Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Basert pÄ ovennevnte antar jeg at du shorter :slight_smile: Det er poenglÞst Ä argumentere mot nÄr den du diskuterer med har en interesse av / profitt knyttet til nedgang.

Du gjentar at du Don`t see it, men det er kanskje fordi du ikke Ăžnsker Ă„ se annet enn din egen posisjon.
Liker diskusjon der en kan absorbere begge siders argumenter, men dette er ikke en slik diskusjon. Av den grunn takker jeg for meg :slight_smile:

3 Likes

Men takk for innsatsen @LarsErik64.

Er bare Ä vÊre uenig, men jeg mener du peker pÄ feil arguementer for Ä vÊre uenig. Risikoen jeg ikke tok med over som jeg mener burde vÊre med etter litt mer tenkning er verdien av bÄtene nÄr ratene faller, det er der et eventuelt fall i case-verdien kan argumenteres for, ikke pÄ rente eller motpartsrisiko. Der er de safe. Ingen sier at man fÄr solgt MPCC aksjene for 18kr neste Är uten nye avtaler, men selv pÄ 12kr ved total-kollaps vil man ha gÄtt i pluss pÄ aksjen pga. utbyttene. Hittil i Är ha aksjen hentet seg inn etter utbyttene, sÄ vi fÄr se om det skjer igjen eller om den faller nedover i stedet. Er litt hipp som happ siden det er ventet 12-16 kr i utbytte neste 2 Är. Egentlig best for oss jo lavere den gÄr da utbyttet ikke pÄvirkes av kurs.

2kr aksjen er bare tull. For at det skal skje mÄ ratene pÄ alle MPCCs alternativer under kost i en lengre periode. Hvis det er det du regner med at skal skje sÄ er det nok enklere Ä si det.

Du har fortsatt den fundamentale missforstÄelsen i troen om at man taper pÄ aksjen hvis MPCC fÄr 30k i dagsrate i stedet for 31k. De mÄ ned til 5,6k i dagsrate for Ä gÄ i minus, ergo 0 utbytte for Ä gÄ til 2kr, og selv da er det fortsatt en verdi i aksjen basert pÄ potensiell bedring og oppsiden den fÞrer med seg igjen. SÄ lenge skipene alene er verdt 15kr/aksje, sÄ sliter jeg med Ä se hvor du har kalkulatoren.

For ikke Ä nevne hvor utrolig nice dollarkursen er for caset nÄ. Alt ser 5-10% bedre ut kun pga. dollaren

2 Likes

For Ă„ vĂŠre litt negativ.
Ingen vet hvor lenge styret velger Ä opprettholde dagens utbyttepolitikk og skrapverdien av bÄtene er ikke konstant men en funksjon av stÄlprisen, og om bÄtene skal kjÞres opp pÄ stranden i Bangladesh eller hugges opp av personer over 18 Är med tilfredsstillende HMS vilkÄr

3 Likes

Vet ikke om det er Ă„ vĂŠre negativ akkurat, det er bare en del av caset. GĂ„r skipsverdiene drastisk ned av ratefallet vil caset ogsĂ„ ha mindre egenverdi i bĂ„tene. Å satse pĂ„ at de blir lik sin verdi i stĂ„l er negativt, men Ă„ peke ut at det er minimumsverdien er bare sant?

Selskapet har i hvert fall guidet videre utbyttepolitikk sist for et par uker siden, sÄ base case er fortsatt det at det vil fortsette. Om kursen faller mye kjÞper de aksjer i markedet selv.

NÊmmen er du her ogsÄ, Wells :hugs:

Har ikke du tjent nok pÄ atlantisk satire? :laughing:

For min del handler caset kun om motpartsrisiko og restverdien etter 2024. Jo nÊrmere vi kommer 2024 jo mer visibilitet fÄr caset. Akkurat nÄ virker den ene vurderingen like god som den andre, siden eksterne faktorer brukes som forklaringsvariabler i alle vurderinger. Kontraktene er jo signert og der er det ingen usikkerhet.

2 Likes

Ja, det er jo helt utenkelig at ratene skulle gÄ sÄ lavt. Det har jo aldri skjedd i historien

EtUnp67WQAAIE96

rBBkaGC0qW6AC6YXAABIRVPvMHM903

Men: sÄ fÞlger jeg jo ikke Baltic DRY indexen sÄ nÞye heller

Og inntil du kan fortelle hvordan du vet hva skipsverdien vil vÊre neste Är og i 2024 sÄ kommer vi til Ä fortsette Ä vÊre uenige.

Vi skal mot ny ATL. SpÞrsmÄlet er bare hvor raskt IMO.

SÄ hvis den gÄr til 2kr fra 18kr og man har fÄtt 16kr i utbytte, mener du fortsatt da at du hadde rett?

Hva er greia med “bold” onlinerne @wellsembargo ?

EDIT: I don`t see it

2 Likes

Er egentlig det du sier at ratene har falt sÄ du tror de vil fortsette med det?

For Ä vri samtalen bort fra den noe fÄnyttes diskusjon, sÄ vil jeg nevne at jeg tror vi fÄr informasjon om skipssalg innen kort tid.

2 Likes

Begynte Ă„ ligne et hegnar forum

1 Like

FĂ„nyttes diskusjon. Intet mindre.

Men sÄ fint Ä fÄ et nyttig bidrag tilbake: personlig «tro» pÄ at det kommer et skipssalg i nÊr fremtid.

