Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Ja, det er jo helt utenkelig at ratene skulle gÄ sÄ lavt. Det har jo aldri skjedd i historien

EtUnp67WQAAIE96

rBBkaGC0qW6AC6YXAABIRVPvMHM903

Men: sÄ fÞlger jeg jo ikke Baltic DRY indexen sÄ nÞye heller

Og inntil du kan fortelle hvordan du vet hva skipsverdien vil vÊre neste Är og i 2024 sÄ kommer vi til Ä fortsette Ä vÊre uenige.

Vi skal mot ny ATL. SpÞrsmÄlet er bare hvor raskt IMO.

SÄ hvis den gÄr til 2kr fra 18kr og man har fÄtt 16kr i utbytte, mener du fortsatt da at du hadde rett?

Hva er greia med “bold” onlinerne @wellsembargo ?

EDIT: I don`t see it

2 Likes

Er egentlig det du sier at ratene har falt sÄ du tror de vil fortsette med det?

For Ä vri samtalen bort fra den noe fÄnyttes diskusjon, sÄ vil jeg nevne at jeg tror vi fÄr informasjon om skipssalg innen kort tid.

2 Likes

Begynte Ă„ ligne et hegnar forum

1 Like

FÄnyttes diskusjon. Intet mindre.

Men sÄ fint Ä fÄ et nyttig bidrag tilbake: personlig «tro» pÄ at det kommer et skipssalg i nÊr fremtid.

Jeg lĂžper og pantsetter huset. Med en gang.

Hei @wellsembargo . Opplevde Ä tape penger pÄ shorten min idag. Iallefall pÄ papiret. Som deg sÄ tror jeg denne skal ned iallefall pÄ lang sikt.

Kunne du ha delt litt dine tanker ift. hvor lang tid du tror det gÄr fÞr jeg iallefall er break even igjen?

Ser det er utbytte pÄ gang igjen i Q4. Vet du hvordan reglene er ift. om jeg mÄ dekke inn utbyttet nÄr jeg shorter?

Litt ny pÄ dette med shorting sÄ derfor jeg lurer.

Eh nei, jeg shorter ikke, vet ikke en gang hvordan man praktisk gÄr frem.

Min motivasjon for Ä delta her er for Ä vurdere riktig inngang fordi jeg finner selskapet interessant, men timingen (10x opp fra bunnen i 2020) feil nÄ.

SÄ har jeg forsÞkt Ä hente relevante synspunkter fra trÄden idag.

2 Likes

Se det - kunne du ikke sagt det med en gang da. :wink:

Synes selv det er veldig vanskelig for tiden. Har ok inngang og har solgt pÄ noen av toppene og gÄtt inn igjen senere, men har ogsÄ blitt med opp og ned flere ganger i denne. Samt rotert litt rundt pÄ forskjellige lessors.

De pengene jeg har i MPCC nÄ er relativt langsiktige da jeg ikke har identifiser noe som tilsynelatende er mer lukrativt (er for sent ute ift. energibonanazaen og synes offshore ser ut til Ä vÊre over «billig» fasen).

Blir nok viktig Ä beskytte kapitalen men lever greit enn sÄ lenge med avkastningen per kvartal slik den er nÄ.

1 Like

Ser den - men synes samtidig det blir litt for enkelt. MPCC er tilsynelatende ikke priset inn ift. hva dagens skipsverdier og assets/backlog er verdt (da kan man gÄ til analytikerne og se pÄ kursmÄlene) men mer til hva markedet mener den bÞr vÊre verdt basert pÄ hva skipsverdier og backlog vil vÊre verdt etter 2025 og fremover.

SpÞrsmÄlet som da blir litt tricky Ä svare pÄ er: Vil dagens 18 kroner vÊre det man faktisk kan regne hjem i 2025 fordi man ser at det fremdeles er noen som vil kjÞpe stÄl og penger Ä tjene (om enn bare med 10% margin) ogsÄ pÄ kortsiktige 6 mnds rater eller vil 2025 verdsettingen vÊre 10 kroner eller 2 kroner fordi skipsverdier og backlogg (ev les «utlegg for Ä eie skip om man tror at ratene i 2025 er under break even) er basert pÄ et 1973-1980 scenario der ingen trenger varer og etterspÞrselen etter det meste har gÄtt i dass og der en har hugget alt som er av skip som kan hughes og deretter ankrer resten av skipene i alle bukter og fjorder man kan finne mens rederi etter rederi gÄr konk.

Jeg synes det blir litt unyansert Ä hevde «alt som gÄr opp mÄ komme ned» sÄ derfor er MPCC tilbake pÄ 2 kr i 2025 nÄr man beviselig ikke er i en normalsituasjon.

Hvem vet hva markedet for olje er i 2024. Folk mener at Equinor er verdt 350 kr alikevel selv om olje og gass beviselig er syklisk og ingen av oss vet nÞyaktig nÄr feks Ukraina krigen er over eller om resesjonen blir kort eller langvarig.

I MPCC kan man iallefall si noe om kontantstrĂžmmen inn i selskapet frem til 2025. Gitt at man ikke mener at motpartsrisikoen er 100%.

