Det nytter visst ikke Ă„ forklare selv elementĂŠre Ăžkonomiske sammenhenger til deg. Jeg gir opp!
De skal betale ut 30-60% Ärlig utbytte av kurs 20kr, 2 Är sÄ har du ca. 100% av investeringen tilbakebetalt. I see that <3 P/E pÄ 2 P/B 1,15.
Spillet for dagens MPCC-aksjonÊrer er at utbytter i 2022-2024 + skrapverdien av bÄtene i 2025 er mer verdt enn dagens aksjekurs. SÄ enkelt er det.
Og med utbytter fra driften pÄ 1,5 kr pr kvartal + eventuelle skipssalg, kan det bli bra selv om bÄde skipsverdier og rater faller
- Setter stor pris pĂ„ at du prĂžver Ă„ âblĂ„se liv i trĂ„denâ slik at den ikke stĂžver ned. Synes ogsĂ„ at du har et par gode poenger.
- Sliter imidlertid med Ă„ forstĂ„ motivasjonen for det plutselige voldsomme og tilsynelatende velbegrunnede engasjementet ditt for denne aksjen , faktisk sĂ„ âI don
t see it. I don
t see it at allâ.
Begrunner dette som fĂžlger:
1 Om du har kjÞpt aksjer og er usikker pÄ egen investering sÄ tjener du ikke pÄ Ä plutselig dukke opp og baise din egen dÞmmekraft.
2. Om du vurderer Ă„ kjĂžpe aksjer sĂ„ ville du muligens ha latt vĂŠre Ă„ avslutte alle innlegg med âI dont see it, I don
t see it at all.â
3. Vurderer du billigere inngang, ev. har shortetâŠhei ventâŠThen I do see it - I clearly do see it!
Nei - dette begrunner ikke at kursen skal opp fra dagens nivÄ. Her beskriver du bare at skogen hogges ned eller selges ut, og sÄ fÄr du (antatt) 1.5 kr i kvartalet. Og det er altsÄ kjent informasjon i markedet som allerede er priset inn i dagens kurs.
Hvorfor i all verden skal noen betale deg samme pris for aksjen idag om ett kvartel, to kvartaler, osv? For hvert utbytte og skipssalg som skjer nÄ sÄ skal kursen ned minst tilsvarende - med mindre selskapet sannsynliggjÞr fornyelse av kontraktsportefÞljen med samme belegg og nivÄ som idag.
Og her er vi ved kjernepunktet: det har sÄ langt ikke kommet frem noen begrunnelse for at dette er mer sannsynlig enn det motsatte. Derfor vil kursen fortsette Ä svekke seg IMO - og jeg tror altsÄ den vil svekke seg kraftig i tiden fremover.
Vi kan gjerne diskutere motiver for innleggene vÄre: det er jo en vei som er toveis-kjÞrt. Her pÄ trÄden er det nok flere som har kjÞpt seg inn pÄ hÞyere nivÄ i hÄp om gevinst og nÄ ser at markedet tanker, og da blir man jo sur om det kommer innlegg som understÞtter at kursen skal enda lengre ned og tapet bli enda stÞrre.
So I donât see it. I donât see it at all.
Du forutsetter at markedet er rasjonelt og priser til perfeksjon.
Hvem har sagt at aksjekursen skal opp, med rause utbytter kan man tjene penger om aksjekursen faller?
Dette er feil, trenger ikke Ä ha samme belegg/nivÄ som i dag, trenger bare Ä sannsynligjÞre positivt resultat videre etter at dagens kontrakter er ute for Ä gi caset merverdi.
De har cost pÄ ca. 20-25% av ratene de har kontrakter pÄ nÄ, sÄ ratene pÄ lange kontrakter mÄ falle 75% fÞr de gÄr med tap. Argumentasjonen din med at det ikke er merverdi utover 18kr/aksje blir feil sÄ lenge ratene holder seg over dette. Tror problemet over er at du ser pÄ ratene for korte kontrakter og ikke de lange, som har holdt seg relativt stabilt.
Hvordan regner du deg fram til at en aksje som vil betale ut ca. 14-18kr i utbytte neste to Är og fortsatt sitte pÄ skip verdt 6-8mrd og ha(veldig sannsynlig) flere nye kontrakter pÄ disse, skal vÊre verdt 18kr/akjse (market cap
443700279*18= 8mrd NOK i dagens market cap
Verdi flÄte: 784M $
Verdi gjeld: 188M $
SĂ„ vi kan si ren verdi rundt 600M $ +ca. 60M $ i utbytte per kvartal neste to Ă„r.
