Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Har du noen kilder pÄ dette?

Det er litt digg om vi sikrer 2024 like godt som 2023, sÄ kan vi bare sitte og se pÄ fallende rater osv. Med fÄ-ingen bekymringer, og MPCC kan bruke litt av de 25% de tar av overskuddet til Ä posisjonere seg for neste opptur, med billige skip og arbeidskraft :slight_smile: Fin situasjon de har skapt for oss.

Han har det nok fra dagens VG at bjĂžrnemarkedet snart er over :sweat_smile:

Vi kan muligens ringe Magnus Andreassen
 :thinking:

Ut ifra egen logikk kan jeg vĂŠre enig med LarsErik64 i at det er en mulighet.

Som vi vet er inflasjonen Þkt pris pÄ varer:

HÞy prisvekst pÄ mat kommer hovedsakelig fra krigen i Ukraina i form av strÞmpris og vanskeligere tilgang pÄ korn osv.
Transport kommer hovedsakelig fra strĂžmpris og Kina lockdown.
MÞbler, vedlikehold, husholdning osv. er litt vanskeligere Ä sette fingeren pÄ, men potensielt fra problemer i distribusjonsnettverkene og dermed hÞyere transportkost pga. Kina lockdown, men ogsÄ strÞmpris.

Rentehevingene senker ogsÄ fri kapital.

Det triste er at Kina lockdown og krigen styrer prisene vÄre, men sentralbanken tror vi sitter og overforbruker. Det vi fÄr nÄ er konkurser og bortfall av tilbud, ikke lavere pris pÄ eksisterende tilbud. Men i indeksen vil de se likt ut.

Resultatet blir at nÄr krigen er lÞst og Kina lockdown ferdig vil produktene bli veldig billige Ä produsere sammenliknet med nÄ. Og da blir det naturlig prisfall, og lettelse i rentene etterpÄ.

Det gir da rom for hÞyere rater enn normalt, og nÄr rentene faller vil etterspÞrselen vÊre stÞrre enn tilbudet som da vil vÊre maltraktert. Og vi vil da fÄ mye import igjen fra lavprisland som Kina.

Det ble bestilt noe enormt med nybygg i 2020/21

Cascading ja, nybygg ja, men her er iallefall hva MPCC selv beskriver i siste kvartalsrapport, dog tÞr jeg pÄstÄ noe mer presist enn deg for det mest relavante segmentet:

HÄper du gidder Ä heve deg til Nekkar kvalitet pÄ kommentarene dine her snart @Christian ellers vurderer jeg Ä komme med lettvintheter i Nekkar trÄden :wink:

Vi har jo massive problemer med port congestion nÄr etterspÞrselen er der, som driver ratene hÞyt. Flere skip lÞser ikke det nÞdvendigvis. Btw har vi ogsÄ hÞy scrapping nÄ, sÄ man kan ikke helt vite om vi ender med flere eller fÊrre skip til slutt. Men modernisering av flÄten er garantert.

Heh, kursen har tatt ca den retningen jeg har antatt her. Dessverre tok jeg ikke helt hĂžyde for at Nekkar skulle falle like mye :see_no_evil:

Var salg av 9,9% av aksjene i det Ă„pne markedet med i din beregning fra nest stĂžrste aksjonĂŠr? Uten det ville kursen vĂŠrt en god del hĂžyere. :slight_smile:

Nei, men jeg begynte Ä nagge pÄ denne aksjen nÄr kursen var 30+.

At nest stÞrste aksjonÊr velger Ä selge ser jeg ikke som et motbevis pÄ at aksjen ikke nÞdvendigvis er et varp. Hadde ting vÊrt fint og flott, sÄ hadde vedkommende sittet pÄ aksjen.

Som jeg ser det, sÄ er denne aksjen et bet pÄ at i 2024 og utover, sÄ skal ratene vÊre godt over break-even. Jeg synes det er svÊrt vanskelig Ä forutsi. :slight_smile:

Det jeg har lÊrt av lefling med skippingaksjer er at Ä sitte pÄ gjennom en boom-syklus ikke pleier Ä vÊre noen god ide.

1 Like

De investerer i vekst-aksjer, MPCC gikk fra vekst til profitability og da solgte de ut.

Det lyder kjent, selv kjÞpte jeg Avance gas pÄ ca130,- hÞsten 2015, forfÞrt av en fantastisk direkteavkastning. Deretter falt den pladask til rundt 20,- og der ble den liggende. Kjenner ikke dette selskapet i det hele tatt, sÄ det var bare en anektdote. Men generelt hvis man skal oppnÄ god avkastning i shipping mÄ man ha over gjennomsnittlig (blant potensielle aksjekjÞpere) god evne til Ä se ubalanser mellom tibud og etterspÞrsel i tonnasje. Med denne innsikten kan man ta et bet i markedet og fÄ god avkastning dersom man har rett, eller er heldig.

1 Like

Er ikke uenig i deg med deg i det. Hadde jeg ikke hoppet inn og ut med halvparten av potten her flere ganger samt hoppet mellom forskjellige container selskaper sÄ hadde jeg ikke sett sÄ lur ut i denne. Alt i alt sÄ er jeg likevel fornÞyd da det jeg har lÊrt meg om sektoren har gjort at for fÞrste gang sÄ har jeg tjent virkelige penger i aksjemarkedet. I motsetning til smÄpengene i Funcom og andre stunts :blush:

1 Like

NĂ„r ca kommer neste utbytte?

MPC Container Ships: Invitation to Q3 2022 Earnings Call

Noen som kunne sendt DNB analysen i dag pÄ melding?

BĂžrsnedtur for MPC Container Ships | Finansavisen

Ligger ute pÄ discordkanalen under MPCC - BULL - 2022
 trÄden

Fikk den oversendt :wink: Np

Var som forventet, eneste forskjellen fra mine estimater var kutt i forventet inntekt i 2022 og 2023 som jeg ikke er enig i og risikojustering i ordreboken pÄ -15%. Jeg tror ordreboken vil Þke og 2024-avtalene stige med 25% i Q3 med nedgang i snitt-rate pÄ 20% for 2024, da de nye avtalene mÄtte komme pÄ 20-14k i stedet for 38k som var tidligere snitt for 2024.

De er enige med meg i at vi fÄr 9mrd i overskudd for Q3 2022- Q4 2024 som vil gi 90% av market cap i utbytte med 0,75*9mrd i utbytte. SÄ fint Ä se det. Synes dog de legger for mye vekt pÄ risk og at 19,2 i kursmÄl er hÄplÞst lavt. De ser ikke samme situasjon som meg i 2025 hvor selskapet vil ha bÄde flÄten og nye kontrakter med god profitmargin i Är framover nÄr vi kommer dit, med 14,5kr utbetalt i utbytte pÄ veien dit + skipssalg(som kan utgjÞre +20-30% til avhengig av utviklingen i ratene/second hand markedet). Spesielt de moderne skipene de har bestilt vil kunne gÄ for gode penger vil jeg tro, tross vanskelige markeder.
image

4 Likes