Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Vi har jo massive problemer med port congestion nÄr etterspÞrselen er der, som driver ratene hÞyt. Flere skip lÞser ikke det nÞdvendigvis. Btw har vi ogsÄ hÞy scrapping nÄ, sÄ man kan ikke helt vite om vi ender med flere eller fÊrre skip til slutt. Men modernisering av flÄten er garantert.

Heh, kursen har tatt ca den retningen jeg har antatt her. Dessverre tok jeg ikke helt hĂžyde for at Nekkar skulle falle like mye :see_no_evil:

Var salg av 9,9% av aksjene i det Äpne markedet med i din beregning fra nest stÞrste aksjonÊr? Uten det ville kursen vÊrt en god del hÞyere. :slight_smile:

Nei, men jeg begynte Ä nagge pÄ denne aksjen nÄr kursen var 30+.

At nest stÞrste aksjonÊr velger Ä selge ser jeg ikke som et motbevis pÄ at aksjen ikke nÞdvendigvis er et varp. Hadde ting vÊrt fint og flott, sÄ hadde vedkommende sittet pÄ aksjen.

Som jeg ser det, sÄ er denne aksjen et bet pÄ at i 2024 og utover, sÄ skal ratene vÊre godt over break-even. Jeg synes det er svÊrt vanskelig Ä forutsi. :slight_smile:

Det jeg har lÊrt av lefling med skippingaksjer er at Ä sitte pÄ gjennom en boom-syklus ikke pleier Ä vÊre noen god ide.

1 Like

De investerer i vekst-aksjer, MPCC gikk fra vekst til profitability og da solgte de ut.

Det lyder kjent, selv kjÞpte jeg Avance gas pÄ ca130,- hÞsten 2015, forfÞrt av en fantastisk direkteavkastning. Deretter falt den pladask til rundt 20,- og der ble den liggende. Kjenner ikke dette selskapet i det hele tatt, sÄ det var bare en anektdote. Men generelt hvis man skal oppnÄ god avkastning i shipping mÄ man ha over gjennomsnittlig (blant potensielle aksjekjÞpere) god evne til Ä se ubalanser mellom tibud og etterspÞrsel i tonnasje. Med denne innsikten kan man ta et bet i markedet og fÄ god avkastning dersom man har rett, eller er heldig.

1 Like

Er ikke uenig i deg med deg i det. Hadde jeg ikke hoppet inn og ut med halvparten av potten her flere ganger samt hoppet mellom forskjellige container selskaper sÄ hadde jeg ikke sett sÄ lur ut i denne. Alt i alt sÄ er jeg likevel fornÞyd da det jeg har lÊrt meg om sektoren har gjort at for fÞrste gang sÄ har jeg tjent virkelige penger i aksjemarkedet. I motsetning til smÄpengene i Funcom og andre stunts :blush:

1 Like

NÄr ca kommer neste utbytte?

MPC Container Ships: Invitation to Q3 2022 Earnings Call

Noen som kunne sendt DNB analysen i dag pÄ melding?

BĂžrsnedtur for MPC Container Ships | Finansavisen

Ligger ute pÄ discordkanalen under MPCC - BULL - 2022
 trÄden

Fikk den oversendt :wink: Np

Var som forventet, eneste forskjellen fra mine estimater var kutt i forventet inntekt i 2022 og 2023 som jeg ikke er enig i og risikojustering i ordreboken pÄ -15%. Jeg tror ordreboken vil Þke og 2024-avtalene stige med 25% i Q3 med nedgang i snitt-rate pÄ 20% for 2024, da de nye avtalene mÄtte komme pÄ 20-14k i stedet for 38k som var tidligere snitt for 2024.

De er enige med meg i at vi fÄr 9mrd i overskudd for Q3 2022- Q4 2024 som vil gi 90% av market cap i utbytte med 0,75*9mrd i utbytte. SÄ fint Ä se det. Synes dog de legger for mye vekt pÄ risk og at 19,2 i kursmÄl er hÄplÞst lavt. De ser ikke samme situasjon som meg i 2025 hvor selskapet vil ha bÄde flÄten og nye kontrakter med god profitmargin i Är framover nÄr vi kommer dit, med 14,5kr utbetalt i utbytte pÄ veien dit + skipssalg(som kan utgjÞre +20-30% til avhengig av utviklingen i ratene/second hand markedet). Spesielt de moderne skipene de har bestilt vil kunne gÄ for gode penger vil jeg tro, tross vanskelige markeder.
image

4 Likes

Ser ut som voleon tenker pĂ„ om det er en trippel (quadruple?) bunn her pĂ„ lavt 16 og noe ogsÄ 
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353

Ca. 160 milloner NOK i synlig short + eventuelle under grensenivÄet. Relativt mye fÞr en ganske avgjÞrende Q-press. Blir spennende torsdag :slight_smile: HÄper mine forventninger inntreffer. Da gÄr vi nok 5-7% opp.

2 Likes

Som vanlig etter Ă„ ha sett et innlegg fra et forum der Herr Baack deltar allerede klart etter 5 minutter at vi i dagens CEO har en rimelig stĂž leder:

3 Likes

Ellers gadd jeg ikke bruke for mye tid pĂ„ denne DNB «pakken» idag - men velger likevel Ă„ ta med oppside vs nedside etter deres syn

AltsÄ, det er jo bare kursmÄlet deres pÄ 19,2kr som er pessimistisk(Gitt at dette er ment som market cap+utbytte, og ikke kurs etter at alle utbyttene er betalt ut). Det meste av analysen var rimelig bull. Teit mÄte Ä videreformidle av TDN Direkt.
image

SĂ„ nĂ„ mener altsĂ„ denne DnB-analytikeren (i fĂžlge TDN-meldingen) at 10% av ordreboken mĂ„ tas ut av caset? Lurer pĂ„ hva slags tankegang som ligger til grunn for det. ‘Hell and High Water’ kontrakter er rimelig vanntette og er ogsĂ„ grunnen til at MPCC har mĂ„ttet slite i opptil flere Ă„r med dĂ„rlige legacy-kontrakter i perioden der markedet gikk kraftig oppover. De kunne ikke bare si at “Nei, nĂ„ har markedet gĂ„tt sĂ„ mye opp at nĂ„ vil vi reforhandle”. Det hadde de ikke kommet noen vei med. Og akkurat det samme gjelder i nedgangstider; de som har chartret skutene mĂ„ vĂŠrsĂ„god honorere kontraktene. Selvsagt er det noe som heter motpartsrisiko, men i praksis vil det vĂŠre begrenset til at motparten gĂ„r konkurs. Hvis man studerer charter-oversikten i MPCC’s rapporter ser man fort at den er dominert av store liner-rederier, og som kjent renner pengebingen over hos disse selskapene nĂ„, sĂ„ noen stor motpartsrisiko kan det derfor umulig vĂŠre for MPCC.

Mener at denne analytikeren ogsÄ tidligere har gjort samme avkorting, og ogsÄ nedjustert kursmÄlet rett fÞr kvartalstall. En kan jo bare lure pÄ hvorfor
 :slight_smile: Ville kanskje gjort det samme da det mÄ vÊre lettjente penger Ä analysere ned kursen fÞr kvartalstall, og selge alle poster sent 17.11 :slight_smile: fÞr en henter de tilbake etter ex-utbytte
m men hva vet vel jeg :slight_smile: