i tid engang. :stuck_out_tongue:

Man kan se litt pÄ nybyggkosten av skipene selskapet eier, det er nok nÊrmere sannheten om selskapets verdi. Hvis noen skal inn i markedet, sÄ kan de enten kjÞpe en haug med, de kan bygge de selv eller de kan kjÞpe opp et selskap. De velger billigste vei. :slight_smile:

Å bruke P/E pĂ„ inntekter 3 Ă„r fram i tid for Ă„ si noe om hva kursen burde vĂŠre er nuts :smiley:

For Ä si det sÄnn, Fredriksen tar alltid ut penger av sektoren (i form av utbytte) i perioder som dette, ogsÄ putter pengene inn igjen nÄr ratene har krÊsjet. Han putter ikke pengene inn pÄ topp :stuck_out_tongue:

2 Likes

De som er nyfrelst innen shipping, tror pÄ sÄnt. Regner med ratene er noe helt annen om noen Är, shipping er en moro sektor nÄr det gÄr bra men ikke like moro nÄr det gÄr andre veien

1 Like

Jeg ser den, men ikke den Þkonomisk motivasjonen for trading i aksjen pÄ dette tidspunktet.

Er ikke overbevist om at aksjen vil trende ned ved utbytte all den tid en ofte ser at dette ikke skjer i verdiaksjer med konsistent utbytte over lengre tid (indikert neste 12 kvartaler akkumulert opp mot 35,-).

1 Like

Om containermarkedet i tid er penger fra Patrik Berglund i Xeneta

fra 50,25

Hei Christian!
Kan ikke spÄ ratene 12 mÄneder freem i tid? Mulig du har rett i den pÄstanden hva angÄr tank og bulk. Men nÄr det gjelder containersegmentet sÄ trenger vi ikke spÄ. For tiden prefixer MPC sine skip 9 mÄneder frem i tid pÄ kontrakter som strekker seg 3-5 Är frem i tid. Det vil si at nÄr vi kommer inn i Q2 2022 sÄ vil MPC slutte skip pÄ kontrakter som strekker seg inn i 2025-2027 avhengig om kontraktene gÄr over 3 eller 5 Är.

GÄr du inn pÄ Helg11 sitt regneark pÄ FA Forum sÄ vil du med egen Þyne se hvor mye av 23/24/25 som allerede er kontraktsfestet. Og sÄ godt som hele 2022 er allerede fixet.

Greit Ä skjÞnne at containerskipene til MPC ikke gÄr i spotmarkedet, men pÄ langtidskontrakter. Greit nok at ennÄ er det en del dager igjen Ä fylle i 24 og 25, men nye 15+ skip blir sluttet pÄ nye kontrakter i lÞpet av 2022 og samtlige av disse kommer til Ä dekke langt inn i 2025 og trolig noen inn i 2026.

Man bÞr ogsÄ vite at fÄ om noen andre rederi pÄ OSE er sÄ transparent som MPC. Det gjÞr at man med rimelig stor grad av sikkerhet kan forutsi inntjeningen til MPC i langt stÞrre grad ann andre rederier.

Og nÄr det gjelder Ä forutsi aksjekurs, sÄ gjÞr ikke jeg det for 2025. Jeg viser til beregnet EPS for 2022 og benytter en PE faktor pÄ 7. SÄ henviser jeg til hva Helg11 har beregnet EPS til i 2025, basert pÄ hvilke rater man oppnÄre pÄ langtidsrater pr nÄ og at dagens situasjon i containermarkedet neppe lar seg lÞse i lÞpet av 2022. Det vil si at ytterligere 15+ skip av MPC sin flÄte vil vÊre sluttet pÄ solide kontrakter gjennom 2025. Nei, det er slett ikke fasit, men et overslag.

NÄr du henviser til Fredriksen og at han tar ut utbytte i perioder som dette, sÄ rÄder jeg deg Ä fÞlge med pÄ hva MPC vil utbetale i utbytter utover i 2022. Tror ikke Fredriksen vil match MPC sin utbyttepolitikk den nÊrmeste tiden. Men sÄ har han da heller ikke inntjeningen en sli utbyttepolitkk fordrer, dessverre.

9 Likes

Litt travelt pÄ jobb sÄ har vÊrt borte en stund, men her har det jo virkelig tatt seg opp. Mye bra innlegg her nÄ!! Keep it up!

Jeg har kjÞpt lyttepost i Nekkar @Christian . Er du bare innom for Ä sparke stein eller er det dividendepost i MPCC pÄ gang?:grin:

ForÞvrig Þnskes alle en god helg med et blikk pÄ hvordan MPC Capital der Constantin sitter styret ser pÄ utsiktene i 2022 og fremover:

2 Likes

@Christian lukter penger her.
Det er et godt tegn :partying_face:

1 Like

Holder meg unna shipping-aksjer, sÄ var vel fÞrst og fremst innom fordi jeg synes tankegangen i den posten var villedende. Kan vÊre jeg tok feil, men er i hvert fall noe Ä tenke gjennom selv. :slight_smile:

1 Like

Volatiliteten gjþr shipping til noe for seg selv ja. Eneste jeg kan si for egen del er at portefþljen min gjþr det vesentlig bedre enn i Funcom dagene
 :slight_smile:

NÄr det gjelder P/E og kursberegninger i 2025 og hva kursen burde vÊre sÄ kjenner jeg min egen begrensing og overlater det til deg og andre kyndige.

