Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Enig med deg i dine vurderinger. Sitter selv stille og rolig og lar meg ikke distrahere av rÞde dager i MPCC. Det fundamentale er sÄpass solid i MPCC at her kan man faktisk sitte og ha en sÊrdeles god avkastning selv om kursen ikke skulle gÄ opp et Þre fra dagens nivÄ. Med kr 8,- i utbetalt utbytte vil vi ha mellom 25 og 30% i avkastning kun i form av utbytter. Det er mer enn mang en fondsforvalter evner Ä dra ut av markedet PR Är.

NÄr det er sagt sÄ skal vi ogsÄ merke oss at selv om rater og skipsverftet har mer enn doblet seg siden juni 2021, sÄ ligger ikke aksjekursen mer en 5% over sluttkursen i juni 2021. Det er derfor ikke Ä overdrive nÄr jeg hevder at kursen vil fÄ et betydelig lÞft utover i 2022. Ikke glem at med en EPS pÄ kr 9,- i 2022 sÄ kan MPCC forsvare en aksjekursen pÄ kr 63,- med en PE faktor pÄ 7.

Og enda har vi trolig ikke sett toppen av ratekurven eller av kurven for annenhÄndsverdien av skipene. Her er det bare Ä lene seg tilbake og nyte Ärene som kommer. Man sitter pÄ en sÊrdeles sikker investering som vil gi en sÊrdeles god og sikker avkastning.

3 Likes

Da var fullmakten registrert :ship:

https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_nr.jsp?orgnr=918494316

EDIT: Ha Ha: GÞy Ä kunne slÄ MPCC IR pÄ mÄlstreken :slight_smile:
EDIT 2: Men ser nÄ at Jan Banan pÄ fjesboken var ennÄ tidligere ute :slight_smile:

1 Like

MPC Container Ships ASA - Dividend of NOK 3.00 per share

3 Likes

Key information relating to the cash dividend to be paid by MPC Container Ships ASA

4 Likes

Meanwilst in other parts of the supply chain when one cannot find a container ship at hand:

Liker denne

6 Likes

I lÞpet av fjerde kvartal mÄtte Europris-ledelsen forhandle de faste kontraktene for containerfrakt fra Asia pÄ nytt, som endte med en Ärlig kostnadsÞkning pÄ mellom 170 til 200 millioner kroner.

Den samlede Ärlige fraktkostnaden er nÄ pÄ rundt 250 millioner kroner, opplyser Europris-sjef Espen Eldal til E24.

SĂ„ fra 50-80 MNOK til 250 MNOK i fraktkostnader?

Kontrakten gjelder for de neste to Ärene. Den «gir garantert plass til varene vÄre», pÄpeker Eldal.

Stemmer bra med hva som har blitt skrevet over om kontrakter ut 2024.

2 Likes

Starter fredagen med en liten konspirasjonsteori:
Brown Brothers Harriman (Tidligere tredje stÞrste aksjonÊr - nÄ fjerde stÞrste pÄ dagens liste). overfÞrte aksjene sine til Sumitomo for Ä tilby dem i et blokksalg. Ingen ville kjÞpe til prisen en krevde. Aksjene returnerer til Brown Brothers og de er nÄ begynt Ä selge dem over disk selv.

Noen som har peiling pÄ hvordan blokksalg og bruk av mellommenn som Sumitomo fungerer som Þnsker Ä skyte ned/kommentere/spekulere?

«It’s only a matter of time before 2023 becomes the focus, with almost no ships available for the rest of 2022«

Ja, slik gÄr no dagan. Var det etter kinesisk nyttÄr i 2021 at ratene skulle normalisere seg?
Var det DnB som varslet om overkontrahering av containerskip?

Man kan jo begynne Ä lure pÄ om disse som presumptivt skal vÊre eksperter egentlig er tÞrre bak Þrene og har noen som helst erfaring med shipping generelt og containersegmentet spesielt.

NÄ begynner man Ä skue mot 2023. Ikke overraskende. NÄr linere kaster seg over feedere som blir ledige om 9+ mÄneder, som lÞver over en Gnu-kalv, og 3-4 aktÞrer overbyr hverandre i nÊrmest panikk for Ä sikre seg tonnasje, som de er villige til Ä binde til seg i opptil 5 Är!! da mÄ man ikke vÊre rakettforsker for Ä skjÞnne at denne supersyklusen ikke vil vÊre over selv i 2023.

For her ser vi de virkelige ekspertene i fri utfoldelse og ratenivÄet, varigheten pÄ kontraktene samt annenhÄndsverdien av containerskip taler langt klarere enn noen analytiker eller finansjournalist evner.

Nei, folkens her kan dere lene dere tilbake, slÄ noe godt i glasset og formelig hÞre hvordan det knaker i kontoveggene nÄr pengene formelig fosser inn. God helg! Neste uke kommer fÞrste rause utbetaling! Den fÞrste av mange, mange

4 Likes

Med din innsikt og arrogante holdning sÄ tror det vil vÊre det beste for deg Ä holde deg unne shipping. Ville nok endt i en bedrÞvelig historie, er jeg redd.

Ønsker herren en riktig god helg!

2 Likes

Takk for rÄdet, det har jeg allerede fulgt! :smiley:

2 Likes

Mulig jeg har gÄtt glipp av noe her, men jeg oppfatter @Christian generelt som en svÊrt hyggelig og innsiktsfull herre som etter mitt syn alltid er velkommen i denne trÄden. Det vÊre seg optimistiske eller pessimistiske synspunkter pÄ fremtidsutsikter for MPCC spesielt eller container shipping generelt.

