Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Slik ser “temporary inflation” ut.

Jeg tenker det kan vÊre relevant for de store linerne Ä reforhandle rater med MPCC og ikke gÄ med pÄ nye langtidskontrakter.

1 Like

Da kan man jo stille spÞrsmÄl om dette blir akseptert, de store har holdt lave priser tidligere. De melder om ekstreme milliard overskudd.
Tenker at kontraktene som er inngĂ„tt er juridisk binnende og at dette ikke blir noen enkel affĂŠre om det skulle oppstĂ„ en slik “forespĂžrsel”.

Will tro det er snakk om ‘Hell or high water’ kontrakter, og de er vanntette og uten noen form for reforhandlingsrett for de som chartrer skipene. Risikoen er derfor om motparten gĂ„r konkurs, men som nevnt tidligere er disse for MPCC’s vedkommende stort sett liner-rederier med pengebingen full, sĂ„ den risikoen kan vi nok bare se bort fra.

2 Likes

Emma gÄr/gikk inntil nylig pÄ lav kontrakt ift markedet. Dette gÄr begge veier. Om de store aktÞrene Þnsker Ä reforhandle bryter de da opp prinsippet om at lessor mÄ finne seg i Ä fÄ dÄrlig betalt pÄ inngÄtte kontrakter i et dÄrlig marked selv om markedet bedrer seg inkontraltsperioden . Dette har en diskutert ganske mye pÄ FA i sin tid.

Motpartsrisiko oppfatter jeg er og har vÊrt hÞyt pÄ radaren hos Constantin og Co.

2 Likes

ja, tror ikke vi skal vĂŠre redde for en slik lĂžsning. De vet hva de driver med :slight_smile:

Interessant intervju med CB. Klar og tydelig pÄ strategi og kursen som er staket ut som vanlig. Spes fra 18:30

:+1::+1:

1 Like

Siste ukerapport fra Bancosta. PĂ„ den negative siden; fortsatt nedgang i TC rater i alle segmenter. PĂ„ den positive siden; fortsatt enorm margin ned til Cash Break Even.

Bancosta Week 38 2022

2 Likes

Har valgt Ä midlertidig trekke meg ut av markedet og da ogsÄ MPCC. Grunnen er annekteringen av fylkene i Ukraina og angrepene pÄ gassledningene NS1 og 2. Det blir for uoversiktlig for min del til Ä sitte i markedet nÄr krigssituasjonen er sÄ tilspisset som nÄ. Bristepunktet er jeg redd vi stÄr veldig nÊrt, og er redd for markedets reaksjon pÄ Natos svar pÄ annekteringen av fylkene i Þst-Ukraina i morgen 14:00.

Jeg har ikke oversikt over hva som eventuelt skjer med MPCCs avtaler om det f.eks. blir angrep pÄ norsk infrastruktur offshore eller om Nato blir dratt inn i konflikten. Tror det vil gÄ bra mest sannsynlig, og at det ikke blir noe stort ut av dette, men er bare litt risk-avers i disse dager. HÄper jeg overreagerer. Om dette avklares over helgen/utover i neste uke er jeg tilbake i MPCC relativt raskt. Blir spennende med Q3 og varsel om neste utbytte etterhvert. Caset er intakt hittil.

Har forÞvrig litt overtro nÄr det kommer til 30. september. Har tapt 20-30% av portefÞljen pÄ 30. september siste to Är pga. emisjon i ELOP og andre ting tidligere. Velger Ä unngÄ datoen i Är :stuck_out_tongue:

God artikkel for en gangs skyld:

3 Likes

Her tar jeg for min del en uber-bear holdning:

Fra bunnen 10. juli 2020 (ca 1.63) til idag og da selv med den betydelige korreksjonen ned som allerede har skjedd den siste mnd, sÄ er kursen likevel opp utrolige 1012%.

NĂ„ faller ratene som en sten: Shanghai-LA ned 74% fra toppen i 2021 og det meste av fallet har kommet etter at Fed begynte Ă„ lede lĂžpet blant CB med Ă„ sette opp rentene, raskt og hardt.

Ratene er allerede (end of Sep) tilbake pÄ august 2020 nivÄet (da kursen var nÊr ATL!) og hva i all verden skal lÞfte etterspÞrselen globalt nÄ til Ä fylle all ledig kapasitet?

