Ser ut som voleon tenker pĂ„ om det er en trippel (quadruple?) bunn her pĂ„ lavt 16 og noe ogsĂ„âŠ
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Ca. 160 milloner NOK i synlig short + eventuelle under grensenivÄet. Relativt mye fÞr en ganske avgjÞrende Q-press. Blir spennende torsdag HÄper mine forventninger inntreffer. Da gÄr vi nok 5-7% opp.
Som vanlig etter Ă„ ha sett et innlegg fra et forum der Herr Baack deltar allerede klart etter 5 minutter at vi i dagens CEO har en rimelig stĂž leder:
Ellers gadd jeg ikke bruke for mye tid pĂ„ denne DNB «pakken» idag - men velger likevel Ă„ ta med oppside vs nedside etter deres synâŠ
AltsÄ, det er jo bare kursmÄlet deres pÄ 19,2kr som er pessimistisk(Gitt at dette er ment som market cap+utbytte, og ikke kurs etter at alle utbyttene er betalt ut). Det meste av analysen var rimelig bull. Teit mÄte Ä videreformidle av TDN Direkt.
SĂ„ nĂ„ mener altsĂ„ denne DnB-analytikeren (i fĂžlge TDN-meldingen) at 10% av ordreboken mĂ„ tas ut av caset? Lurer pĂ„ hva slags tankegang som ligger til grunn for det. âHell and High Waterâ kontrakter er rimelig vanntette og er ogsĂ„ grunnen til at MPCC har mĂ„ttet slite i opptil flere Ă„r med dĂ„rlige legacy-kontrakter i perioden der markedet gikk kraftig oppover. De kunne ikke bare si at âNei, nĂ„ har markedet gĂ„tt sĂ„ mye opp at nĂ„ vil vi reforhandleâ. Det hadde de ikke kommet noen vei med. Og akkurat det samme gjelder i nedgangstider; de som har chartret skutene mĂ„ vĂŠrsĂ„god honorere kontraktene. Selvsagt er det noe som heter motpartsrisiko, men i praksis vil det vĂŠre begrenset til at motparten gĂ„r konkurs. Hvis man studerer charter-oversikten i MPCCâs rapporter ser man fort at den er dominert av store liner-rederier, og som kjent renner pengebingen over hos disse selskapene nĂ„, sĂ„ noen stor motpartsrisiko kan det derfor umulig vĂŠre for MPCC.
Mener at denne analytikeren ogsĂ„ tidligere har gjort samme avkorting, og ogsĂ„ nedjustert kursmĂ„let rett fĂžr kvartalstall. En kan jo bare lure pĂ„ hvorfor⊠Ville kanskje gjort det samme da det mĂ„ vĂŠre lettjente penger Ă„ analysere ned kursen fĂžr kvartalstall, og selge alle poster sent 17.11 fĂžr en henter de tilbake etter ex-utbytteâŠm men hva vet vel jeg
Plausibel forklaring. Disse analytikerne har vel ofte en agenda der de ofrer faglig integritet mot interessen til noen av meglerhusets stÞrre kunder. Derfor forholder jeg meg sjelden til det de publiserer. Bare det Ä presentere en spread mellom 11 og 42 kroner for kursen pÄ ett Ärs sikt (som vist i plottet i Martins innlegg ovenfor) viser jo hvor ubrukelig denslags er som stÞtte for egne investeringsbeslutninger.
Solgte en del Russ igÄr og reinvesterte det i MPCC idag. HÄper det kan vise seg Ä vÊre ok pÄ ikke sÄ veldig lang sikt.
Synes uansett at aksjen stod godt imot dagens DnB «angrep» samt at det var positivt at stÞtten pÄ 16 holdt nok en gang.
Euroseas Ltd, som ogsÄ er i feeder-segmentet innenfor container er ute med sitt kvartalsresultat. CEO kommenterer pÄ forventet flÄtevekst framover:
âLooking forward, one of the challenges in the market is the absorption of the containership orderbook standing now at nearly 29% of the existing fleet. This orderbook will start being delivered, mainly, from the second half of 2023 and onwards and is heavily concentrated on the larger containership segments and much less so on the feeder size segments we operate. The feeder fleet, in addition, has an age profile that is tilted towards older vessels and as a result it is expected to be affected the most, as compared to larger ships, by the greenhouse gas regulations being introduced in 2023, thus, further mitigating the supply growth for the segment."
Det er jo litt det samme budskapet som Constantin Baack har gjentatt flere ganger; at han ikke ser noen fare for overkontrahering innenfor feeder-segmentet slik bildet er nÄ.
