Forslag om vedtektsendring som fÞlge av at 4500 TEU nÄ er for lite
FĂžr:
Ny tekst:
vs
Noen som har tanker om dette? Henger det sammen med rigging for alle/flere av 5500 TEU nybyggene?
Aldri feil av ledelse/styre Ä ha verktÞykassen i orden, i tilfelle noen gode business opportunities skulle dukke opp. SÄ langt har ihvertfall aksjonÊrenes verdier blitt forvaltet pÄ en god mÄte, og jeg har tillit til at Constantin & co klarer Ä gjÞre det ogsÄ fremover.
Men det fĂžrste som slo meg med disse fullmaktene var at kanskje MPCC overtar MPC Capitalâs bestilling av de fire skipene de har i ordre. Ville jo vĂŠre litt rart om MPCC skulle nĂžye seg med to skip, nĂ„r de nĂ„ engang har gĂ„tt bort fra tidligere uttalelser om at nykontraheringer ikke var aktuelt.
Sissener shorter MĂŠrsk og Zim.
Jeg vil tro dette kan fÄ noen til Ä selge i lÞpet av dagen. Leste Ärsrapporten til MPCC og den er ganske tydelig pÄ at 1000-3000TEU ikke vil fÄ noe krakk. Tilvekst av nye skip mÞter stort sett forventning om Þkt handel.
NÄr det gjelder MÊrsk og Zim sÄ er vel de noen av kundene (og eiere) av de stÞrste bÄtene som bygget slik at Þkt tonnasje i TEU vil merke prispress. Dette har vel en forutsetning at de stÞrste skipene kommer til kai for lasting og lossing. Til nÄ er det for liten kapasitet i havnene til Ä ta unna volumet av ny tonnasje 20.000TEU.
Da kan vi ende opp med en situasjon der vi fÄr Þkt etterspÞrsel etter feedere og opp til 8-10.000 TEU pga de er mye mer anvendelige og kan gÄ til havner som takler denne stÞrrelsen.
SkjĂžnner ikke kursutviklingen siste uken for MPCC. Riktignok har New Contex indeksen dippet Ăžrlite ned fra toppen i mars, men at det skulle presse kursen ned med 15% (i skrivende stund) fra all time high 4. april er litt ubegripelig.
I fĂžlge selskapets oppdatering til markedet 31. mars er det nĂ„ kontraktsfestet en fremtidig EBITDA pĂ„ USD 1.5 bn mens markedsverdien pĂ„ selskapet nĂ„ er ca USD 1.35 bn. I tillegg er det selvsagt betydelig oppside utover de 1.5 bn gjennom slutninger som forventes i mĂ„nedene framover. Det Ă„ sitte med MPCC-aksjer pĂ„ dagens kursnivĂ„ mĂ„ derfor vĂŠre noe av det nĂŠrmeste man kan komme âpenger pĂ„ gataâ i aksjemarkedet, selv nĂ„r vi tar med kostnader etter EBITDA og regner EPS.
At det for noen kanskje ligger et lite âutvanningsspĂžkelseâ i innkallingen til GF fĂ„r sĂ„ vĂŠre, men det jeg sĂ„ langt har lĂŠrt ledelsen i dette selskapet Ă„ kjenne, kan jeg aldri forestille meg at de vil gjĂžre noe som eroderer verdiene for de eksisterende aksjonĂŠrene.
Tror vi vil se noen nye grep fra selskapet snart bÄde nÄr det gjelder:
- skipssalg for utbetaling
- tilbakekjĂžp og sletting av aksjer
- forward fixing av resterende kapasitet
- asset sales nÄr kapasitet er 100% lÄst pÄ 3 -7 Är
Tror ikke hovedtanken bak selskapet som ett âasset playâ er sluppet, men at selskapet jobber med Ă„ treffe âplankenâ.
Er 100% positiv til markedsutsiktene innen feedersegmentet, men MPCC var i sin tid opprettet som ett posisjonert selskap i lavkonjunktur for Ă„ ta ut gevinster frem mot salg ved en forventet topp.
Uavhengig av hva selskapet velger Ä gjÞre sÄ tror jeg aksjonÊrene sitter tryggere i MPCC enn i noe annet selskap fremover. Dette basert pÄ den meget positive gjeldssituasjonen, egenkapitalen, og kontraktsbasen.
Uansett, det blir spennende Ä se hva selskapet vil komme med av grep de kommene uker og mÄneder.
Liten EDIT:
Kikket som snarest pÄ marinetraffic, og korken utenfor Kina er i ferd med Ä bli episk.
Liten EDIT2:
Tror heller ikke at Morgan Stanley vekter opp, nÄ over 5%, uten at noe er i emning
SÄvidt jeg skjÞnner sÄ var den opprinnelige planen at selskapet skulle opplÞses i 2024. Det mÄ i tilfelle ha vÊrt ansett som det Äret toppen skulle inntreffe.
Vi kan ikke utelukke at ledelsen nÄ innser at toppen av denne syklusen slett ikke inntreffer i 2024, men av ulike Ärsaker bli forskjÞvet ut i tid. FÞlgelig har de valgt Ä slÄ til pÄ sÊrdeles gunstige kontraheringer som vil gi aksjonÊrene enda stÞrre avkastning pÄ investert kapital og mulighet til Ä ri bÞlgen mot toppen utover 2024.
Ledelsen i MPCC slutter aldri Ä imponere meg med sin timing av kjÞp og salg, og nÄ sist gunstige kontraheringer. Ser med spenning frem mot presentasjonen av Q1 22 tallene. Noe som vil bli tidenes kvartalsresultat. At overtagelsen av Patricia nÄ er i boks, tyder pÄ at det kan kommet et ekstraordinÊrt utbytte pÄ anslagsvis NOK 0,30 sammen med det ordinÊre utbyttet for Q1 22. Da vil totalutbetalingen trolig ligge nÊrmere kr 2,- PR aksje enn kr 1,50 PR aksje.