Det i seg selv gjÞr meg litt oppgitt nÄr man pÄ dÞd og liv skal forklare de som er investert i MPCC at en er sÄ tett i pappen fordi shipping er syklisk.

Aksjemarkedet er timing og risiko - om man er her eller der.

5 Likes

Skal ikke uttale meg om verdier i 2025. Har jeg ingen forutsetning for. Men verdier akkurat NÅ, kan jeg litt om.

Og ser fra helgens ukerapporter at den minste enheten i MPCC’s flĂ„te, M/V =LAETITIA= 966 TEU/2007 Yangfan 2/45 ts kraner er rapportert solgt for $ 16 mill. Har ikke grunn til Ă„ tro at rapportene er annet enn korrekt. Prislappen er $ 2 mill lavere enn jeg anslo skuta var verdt 20.08.22. Og gĂ„r man tilbake til februar (hvis verdier holdt seg ganske sĂ„ stabilt helt frem til juni i Ă„r), sĂ„ var estimatet da pĂ„ $ 21.5 mill.

Som nevnt fÞr (riktignok pÄ FA, hvis forum er mer eller mindre ubrukelig nÄ med enkelte hederlige unntak. Ok, min subjektive oppfatning selvfÞlgelig), sÄ har verdiene gÄtt mest ned for de stÞrre enhetene, og ditto mindre for de minste.

6 Likes

SĂ„ verdien av skipene er ned 25% siden februar?

Shipping er jo gjerne et “asset play”, dvs at verdien i selskapet hovedsakelig ligger i skipene. NĂ„ har MPCC i tillegg verdifulle kontrakter som mĂ„ med i regnestykket, men det her viser jo hvordan verdien pĂ„ skipene etter at kontraktene har gĂ„tt ut kan vĂŠre rimelig rĂŠva.

Yup det er en risk i caset. Kontraktene har dog stor verdi, over market cap per nÄ. :slight_smile:

Ja, det er de - og in facto bare siden juni, da verdiene i februar holdt seg stabilt helt frem til sommer-mÄneden.

Og ja, MPCC har mange gode kontrakter, og det var bra du nevnte det, fordi verdiansettelser (inklusive mine) er alltid (give or take) basert pĂ„ forholdsvis “prompt T/C-fri levering”. Selv om jeg ikke er aksjonĂŠr lenger nĂ„, Ăžnsker jeg selvfĂžlgelig alle som er det alt vel. Og det skal ogsĂ„ sies, fĂ„ kan vel mĂ„le seg mht utbytte-faktoren i selskapet!

1 Like

Du snakker om forventet EBITDA?

Det som da ikke blir tatt med er

• Interest
  • Tax
  • Depreciation
  • Amortization

Jeg kjenner ikke selskapet spesifikt, men jeg antar de har masse gjeld, som de fleste shippingselskaper? Hva skjer med renten pÄ den gjelden? Og hva tror du skjer med Depreciation nÄ nÄr verdien pÄ skipene faller som en stein? :stuck_out_tongue:

1 Like

Takk for god info @Struts!

Er jo akkurat dette som er sĂ„ “kĂžddent” med denne aksjen nĂ„. Skipsverdiene skal nok ned ja - men samtidig selger jo da MPCC skip som M/V Laetitia om vurderingen TC vs salg er fordelaktig og vil etter dagens uttalte aksjonĂŠrpolitikk returnere deler av den realiseringen til aksjonĂŠrene.

SpÞrsmÄlet er jo nÄr man nÄr krysningspunktet for nÄr markedsverdien av selskapet priser inn hÞyere skipsverdier enn det som reelt sett kan realiseres.

Ja, de selger - og hÄper for aksjonÊrenes del at de selger flere enheter. Det vil jo bli delt rett ut til aksjonÊrene (som du er inne pÄ), selskapet har minimalt med gjeld.

Tror mitt svar kanskje krysset med et par andre innlegg. Beklager i sÄ fall.

OgsĂ„ positivt for MPCC (og andre shippingselskaper): Man skal ikke helt glemme $-kursen. Er ikke SÅ lenge siden den lĂ„ under 10 NOK. Det vil ogsĂ„ komme norske aksjonĂŠrer til gode nĂ„r det skal veksles om og fordeles!

1 Like

De har ikke mye gjeld, ca. lik cash i current debt og non current er litt mer. Totalt 188M usd i lÄn med renter.

image

Har pÄpekt at skipsverdien er relevant for caseverdien, men det viktige var at wellsembargo i all sin omtale om selskapet ikke nevnte det. Bare en del annet som ikke er sentralt for verdien av caset.

Ang. caseverdien vs. kontraktene er det EBITDA backlogen ja. Med rev pÄ 18 mrd kr og projisert EBITDA backlog pÄ 14mrd kr (Ved dollarkurs 10kr). Om vi trekker fra hele flÄten pÄ EBITDA backlogen sitter vi fortsatt med 14mrd-8mrd=6 mrd EBIT i verre enn worst case pÄ den fronten.

2 Likes