Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

http://www.tradewindsnews.com/containerships/costamare-ditches-china-newbuild-order-for-six-neo-panamax-container-ships/2-1-1228140

Ser de har refinansiert for 5 dager siden og artikkel bak paywall men uansett interessant utvikling.

« Soren Skou, CEO, A.P. Moller - Maersk, who went on to add, “Transshipment in Shanghai allows us to improve services through optimised networks and could also address some of the factors behind the bottlenecks in Chinese supply chains, shortening transit times, reducing emissions and freeing up additional capacity for our customers.”

Mistenker fin kjþpsmuligheter generelt i container idag for de som hadde frie midler
.

Aka «how to crash the container stocks with fake news»

«For those hoping for imminent changes they might be disappointed. The timelines stated in the bill, as highlighted by Lars Jensen from consultancy Vespucci Maritime, show any real change will only take place next year.»

Mai 3dje beste mÄned for LA noensinne
Short my ass :wink:

Fortsatt sterke New ConTex-rater. Åtte av MPCC’s skuter gĂ„r av kontrakt i lĂžpet av Ă„ret og skal sluttes pĂ„ det som ser ut til Ă„ bli svĂŠrt gode rater. Ettersom det nĂ„ i stor grad er forward fixing mange mĂ„neder i forveien, vil jeg tro MPCC har ‘landet’ de fleste av disse allerede ved rapportering av 2Q-tall 18. august. MPCC har en fantastisk visibilitet pĂ„ inntjening i flere Ă„r framover, og den blir trolig ytterligere forsterket gjennom kommende slutninger.
Men fÞrst skal vi glede oss over et solid 1Q-utbytte som kommer pÄ konto 29. juni.
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1

2 Likes

Folketrygdfondet laster av 940k pÄ dagens liste
Justering eller starten pÄ noe mer?

UtlÄn til short

Tenkte faktisk pĂ„ det nĂ„r jeg skrev det og nĂ„r du er der ogsÄ  :hear_no_evil:

Det er alltid garantert nÄr dette fondet tar plass pÄ listene.

Pensjonen min sier :hugs: , medium long aksjonĂŠren min sier :woozy_face:

Investeringsmandat for SPN per 151221.PDF (folketrygdfondet.no)

“UtlĂ„n av verdipapirer er tillatt, forutsatt at Folketrygdfondet mottar tilstrekkelig
sikkerhet for slikt utlÄn. UtlÄnte verdipapirer skal ikke utgjÞre mer enn 20 prosent av
NAV for aksje- og obligasjonsportefþljen hver for seg.”

FÄr det ikke helt til Ä stemme med Voleons antall ift Þkning av shorten, men de kan vel lÄne fra flere aktÞrer.

Vanskelig Ä skjÞnne kursfallet i MPCC de siste ukene. Selskapet verdsettes i skrivende stund til NOK 8,8 mrd pÄ bÞrsen. I 1Q-rapporten skriver MPCC at de har en EBITDA backlog fra inngÄtte kontrakter pÄ USD 1,4 mrd, som skulle tilsvare noe sÄnt som NOK 13,9 mrd. Dette er kontrakter med solide mortparter (Maersk, CMA, COSCO, Hapag-Lloyd etc.) slik at risiko for deres evne til Ä honorere kontraktene burde vÊre tilnÊrmet null. I tillegg kommer oppside fra nye kontrakter som forventes inngÄtt i tiden framover. Greit nok at det henger et inflasjons- og resesjonsspÞkelse over bÞrsen, men dagens prising av MPCC mÄ da vÊre rimelig meningslÞs. Glad jeg sitter fullastet, for her kommer utbyttepengene til Ä renne inn pÄ konto hvert kvartal framover. Den stÞrste risikoen jeg nÄ ser er at noen av de ovennenvte selskapene (som selv renner over av penger) kan komme til Ä kjÞpe MPCC pÄ billigsalg.

1 Like

Det positive er at en kan konvertere utbyttekroner i enda flere aksjer den 29-30.6​:slightly_smiling_face::+1:

Etter gode Är, sÄ kommer det gjerne Är med rater som er rundt break Even.

Fallet som startet 8. juni samsvarer med at bĂ„de PDT og Voleon Ăžkte short, og deretter har Voleon Ăžkt pĂ„ utover. Om det var lurt Ă„ overlate handelen til maskinene vil vise seg. De gĂ„r ikke alltid i pluss. “Rather than having humans look at individual events within the marketplace, machine learning employs statistical algorithms capable of detecting persistent effects across large swaths of data.”

(I tillegg har vi VOR CAPITAL med 0.54%, som ikke er med pÄ grafen, fordi de har ligget stabilt siden i fjor)
(Venstre akse / svart: MPCC-kurs, Ytre hĂžyre akse / triangler: dagsvolum, Indre hĂžyre akse / ulike shortere i farger: shortprosent.)

1 Like

Joa - men vil pÄstÄ at Container som bransje ikke har vÊrt helt i denne situasjonen fÞr. Og det gjÞr det hele sÄ utrolig vanskelig Ä lese ift. om en vil ende tilbake til «historisk» break even barely der alle lÞper rundt og jager kunder pÄ uke og korttidscharter.

Mye i ordrebok i 2023 ja, men den nye normalen synes Ä vÊre at kroniske underinvestering i feks US nÄr det gjelder videretransport fra havn (tog, truck) gjÞr at man synes Ä ha kommet i en «trafikkÞ» situasjon der denne ineffektiviteten binder opp sÄ mye kapasitet at supply demand balansen er forrykket tilsvarende helt til man klarer Ä lÞse opp proppen.