Jeg er jo ingen tekniker, men dette ser vel skummelt ut som hodeskulder med bekreftet brudd ned?
Ble gjort oppmerksom pÄ at scrap value ogsÄ synker nÄr mange skip scrappes, sÄ er litt usikker pÄ den garanterte minimumsverdien av flÄten. Er totalt sett positiv til caset, men vi mÄ se skifte i ratene, helst ganske raskt.
Caset i MPCC er interessant ut i fra et fundamentalt perspektiv.
Slik jeg ser det kan de i de neste 6 kvartalene levere 9 - 12 kr i utbytte, rundt 1,5 kr pr kvartal pÄ drift + litt skipssalg.
Litt mer usikker pÄ 2024 og om selskapet vil fortsette med utbytte dersom markedet er grisedÄrlig, men det kan fort komme 2- 5 kr her ogsÄ om selskapet fÄr sluttet Äpne posisjoner til priser som minst dekker kostnadene.
SÄ spÞrs det hvor mye selskapet er verdt nÄr det kommer til 2025? Er det verdt mer enn 5 kr pr aksje sÄ tror jeg at du vil tjene penger.
Men at aksjekursen vil falle med utbetaling av utbytte tror jeg vil vĂŠre trenden helt fram til man eventuelt ser at ratene ikke krasjer totalt
Drewryâs composite World Container Index decreased by 7% to $3,145.11 per 40ft container this week.
Ja, det er det da. Skal man gi bort 2-3 Ă„r i markedet for Ă„ kanskje tjene 10-20% sĂ„ lenge ratene ikke holder seg veldig lave i perioden? Virker liksom ikke verdt det. Er MPCC safe? Ja helt klart ser det sĂ„nn ut, men kanskje for âkjedeligâ mtp. at man skatter av utbytte hele veien, men fĂ„r igjen for tapet til slutt, med mindre man gĂ„r ut og inn hvert Ă„r da. Men virker som markedet priser inn stor nedgang i ratene, sĂ„ om den forventningen er feil vil det vĂŠre stort positivt potensiale her. Synes aksjen virker vel lavt priset nĂ„ mtp. at MPCC jo har lange avtaler pĂ„ gode vilkĂ„r. Verdiene bare fra kontraktene overstiger jo nĂ„ market cap 2x.
Hvordan er gjelda til selskapet, mot skipsverdiene til mpcc?
Markedsverdi pÄ flÄten 1. juli 2047 m USD, bokfÞrt verdi 763 m USD. Gjelden var pÄ 190 mUSD
Takk. Mtp de tallene, hva kan en si om den virkelige aksjeverdien i fht dagens kurs?
Hva mener du med virkelig aksjerverdi?
Jeg tenkte da ut fra totale verdien inkl skrap verdi og penger pÄ bok, hva burde da kursen vÊrt i dag?
Husk at ratene har falt -75% eller mer siden da disse tallene var reelle, sÄ real value nÄ pÄ flÄten er dramatisk redusert. Scrap-prisene er ogsÄ lavere. Da var jo fair selskapsverdi for alle assets inkludert avtaler om alt ble realisert der og da rundt 40-45mrd kroner, men dette er nÄ nÊrmere 20-25mrd slik jeg ser det, med risk for enda lavere pÄ kort sikt knyttet til ratene og scrap-prisene. Det man heller kan se pÄ er forventet utbytte og utvikling i ratene. Siden det er framtidstroen som styrer kurs, ikke de reelle verdiene som kunne blitt realisert.
Skipsverdi fĂžr: 20-25 mrd i markedet, scrap verdi 8mrd
Avtaleverdi: 14-16mrd
Forventet fra ufaglĂŠrt tulling som jeg er ang. shipping:
Skipsverdi nÄ: 5-10mrd i markedet, scrap verdi 4mrd
Avtaleverdi 12-14mrd
Er sikkert masse feil i tallene, er bare grunnlaget mitt.
« During an interview with American Shipper on Oct. 19, Jefferies shipping analyst Omar Nokta said: âInvestors donât want to be involved right now as freight rates are still declining. But the moment we start to see some stability in freight rates, I think buyers are going to be flocking into this sector because of the value these stocks hold.â
This may already be starting to happen. Container shipping stocks are not falling to the extent they were in prior months. âItâs still very early days, but freight rate declines are less aggressive and people are wondering if this is in response to the blank [canceled] sailings weâre seeing and other counter-maneuvers liners are doing to support pricing,â said Nokta.»
« Fram og tilbake, fram og tilbakeâŠ
Fram og tilbake gÄr Ära vÄr.
Det fossar om baugen, Ä hei, kor det gÄr. Snart kjem vi ut pÄ den breie fjord,
og sÄ er vi der som Sachsen bur.»
Regner meg fram til rundt 5,5mrd i inntekter i 2023 og 1,3mrd i utgifter. Forventet utbytte/tilbakekjÞp av aksjer etc. pÄ 3-3,2mrd i 2023. Selskapet prises nÄ til 7,1mrd. Er det fair?
Avtalefestede inntekter pÄ hittil ca. 3mrd ved forrige Q i 2024 med 53% av flÄten bundet i kontrakter da. Blir spennende Ä se hva de har fÄtt til siden da mtp. framtidige avtaler. De lange ratene falt tregere enn de korte sÄ vidt jeg har skjÞnt, sÄ greit potensiale for at de har fÄtt bundet opp en del mer pÄ gode rater.
Kommer ann pĂ„ om du spĂžr aksjemarkedet ev. noen som trenger skip ser det ut tilâŠ
Om jeg henger med her priser kjĂžper 72500 TEU til 1MRD USD
MPCC har 138060 TEU ptâŠog vil anta at de snarere har lavere enn hĂžyere gjeldsgrad og kanskje stĂžrre backloggâŠ
Forutsetter ogsÄ at dine tall er i NOK
Hehe ja, er nok NOK med 3mrd i utbytte men, skulle for all del tatt imot 3 mrd USD i stedet
Dette blir viktig for utviklingen i ratene Kineserne er positive.