Det gir absolutt ingen mening for meg at denne aksjen (fortsatt) skal vĂŠre priset 10x opp fra bunnen i 2020.

Vi er pÄ vei inn i the all important x-mas season, da ratene normalt skal opp, opp, opp. Men: se pÄ sammenligningen for 2020, 2021, og 2022 (rosa strek) - det er ned, ned, ned.

Selskapet er spennende, men timingen blir for meg helt feil for Ä kaste penger inn her. Denne legger jeg til observasjon til rentene gÄr enda hÞyere, etterspÞrselen stuper og resesjonen har sparket fra seg - nÄr det da er pÄ tide og snu igjen (snittet er vel historisk +/- 12-16 mnd etter at resesjonen starter) - da kan denne bli en meget kraftig rakett IMO.

Men nĂ„: I don’t buy it. I don’t buy it at all.

Mener du jeg tar feil? Del argumentene for Ä vÊre uber-bull og spark liv i trÄden!

3 Likes

Veldg kjekt at du stakk innom for Ă„ fortelle alle at denne aksjen burde man holde seg unna :wink:

Ville delt din pessimisme om MPCC ikke hadde lange kontrakter med linere, men nÄ har de det, og selger ogsÄ mest sannsynlig noen gamle skuter uten kontrakter. Antar det kommer bÞrsmelding pÄ slikt frem mot neste kvartalstall (har sett noen aktuelle skutenavn allerede blitt nevnt).

Tror ratene vil endres i lengre perspektiv, uansett vil ratene vÊre langt hyggeligere enn de var for container pre-covid (antar jeg). Verden vil normaliseres med en bull-periode sÄ snart krigen er over, og jeg tror og hÄper ikke krigen kan vare mye lengre enn 6 - 9 mndr. frem i tid).

Det er lov Ă„ vĂŠre pessimist i disse tider, men husk at skrapverdien alene er nesten 10,- pr. aksje

Tror for min del at MPCC er en av de tryggeste stedene en kan oppholde seg om en skal vÊre i aksjer hÞsten 2022. Dette er ikke et investeringsrÄd, alle mÄ tenke selv, men jeg har konkludert for min del.

1 Like

Eneste grunnen til Ä eie MPCC nÄ i tillegg til ledelsen er denne. Det er ogsÄ grunnen til at kursen holder seg sÄ bra:

5 Likes

Dette er Q2/presentasjonen - pÄ side 24-26 er det oversikt over alle lange kontrakter som er inngÄtt og med full oversikt over minimumsperiodene.

MPCC_Q2-2022_Earnings_Call (1).pdf (993,3 KB)

Dette er m.a.o. kontrakter som for lengst er priset inn i dagens kurs (som da ligger 10x over ATL i 2020). Det ligger ingenting her som stĂžtter hvorfor kursen skal videre opp, som ikke markedet allerede er kjent med, mens alle kan se at markedet er i fritt fall mens det sesongmessig skulle vĂŠrt i full oppgang.

Men: det som ikke er i nÊrheten av Ä vÊre priset inn pÄ nedsiden er:

• Hvor langt ned vi skal pĂ„ ratene i markedet? Hva er det som skal stoppe det massive fallet? Hvor skal etterspĂžrselen komme fra? Under pandemien var det plutselig mangel pĂ„ kapasitet, og sĂ„ ble det satt inn masse ressurser pĂ„ Ă„ bygge opp kapasitet, og nĂ„ ser vi resultatet - se grafen over som viser sammenligningen mellom 2020-2021-2022;

• Hvor lang resesjonen blir? MPCC er avhengig av Ă„ kunne holde fast beleggsandelen etter hvert som de lange kontraktene lĂžper ut og pĂ„ samme hĂžye nivĂ„, for i det hele tatt Ă„ kunne forsvare dagens kurs - og hvordan i all verden skal de klare det i dagens marked? Det store flertallet av de “lange” kontraktene utlĂžper allerede i 2024/25 - det betyr at selskapet i god tid fĂžr det mĂ„ vise markedet at de har linet opp neste kontraktsperioden - og da til minst samme hĂžye rate hvis man skal forsvare dagens kurs. Det er imidlertid ingenting i verdensĂžkonomien som tyder pĂ„ at markedet vil vĂŠre markert bedre om kun 1 Ă„r - tvert i mot IMO.

