Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

MPCC har en EBITDA backlog pÄ inngÄtte kontrakter pÄ USD 1,4 mrd, dvs ca 15 mrd NOK, og det aller meste av dette kommer i lÞpet av de nÊrmeste 2-3 Ärene. Likevel prises selskapet bare til knapt 8 mrd NOK. Dette er ikke sÄ lett Ä bli klok pÄ. Hvilken risiko er det da markedet har priset inn? Motpartsrisiko? Vel, nÄ er jo de fleste kontraktene inngÄtt med stÞrre liner-rederier der pengebingen renner over av cash, sÄ har vanskelig for Ä se at de ikke kan (eller vil) honorere kontraktene som er inngÄtt. At inngÄelse av nye kontrakter framover kommer til Ä skje pÄ lavere nivÄer enn de syke ratene vi har sett siste Äret mÄ vi realistisk nok bare innse. Men det er ingenting som tilsier at disse vil erodere de nevnte USD 1,4 mrd i EBITDA backlog. Den stÞrste risikoen (for oss aksjonÊrer) er nÄ, slik jeg ser det, at MÊrsk (eller et av de andre store liner-rederiene) kjÞper opp MPCC for en altfor billig penge.

2 Likes

Kursen presses ned av shortere og algoritmer som stĂžtter press nedover

Fikk ikke kursen bare ned like mye som utbyttet, 2 kr?

Tja. Om man ser rundt seg sÄ er det ikke mye grÞnt Ä spore i container noe sted om dagen. SÄ shorting ja, men det forklarer ikke alt. Det meste annet gikk jo ned tilsvarende pÄ fredag pÄ Oslo bÞrs ogsÄ.

Resesjonsfrykt ann mass. Det som dog er litt «interessant» er jo at utbyttene beskyttes en god stund av en stor ordrebok om man et long - men hva er prisen til MPCC i 2025? Prises den da fremdeles med rabatt ift verdiene i selskapet - «fordi det kan jo bli ennĂ„ vĂŠre» eller er en pĂ„ en mĂ„te i forkant fordi aksjen allerede prises som om vi er i 2025

MPCC - back to the future!

Om ratene gĂ„r ned, da mĂ„ vi ogsĂ„ tenke at gjelda til mpcc har gĂ„tt betydelig ned ogsĂ„. Med en p/b pĂ„ 1,3 og de utbyttene som fortsetter Ă„ komme er det for meg GULLđŸ€©
Gjennomsnittlig inntjening gikk opp i siste kvartal, suverent spot avtaler, som generer mer enn 4 ganger break even pr dag for 2!! Stk skip pÄ 2 Ärs kontrakter sier litt.

Med den inntjeningen sitter jeg trygt, selv i urolig farvann som det er nÄ.

OppkjĂžp?? Mulig det skjer, hvem vet? Og med innside kjĂžpene siste uke er mpcc ogsĂ„ inne i inside portefĂžljen til FA! God lĂžrdag​:+1::tumbler_glass:

2 Likes

Men resesjonen kan vel og fĂžre til at noen av nybyggene innen container blir kansellert . Det er en del nye eiere blant de som bygger.

Utbyttetrettet kurs er 18,7kr/aksje. SÄ videre fall pÄ 1,25kr derfra nÄ.
Det jeg reagerer pÄ er hvorfor det ikke er flukt til akkurat MPCC. SkjÞnner ikke at dette ikke er en alt for lav prising, men skal ikke klage. Er et av casene man tjener pÄ at faller i pris pga. utbyttene, sÄ lenge man kan handle mer senere. FÄr nesten ut hele det investerte belÞpet neste 2 Är her bare i utbytter, sÄ hva kursen gjÞr blir litt uviktig, men selvfÞlgelig hyggelig om den gÄr opp ogsÄ.

Aksjen har ikke brutt ut av normal trend dog. Hvor den faller over utbytte og gÄr massivt opp igjen en-tre uker etterpÄ til over fÞr-utbyttekurs. FÄr se om det gjentar seg.

