Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

NÄr det gjelder AS Emma har vel MÊrsk opsjon pÄ 3 mnd forlengelse av kontrakt ut 2022. Med nÄvÊrende dagrate pÄ 13 000 USD vil det vÊre rart om de ikke utÞver den opsjonen. Blir spennende Ä se hva som skjer deretter; salg eller ny kontrakt pÄ vesentlig bedre rate.

Battle of the bots
image

MPCC edge, It’s the intraregional trade dummy!

2 Likes

Baltic dry fortsetter oppover og er tilbake pÄ juli 2022 nivÄer fra nedturen, den mer relevante Freight Rate Indexen fortsetter ned til 3700$ fra 4060$ ved forrige ukesoppdatering. Sist gang den var der var mellom 1. og 7. januar 2021.

Baltic dry har ingenting med containerfart Ă„ gjĂžre, den gjelder bulkskip

1 Like

Jepp, men den sier noe om farten pÄ Þkonomien i verden. Mer etterspÞrsel etter rÄvarer => mer produksjon => mer forventet aktivitet for container markedet. Baltic dry hadde en viss korrelasjonen ved forrige opptur med Freight Rate indexen, og kursen i MPCC, sÄ helt ubrukelig er den nok ikke, selv om den ikke viser prisen pÄ ratene til MPCC direkte:

Man kan dog argumentere for at Baltic Dry Index potensielt gÄr opp pga. energikrisen, og da ikke vil pÄvirke Freight Rate indexen som tidligere.

Nei! Den sier noe om forholdet mellom tilbud og etterspÞrsel av dry bulk skip. Ikke noe om hvordan Þkonomien i verden er. GÄr Þkonomien bra og det kommer masse skip inn i markedet, sÄ faller Baltic Dry. Har Þkonomien gÄtt rÊva og nok skip har blitt scrappet, sÄ Þker Baltic Dry.

Container, Dry Bulk og Tank beveger seg ikke synkront sÄvidt jeg vet.

Tenk litt over situasjonen vi er i. Det har akkurat vÊrt historisk gode rater pÄ dry bulk skip, og dippen vi har sett var momentant over i segmentet. Tror du ikke man kan peke pÄ etterspÞrselen etter varene de frakter som prisdrivende nÄ? Da incentivet for Ä bygge har vÊrt stort og incentivet for Ä scrappe veldig lavt?

Har forĂžvrig aldri sagt de beveger seg synkront, har ikke sagt at de har kausale bindinger. Sier at de korrelerte grovt sett under pandemien, som vist i grafene over. “problemet” er at den ene fĂ„r en smooth kurve fordi den oppdateres ukentlig, mens baltic dry oppdateres daglig i chartet.

Anyways, spÄdommen min basert pÄ dette er enkel: At vi vil se oppgang i ratene for containerskip de neste mÄnedene. At trenden egentlig er brutt, men ikke vises i chartet enda. Har jeg feil i det skylder jeg pÄ energikrisen(at dry bulk gÄr opp pga. transport av kull etc. og ikke frakt av rÄmaterialer til produksjon av varer).

ForĂžvrig redusert short 05.10 med litt over 400.000 aksjer fra Voleon: Details - Short Sale Register (finanstilsynet.no)

1 Like

For min del tror jeg at container indexer som Harpex sier mest om hvilke nivÄer MPCC kan forvente Ä oppnÄ nÄr et TC gÄr ut.

NÄr det er sagt sÄ er feks Harpex mindre «pÄlitelig» enn i normalÄr da det er fÄ slutninger om dagen da mye av kapasiteten er «tatt ut» av indexgrunnlaget ved at det er relativt fÄ skip som kommer av rate i 2022 og 2023 fordi mye av flÄten har fÄtt 2/3 Ärs kontrakter. Dette i motsetning til «normalÄr» der den typiske feeder kontrakten kan vare 6mnd med opsjon pÄ en mÄned eller tre.

Dette bildet forkludres videre av at «blanked» sailings brukes av liners om dagen for Ä understÞtte fraktprisene pr container spes pÄ Asia - US.

Mine beste temperatur indikatorer er derfor nivÄet pÄ TC ratene som oppnÄs ift stÞrrelsen pÄ det enkelte skipet samt lengde pÄ kontrakt pluss congestion tall pÄ east/west coast pluss felixstowe og Hamburg.

2 Likes

Stemmer informasjonen om at vi nÄ har sett fÞrste nye skipssalg med AS Laetitia til 16 mill USD?

Har det kommet flagging pÄ Newsweb pÄ dette, eller er dette forelÞpig kun hentet fra andre kilder?
Noen som kan verifisere salget?

