PĂ„ den andre siden hjelper ikke selvskudd som dette
samt den kommende reforhandlingen med havnearbeiderne i US i sommer pÄ sjansen for Ä komme ajour i US i 2022.
https://www.dnv.com/maritime/insights/topics/eexi/answers-to-frequent-questions.html
EEXI âŠcoming to a ship near you 01.01.2023âŠ
Noen som har en god forstÄelse av pÄvirkningen av dette? Slik jeg forstÄr Q-A delen over pÄvirkes container skip basert pÄ stÞrrelse. Samtidig er det ikke klart for undertegnede hvordan dette pÄ virker verdens totale kapasitet med tanke pÄ fart.
AltsÄ om en f.eks har et moderne containerskip som idag gÄr i rute i ca 14 knops gjennomsnittsfart men som har en toppfart pÄ 21 knop. Vil da innfÞring av EPL for Ä redusere utslipp pÄ dette skipet ikke pÄvirke seilingstiden i ruten? Dette da en mÄler reduksjon pÄ maksimal toppfart og ikke utslipp i 2022 vs 2023 basert pÄ beregninger pÄ 14 knop?
Ble litt klokere av denne
En betenkning for bulk viser tydeligvis en impact pÄ mellom 2-6% avhengig av alder. Snitt 2%:
« The research also looked at how the speed reductions required by EEXI would impact transportation capacity within the sector. They concluded that it would have reduced the transportation capacity by an average of two percent for bulkers. However, the impact on transportation capacity was strongly dependent on the year in which the vessel was built, ranging from under two percent for newer vessels and up to six percent for vessels built in 2012. »
Det er relevant Ä fÄ mer kjÞtt pÄ beinet her i forbindelse med EEXI. Det store spÞrsmÄlet blir jo da hvor stort, om noe, disse miljÞkravene eventuelt vil fÄ av betydning for effektiviteten til containerskip generelt, og de mindre containerskipene under 5000 TEU. NÄ har jeg lest litt mer ulike plasser og tallene spriker helt fra 12%, 8% og helt ned til tilnÊrmet ubetydelig 0,5-1%. Jeg tror DNV kan vÊre en god kilde, men her tror jeg vi trenger bistand fra noen med litt utvidede tilganger og kompetanse pÄ omrÄdet:
https://www.dnv.com/maritime/insights/topics/eexi/calculation.html
âŠâŠ.
Man mÄ bare like dette selskapet for tiden!
Itâs far too early in the day to forecast whether these rates, and the stellar results, will continue, but small dips aside, itâs difficult to see where a major correction would come from at the moment," said Berglund.
Litt gammel men tror ikke den har vĂŠrt postet fĂžr:
« skrotningen av containerfartyg sjönk med 87 procent jÀmfört med 2020.»
Container utgjorde 2(!) prosent av den totale skrapingenâŠ
Festen snart overâŠ(?)
Ser ikke sÄnn ut mtp. en bransje som inngÄr nye kontrakter lenge fÞr innevÊrende har gÄtt ut, og varighet for nye kontrakter er for flere Är. Litt pussig at de velger denne lÞsningen hvis rater og inntjening stuper med nye skip i 2023. Jeg antar at rederiene og befrakterne forstÄr dette markedet ganske godt, og muligens diverse analytikere har feil mening.
Kontraheringen har stort sett skjedd innenfor liner-segmentet, dvs de store skipene, sÄ mulig markedet blir slakkere der utover neste Är. NÄr det gjelder feeder-segmentet (som MPCC er i) har Constantin Back sagt at han mener de egentlig kontraheres for lite der, ref vedlagte plott som var i siste operasjonelle oppdatering fra MPCC.
Jeg er ogsÄ overrasket. Det blir vel som meg som gikk for fastpris pÄ strÞm (90 Þre kwt). Det var hÞyt, men levbart. Jeg ante ikke hvor hÞy strÞmprisen ville bli, men 90 Þre ville jeg samme hva klart meg fint pÄ.
SÄ, forutsigbar kostnad nÄ, og sikkert lavere kost nÄ pÄ de lange kontraktene nÄ vs spotpris. NÄverdien pÄ penger er jo hÞyere enn om et Är. OgsÄ er forutsigbarhet viktig. Dvs at du faktisk fÄr plass til varene dine.
Men tror du ikke at kundene, som bÄde kjenner pÄ markedspulsen og har lang erfaring med det, hadde Þnsket Ä nÞye seg med 6-12 mÄneder da? NÄ tegnes avtalene for 3-5 Är pÄ de mindre skipene og enda lenger pÄ de stÞrre. Videre forhandles det om kontrakter pÄ skip som ikke er ledige fÞr om 9 mÄneder. AltsÄ kan du legge pÄ enda et Är.
Hmm, det som ble skrevet over her var om kontrakter for 2022 og 2023, det er det jeg har fÄtt med meg.
Med noen unntak i det siste hvor mindre containerskip har gÄtt pÄ kortere kontrakter til helt ville rater, sÄ blir majoriteten hos alle tegnet pÄ 3 til 5 Är. Det siste Äret kan jeg ikke huske Ä ha sett en eneste avtale med varighet under 3 Är fra MPCC. Det som nÄ er nytt er at de booker inn disse langtidskontraktene pÄ skip som ikke blir ledig fÞr om 9 mÄneder - som er helt uvanlig.
Bare for Ä understreke det. Jeg tror ikke festen er over i MPCC ennÄ, men har sett noen av festdeltakerne er begynt Ä gÄ hjem tidlig.
SĂ„ledes er fremdeles min plan inntakt ift Ă„ hoppe i en taxi akkurat rundt kl 02 fĂžr man begynner Ă„ ta de drinkene man ikke burde
Jeg tenker det er sunt Ä vÊre skeptisk og lete etter tegn pÄ at noe er overdrevet eller maskert. Jeg bruker en del tid pÄ Ä forsÞke Ä ha en edruelig tilnÊrming og lete etter tegn pÄ at dette markedet kan begynne Ä dale igjen, men ut fra det jeg har klart Ä lese meg til og tilegne meg av kunnskap over de siste 15 mÄnedene, tror jeg det fortsatt kan bli en god stund til. Her kan du f.eks. lese sjefen selv i MPCC som uttaler seg om dette nÄ for en 3 ukers tid siden:
Videre kommer man ikke utenom at det er tilnÊrmet tÞrke pÄ ledige skip nÄ i hele 2022
Enig i det. PÄ det tidspunktet han gav det intervjuet var jo et av de nylige utviklingstrekk dette med at forward fixing hadde gÄtt fra 60 dager fÞr ish til 300 dager fÞr. Noe som vil vise igjen ganske snart i en oppdatering eller ved kvartalsfremleggingen den 24.
En annen ting han har nevnt et par ganger er dette med tilgjengelige skip som kommer av rate i 2022 som vel var noe slikt som 600 mot et normalÄr pÄ 1500 + (altsÄ 1/3).
Hvordan kan vi finne ut hvor mange skip som blir tilgjengelige i 2023? Om det er lavere enn 1500 sÄ snakker vi fremdles ikke om et normalÄr eller oversupply. At ratene kommer noe ned er nok uansett tilfelle i 2023.