Yup det er en risk i caset. Kontraktene har dog stor verdi, over market cap per nÄ.
Ja, det er de - og in facto bare siden juni, da verdiene i februar holdt seg stabilt helt frem til sommer-mÄneden.
Og ja, MPCC har mange gode kontrakter, og det var bra du nevnte det, fordi verdiansettelser (inklusive mine) er alltid (give or take) basert pĂ„ forholdsvis âprompt T/C-fri leveringâ. Selv om jeg ikke er aksjonĂŠr lenger nĂ„, Ăžnsker jeg selvfĂžlgelig alle som er det alt vel. Og det skal ogsĂ„ sies, fĂ„ kan vel mĂ„le seg mht utbytte-faktoren i selskapet!
Du snakker om forventet EBITDA?
Det som da ikke blir tatt med er
- Interest
- Tax
- Depreciation
- Amortization
Jeg kjenner ikke selskapet spesifikt, men jeg antar de har masse gjeld, som de fleste shippingselskaper? Hva skjer med renten pÄ den gjelden? Og hva tror du skjer med Depreciation nÄ nÄr verdien pÄ skipene faller som en stein?
Takk for god info @Struts!
Er jo akkurat dette som er sĂ„ âkĂžddentâ med denne aksjen nĂ„. Skipsverdiene skal nok ned ja - men samtidig selger jo da MPCC skip som M/V Laetitia om vurderingen TC vs salg er fordelaktig og vil etter dagens uttalte aksjonĂŠrpolitikk returnere deler av den realiseringen til aksjonĂŠrene.
SpÞrsmÄlet er jo nÄr man nÄr krysningspunktet for nÄr markedsverdien av selskapet priser inn hÞyere skipsverdier enn det som reelt sett kan realiseres.
Ja, de selger - og hÄper for aksjonÊrenes del at de selger flere enheter. Det vil jo bli delt rett ut til aksjonÊrene (som du er inne pÄ), selskapet har minimalt med gjeld.
Tror mitt svar kanskje krysset med et par andre innlegg. Beklager i sÄ fall.
OgsÄ positivt for MPCC (og andre shippingselskaper): Man skal ikke helt glemme $-kursen. Er ikke Sà lenge siden den lÄ under 10 NOK. Det vil ogsÄ komme norske aksjonÊrer til gode nÄr det skal veksles om og fordeles!
De har ikke mye gjeld, ca. lik cash i current debt og non current er litt mer. Totalt 188M usd i lÄn med renter.
Har pÄpekt at skipsverdien er relevant for caseverdien, men det viktige var at wellsembargo i all sin omtale om selskapet ikke nevnte det. Bare en del annet som ikke er sentralt for verdien av caset.
Ang. caseverdien vs. kontraktene er det EBITDA backlogen ja. Med rev pÄ 18 mrd kr og projisert EBITDA backlog pÄ 14mrd kr (Ved dollarkurs 10kr). Om vi trekker fra hele flÄten pÄ EBITDA backlogen sitter vi fortsatt med 14mrd-8mrd=6 mrd EBIT i verre enn worst case pÄ den fronten.
Tenker dere for Þvrig at EBIT neste kvartal da vil bli negativt mtp. at nedskriving kanskje blir 25% av dagens flÄteverdi, som vil si ca. 191M $? 763,4M $*0,25= ca. 191M $.
Kan noen med lengre fartstid enn meg i bransjen si om det er normalt Ä nedskrive sÄ kjapt basert pÄ et salg? Eller om det kommer senere? SkjÞnner at de bruker EBITDA med sÄnne svingninger basert pÄ ratene til enhver tid.
Det normale er vel Ä ta innkjÞpspris og skrive ned over X antall Är. Ikke forholde seg til markedspris. Ved stÞrre avvik, sÄ kan nok justeringer tas. Dette pÄvirker vel ogsÄ hvor mye skatt som mÄ betales. Det kan mao gi mening Ä redusere verdien av flÄten til markedsverdi selv om det nÞdvendigvis ikke er lovpÄlagt.
