Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Vet du hvor stor del av skipskapasiteten de har lange kontrakter pÄ? Og hva snittraten pÄ disse er? Det vil jeg si er et vesentlig poeng her.

Historisk sett, sÄ skal man kjÞpe shipping nÄr det har gÄtt mange Är med for lite bygging ogsÄ selger man seg ut nÄr ratene er pÄ topp, sÄ en gang mellom juni 2021 og mars 2022. Etter det har jo ratene falt 25% og med mindre ventetid i havner og en mulig resesjon pÄ vei, sÄ vil jeg anta ratene faller og sÄ vil ny skipskapasitet hÄndtere Þkte volumer etter det.

Det kan jo forsÄvidt bli interessant hvis shippingvolumene Þker etter resesjonen jeg antar kommer uten at de har fikset pÄ volumet havnene kan hÄndtere. For sÄvidt jeg kunne se, sÄ hÄndterte Los Angeles havn mindre volumer nÄ enn i 2021, og kÞene var mindre. Mao mindre shipping volum var Ärsaken til at kÞen var mindre.

jeg fÞlger med sÄnn passe pÄ sidelinjen her, sÄ hvis noen har satt seg grundig inn i dette, sÄ kan de antageligvis komme med noen presiseringer/rettinger av mine antagelser.

To ting mÄ du huske nÄr man snakker om kÞer. Det ene er at Kina har hatt lockdown og dermed sendt fÊrre skip. Det andre er at det har blitt laget en ordre om at skipene mÄ vente utenfor til sjÞs slik at de ikke teller med i kÞen. Dette fÞrre selvsagt til mindre kÞ uten at det stemmer.

Kunne du ha lagt ved chart fra f eks Harpex om disse 25% fall i ratene?

Om du tar deg tid til Ä lese siste Q- rapport sÄ finner du det mest:

Har ratene falt 25%?

The HARPEX (HARPER PETERSEN Charter Rates Index) is published by HARPER PETERSEN and reflects the worldwide price development on the charter market for container ships. The HARPEX was originally developed in 2004 data accumulated since 2001, adjusted in 2011 and 2017 in response to clients and users. The Charter Rates are assessed weekly for 6-12 months fixture periods on the basis of actual weekly fixtures reported and our own market assessment.

Dessuten kan det se ut som spotrater for mindre og mindre betydning (bÄde opp og ned) siden de aller fleste skip innen container nÄ gÄr pÄ lengre kontrakter.

Ellers er verdt Ä merke seg at store linere gjÞr kontrakter pÄ feedere fram mot 2030 pÄ det som nÄ fremstÄr som gode kontrakter. Vil tro at de har en bedre visibilitet inn i markedet enn det bÄde du og jeg har.
Men alle fÄr gjÞre sine vurderinger, men containermarkedet ser ut til Ä ha endret karakter fra kortsiktig til langsiktig det siste Äret, sÄ fÄr vi se hvor lenge det varer

EDIT MÄ sies at om jeg fÄr solgt aksjene for et tosifret belÞp i 2026 vil jeg mest sannsynlig vÊre fornÞyd.

3 Likes

Hvilken resesjon? Den som allerde langt pÄ vei er priset inn?

Noe priset inn er nok resesjonen vi er pĂ„ vei inn i (Q1 hadde negativ vekst i USA, antar at det samme skjer i Q2). Det var i hvert fall den gamle definisjonen pĂ„ en resesjon. NĂ„ har visst det blitt til en “teknisk resesjon”, hva nĂ„ enn det betyr. Hvor mye det er priset inn aner jeg ikke. Det var jo et innsidesalg tidligere her pĂ„ 25kr.

Star Spike Limited, associated party and closely associated persons of, among
others, members of the Board of Directors of MPCC, has 24 March 2022, sold
27,500,000 shares in MPC Container Ships ASA at an average share price of NOK 25.00.

I fÞlge disse tallene, sÄ har de det:

ref: https://fbx.freightos.com/

Jeg prÞvde Ä finne ut hvorfor det er sÄ stort avvik mellom de to

Freightos er ikke samme ting. Det er kostnaden av Ă„ sende en container ikke Ă„ leie et skip.

3 Likes

Det forklarer jo saken ganske greit. Jeg vil si at av de to, raten for Ä leie skip vs prisen for Ä sende en kontainer, sÄ er det prisen for Ä sende en kontainer som er den ledende indikatoren?