Med basis utbytte pÄ 6-8kr/Är + ekstraordinÊrt utbytte for salg av skip sitter man igjen med minimum 12kr/aksje og maks 20kr/aksje.

1 Like

Er det vĂŠrt snakk om ekstraordinĂŠrt utbytte?

Det er ekstraordinÊrt utbytte nÄr det er salg av skip

Du kan fÄ 3,89% rente ved Ä kjÞpe 10 Ärs US bonds nÄ, det vil jeg tro er deler av grunnen.

Vi hadde ekstraordinÊrt utbytte nÄ pÄ 0,06$ om jeg ikke husker feil, det er snakk om at det kan komme mer nÄr avtalene for flere skip gÄr ut mot slutten av Äret. Men det er ikke garantert fÞr det meldes. Base case er 0,12-0,14$ utbytte per kvartal framover.

ForÞvrig supert med hÞy dollarkurs nÄ, det Þker inntektene i kr direkte. ^^

Trodde det var ment at det skulle komme et nÄ. Jeg er klar over hvordan det ville blitt et. Det var bare at jeg trodde at jeg hadde gÄtt glipp av info.

Deler av siste utbytte var extraordinĂŠrt pga salg av et skip

De snakket om det i Q2 om jeg ikke tar feil, men informasjonen om at 2 kontrakter utlÞper i hÞst/jul kommer fra trÄden her og jeg har ikke verifisert det, sÄ ta det med en klype salt.

Jeg fÄr ta meg tid Ä lese igjennom igjen. Er et vimse hode Ä blande flere selskaper i et salig rot i arkivet. Hadde egentlig kommet frem til at det ikke skulle vÊre en dum plass Ä sette penger her i noen Är. Men fÄr se nÄ nÄr jeg fin leser igjen.

Skal vÊre helt safe Ä sette penger i MPCC, selv om markedet skulle fÄ en dÄrlig periode vil utbytte fra nÄvÊrende kontrakter dekke dagens markedsverdi pÄ 2 Ärs sikt, sÄ i 95% av mulige scenarier sitter man igjen med + pÄ konto om 2 Är fra et kjÞp i MPCC nÄ. GÄr det bedre enn sÄ og si worst case blir den +en stor. Tendensen ligger pÄ litt kjip rateutvikling neste mÄned da.

2 Likes

Siste oversikt over MPCC-skip som gÄr av kontrakt som vist pÄ Pareto-konferansen tidligere i september. Noen av disse KAN vÊre salgskandidater, men mener Ä ha lest et eller annet sted nylig at annenhÄndsmarkedet er litt trÄtt for tiden pga volatiliteten som er i chartermarkedet, sÄ er derfor litt usikker pÄ om det blir noe salg og dermed EO utbytte med det fÞrste.

Ja, samme tanker jeg har ang. chartermarkedet. Kjipe ratedrop nÄ som sikkert fÞrer til usikkerhet hos ev. kjÞpere, spesielt ang. lÞnnsomhetskalkyler. Vi har Baltic Dry Index som har hentet seg inn bra:

Men den mer sentrale Harpex, som ikke har vist samme trend enda:

1 Like

Liten sammenlikning mellom kurs og BDI. Ser for meg i det minste ut som de har en viss kobling etter at de fikk orden pÄ MPCC. FÄr hÄpe det fortsetter nÄ som BDI er opp en god del fra bunn :slight_smile: :

Helt feil index. Baltic dry er for tĂžrrbulk. Det er Freightos Baltic index som er relevant.

FBX stands for Freightos Baltic Index, a series of indices compiled by Freightos and the Baltic Exchange. They measure the daily, 40-foot container rates by freight forwarders for 12 main shipping routes through Asia, Europe, and the Americas. The rates include shipping prices and other fees but exclude taxes and port fees.

1 Like