Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Var pÄ nippet til Ä skrive en post igÄr at der var vi kvitt Canonaro gitt samt at Brown Brothers nÄ bare har 1,5 Mill aksjer igjen
og deretter spekulere i hvordan kursen nok ville kunne reagere positivt pÄ at at rundt 10% av det daglige volumet ikke lengre ville bestÄ i at disse 2 selger seg ned jevnt og trutt (Canomaro helt siden midten av Nov 21).

Nuvel

Lþfte blikket
lþfte blikket:

Det positive er at Star nÄ ikke kan selge noe mere pÄ 180 dager :joy::+1:

1 Like

jeg noterer
ny dato for “hoppe av i svingen” 19 sept 2022 :joy: :see_no_evil:

1 Like

Spent pÄ om det kommer noen melding fra dem som ved siste blokksalget

Eh
eller nest stþrste eier kontrollert av ledelsen handler nye 2,75 mill aksjer og blir med det stþrste eier!!

2 Likes

Enig. Ref utformingen av 2020 rapporten forventer jeg iallfall som et minimum et “market outlook” kommentarer pĂ„ supply/demand balance, risk osv. Man kan jo hĂ„pe pĂ„ et skipssalg og noen forward fixtures samt en fleet update ogsĂ„ - men det ville i sĂ„ fall vĂŠre en bonus.

Kommentar pÄ kjÞp vurderingen av kjÞp av 2,75 mill aksjer hadde jo ogsÄ vÊrt strÄlende men antar at det ikke skjer :upside_down_face:

NĂ„r er presentasjonen i dag (webcast)?

EDIT: ser ikke ut til at det blir cast i dag :slight_smile:

MPC Container Ships ASA publishes FY 2021 Annual Report and FY 2021 ESG Report

1 Like

Vil si de har polert rapporten layoutmessig siden i fjor :+1:

Enig. Ser meget fin ut.

Hva tenker folket her inne om sannsynligheten for salg av selskapet i og med den underliggende ideen med rederiet som et asset-play? Hva gjelder modenheten i markedet sĂ„ er det en “planke” et eller annet sted som en bĂžr treffe om en skal forfĂžlge asset-play fullt ut.

Jeg er veldig usikker pÄ om et salg vil skje, ja. Slik jeg ser det, sÄ vil det prismessig lÞnne seg for en eventuell oppkjÞpsinteressent Ä kjÞpe aksjer i selskapet nÄ og sÄ by pÄ hele selskapet med dagens kurs som bakteppe, men det er ganske mange skip sÄ det mÄ i sÄ fall vÊre en ganske stor aktÞr som kan ha midler til noe sÄnt. Det som taler mot at det skal skje er at sÄ lenge dette er en aktÞr som Þnsker Ä benytte skipene selv sÄ er det ikke mye ledig kapasitet her pÄ lang tid.

Som aksjonÊr tror jeg det vil vÊre det minst lÞnnsomme scenarioet pÄ lang sikt. Vi fÄ mer igjen for Ä selge enkeltskip i markedet nÄ fremfor Ä fÄ inn et bud med dagens markedspriser, men sÄ lenge ratene er sÄpass hÞye som de er, og de tegnes for sÄ lange perioder, sÄ tjener selskapet enda mer pÄ Ä fortsette med dette nÄ fremfor Ä selge assets. De har uttalt at de vurderer hva som lÞnner seg av Ä selge eller tegne ny langtidskontrakt hver gang et av skipene gÄr av kontrakt.

Som aksjonÊr vil jeg si at det Ä fÄ 75% av overskuddet utbetalt kvartalsvis, og med sÄ lange kontrakter som nÄ tegnes, sannsynligvis vil vise seg Ä vÊre enda mer lÞnnsomt for oss enn om det skulle komme et bud pÄ selskapet. Det blir selvfÞlgelig en vurderingssak dersom det skulle skje med en god sum her og nÄ, kontra en enda stÞrre fordelt over en lang periode, men jeg er som sagt veldig usikker pÄ om det vil skje.

2 Likes

Me looking at todays top 50 list tilting head “
naaaa that can`t be right”?!

Blir uansett spennende Ä se pÄ morgendagens liste.

Positivt med vekst i stort sett alle stĂžrre aksjekontoer topp 10, og meget positivt at Folketrygda kom inn med 8 mill aksjer som ny 100%`er

2 Likes

Helt enig i det. Men «noe» forsvant ref. 62.55% andel pĂ„ topp 50 pĂ„ dagens liste. Tviler pĂ„ at alt det volumet forsvant til plass 51 og nedover
:sweat_smile:

1 Like

Hva er din teori pÄ hvem som plukket opp dette? Selskapet selv
?