Ønsker ellers alle en god helg med litt gode nyheter:

https://www.seatrade-maritime.com/containers/mumbai-maersk-refloated

Hun flyter og mannskapet er i god behold! Om jeg mener det er positivt eller negativt for aksjekursen i MPCC holder jeg for meg selv :thinking::wink:

2 Likes

Meget godt sagt @TenSing_Gundersen. Dette mÄ ikke bli ett ekkokammer for positivitet rundt selskapet. Vi trenger alle sider av saken som aksjonÊrer, sÄ fortsett Ä dele tanker og meninger @Christian. Positivt som negativt, investeringer gjÞr vi alle pÄ egen risiko.

1 Like

Joda, det kan godt vĂŠre at jeg har vĂŠrt vel hard i min dom over Christian, og da skal jeg vĂŠre den fĂžrste til Ă„ beklage min oppfĂžrsel. Men etter et innlegg jeg hadde om ratene til feedere fikk jeg fĂžlgende svar fra Christian:
[
=“Christian, post:688, topic:11196”]
Oh lord! Noen som tror de kan spÄ ratene i 2025? Hvem tror pÄ sÄnt? De kan jo ikke spÄ ratene 12 mnd fram i tid engang. :stuck_out_tongue:
[/quote]

Dette til tross for at MPCC har sluttet stort sett hele flÄten ut 2022 IG flere skip helt frem til 2024. Ja hvem vet, de har trolig sluttet enda flere skip siden sist CB adresserte aksjonÊrene.

SÄ det Ä spÄ ratenivÄet 12 mÄneder frem i tid innen containersegmentet er egentlig ikke noe hokus pokus.

Men vi kan alle gjÞre feil, og nÄr jeg feilaktig stigmatiserer Christian basert pÄ et innspill, sÄ beklager det ovenfor Christian. :innocent:

Som min salige fysikklĂŠrer i sin tid sa; det er menneskelig Ă„ falle, men umenneskelig Ă„ bli liggende.:wink:

3 Likes

Storvegs! StÄr respekt av det!

Mulig jeg dro «Kardemommeby» tilnÊrmingen litt tidlig men enig med @Bearwithme at vi alle er mest tjent med hÞflig diskurs.

Og siden denne trÄden ikke heter «MPCC bull» sÄ er begge vinklinger lov :sweat_smile:.

GÞyeste er nÄr vi fÄr brytning med kvalitet. Mye gode innlegg og kunnskap fra deg @Londonmannen sÄ jeg setter stor pris pÄ alle som gidder Ä holde litt MPCC liv her inne ogsÄ.

1 Like

Siden vÄre gode medmatroser over pÄ Hegnar dekket holder orden pÄ det kortsiktige ift utbyttets beskattethet samt sannsynligheten for at ukens lottorekke gÄr inn sÄ tenkte jeg Ä lÞfte blikket litt og speide fremover i horisonten.

Synes Ä huske at Constantin i Arctic intervjuet sa at om han mÄtte velge sÄ ansÄ han demand biten som en stÞrre risk enn supply.

SÄledes er det en av de viktigste tingene Ä finne parametre pÄ fremover. For min del mener jeg at kontraktslengder og forward fixing naturlig nok er en av de viktigste indikatorene.

NÄr det gjelder supply siden har jeg et Þnske om Ä bedre forstÄ «cascading» effects innen container. (Om det historisk har vÊrt noen eksempler pÄ det). AltsÄ om noen av de stÞrre kontraheringene fortrenger eldre stÞrre skip som igjen da kan betjene ruter som idag betjenes av MPCC feeders.

Vet at selskapsrapportene har gode analyser pÄ dette men tenker det er greit Ä gjÞre en hjemmelekse pÄ dette selv ogsÄ i forkant av at kontraheringsvolumene begynner Ä gjÞre seg gjeldene

EDIT: Og nei har ikke noen penger jeg skal kjÞpe for pÄ mandag.

1 Like

Let og man finner.

Denne artikkelen fra 2013 innholdet en del interessant om det jeg etter fattig evne prĂžver Ă„ beskrive:

« The company’s research concluded that while the an 18,000teu vessel is expected to incur total costs per day at sea of $197,198, a 22,000 teu vessel would run-up costs of $220,892 per day and a 24,000 teu ship would incur costs of $229,693 per day. However, the cost per slot goes down – with an 18,000 teu vessel incurring a cost of $10.96 per teu, per day at sea; while a 22,000 teu vessel would cost $10.04 per teu per day at sea, and a 24,000 teu ship calculated to cost $9.57 per teu per day at sea.

In contrast, a 12,500teu ship is currently calculated to cost $12.43 per teu per day at sea.»

« “Ports and terminals, especially in the north-south trades, are being asked to handle ships which would have appeared to be totally out of scale with the demands of the trade – that’s not because the shipping lines are being careful with where they put their ships, but because they’ve got so many of them, there’s nothing else they can do with them,” said Mr Penfold.»

« “There is dramatic upsizing that is being forced on ports around the world – vessel upsizing is not just an Asia-North Europe story, it’s a global story because big ships are pushed out all around the world, and that is affecting everybody,” said Mr Davidson.

“The 18,000 teu size has implications for all ports around the world, not just the ports that are going to serve them,” he continued.»

SpÞrsmÄlet er da om 2500 TEU og nedover er naturlig beskyttet av havnebegrensninger o.l. eller om den glade MPCC reder fra 2024 og utover vil ved anlÞp bli mÞtt av det svette smilet fra kapteinen pÄ konkurrentens 19 Är gamle halvlastede 4500 TEU som allerede har klappet til kai.

EDIT: Svett smil, ref. slide 16:
https://www.portek.com/publications/Cascade_Effects_in_Container_Shipping.pdf

2 Likes