• Og hvordan er motpartsrisikoen regulert i de lange kontraktene? Det sier ikke MPCC noe om i presentasjonen, men det finnes ikke en eneste motpart som ikke ser igjennom slike kontrakter med lupe i disse dager - det er ingen som kaster penger ut av vinduet om de ikke er tvunget til det. Og det er heller ingenting som hindrer en motpart fra Ă„ gĂ„ konkurs midt i en kontraktsperiode.

MisforstĂ„ meg rett: MPCC er et interessant selskap, men Ă„ “oppholde seg der” og ikke engang cashe inn opp mot 10x for Ă„ sikre gevinst nĂ„, hva er det rasjonelle i det? Det mĂ„ i sĂ„ fall vĂŠre at man mener det er mer sannsynlig med en kraftig oppgang enn enn kraftig nedgang herfra.

But: I don’t see it. I don’t see it, at all.

KjÞr debatt! Ingen grunn til at denne trÄden skal stÞve ned.

1 Like

@wellsembargo; vet ikke om ditt innlegg skyldes uvitenhet, manglende regneferdigheter, eller bare er et dÄrlig forsÞk pÄ baising. I sÄ fall skal vi forsÞke Ä hjelpe/korrigere med fÞlgende; MPCC fÄr ikke betalt basert pÄ hva spotprisen for Ä frakte en 40ft container fra A til B er. I stedet leier MPCC skipene sine ut til selskaper som frakter containere, og det pÄ langsiktige kontrakter. Som zappa66 illustrerer; MPCC har en EBITDA backlog pÄ inngÄtte kontrakter pÄ USD 1,4 mrd, dvs ca 15 mrd NOK fram mot 2025. Og disse kontraktene er med solide motparter. MPCC er altsÄ sikret en cashflow fra driften pÄ 15 mrd NOK de nÊrmeste Ärene, likevel hevder du at dagens bÞrsverdi heller burde vÊrt pÄ 2020-nivÄ, dvs rundt 1 mrd (!). Vennligst forklar hvordan dine Þkonomiske modeller fungerer!

1 Like

Jeg tror neppe de aller fleste som er inne i MPCC nÄ sitter med tusenvis av prosent i avkastning. Noen har naturligvis god gevinst, og det kan sikkert vÊre fornuftig Ä ta noen penger av bordet i disse dager. NÄr det er sagt sÄ blir det utbetalt veldig pene utbytter i bÄde 2. halvÄr av 2022, 2023 og 2024, sÄ at aksjen skal kollapse er vanskelig Ä forstÄ for min del. NÄr man samtidig vet at de har lange kontrakter, som ifÞlge ledelsen i MPCC ikke kan brytes/reforhandles med mindre det skjer noe veldig spesielt, sÄ sover jeg godt med MPCC aksjene mine.

Skal kursen noe ned? Tja, det kan godt hende!? Det kommer helt an pÄ forhold utenfor min kompetanse, dvs. makro og geopolitiske forhold.

1 Like

Og argumentet ditt var? At kundene til MPCC (som frakter containerne) er uberÞrt av om ratene faller som en sten - disse kundene vil likevel fortsette Ä leie inn skip - pÄ samme hÞye nivÄ - etter hvert som kontraktene deres utlÞper - mens verdensÞkonomien er pÄ vei inn i en resesjon.

Eh nei: I don’t see it. I don’t see it, at all.

@wellsembargo; Klarer du ikke Ä lese hva jeg skriver; MPCC trenger ikke Ä fornye en eneste kontrakt for Ä forsvare dagens bÞrsverdi. 15 mrd cash fra eksisterende kontrakter vs bÞrsverdi pÄ 8 mrd. Og du mener fortsatt at bÞrsverdi heller burde vÊrt 1 mrd?

1 Like

Motsatt: for Ä forsvare dagens kurs mÄ de fortsette Ä sannsynliggjÞre at fremtidig inntjening (ogsÄ utover hoveddelen av kontraktsperioden) vil holde seg pÄ dette nivÄet fremover.

Og hvordan skal de fornye portefÞljen pÄ samme hÞye nivÄ er altsÄ mitt ankepunkt mot at kursen kan holde seg 10x over ATL fra 2020.

Man kan naturligvis ikke repetere forhold som allerede er kjent i markedet og priset inn i aksjen, som argument for at den vil gÄ opp eller holde seg pÄ samme nivÄ.

I don’t see it. I don’t see it at all.