Det jeg tror en kanskje snakket (del)vis litt forbi hverandre pÄ er dette som gÄr pÄ fÞlgende vedÞrende supply/demand balansen:

Containermarkedet fĂžr:
Som for andre shippingdisipliner. Korte inntjeningshorisonter. Med det mener jeg altsÄ max 1 mnd fÞr kontraktsutlÞp sÄ gÄr en ut i markedet for Ä fÄ en ny (kortere) kontrakt pÄ 6 - 12 mnd. Ofte 3/4 skip som konkurrerer om samme kunde nÄr tidene er dÄrlige.

Containermarkedet akkurat nÄ (ikke sett fÞr?):
9 mnd fÞr bÄten gÄr av dagens rate forhandles det om ny kontrakt for skipet med minst 3 kunder pÄ 3 Ärs kontraktslengder.

SÄledes lÄses inntjeningen for et selskap som MPCC inn mye tidligere enn fÞr for de pÄfÞlgende Ärene (2023, 2024 og 2025).

Cashflow, kontraktslengder, utbyttepolitikk, nybyggingsrate per TEU segment + Supply chain disruption effekt + hva Maersk og andre gjÞr fremover her er sÄledes mer relevant for min del for min strategi med posisjonen min enn hva man regner seg frem til at P/E eller annet burde eller ikke burde vÊre i 2025.

4 Likes

NĂ„r forventer en at selskapet vil annonsere ex utbytte dato?
Hadde forventet at dette ville bli annonsert i januar.

Kommer nok denne uken, de nÄ bare fÄ unnagjort noen styremÞter fÞrst, i og med at de fikk fullmakten pÄ ekstraordinÊr generalforsamling sist fredag.

1 Like

Tipper at de tok styremĂžtet rett etter EGFen og at det kommer en annonsering denne uken straks alt er registrert riktig i Foretaksregisteret og valuta er sikret, ref lov om allmennaksjeselskap, art 8-2, 2.ledd:

«Generalforsamlingens beslutning om styrefullmakt skal uten opphold meldes til Foretaksregisteret. Styret kan ikke gjÞre bruk av fullmakten fÞr den er registrert.»

1 Like

Man mÄ bare like denne mannen :smiling_face_with_three_hearts: (Edit - tenker da hovedsakelig pÄ mannen til hÞyre
:sweat_smile:)

2 Likes

En del smÄinteressant pÄ aksjonÊrlisten idag. Blant annet sÄ ser ut til at aksjene som Sumitomo holdt i som mellommann en stund, nÄ er tilbake hos Brown Brothers som 3dje stÞrste aksjonÊr.

Canomaro 5871k aksjer igjen - ned 600k.

Topp 50 holder nÄ 68,26 %

Canomaro har jo holdt pÄ med sitt nedsalg i lang tid nÄ og det er jo forstÄelig at noen kan velge Ä ta gevinst med den kraftige kursoppgangen som har vÊrt siste halvannet Äret. Jeg velger imidlertid Ä ta gevinst i MPCC gjennom Ä bli i aksjen. HÞres kanskje litt rart ut, men med det utbyttecaset som MPCC ser ut til Ä bli, er det jo like greit Ä sitte Ä rake inn utbyttepenger i stedet for Ä selge nÄ. Med ca 3 kr i EO utbytte nÄ i 1Q og trolig 1-2 kr pr kvartal i ordinÊrt utbytte i flere Är framover gir det en dividend yield som fÄ (om noen) selskaper pÄ Oslo BÞrs kan matche. Containermarkedet viser ingen tegn til avmatning, og MPCC skal slutte 19 skip pÄ nye kontrakter i lÞpet av 2022. Med den lead-time vi har sett i det siste, tror jeg de aller fleste av slutningene vil vÊre gjort i et sterkt marked i lÞpet av fÞrste halvÄr.

Jeg vil imidlertid ikke bli overrasket om vi ser flere salg av skip framover, noe som vil gi flere EO utbytter. Jeg vil heller ikke bli overrasket om MPCC har solgt hele flĂ„ten og delt ut verdiene til aksjonĂŠrene og likviderer selskapet i lĂžpet av en 3-5 Ă„rs periode. MPCC har jo ikke noen lang historie som rederi (stiftet i 2017) og sĂ„nn sett vil de jo aldri legge noe prestisje i Ă„ skulle ivareta lange rederitradisjoner. Ledelsen gjĂžr en kjempejobb og er veldig aksjonĂŠrvennlige og jeg har derfor full tillit til at de hele tiden gjĂžr det som gir best verdiskapning for aksjonĂŠrene. SĂ„ all grunn til Ă„ ‘sitte rolig i bĂ„ten’ (billedlig talt) og sikre gevinst pĂ„ den mĂ„ten her i tiden framover.

5 Likes