Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Har tatt noen bets pÄ 16 tallet her. Ganske sikker pÄ at Mpcc skal ta en runde mot 20 igjen

HÄper pÄ det. Q3 blir viktig, spesielt hvordan kontraktene for 2024 ser ut nÄ. Og at det ikke har skjedd noe med 2023-kontraktene da. :slight_smile: HÄper de fikk fylt skikkelig pÄ i 2024 fÞr ratene droppet, men det fÄr vi bare avvente og se.
Blir ogsÄ spennende Ä hÞre hva utbyttet blir for Q3 :slight_smile:

Tror vi er ganske nÊrme 20 tallet fÞr Q. SÄ fÄr vi se hva Q forteller, pleier alltid Ä vÊre ganske greie tall. Men kontraktene er det store sprÞsmÄlet. Og 2023 kontraktene tror jeg ikke er rÞrt

1 Like

Har du forresten lister her, Martins?

Yup, har det :slight_smile:

Hvem laster opp?

FĂ„r ikke lov til Ă„ dele utenfor insider chat lengre :frowning: Men er ikke noen enorme forskjeller fra: MPC CONTAINER SHIPS - Instrument - BĂžrs - E24
Bortsett fra at Star Spike er ute da.

Ok, takker

«tror jeg»

«eller hva det mÄtte nÄ vÊre»

Er konsensus om at ratene har falt loddrett fram til nĂ„, caset er jo at de skal snu i disse tider til Ă„ flate ut/stige litt. Veldig tidssensitivt nĂ„r de bruker uttrykk som “nĂ„â€. FĂ„r ikke lest artikkelen, mener han “nĂ„â€ som mandag eller som de siste ukene/mĂ„nedene?

Helt enig i at det faller loddrett, men analysen blir for grunn

« NÄ spÄr han at ratene snart et tilbake der de kom fra, og at de kommer til Ä bli liggende der lenge.

– NĂ„ er indeksen nesten tilbake der den kom fra. Det gĂ„r loddrett ned. Det som kommer til Ă„ skje nĂ„ er at de ratene, om noe uker nĂ„ er de tilbake der de kom fra. Og der kommer de til Ă„ vĂŠre, tror jeg, i mange, mange Ă„r. For nĂ„ blir det levert containerskip vi ikke har bruk for. De fĂ„r dekket bunkers og lĂžnningene, men ikke noe mer enn det, og ikke noe til kapitalen, sa han.»

Dette blir jo like nÞyaktig som Ä si at «shipping er syklisk sÄ nÄ skal alt ned.»

Spm er jo om det skal ned til 2019 nivÄ eller om vi fÄr et nytt og hÞyere lavnivÄ og hvor mye rederier som MPCC ev. kommer til Ä tjene (eller ikke tjene) da all den tid de antakelig har et lavere break even nivÄ nÄ enn sist siden en har et lavere gjeldsnivÄ.

1 Like

NĂ„ er vel Harald Magnus Andreassen mer en ekspert pĂ„ makroĂžkonomi enn pĂ„ shipping og legger derfor ikke sĂ„ mye vekt pĂ„ hans ‘analyse’ av containershipping.

Synes Drewry’s analyse (selv om den er noen uker gammel) er langt mer interessant, bl.a. hva angĂ„r leveranser av kontraherte skip : “Drewry is predicting that only 60% of capacity scheduled to be delivered in 2023 will hit the water next year.”

Og som det er gjentatt utallige ganger; nesten all kontrahering av tonnasje har skjedd i liner-segmentet, og lite i feeder-segmentet hvor MPCC opererer. Men at det likevel er spillover-effekter mellom segmentene ser vi jo pÄ utviklingen i ratene.

1 Like

Takk for bra artikkel. Hadde ikke fÄtt med meg den. Cascading kommer det til Ä bli
 i hvor stor grad det pÄvirker intraregional trade gjenstÄr Ä se.

En faktor Ä fÞlge med pÄ er ogsÄ om det begynner Ä bli noe mer skraping.

1 Like
4 Likes

Det er jo slik shipping vanligvis fungerer

1 Like

Joda - men det kan jo til og med jeg klare Ă„ si, syntes det bare var litt irriterende at folk som har dette som yrke bidrar med synsing av type nĂžyaktighetsgrad “eller hva det nĂ„ er for noe”.

Ref artikkelen jeg postet over er det jo feks. mer interessant om fallet nĂ„ vil avta fra september nĂ„r man feks ser at importen fremdeles er 7% hĂžyere en pre-pandemic. Man kan f.eks stille spĂžrsmĂ„l om det faktum at importĂžrene i US foretok massiv “pre-stocking” for Ă„ unngĂ„ Ă„ sitte med tomme lager pĂ„ grunn av disruption gjorde at en med fjorĂ„ret friskt i minne egentlig fikk peak seson i juli/aug og deretter fikk resesjonsfrykt pĂ„ toppen som gjorde at September ble skikkelig lav volum. Om disse to ikke vil samvirke pĂ„ samme mĂ„te fremover mot jul sĂ„ vil en kanskje fĂ„ et mer tydelig bilde pĂ„ hvor mye “kollaps” det egentlig er snakk om.

Supply/demand balanse er alt som er relevant spĂžr du meg - ikke om “hva det nĂ„ var for noe”.

2 Likes

Ja, som nevnt ofte i det siste :slight_smile: Jeg tror ratene vil snu, men ikke gĂ„ pĂ„ gallopp oppover, bare snu og bli litt bedre. Åpningen av Kina blir viktig.

MPCC motbeviser jo det at shipping ikke har lÊrt gjennom Ä sikre ratene over tid. Det er helt klart at bÄde krig, resesjon, og inflasjon er over fÞr 2024-2025, og vi vil se rentenedgang, vekst i varehandel og Þkte rater lenge fÞr 2025.
Oppsummert vil en ved Ä vekte opp / holde sikre seg utbytter og stabil / stigende kurs bÄde frem til 2025, og etter dette.

Pareto er jo positive i siste kommentar 1 nov:

MPCC: Rates flattening out far above our estimates

In the container market, both box and TC rates have flattened out in recent weeks. 6 – 12 month TCs for 1,700 TEUs are quoted around USD 14k/day, right in line where CMA CGM has recently fixed four feeders. While far down from peak, this is still way above the 2019-levels we recently pegged our MPC estimates at (USD ~8k/day for 1,700 TEUs). As such, there is upside to our conservative estimates which already yield ~85% of the market cap in MPC paid out in H2’22 – 2024 with ~80% of the period fixed

3 Likes

Og vi har sett bedring sist uke siden da, sÄ da ser det hittil ut til at vi potensielt fÄr ut 100% av investeringen i utbytte mellom 2022 og 2024 :slight_smile:

Veldig viktig at ratene fortsatt er langt over cost, siden MPCC da kan inngÄ avtaler langt fram i tid pÄ disse ratene. Og ikke mister dem om ratene skulle falle videre senere