Viktig å advare forbrukerne i folkeaksjen…en samfunnsoppgave…
Motstand 24-24,2 et sted neste uke, støtte 21,9-22 er sted. Om 21,9-22 brytes er 20,8-21 neste støtte. Sterk støtte på 18,5-18,9 på lengre sikt. Aksjen ser ut til å være i opptrend i det korte bildet så lenge 21,9-22 støtten holder. Motstanden på oversiden øker for hver dag.
Finnes et gap på 21,34 som jeg ser det og. Ellers ned mot 20,3
Mulig forhandlingene rundt den utgåtte avtalen til havnearbeiderne på vestkysten går utmerket, men ser ut til at det er andre ting som ikke går så bra:
Når man ikke synes det er kult å være en del av verden…
« The report found that European shippers are paying the price for a US-driven demand boom for consumer goods, US port congestion, and the ability of the global container shipping industry to shift capacity to where profits are highest.»
Softening peak season? Inflation? Spot rates dipping below long term rates? Do not worry - here comes good old «supply chain disruption» to save the day:
Hva kan man tenke om dette da?
Xeneta kan nok mye mer enn undertegnede om containerfrakt. Det jeg synes er interessant dog er at en synes å forutsette at dette innebærer at det vil være tilgjengelighet i spot markedet som gir denne dynamikken konsekvent fremover.
Mener imidlertid å huske at C. Baack i et intervju angir at det i 2023 kommer til å bli et meget interessant år (før ordrebøkene begynner å kicke inn) fordi det bare kommer til å være 500 skip (mot 1500 i et normalår)som kommer av rate som en følge av at TC lengdene basically har fjernet 1000 skip fra 2023 markedet (altså at disse skipene ikke er tilgjengelig som supply lengre)
Er ikke sikker på at alle er innenforstått med den dynamikken som jeg mener kan motvirke spot rate nedgang.
EDIt: bortsett fra at Xeneta i linken over som jeg ikke gadd å lese skikkelig snakker om shippers og således ikke reforhandling av «våre» kontrakter.
Nothing to see here…move along
A.P. Møller - Mærsk A/S – Status for 2. kvartal 2022 og for hele året 2022
A.P. Møller - Mærsk A/S (APMM) opjusterer forventningerne til 2. kvartal 2022 og venter nu en omsætning på USD 21,7 mia., en underliggende EBITDA på USD 10,3 mia. og en underliggende EBIT på USD 8,9 mia. Det forbedrede resultat skyldes den fortsatte ekstraordinære markedssituation i Ocean.
Udfordringerne i de globale forsyningskæder og deraf følgende højere fragtrater har varet længere end tidligere antaget. Som konsekvens heraf er APMM’s forventning til resultatet for hele 2022 nu opjusteret til en underliggende EBITDA på omkring USD 37 mia. (tidligere omkring USD 30 mia.) og en underliggende EBIT på omkring USD 31 mia. (tidligere omkring USD 24 mia.)
Frit cash flow (FCF) for hele 2022 forventes nu at være over USD 24 mia. (tidligere over USD 19 mia.) mens forventningerne til den kumulative CAPEX for 2022-2023 er uændret på USD 9,0-10,0 mia.
Opjusteringen for 2022 er baseret på en forventning om gradvis normalisering af Ocean i 4. kvartal 2022.
APMM offentliggør resultatet for 2. kvartal den 3. august 2022.
Friskt!
Det er Maersk og andre containerrederier som er kundene til MPCC. Så frykten for at de skal havne i økonomisk trøbbel med det første og forlange reforhandling av inngåtte kontrakter tror jeg er sterkt overvurdert
Fra i går. Ny oppdatering kommer 15.30 i dag
Joa… tenkte jeg bare skulle nevne det siden ingen hadde nevnt det i det siste…