< 8 mrd NOK?
Still donât see it?
Nei, man kan ikke det. Du kan fÄ utbetalt utbytte, ja, men du kan ikke fÄ solgt aksjen til samme pris nÄr skogen bare hogges ned eller selges ut. Det er ingen som vil betale deg samme pris for aksjen din etter at skogen her hugget ned.
For hvert utbytte og skipssalg som skjer nÄ sÄ skal kursen ned minst tilsvarende - med mindre selskapet sannsynliggjÞr fornyelse av kontraktsportefÞljen med samme belegg og nivÄ som idag .
Husk at MPCCs trĂŠr er pengetrĂŠr, de kutter bladene og gir dem til oss, men de vokser ut igjen ved neste kontrakt
For min del har jeg vel âholdt liv i trĂ„denâ sĂ„ den ikke skal âstĂžve nedâ i lengre tidsrom tidligere og har da forsĂžkt Ă„ holde det jeg poster relativt nĂžytralt uten âdenne gĂ„r til himmelen gutter og jenterâ posting.
Setter pris pÄ at du bidrar til at dette ikke blir noe ekko kammer og du har jo trigget flere gode diskusjoner allerede.
Fint dersom du har tenkt Ă„ diskutere litt fremover ogsĂ„ kunne ha tonet ned litt " I dont see it at all" retorikken - dette da det pĂ„ dag 1 ikke var noen som hevdet det motsatte av deg - og dermed ble det litt âmistenkeligâ fra den ene dagen til den andre at en plutselig har sĂ„ voldsomt behov for Ă„ si hvor ugunstig det kommer til Ă„ vĂŠre Ă„ sitte i denne aksjen og dermed advare andre mot det sammeâŠ
For Ă„ bruke din terminologi: Om du kjĂžper skogen for 20, hogger og selger tĂžmmer for 18 og deretter selger jorden for 10, trenger du ny skog for Ă„ tjene penger?
Dette var din vurdering for bare 7 dager siden. I det nye innlegget ditt legger du inn flere antakelser som du ikke belegger:
-
At skipsverdien vil vÊre pÄ 6-8 mrd. Men det er det jo ingen sikkerhet for neste Är eller 2024.
-
At selskapet av en eller annen grunn gÄr uberÞrt av renteoppgangen og inflasjonen i motsetning til de fleste andre;
-
At man mÄ gÄ med tap for at kursen pÄ en aksje skal svekke seg (nÄr i alle dager var det nÞdvendig for at en aksje skulle svekke seg?);
-
At de lange ratene vil fortsette Ä holde seg pÄ samme nivÄ - og det er altsÄ dette jeg forsÞker Ä fÄ ut om noen har begrunnelse for - hva er det som underbygger at selskapet klarer fortlÞpende Ä fornye kontraktsportefÞljen sin (plante ny skog) med samme belegg og nivÄ som i dag, nÄr vi er pÄ vei inn i en resesjon? Her kommer det ingen argumentasjon.
Edit:
Kontraktene fornyes bare med samme belegg og samme pris? Selv om de underliggende ratene tanker? Og begrunnelsen for det, hva var det igjen? Eh, nei, nettopp.
Hvorfor snakker du om âSamme beleggâ âsamme prisâ etc? Hadde man trodd MPCC skulle tjent 50% av market cap hvert Ă„r framover hadde ikke market cap made sense. Det er priset inn at de skal fĂ„ mindre betalt framover, mye mindre betalt.
Q1 2022 Earnings Presentation (mpc-container.com)
At the end of the day sÄ koker det ned til om en er short eller long i denne samt hvilken inngangverdi en har koblet opp mot om en ser dette som en stabil utbytteaksje fremover basert pÄ at en deler denne statementen til selskapet:
âOpen rate sensitivity indicates significant and sustainable distributions in the years
ahead even in case of macroeconomic turmoilâ
Mener en at alt gÄr i dass og ratene skal tilbake til pre covid inntjening sÄ skal man selvfÞlgelig ikke kjÞpe MPCC.
Uenig: jeg tror ikke det er i nÊrheten av Ä vÊre priset inn en global resesjon i kursen idag. Den ligger fortsatt 10x over bunnpunktet i pandemiÄret. Hvis markedet igjen stopper opp og denne gangen for en lengre periode enn sist, sÄ skal vi ned mot ATL (under 2 kr) IMO.