Jeg lĂžper og pantsetter huset. Med en gang.

Hei @wellsembargo . Opplevde Ä tape penger pÄ shorten min idag. Iallefall pÄ papiret. Som deg sÄ tror jeg denne skal ned iallefall pÄ lang sikt.

Kunne du ha delt litt dine tanker ift. hvor lang tid du tror det gÄr fÞr jeg iallefall er break even igjen?

Ser det er utbytte pÄ gang igjen i Q4. Vet du hvordan reglene er ift. om jeg mÄ dekke inn utbyttet nÄr jeg shorter?

Litt ny pÄ dette med shorting sÄ derfor jeg lurer.

Eh nei, jeg shorter ikke, vet ikke en gang hvordan man praktisk gÄr frem.

Min motivasjon for Ä delta her er for Ä vurdere riktig inngang fordi jeg finner selskapet interessant, men timingen (10x opp fra bunnen i 2020) feil nÄ.

SÄ har jeg forsÞkt Ä hente relevante synspunkter fra trÄden idag.

2 Likes

Se det - kunne du ikke sagt det med en gang da. :wink:

Synes selv det er veldig vanskelig for tiden. Har ok inngang og har solgt pÄ noen av toppene og gÄtt inn igjen senere, men har ogsÄ blitt med opp og ned flere ganger i denne. Samt rotert litt rundt pÄ forskjellige lessors.

De pengene jeg har i MPCC nÄ er relativt langsiktige da jeg ikke har identifiser noe som tilsynelatende er mer lukrativt (er for sent ute ift. energibonanazaen og synes offshore ser ut til Ä vÊre over «billig» fasen).

Blir nok viktig Ä beskytte kapitalen men lever greit enn sÄ lenge med avkastningen per kvartal slik den er nÄ.

1 Like

Ser den - men synes samtidig det blir litt for enkelt. MPCC er tilsynelatende ikke priset inn ift. hva dagens skipsverdier og assets/backlog er verdt (da kan man gÄ til analytikerne og se pÄ kursmÄlene) men mer til hva markedet mener den bÞr vÊre verdt basert pÄ hva skipsverdier og backlog vil vÊre verdt etter 2025 og fremover.

SpÞrsmÄlet som da blir litt tricky Ä svare pÄ er: Vil dagens 18 kroner vÊre det man faktisk kan regne hjem i 2025 fordi man ser at det fremdeles er noen som vil kjÞpe stÄl og penger Ä tjene (om enn bare med 10% margin) ogsÄ pÄ kortsiktige 6 mnds rater eller vil 2025 verdsettingen vÊre 10 kroner eller 2 kroner fordi skipsverdier og backlogg (ev les «utlegg for Ä eie skip om man tror at ratene i 2025 er under break even) er basert pÄ et 1973-1980 scenario der ingen trenger varer og etterspÞrselen etter det meste har gÄtt i dass og der en har hugget alt som er av skip som kan hughes og deretter ankrer resten av skipene i alle bukter og fjorder man kan finne mens rederi etter rederi gÄr konk.

Jeg synes det blir litt unyansert Ä hevde «alt som gÄr opp mÄ komme ned» sÄ derfor er MPCC tilbake pÄ 2 kr i 2025 nÄr man beviselig ikke er i en normalsituasjon.

Hvem vet hva markedet for olje er i 2024. Folk mener at Equinor er verdt 350 kr alikevel selv om olje og gass beviselig er syklisk og ingen av oss vet nÞyaktig nÄr feks Ukraina krigen er over eller om resesjonen blir kort eller langvarig.

I MPCC kan man iallefall si noe om kontantstrĂžmmen inn i selskapet frem til 2025. Gitt at man ikke mener at motpartsrisikoen er 100%.

Det i seg selv gjÞr meg litt oppgitt nÄr man pÄ dÞd og liv skal forklare de som er investert i MPCC at en er sÄ tett i pappen fordi shipping er syklisk.

Aksjemarkedet er timing og risiko - om man er her eller der.

5 Likes

Skal ikke uttale meg om verdier i 2025. Har jeg ingen forutsetning for. Men verdier akkurat NÅ, kan jeg litt om.

Og ser fra helgens ukerapporter at den minste enheten i MPCC’s flĂ„te, M/V =LAETITIA= 966 TEU/2007 Yangfan 2/45 ts kraner er rapportert solgt for $ 16 mill. Har ikke grunn til Ă„ tro at rapportene er annet enn korrekt. Prislappen er $ 2 mill lavere enn jeg anslo skuta var verdt 20.08.22. Og gĂ„r man tilbake til februar (hvis verdier holdt seg ganske sĂ„ stabilt helt frem til juni i Ă„r), sĂ„ var estimatet da pĂ„ $ 21.5 mill.

Som nevnt fÞr (riktignok pÄ FA, hvis forum er mer eller mindre ubrukelig nÄ med enkelte hederlige unntak. Ok, min subjektive oppfatning selvfÞlgelig), sÄ har verdiene gÄtt mest ned for de stÞrre enhetene, og ditto mindre for de minste.

6 Likes

SĂ„ verdien av skipene er ned 25% siden februar?

Shipping er jo gjerne et “asset play”, dvs at verdien i selskapet hovedsakelig ligger i skipene. NĂ„ har MPCC i tillegg verdifulle kontrakter som mĂ„ med i regnestykket, men det her viser jo hvordan verdien pĂ„ skipene etter at kontraktene har gĂ„tt ut kan vĂŠre rimelig rĂŠva.