Godt spÞrsmÄl. SÄ de diskuterte dette litt over hos Hegnar ift. om selskapet selv kunne ha kjÞpt disse aksjene for sletting. Er selv av den oppfatning av selskapet i sÄ fall mÄtte ha flagget dette pÄ et vis og mener ogsÄ at noen postet relevante klausuler fra aksjelove pÄ det. SÄ er ikke egentlig av den oppfatning av at selskapet har kjÞpt tilbake aksjer for sletting her.

BesnÊrende er det likevel at Topp 50 hadde en eierandel pÄ 68.18 % pÄ listen fra 28.03. Salget fra Star Spike fremgÄr som minus 27,5 mill aksjer pÄ listen 29.03, der noen av disse aksjene dukker opp hos folketrygdfondet pÄ samme liste. Likevel er netto inn/ut av topp 50 pÄ 29.03 listen - 25,1 Mill aksjer og topp 50 har dermed en eierandel pÄ registret pÄ den dagen pÄ 62.5 %.

Tenkte kanskje at grunnet overfĂžrsel via klientkontoer o.l. sĂ„ hadde en kanskje litt lag og noe ville dukke opp pĂ„ dagens liste, men sĂ„ langt ser det ut som topp 50 fremdeles er registrert med 62,5% av aksjene - noe som igjen vil si at “smĂ„sparerne” utenfor topp 50 har kjĂžpt 5,6 % av selskapet fra Star Spike

Noe jeg ikke tror
og stirrer derfor pĂ„ listen til jeg hĂ„per den viser hvor de resterende 5% av selskapet tok veien. Vet ikke hvorfor men spider sansen slĂ„r ut pĂ„ Mellon + Goldman Sachs og at det foregĂ„r “noe”

1 Like

Det er jo en styrebeslutning pÄ tilbakekjÞp / sletting av aksjer sÄ vidt jeg husker fra siste styrereferat / gen.fors. Om selskapet velger Ä plukke opp noen av aksjene fra Star Spike sÄ kan de vel gjÞre slikt tilbakekjÞp pÄ fri basis uten melding (all den tid det er under 5%) om dette all den tid dette er styremeldt / offentliggjort tidlgere? Det som mÄ meldes er jo at de har gjort kjÞpet, og hva de gjÞr med disse. Tar jeg helt feil her
?

NĂ„r det er sagt sĂ„ kan det ogsĂ„ “drodles” rundt det at MPCC er et asset play der det er uttalt at selskapet skal selges underveis, og ikke drives som et rederi inn i evigheten. Om tanken fortsatt er denne sĂ„ er jo timingen avgjĂžrende hva gjelder salg av selskapet, noe som betyr at de bĂžr selge skuter og kontrakter f Ăž r ratemarkedet snur. Jeg blir ikke overrasket om selskapet (skuter+kontrakter+gjeld) blir solgt i relativt nĂŠr fremtid (2023?) med retur til aksjonĂŠrene som beskrevet av MPCC tidligere. Blir jo bare gjetting :slight_smile:

1 Like

Stemmer at det er styrevedtak pÄ tilbakekjÞp ja. Om du tar feil eller har rett ift. kravene til melding skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kan disse reglene godt nok til Ä vite om de er pliktig Ä bÞrsmelde at de ha gjort selve kjÞpet selv om posten f.eks. er under 5 %. Uansett sÄ har vi vel ikke sett en slik melding.

Vet f.eks at Equinor bÞrsmelder aksjekjÞp med med formÄl om sletting.

Jeg er en av de som ser pÄ MPC Capital som et selskap som har en asset play lignende strategi med MPCC ift. Ä time sykluser og at de ikke pÄ dÞd og liv mÄ drive/eie i Ärevis. Den kontinuerlige avkastningen pÄ kapitalen ved Ä inngÄ nye kontrakter pÄ skipene vs salg og uttak av kapital til nybygg og andre prosjekter innen shipping er det som etter min mening til enhver tid driver MPCs beslutninger.

NĂ„r det gjelder et ev. salg sĂ„ er en ting Ăžnsket/villighet til Ă„ selge, en annen ting er motivasjonen for Ă„ kjĂžpe. Med store deler av dagene sikret pĂ„ langsiktige rater for de neste Ă„rene sĂ„ vil man jo fĂ„ kontroll pĂ„ en forutsigbar pengestrĂžm, men om man er ute etter Ă„ fĂ„ kontroll pĂ„ skipene til “eget bruk” sĂ„ er jo det at det er relativt fĂ„ Ă„pne dager igjen til hinder for Ă„ fĂ„ tak i mer kapasitet, sĂ„ sant den som kjĂžper ikke er en av dagens stĂžrste kunder hos MPCC allerede.

Mulig jeg ogsÄ tenker litt feil her
:slight_smile: