Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Det hÞrtes litt hÞyt ut. Her er ihvertfall fra selskapspresentasjonen nÄ i januar:
clip.pdf (89,3 KB)

(Sliter litt med bilder her fra denne maskinen sÄ beklager .pdf og at den ikke er riktig vinklet)

2 Likes

Jeg tror tilgjengelige skip i 2023 ogsÄ er sterkt redusert sammenlignet med tidligere, men dette vil ogsÄ pÄvirkes av kontraheringstakten. Etter som alle ledige skip de siste par Ärene tegnes pÄ mangeÄrig kontrakter sÄ er jo disse ute av systemet ogsÄ i 2023. Jokeren blir alle nye baljer sammenlignet med hvor mange som evt. skrapes/burde skrapes, hvor mye ekstra oppdragsmengde de mindre baljene fÄr som konsekvens av at det kommer mange store, samt ogsÄ hvor mange mindre baljer som totalt kontraheres

2 Likes

Synes du treffer spikeren pĂ„ hodet der. Som @Christian er inne pĂ„ litt over her og som Constantin drar et resonement pĂ„ ift de nĂŠrmeste Ă„rene er at en vil se mer villighet til Ă„ betale for forutsigbarhet og dermed “tar ut” deler av supply nĂ„r de store sikrer tonnasje slik du er inne pĂ„ ift tilgjengelige skip. Tilgjengelige skip for spot vil jo da minke tilsvarende sĂ„ sant ikke de nye baljene flooder markedet.

Ref. denne rundt 26:00 - 28:00

samt hvordan han ser pÄ supply demand balansen fra 28:00 - 28:50.

Fant nÄ hvor jeg hadde det med antall skip tilgjengelig i et Är (21:50). I arctic presentasjonen fra 21:00 ca svarer Constantin pÄ hvorfor en nÄ ser en tightere start pÄ 2022 i det som vanligvis er en roligere tid pÄ Äret:

"

2 Likes

En ting jeg har merket meg er at «folk» synes Ä mene at fordi det bestilles lite tonnasje i feeder segmentet sÄ er pÄ en mÄte MPCC beskyttet mot tonnasjen som kontraheres i de store stÞrrelsene.

Det er ikke undertegnede helt enig i ref. «cascading» effects som jeg pirket i litt tidligere.

1 Like

Det er jeg helt enig med deg i, og det er vanskelig Ä vite mer konkret uten mer kompetanse. Det er ihvertfall ikke et 1 til 1 forhold der. Flere mellomstore skip kommer til Ä spise mer av mindre skip sitt marked, og mindre skip kommer til Ä spise av smÄ skips marked. Vi ser jo allerede nÄ dette motsatt - altsÄ at mindre skip tar pÄ seg lengre og lengre ruter for Ä forsÞke Ä kompensere for at de stÞrre skipene er lÄst i havnekaos. En del begrensninger er det dog som gjÞr det vanskeligere for de store og stÞrste skipene Ä klare Ä komme i mindre havner. Jeg tror ikke det er uten grunn at MPC Capital har bestilt akkurat den stÞrrelsen de har pÄ rett over 5000 TEU og ikke stÞrre. De er nok antakelig akkurat pÄ grensen av hva en god del flere havner kan ta i mot sett opp mot stÞrre skip.

2 Likes

Vet noen om det er vanlig at ratene justeres for inflasjon pÄ lange kontrakter? Det kan jo ha litt Ä si pÄ en 3-5 Ärs kontrakt nÄ om dagen.

1 Like

Godt spÞrsmÄl. Det vet jeg ikke, men det er vanlig pÄ langvarige avtaler generelt i andre bransjer at disse indeksreguleres etter et kalenderÄr, men de har i utgangspunktet avtalefrihet pÄ dette. Det mÄ sies Ä vÊre selgers marked nÄ, sÄ det ville overrasket meg om det ikke ble hensyntatt, men antar bransjestandard fÞlges her. Det er kanskje andre som vet mer om hva som er vanlig i denne bransjen?

mÄ ikke glemme at mange av de stÞrre skipene er for store for mange havner, derfor ikke direkte konkurrent

1 Like

God og forhÄpentligvis laang helg til alle!

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Ble en god uke dette. Harpex knÞt sekken med fine 2,4% opp og ny ATH. Sperren pÄ 30 ble kortvarig tatt, men falt pÄ nytt igjennom. Nye seasure viser et 1496teu som har fÄtt et 4 Ärs kontrakt pÄ HELE 31.500USD om dagen!

Media snakker mye om at krig er rett rundt hjÞrnet, men skjelden at slikt slÄr inn nÄr media snakker om det. Kan heller ikke si at det er en Black Swan da alle vet om dette. Uansett negativt, men tviler pÄ langvarig effekt. Tviler og pÄ at just MPCC vil rammes hardt av dette.

StÞrste negative om dagen er nok at de store selger seg kraftig ned
 Men slik vil det vÊre nÄr et selskap har gjort det sÄ bra pÄ sÄ kort tid.

Jeg mener at dette er det beste risk reward som jeg noengang har sett pÄ bÞrs og har fortsatt Ä kjÞpe med de midler jeg fÄr tilgjengelig. Mitt siste kjÞp var i gÄr pÄ 29,6 og sitter meget godt.

En reminder er at GAV ikke blir automatisk redusert av DNB sÄ dette mÄ man passe pÄ selv. Jeg sendte en epost til de, slik at ikke noe blir til krÞll i ettertid.

2 Likes

Tenker du gav etter kjĂžp, eller at den justeres etter ekstraordinĂŠrt utbytte?

Etter EGF. Cash pÄ konto tilsvarende 3nok per aksje og GAV nedjustert med 3nok for hele beholdningen.

1 Like

NĂ„r du sendte Mail til Dnb hvilken mailadresse brukte du.

Sendte til min bankmann men fikk svar fra ah.markets@dnb.no

Har selskapet i det hele tatt snakket om ekstraordinĂŠrt utbytte, eller er det kun sweet dreams fra enkelte med sterk religiĂžs overbevisning :wink:

Snakket om? Akkurat betalt ut ekstraordinĂŠrt utbytte denne uka😂 blir utbytte hver kvartal nĂ„ fremover og mulighet for ex.utbytte videre.

3 Likes

Mener utbytte pÄ kr 3 er ordinÊr utbytte for Q4! Viktig Ä skille mellom ordinÊrt og ekstraordinÊrt.

3 kronene var ekstraordinÊrt, vi fÄr for Q1 nÄ i mars, 1 kr som er ordinÊrt utbytte.

1 Like

Ta en titt pÄ bÞrsmeldinger og selskapets hjemmesider, sÄ finner du info og Ärsak til halleluja stemning.

« Recurring distributions based on 75% of adjusted net profits (4) Based on the current EBITDA backlog and subject to market
conditions, for 2022 a quarterly distribution of around USD 50m-65m or ~1 NOK per share and quarter may be expected
Quarterly calculation and pay-out of distributions
Planned to commence in March 2022 based on Q4 2021 financial results (to be released 24 February 2022)»

Ref. slide 11 her:

1 Like