Markedsverdi pÄ flÄten 1. juli 2047 m USD, bokfÞrt verdi 763 m USD. Gjelden var pÄ 190 mUSD
Slik jeg tolker notene til regnskapet for MPCC har de ikke gjort verken âimpairmentâ eller âreversal of impairmentâ i 2021 eller 2022. Virker derfor som de har en USGAAP-tilnĂŠrming her, dvs. at verdiene ikke har blitt skrevet opp i takt med markedsverdi slik man gjerne gjĂžr etter IFRS-reglene (âFair valueâ). M.a.o.: vi bĂžr ikke kunne forvente nedskrivninger selv om markedsverdien skulle falle, med mindre de faller under restverdi av historisk kost. Songa-skipene er vel de som evt kan vĂŠre litt i faresonen her, uten at jeg tror det er noen umiddelbar fare. Men disse skipsverdiene kan Struts mye mer om enn jeg.
SĂ„ ikke den fĂžr jeg svarte
Jepp, det forstod jeg. Dere sier ogsÄ det samme
SÄ ned ca 18/16 = 11% ned siden 20.08, sÄ markedsverdien burde vÊre langt lavere enn
⊠2047 MUSD som blir nevnt her.
Etterhvert som markedet blir stappfullt av containership, sÄ antar jeg egentlig verdiene vil falle enda mer.
Ok. Jeg skal ikke argumentere mot (eller for) hvem som har rett i verdianslag. Vil bare presisere at MINE verdianslag etter fattig evne (altsÄ basis forholdsvis prompt T/C-fri levering) for hele flÄten (eksklusive nybygg) pr 20.08.22 lÄ pÄ $ 2,012.1 mill (og det er da flÄteverdi minus 50% for de 5 J/V skipene hvor MPCC har tilsvarende eierandel) kontra $ 2,509.75 mill i verdianslag gitt 19.02.22 (som nevnt altsÄ tilsvarende sÄ sent som i juni i Är)
Selskapet selv tar utgangspunkt i skrapverdien til skipene nÄr de argumentere for investeringscaset. Skrapverdien var vurdert til 242 m USD i Q2 rapporten, altÄ 85- 90 % ned fra markedsverdien, et stykke dit
MPCC skriver fĂžlgende i pareto presentasjonen i en av fotnotene:
â10 Scrap Value of MPCC fleet per 30th June 2022 calculated with USD 400/LWT, including 50% share of Bluewater JV vessels and excluding AS Serafina (subject to handover)â
Som igjen er lav estimat basert pÄ om du skal beache flÄten - eller hÞy estimat om man skal gjÞre det i Tyrkia:
Demolition Market - Go Shipping (go-shipping.net)
ForstÄr ellers at det skrapes sÄ lite om dagen i Container at disse prisene mÄ tas med en klype salt.
Som @Struts sier er hans verdianslag basert pÄ salg uten kontrakt. Skipet som er solgt har kontrakt ut mars 23 pÄ litt over 9000$/d, som gir lavere salgspris i dag. Usikker pÄ hvor mye dette utgjÞr, men det gjÞr at regnestykket ditt ikke er rett.
Det kommer heller ikke en uoverkommelig mengde nye skip i feeder-segmentet fremover.
Utover risiko som har blitt nevnt tidligere, sÄ er valuta viktig. Hittil har det gÄtt i norske eieres favÞr, men det kan raskt endre seg.
Da er det 2 kr neste siden de 2 fĂžrste containerskipene tilsynelatende er skrapet i Ă„r:
« The first two containerships â aged 32 years and 38 years respectively â to be sold for scrap this year have just been reported.»
Fra de minste til de stĂžrste enhetene i MPCCâs flĂ„te. NĂ„ rapporteres salget av:
M/V =Genova= 50,532 tdw 2007 China 4,253 TEU Gearless for $ 45.00 mill Switzerland (sikkert MSC) basis TC-free delivery in January 2023 (regner jeg som ganske âpromptâ)
MPCCâs stĂžrste enhet er vel M/V =AS EMMA= 4,256 TEU/2010. Den evaluerte jeg til $ 70 mill 20. august (og til $ 95 mill tidligere i Ă„r). 3 Ă„rs aldersforskjell betyr selvfĂžlgelig en del (la oss si $ 10 mill). Det skulle tilsvare en nedgang pĂ„ $ 15 mill siden august (70-10-15). Man kan sikkert legge andre tall til grunn, men tendensen er klar. Og det vet dere jo, men sĂ„ er det i det minste nevnt.