Takk for oppklaring.
Litt rotete sjÞ i starten pÄ uken. StrÞm og vind fra flere kanter.
PÄ aksjonÊrfronten har Canomaro lettet seg med 800k pÄ siste liste. Har nÄ 3,6 mill aksjer igjen. Brown Brothers Harri ser ut til Ä ha overtatt stafettpinnen og solgte 1 mill aksjer. Har nÄ 11.5 mill aksjer igjen. Om de har samme plan som Canomaro blir det heldigvis ikke sÄ lang pinsle om de opprettholder det volumet pr dag.
NÄr det gjelder planen til Putin har jeg ikke snakket med Lavrov ennÄ. Kommer tilbake til dette.
Ellers hilser Ernst og sier at det er positive tegn pÄ morgenkvisten!
MÄ si at mpcc blir straffet hardt for noe som jeg mener burde vÊre midt pÄ 3 bull. Forstyrrelser i logistikken har som bevist fÞrt til hÞyere rater. Forsyningsleddene blir ikke annet enn forstyrret hvis en koflikt skulle oppstÄ. Hadde jeg hatt kapital tilgjengelig sÄ hadde jeg kjÞpt nÄ men dessverre sÄ kassen tom.
Det jeg ser som mest negativt er ikke at Brown og Canomaro selger uten heller mangelen pÄ utbytte fond pÄ listene. Her er det noen som ikke har gjort leksa sin.
Det er nok en del dÞtid frem mot Q4, fÄr bare hÄpe pÄ bedre outcome enn da de presenterte q2 og q3 som og var helt fantastiske.
He he. Begynner Ä like det nÄr aksjen er sÄ full av events vi beskriver 6 bÞrsdager som dÞdtid (om jeg forstÄr deg rett). Satt som deg pÄ morgenkvisten og sÄ pÄ om jeg skulle rotere litt i portefÞljen nok en gang - men ble til slutt enig med meg selv Ä sitte stille.
Uten tvil at penger tas av bordet. Men at en slik konflikt situasjon ikke skulle vÊre priset inn nÄ tviler jeg pÄ.
DÞtiden regner jeg egentlig fra egf Ä med dÞtid sÄ blir det heller bedre Ä kalle det for posisjonering.
Det som finnes som risiko i denne aksjen er svÊrt mange brente barn fra sommeren. Sve godt tenkte jeg med et fall fra 28 ned til 18. Mange flere nÄ som prÞver Ä treffe toppene og da blir fort salgspress.
Ikke annet enn Ä takk Putin for dagens utfall. Selvsagt forferdelig det som skjer nÄ i Ukraina, men at det skulle slike utslag pÄ MPCC er for meg en gÄte. Krigen driver opp dollaren som gir hÞyere avkastning, i tillegg sÄ fÞrer slik situasjoner til logistikk forstyrrelser som har vist seg Ä vÊre positivt for container. Ellers sÄ oprerer det sÊrdeles lite containerfrakt i Svarte Havet for at dette skulle fÞre til slik risiko for MPCC. Her hÄper jeg pÄ noe gode signaler fra insider og buyback for Ä veie opp.
Enig i resonnementet, men nĂ„r DnB kommer med en sĂ„ selvmotsigende analyse at kursen skal vĂŠre 33 og avkastningen 20% min. de neste Ă„rene, henger ikke dette pĂ„ min Ăžkonomiske greip. Med en slik transparent avkastning skulle en forvente at kursen burde dobles minst, for en mĂ„ lese med lys og lykt for Ă„ finne tilsvarende pĂ„ bĂžrsen. Jeg er klar over at andre rederier ogsĂ„ har hĂžye utbytter p.t, men disse lever mer eller mindre i ânuetâ og deler ut sĂ„ lenge de kan i sin korte horisont.
Det er dette med Ä ha ting avklart i sÄ lang tid fremover som MPCC har. Her skal man legge til at DNB som i dag kom ut med nytt TP sier at de nedjusterer til 32,3 men i samme sleng sÄ sier de at dette er nÄ justert mot tidligere utbytte pÄ 3nok. Dette betyr at i realiteten sÄ er TP35,3. Utfra de 8 nye slutningene som kom frem i gÄr sÄ er Cashflow i dag for de neste 3 Ärene til en verdi av dagens kurs alene. à da ser man altsÄ vekk fra flÄteverdi som er hÞy nok bare den. Jeg mener at dette er den beste aksjen man kan sitte i om dagen. En risiko man mÄ legge til er at kriget i Ukraina kan fÞre til Þkte kornpriser som vil fÞre til Þkt inflasjon som gir lavere kjÞpsevne og det blir mindre attraktivt Ä handle ting fra Þst hvilket er dÄrlig for container.
Denne utbetalingen er altsÄ fra egenkap. og skal ikke skattlegges fÞr aksjene selges, slik det var tilfelle med de 3 NOK den 10.2.22, altsÄ reduksjon av inngangsverdien.
Nei, 3nok var ifb med skipssalg og gikk som tilbakebetaling av kapital mens den du referer til er fra drift og blir klassifisert som utbytte. Hvis du handler via ASK sÄ er den eneste forskjellen at GAV blir den samme.
Da bĂžr du lese meldingen ovenfor fra VPS
Mellon virkelig pÄ handleren om dagen.
DnB Markets stĂžrste nettokjĂžper pĂ„ siste liste⊠og topp 50% Ăžker utover i denne ukenâŠRSI derimotâŠ46âŠ
Innimellom all faenskapen som foregÄr om dagen sÄ er det noen som jobber videre med andre ting:
Maersk ser ut til Ä Þnske Ä pÄvirke at det utvikles stÞrre kapasitet pÄ Metanol.
"Scaling-up is one of the biggest challenges for green methanol production, âbut that would be the same for any new fuel,â he says.
Compared to conventional marine fuel, green methanol is twice as costly and the new vessels are 10-15% more expensive to build.
However, even if that means higher costs passed on to customers, Maerskâs Jacob Sterling says clients are on board. âWe do see customers that are willing to pay a premium for carbon neutral transportation.â
Enda en faktor som vil skape mer problemer i supply chain:
"Det er ikke bare forbudet mot Ä forlate landet som gjÞr mannskapsbytte vanskelig. Det er ogsÄ sterke begrensninger i reisemulighetene inn og ut av Ukraina.
â Vi kan derfor ikke utelukke at situasjonen kan fĂžre til mannskapsmangel."
samt
"En studie fra International Chamber of Shipping (ICS), gjengitt i shippingavisen TradeWinds, viser at de to landene leverer 14,5 prosent av den globale arbeidsstyrken til sjĂžs.
Ett av de stÞrste praktiske problemene som har oppstÄtt, er Ä fÄ utbetalt lÞnn til russiske sjÞfolk. à rsaken er sanksjonene mot russiske banker."
Hvordan vil dette pÄvirke mpcc? Hvordan er sammensetning av mannskap? Konsekvenser for selskapet?