Hvorfor har ikke markedet priset inn dette fullt ut ennÄ? Hvordan begrunner jeg det? Som jeg skrev i fÞrste innlegg over:
Dette er informasjon som ikke er kjent i markedet ennÄ. Vi vet ennÄ ikke hvor langt ned ratene skal. Vi vet ennÄ ikke hvor lang resesjonen blir. Og vi vet ennÄ ikke hvordan motpartsrisikoen vil slÄ ut selv pÄ dagens portefÞlje. Derfor er det ikke mulig Ä hevde at dette er priset inn i kursen i dag. Hvordan i all verden skulle det ha skjedd?
Det vi vet er at rentene er pÄ vei opp (risk free avkastning) og desto hÞyere rentene gÄr desto mer press legger det pÄ selskaper som MPCC: utbyttene (som pÄ ingen mÄte er risk free avkastning) blir mindre og mindre attraktive desto hÞyere rentene gÄr og desto mindre kontraktsfornyelse selskapet rapporterer uten Ä rammes av rate-kollapsen.
Og i min bok kommer vi ikke til Ä se noen form for kontraktsfornyelse pÄ dette nivÄet pÄ lang, lang tid. Derfor skal vi ned mot ATL igjen. Og kanskje enda lavere.
So: I donât see it. I donât see it, at all.
âAt de lange ratene vil fortsette Ă„ holde seg pĂ„ samme nivĂ„ - og det er altsĂ„ dette jeg forsĂžker Ă„ fĂ„ ut om noen har begrunnelse for - hva er det som underbygger at selskapet klarer fortlĂžpende Ă„ fornye kontraktsportefĂžljen sin (plante ny skog) med samme belegg og nivĂ„ som i dag, nĂ„r vi er pĂ„ vei inn i en resesjon?â
Det er nok ingen som forventer at ratene skal holde seg pÄ de toppnivÄene som vi har sett siste Äret.
I lÞpet av 2023/ 24 vil det komme veldig mange nye containerskip fra verft, dog ikke sÄ mange i segmentet til MPCC, dette vil naturlig nok virke negativt pÄ ratene. Det samme vil ogsÄ hÞyere renter, resesjon og all makrodritten.
Noe som vil virke i motsatt retning er gjennomfÞringen av IMO2023 reglene som mest sannsynlig vil fÞre til slowsteaming av gamle bÄter( ikke bare container) for at de sÄnn noenlunde skal oppfylle kravene i IMO2023. mest sannsynlig vil man se en skraping av gamle bÄter som havner i rÞd sone fra 2025 og utover.
Et annet spÞrsmÄl er hvordan disiplinen til de store linerene vil vÊre. De har de siste Ärene erfart hvordan det er Ä tjene store penger pÄ containerfart og er mest sannsynlig ikke villig til Ä gÄ tilbake til pre-corona priser uten Ä slÄss for Ä holde prisene oppe. Man ser det allerede ved blanking eller delvis blanking av seilaser.
Hvordan totalsummen av dette vil spille seg ut over tid er ikke gitt.
Livvesten til MPCC er de lange kontraktene som de har inngÄtt til gode rater til godt ut i 2024
EDIT
Min frykt er en krig Kina - Taiwan som vil stoppe det meste av Kinaeksport
Det er ikke en livvest som jeg ville tatt imot som investor: dagens kurs har allerede priset inn den eksisterende kontraktsportefĂžljen du viser til her.
OK: vi fÄr vÊre enige om Ä vÊre uenige - og Äpne opp for flere innlegg - sÄ kan vi ta diskusjonen videre etterhvert. Dette er et spennende selskap og det kommer ikke til Ä bli mindre spennende Ä fÞlge trÄden fremover.
Du trenger ikke Ä se det. NÄr CEO kjÞper 66000 aksjer og styreleder kjÞper 53000 aksjer sÄ ser de det den blinde ikke ser. Har bare en fÞlelse at de kjenner fremtiden, aksjekurs utvikling og utbytter bedre enn de fleste andre
Lykke til @hotdog. Dette skal vi diskutere mye fremover. Opp og ned. Penger inn og ut. Denne trÄden er ferdig med Ä stÞve ned!
Hvilken aksje anbefaler du Ä kjÞpe fremover @wellsembargo? Fint om du kunne ha rettledet oss ift. det slik at jeg kan gÄ inn i trÄden for den aksjen og diskutere mer med deg angÄende det caset ogsÄ.
Ev. kanskje vi burde stappe pengene i madrassen?