Jeg antar at ledelsen ser en gylden mulighet til Ä utnytte det mulighetsrommet som har Äpnet seg som fÞlge av at de store containerskipene ender opp i lange kÞer som fÞlge av at det er svÊrt fÄ havner som har infrastruktur til Ä hÄndtere de stÞrste skipene. Oppdragsgiverne er derfor bedre tjent med Ä hyre inn mindre skip som kan anlÞpe langt flere havner og sÄledes unngÄ at fraktet gods ender opp i mÄnedlange kÞer fÞr det blir tilgjengelig for feedere for videre transport.
Men da mÄ skipene som skal krysse Stillehavet mot f.eks USA sin vestkyst ha tilstrekkelig stÞrrelse og kapasitet til Ä sikre en optimal drift. FÞlgelig mÄ MPC ha muligheten til Ä kontrahert stÞrre skip enn 4500TEUer. Og nÄr disse nyerhvervelsene kan sluttes pÄ 7 Ärs kontrakter, sÄ blir jo risikoen neglisjerbar og rewarden sÊrdeles hyggelig for oss aksjonÊrer.
Blir spennende Ă„ se om det handler om flere enn de to skipene som er bĂžrsmeldt.
Muligens lavere demand pga folks generelle usikkerhet knyttet til krigen i Ukraina, inflasjonsfare, rentefrykt og what notâŠmen er en god del ting som taler for at verden ikke vil ha containerskip i opplag akkurat i 2022-2023âŠ
Nedstengning av havner i Kina resulterer at store deler av tonnasjen av containerskip bindes opp i kÞ. NÄr man kan lese om at kÞene i LA avtar, sÄ skyldes det hovedsakelig situasjonen i Kina. NÄr havnene etterhvert Äpner opp igjen vil det pÄ ny komme en bÞlge av containerskip over Stillehavet og pÄ ny skape problemer pÄ mottakersiden i blant annet LA.
Men nedstengningen i Kina berÞrer ogsÄ skipsbyggingsindustrien, bÄde ved at verdt stenger ned men ogsÄ at de ikke fÄr nÞdvendige materiale til Ä bygge skipene.
Hele logistikkjeden er et salig rot og dersom man tror detcfinnes noen quick fix pÄ dette kan man like godt tro pÄ julenissen.
MPC vil vÊre en gullkantet investering i overskuelig fremtid. Pengene vil renne inn i strie strÞmmer og sÄvel aksjekurs som utbytte vil Þke.
Enig i det, samt at noe av trafikken allerede har vÊrt forsÞkt flyttet over til Þstkysten av USA for Ä unngÄ Ä bli stuck pÄ vestkysten. Dette hjalp noe i forkant og bidro til at kÞen i LA avtok fortere nÄr trafikken i retur fra China gikk ned i kombinasjon med at vi etter jul (frem til utlÞpet av April) tradisjonelt er i lavsesong.
Det er imidlertid tegn pĂ„ at denne âĂžstkystreservenâ nĂ„ er full og ikke vil kunne avhjelpe LA om (og nĂ„r) den nye bĂžlgen kommer:
Dette vil kunne komme ekstra pÄ spissen om havnearbeiderne pÄ vestkysten i US ikke kommer til en lÞsning uten streik o.l. nÄr ny avtale skal inngÄs i sommer.
"The ports on the eastern seaboard do not have labour contract negotiations looming, but otherwise the issues are the same as on the west coast â notably lack of space and labour shortages, and they are not showing signs of abating. Over the past seven months, South Carolina Port Authority has several times adjusted predictions on when the congestion on its docks would be cleared, and this month it announced it would stop making predictions."
«The supply chain is backing up like water behind a dam. When water is released, the landscape gets flooded.»
Forsyningslinjene er sÄ jÊvelig fucked. Kina i lockdown pga lite farlig Omikron. Russland som paria fordi Putin ikke klarte Ä se konsekvensene av Ä prÞve Ä ta Ukraina. Det var omkring nÄ jeg hadde trodd det ville ha lÞsnet, mens realiteten er at skip mÄ reise lengre for Ä levere varer og vente lengre fordi Kina har lÄst 50-100-200(?) millioner inne i hjemmene sine
Graden av vannets strĂžm diskuteres dogâŠ
« post-lockdown may not be like a dam bursting this time, as it was after Wuhan and Yantian. It might be more like a faucet thatâs temporarily turned down to a lower flow, then turned back up again.»
Advarsel, denne meldingen er sponset av aksjonĂŠr med forkjĂŠrlighet for aksjen:
AksjonÊren tar ikke ansvar for avkastning som mÄtte forekomme. Ytterligere verdistigning over indikert prosentsats kan tilfalle.
Mine beregninger viser en dividende for 2022 pÄ godt over 20% av nÄvÊrende aksjekurs 27-28NOK/aksje. Basert pÄ den totale avkastningen vil den vÊre nÊrmere 30%, sÄ Pareta er beskjeden, men tallet er kanskje basert pÄ en kursforventning pÄ ca.40?
Plukket opp pÄ fjesbokgruppen:
Har kjent litt pÄ inflasjonsfrykten i det siste og smÄ indikasjoner her og der om lavere forbruk. Godt da Ä se at det er andre faktorer som godt kan mer enn oppveie de neste 6 mnd med tanke pÄ tilbud og etterspÞrselsbalansen.
God helg!