Det gir ikke mening, da kvartalsrapporten gir status+varsler utbyttet, mens ex-dag er mye senere De varsler bare hva utbyttet blir i morgen
Litt utydelig der kanskje, men jeg hÄper du skjÞnte hovedpoenget
Ville tenkt det var for Ä Þke salgssiden fÞr kvartalsrapporten sÄ man kunne akkumulere jeg, hvis det var laget for at noen skulle handle. Men syntes analysen var veldig bra og realitetsorientert, det var bare noe pirk ang. risiko og kursmÄlet de har satt. Tenker ikke at det denne gangen nÞdvendigvis er noe den sier om man bÞr kjÞpe eller selge. Mye mer kritisk til de vi har sett som er super bull rett fÞr emisjoner hostet av DNB i vekstselskaper, de ser ut som klar kursmanipulasjon.
Analysen er grei, men er ikke enig i at den avspeiler markedet og iboende verdier. Den putter slik jeg leser det ogsÄ MPCC i den store og uforutsigbare gryta som selger korte / lange kontrakter i linersegmentet.
MPCC er og blir i feedersegmentet, og selskapet har bÄde kontroll pÄ kontrahering av nye bÄter inn i sikre kontrakter, samtidig som de har mange lange kontrakter. Feeder lider ikke under overkontrahering, og dette alene sikrer, nok en gang slik jeg ser det, aksjen mot fall.
Jeg er nok mere trygg pÄ underprising enn hva du er, men det er jo det som er fint med slike forum. Det er lov Ä vÊre enig om at en er uenig
Akkurat dette fÄr vi heldigvis vite i morgen DNB forventer jo nedgang i kontraktene, jeg forventer stor oppgang. Det som redder dem er at de har gode inntekter i oversikten sin for Ärene framover, som jeg med dem er enig i at er forventet nÄ. Jeg tror dog at de tallene er det som MPCC kan melde at er sikret i kontrakter i morgen, mens DNB mener det blir totalten for disse Ärene. Det er jeg ikke enig i. Jeg tenker MPCC godt kunne ligget pÄ 25+ i kurs nÄ uten at det var vanskelig Ä forsvare i caset. Eneste som ville vÊrt et spÞrsmÄl var den reelle verdien av flÄten til scrap ved en sÄnn prising, men det er jo ikke et alternativ Ä scrappe flÄten nÄr den er i sÄ og si full drift
Hva tenker du rundt utbyttenivÄ for Q3? Jeg forventer 0,14 dollar fra driften og 0,02 fra skipssalg i Q3.
Vi mÄ ogsÄ ikke glemme at 25% av overskuddet blir i selskapet, og at dette brukes pÄ Ä utvikle flÄten, kjÞpe tilbake aksjer, redusere lÄnet videre med mer Som jeg vil tro er nok til Ä skape enda bedre Är framover, selv pÄ dagens ratenivÄ.
Det jeg er er mest spent pĂ„ i morgendagens rapport (i tillegg til resultat/utbytte) er hvilke rater som er oppnĂ„dd pĂ„ nye kontrakter som er inngĂ„tt siden siste rapport, samt hvor lange disse nye kontraktene er. Rafaela, Flora, California og Emma har alle opsjonsperiode som utgĂ„r nĂ„ i nov/des, sĂ„ antar det vil kunne komme noen oppdateringer for disse i âFleet Employment Overviewâ. Det vil i tilfelle bidra til Ă„ bygge ytterligere âvisibilityâ framover. Men tipper EBITDA-backlogâen vil reduseres noe fra tidligere kommuniserte USD 1,4 mrd (som fĂžlge av at nye kontrakter trolig ikke kan erstatte det som er realisert i 3Q), men blir spennende Ă„ se hvor hĂžy den er nĂ„.
Utbytte fra driften tror jeg vil Ăžke litt fra 2Q og tipper USD 0,18 her. I tillegg har det vel vĂŠrt et skipssalg i kvartalet(?) som kan gi USD 0,03 ekstra.
Jeg ogsÄ!
Ang skipssalg er det ikke bekreftet av selskapet sÄ vidt meg kjent, bare postet her tidligere av noen som sjekket transaksjoner som er gjort pÄ skip eid av MPCC fra et eller annet sted.
Tok 10000 her Martins. vi fÄr se:)
Hehe, lykke til Da er vi i samme container i hvert fall hehe Samme jeg har. Har valgt 3 aksjer hittil i hÞst for investeringer, men trukket meg ut for tidlig: 5th planet games pÄ 1,6, Ultimovax pÄ 70, Atlantic Sapphire pÄ 4,6. MPCC blir den fjerde, og kjÊresten har krevd at jeg sitter ut caset denne gangen, sÄ da gjÞr jeg det hehe.
Tommelfinger-regelen er at man sitter rimelig safe fram til utbytte, som har ex-dag en mÄneds tid ± etter kvartalspres, men ratene falt sist uke igjen pÄ de indeksene jeg fÞlger, sÄ er noe risiko mtp. sentimentet i ukene som kommer. Sitter man i to Är er dog hele investeringen betalt ut i utbytte.