E24 - Ikke mindre enn to artikler i dagens nettavis som er bear sÄ det holder. Samme sak, men forskjellige bilder som header. Hadde en tatt pÄ seg aluminiumshatten skulle en fort tro at de fÄr prosenter av shorten
Viktig Ă„ advare forbrukerne i folkeaksjenâŠen samfunnsoppgaveâŠ
Noen teknikere som kan ta en lynkjapp titt pÄ denne?
Motstand 24-24,2 et sted neste uke, stÞtte 21,9-22 er sted. Om 21,9-22 brytes er 20,8-21 neste stÞtte. Sterk stÞtte pÄ 18,5-18,9 pÄ lengre sikt. Aksjen ser ut til Ä vÊre i opptrend i det korte bildet sÄ lenge 21,9-22 stÞtten holder. Motstanden pÄ oversiden Þker for hver dag.
Finnes et gap pÄ 21,34 som jeg ser det og. Ellers ned mot 20,3
Mulig forhandlingene rundt den utgÄtte avtalen til havnearbeiderne pÄ vestkysten gÄr utmerket, men ser ut til at det er andre ting som ikke gÄr sÄ bra:
NĂ„r man ikke synes det er kult Ă„ vĂŠre en del av verdenâŠ
« The report found that European shippers are paying the price for a US-driven demand boom for consumer goods, US port congestion, and the ability of the global container shipping industry to shift capacity to where profits are highest.»
Softening peak season? Inflation? Spot rates dipping below long term rates? Do not worry - here comes good old «supply chain disruption» to save the day:
Hva kan man tenke om dette da?
Xeneta kan nok mye mer enn undertegnede om containerfrakt. Det jeg synes er interessant dog er at en synes Ă„ forutsette at dette innebĂŠrer at det vil vĂŠre tilgjengelighet i spot markedet som gir denne dynamikken konsekvent fremover.
Mener imidlertid Ä huske at C. Baack i et intervju angir at det i 2023 kommer til Ä bli et meget interessant Är (fÞr ordrebÞkene begynner Ä kicke inn) fordi det bare kommer til Ä vÊre 500 skip (mot 1500 i et normalÄr)som kommer av rate som en fÞlge av at TC lengdene basically har fjernet 1000 skip fra 2023 markedet (altsÄ at disse skipene ikke er tilgjengelig som supply lengre)
Er ikke sikker pÄ at alle er innenforstÄtt med den dynamikken som jeg mener kan motvirke spot rate nedgang.
EDIt: bortsett fra at Xeneta i linken over som jeg ikke gadd Ä lese skikkelig snakker om shippers og sÄledes ikke reforhandling av «vÄre» kontrakter.
Nothing to see hereâŠmove along
A.P. MĂžller - MĂŠrsk A/S â Status for 2. kvartal 2022 og for hele Ă„ret 2022
A.P. MÞller - MÊrsk A/S (APMM) opjusterer forventningerne til 2. kvartal 2022 og venter nu en omsÊtning pÄ USD 21,7 mia., en underliggende EBITDA pÄ USD 10,3 mia. og en underliggende EBIT pÄ USD 8,9 mia. Det forbedrede resultat skyldes den fortsatte ekstraordinÊre markedssituation i Ocean.
Udfordringerne i de globale forsyningskĂŠder og deraf fĂžlgende hĂžjere fragtrater har varet lĂŠngere end tidligere antaget. Som konsekvens heraf er APMMâs forventning til resultatet for hele 2022 nu opjusteret til en underliggende EBITDA pĂ„ omkring USD 37 mia. (tidligere omkring USD 30 mia.) og en underliggende EBIT pĂ„ omkring USD 31 mia. (tidligere omkring USD 24 mia.)
Frit cash flow (FCF) for hele 2022 forventes nu at vÊre over USD 24 mia. (tidligere over USD 19 mia.) mens forventningerne til den kumulative CAPEX for 2022-2023 er uÊndret pÄ USD 9,0-10,0 mia.
Opjusteringen for 2022 er baseret pÄ en forventning om gradvis normalisering af Ocean i 4. kvartal 2022.
APMM offentliggĂžr resultatet for 2. kvartal den 3. august 2022.
Friskt!
Det er Maersk og andre containerrederier som er kundene til MPCC. SÄ frykten for at de skal havne i Þkonomisk trÞbbel med det fÞrste og forlange reforhandling av inngÄtte kontrakter tror jeg er sterkt overvurdert