Coronet som pleier Ä fÞlge godt med pÄ fartÞysbevegelser og omregistrering postet dette ganske tidlig pÄ discorden. I tillegg sÄ ble det rapportert her (rett nok i forrige ukes rapport)

https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf

SÄ om ikke bekreftet av MPCC selv sÄ vil jeg si rimelig bankers

1 Like

Som forventet altsÄ, men forventer flere salg fÞr 31.12

1 Like

Valgte dagen i dag for ny inngang. Mye av usikkerheten fra fredag i makrobildet for litt over en uke siden er avklart, men ikke alt. Kursen sÄ derimot for tiltrekkende ut. Forventer 0,14-0,16$ i utbytte meldt om en mÄneds tid, ellers litt mindre optimisme pÄ kvartalsrapporten rundt framtidsutsikter med mindre ratene forbedrer seg en god del de neste ukene. Forventer at de skal flate ut de neste ukene, men har lite grunnlag for den forventningen, sÄ ta det med en klype salt.

NÄ gjelder dette (E24-artikkelen) fÞrst og fremst linje-segmentet (min mening). Feeder-rederne (MPCC osv) vil vÊre mindre eksponert, iom at kontraheringene der har vÊrt betydelig fÊrre (bÄde i antall enheter, men sÊrskilt i forhold til TEU).

NĂ„r det er sagt, sĂ„ har jeg lenge ment (riktignok fremsatt pĂ„ FA, det tidligere sĂ„ anvendelige forum) at MPCC ikke burde fĂžlge saueflokken og ogsĂ„ investere i nybygg. Tvert i mot, selge enheter etter hvert som de kommer av C/P’er (ok, T/C, dersom den terminologien prefereres), og fordele det til aksjonĂŠrene. Er noe med hva du har i hĂ„nden, men ikke hva du nĂždvendigvis fĂ„r. Ti fugler osv.

Jaja, spiller selvfÞlgelig ikke noen rolle hva jeg mener, men hÄper jeg kan fÄ HA dem. :grinning:

1 Like

HÞres ut som en god ide, virker lurt Ä vÊre litt konservativ i container-markedet. KjÞpe mindre enn man kan, selge en del nÄr ting gÄr bra. KjÞpe en del nÄr fartÞyer er veldig billige og vÊre klar for neste opptur i stedet for Ä kjÞpe nÄr den er der til de hÞye prisene. Men er jo alltids vanskelig Ä forutse hvor lenge eller kort en god periode vil vare, sÄ risk er jo alltids en stor del av situasjonen.

Der er jeg totalt enig med deg, og det er kanskje det eneste jeg er litt mellomfornÞyd med fra ledelsens side. Et mer aktivt nedsaÞg av mindre / eldre bÄter i Q1-22 ville vÊrt noe jeg ville likt, men for alt jeg vet kommer det kanskje noen sjakktrekk pÄ dette omrÄdet fÞr Q3-tall som vil overraske

Sett bort fra dette gjÞr ledelsen alt de skal til omtrent beste timing, sÄ her sitter jeg i ro frem til -25 (og kanskje lengre).
NÄr Putin har funnet ut at nok er nok sÄ vil vi fÄ ett lettelsesrally, og en kontra til resesjonen og inflasjonen gjennom ett kraftoverskudd (gjennom nye avtaler pÄ gass / massiv utbygging av grÞnn kraft) som vil gi oppgang bÄde pÄ bÞrs, sysselsetting, etter rentenedgang fra sommer 2023 (pga hÞy kost = lavt salg = sviktende vekst = betydelig Þkning i arbeidsledige = stimulering = rentereduksjoner).

Dette betyr at markedet vil snu opp fĂžr vi skriver 2025.

Liten edit:
Mitt best-guess pÄ fred i Ukraina er mars / april 2023.

« Going forward, we argue that after years of consolidation and the formation of mega shipping alliances, the shipping lines have learnt the capacity discipline and while there might still be volatility in freight rates, the rock-bottom level of freight rates seen in the past decade might no longer persist in the future,” Jain told Splash in a report published earlier this year.»

God artikkel!

1 Like

Ser fra Allied’s siste ukerapport at =X-PRESS MAKALU= 2,714 2008 Stocznia Gdansk SA - Gdansk, MAN-B&W 3 X 45t CRANES rapporteres solgt for $ 25.0m til MSC.

Evaluerte tilsvarende enheter i august for rundt $ 43 mill og $ 53 mill i perioden rundt feb-juni (da prisene lÄ pÄ stabilt hÞye, man kan vel pÄstÄ ekstremt hÞye nivÄer), og selv om det mangler ytterligere empiri, sÄ begynner konturene av fallet Ä se ganske sÄ stygt ut.

1 Like