1 Like

Tror ikke vi er pÄ vei inn i noen resesjon, tror heller vi er pÄ vei ut av den. AltsÄ er vi ca midt i en liten resesjon. TROR jeg

Som jeg ser det, sÄ vil FED pushe rentene til inflasjonen gÄr ned. Jeg ser fÄ tegn til at inflasjonen som i en stor grad er styrt av bl.a. oljeprisen vil gi seg. For Europa sin del, sÄ har gassprisen ogsÄ veldig mye Ä si, ettersom den stÄr for den ekstra kapasiteten man trenger om vinteren.

image

(jeg ville egentlig finne den tyske, men endte opp med den nederlandske), prisene er rundt 5x “vanlig” pris.

For at gassprisen skal komme ned, sÄ antar jeg Russland sin krig med Ukraina mÄ ha endte med en fredsavtale (ikke vÄpenhvile). Ukraina her neppe tenkt Ä gi seg med det fÞrste, sÄ det mÄ evt vÊre Russland som gir seg? Ser dessverre ikke helt det skje med det fÞrste. For Kina sin del, sÄ mÄ de gi opp zero-covid policyen sin for at de skal komme pÄ beina igjen. Det ser ikke ut til Ä skje?

Container volum for en av verdens stĂžrste havner er ned i 2022 vs 2021 og mye av nedgangen har altsĂ„ kommet i mai. Mener Ă„ ha sett at det ble reversert i juni, men med tanke pĂ„ at det kommer masse ny kapasitet pĂ„ markedet nĂ„ og mengden varer som blir shippet er ned, sÄ 

ref: Container Statistics | Port of Los Angeles

PÄ en mÄte er jeg enig. Jeg ville si at dersom man mÄ bruke mindre penger pÄ Ä sende en container sÄ har man da muligheten for Ä bruke mere pÄ Ä leie skip. Uten at dette er gitt.

Å leie en container er et type spot marked som styrer GOGL sin virksomhet, men MPCC har sin inntekt lĂ„st i kontrakter som strekker seg over mange Ă„r. KontraktsfĂžrt cashflot ut 2024 gir en kurs pĂ„ 27,4 Ă„ her ser man da vekk ifra flĂ„tens verdi. I tillegg kommer det altsĂ„ nye kontrakter hele tiden som forbedrer dette tallet.

Ser man mot Harpex eller New Contex, som er indeksene for ratene, sÄ gjenspeiler og disse feil da fokuset ligger pÄ 6-, 12- og 24- mÄneders kontrakter. Selskapet har sluttet mange 36-mnd og oppover, men i dag finnes det ikke noen indeks som viser utviklingen av disse ekstraordinÊre kontraktene.

For de som mener at rederiene Þdelegger for seg selv med Ä bestille nye skip sÄ kan rederiene ha gode grunner til Ä gjÞre dette. Nye regler under IMO 2023 vil gjÞre mange av dagens skip i beste fall lite konkurransedyktige etter 2025.

Man kan lett ser for seg store globale kunder som bare vil ha sin varer fraktet pÄ bÄter som er A klassifisert

An analysis conducted by ABS using 2019 EU-MRV data shows that ships in the following segments need to dramatically change their operations in order to meet CII thresholds by 2030:
92% of all current containerships
86% of bulk carriers
74% of tankers
80% of gas carriers
59% of LNG carriers (Liquid Natural Gas)

2 Likes

Disclosure of large shareholding

Selv om det har vĂŠrt en viss nedgang i ratene for frakt av containere de siste mĂ„nedene ser ikke det ut til Ă„ pĂ„virke charter-ratene for skip: “Data from companies that track charter rates does not indicate a market collapse. On the contrary, it shows a market that’s holding at or near the high point.”

3 Likes

MPCC orders two carbon-neutral 1,300 TEU newbuildings in partnership with industrial group Elkem and North Sea Container Line

2 Likes

Mandatory notification of Trade - Primary Insiders

Gjesp sÄ veldrevet dette selskapet er! :laughing:

5 Likes

Mandatory notification of Trade - Primary Insiders

4 Likes

@pdx her mangler tekbot en insider melding

2 Likes

Hvor ofte og hvor mye er det MPCC har gitt utbytte det siste Äret, og hva forventes i de neste kvartalene? Har forstÄtt det slik at de har mange av skipene sine pÄ lange kontrakter (24+ mnd) - og da bÞr vel utbytte holde seg relativt konsistente - ogsÄ igjennom en nedkjÞlt Þkonomisk periode?

Gjelden reduseres hvert kvartal og dermed blir nettoinntekten hÞyere som gir et hÞyere utbytte. Du fÄr mer i fremtiden