Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Tror pÄ utbytte lik 0,195 inkl. salg AS Laetitia. NÄr det er sagt tror jeg det kommer overraskelser i morgen. Dette da bÄde pÄ:

• kontrakter frem i tid (derisking gjennom endring i signert / nysignert ordremasse)
  • kontraheringer (volumvekst med sikker inndekning)
  • salg av flere enn AS Laetitia (tror pĂ„ 2-3 salg) = +0,4-0,6 pĂ„ topp = >0,235
    • en operasjonell overraskelse vedr. drift / strukturering 

3 Likes

Rykte om at Emma har fÄtt en rate pÄ rundt 31k USD pÄ 6-8 mnd med Sea Lead. Noe som vel mÄ sies Ä vÊre bra - spesielt med tanke pÄ hva den gÄr pÄ per idag.

3 Likes
2 Likes

Er det jeg liker mer og mer med shipping, analytikerne forstÄr caset ^^

Haha jeg var for rask pÄ avtrekkeren, journalistene er de samme :stuck_out_tongue: Aksjen er ikke halvert medregnet utbytte :slight_smile: Det burde de i hvert fall ha tatt med.

1 Like

Key information relating to the cash distribution to be paid by MPC Container Ships

2 Likes

MPC Container Ships reports Q3 2022 results

3 Likes

MPC Container Ships announces change of Chief Financial Officer

2 Likes

RĂ„tt!

4 Likes

Godt estimert, endte pÄ 0,19, spÞrsmÄlet er hva markedet hadde estimert.

Sentrale bÞrsmeldinger rundt rapporten. Ble bedre enn ventet, men ogsÄ
image
image

Samt det virkelige rate-bildet:

Og sist men ikke minst, ordreboken sammenliknet med forrige Q:

Q3:

Q2:

SĂ„ det er litt hĂžyere rater for Q42022 enn H22022. Litt hĂžyere rater for 2023, litt lavere for 2024 og litt lavere for 2025. 84% ble 87% dekning for 2023, 56% ble 58% for 2024 og 21% ble 24% for 2025. Revenue backlog ned med 100M.

3 Likes

Egentlig en rapport som forventet. Blir litt overrasket om de ikke annonserer tilbakekjÞp / sletting fÞr q1-23 pÄ kurs mellom 16,- til 18,-

NÄr det er sagt sÄ vil kursen kunne korrigere under 16,- ved ex.dato (ren spÄmannaktivitet) , og det er mulig at de gjÞr buyback sammenfallende med dette.

1 Like

MPC Container Ships tjente 1,24 mrd. i tredje kvartal – E24

1 Like

Mine fĂžrsteinntrykk av rapporten:

• Litt skuffende at Adjusted EBITDA (dvs uten salgsgevinster) kun Ăžker fra 112 til 115 MUSD fra 2Q til 3Q. Hadde forventet ca 10 MUSD mer som fĂžlge av nye kontrakter inngĂ„tt tidligere i Ă„r. TCE Ăžker jo fra 28,0 til 30,5 kUSD/dag fra 2Q til 3Q mens opex kun Ăžker marginalt fra 5,9 til 6,3 kUSD/dag. Mulig det er flĂ„teutnyttelse som spiller inn her, den dropper jo fra 98,2% til 96,9%.

• Utbytte litt under det jeg hadde hĂ„pet pĂ„, men det henger jo sammen med det ovenfor.

• Veldig kort kontraktlengde pĂ„ nye slutninger i okt/nov gjĂžr at EBITDA backlog reduseres noe sammenlignet med 2Q. Men USD 1,3 mrd er jo fortsatt skyhĂžyt over bĂžrsverdi. Legger vi til skrapverdi pĂ„ USD 0,24 mrd ser vi jo at misforholdet blir enda stĂžrre (MPCC verdsettes nĂ„ til kun 3x skrapverdi av skipene, eller 2x skrapverdi+cashbeholdning!).

• God illustrasjon av markedsbalanse for intra-regional trades pĂ„ s. 10 i rapporten. Kommer til Ă„ bli mange skip i 1-3k TEU segmentet som forsvinner fra markedet de nĂŠrmeste Ă„rene. Effekter fra nye miljĂžkrav kan ogsĂ„ bidra til en stram markedsbalanse innenfor feeder framover.

Ang. dette vil jeg anbefale videoen som Gundersen postet her. Her er det temaet :slight_smile: :

2 Likes

image
For de som lurer styres det faktiske utbyttet i NOK av dollarkursen fram til utbetaling.

Noen som deltok kl 15?

Jepp. Constantin hadde som vanlig god kontroll.

I Q&A fikk han bl.a. spm om hvor sikre de er pĂ„ at motpartene ikke vill kreve reforhandling av kontrakter. Han svarte de var ‘extremely confident’ pĂ„ at kontraktene ville bli honorert og viste til at motpartene er i en veldig god finansiell situasjon samt at kontraktene i snitt bare er ca 2,5 Ă„r lange.

Fikk ogsÄ spm om utbytte vs tilbakekjÞp og det kom klart fram at utbytte var det var prioritert, men at tilbakekjÞp ikke kunne utelukkes, kanskje ifm salg av fartÞyer.

Han var ogsĂ„ klar pĂ„ at de ikke vill kjĂžpe noen ‘second hand’ skip, og at evt flere nybygg ikke skulle gĂ„ pĂ„ bekostning av utbyttekapasitet.

En ting jeg synes kanskje ble hengene litt i luften; slik jeg forstod det er ca 50% av skip <6k TEU er pr i dag ikke involvert i intra-regional trade men i liner-trafikk. Kom et spm om hva som skjer om mange av disse flyttes fra liner til intra-regional, ville da det pÄvirke markedsbalansen og ratene der? Synes han vek litt unna i svaret sitt der, men kanskje andre som deltok klarte Ä oppfatte dette klarere enn meg(?)
Edit: Ift det med risiko for kontraktene nevnte han ogsÄ at det visstnok bare noen fÄ eksempler historisk hvor banker har mÄttet gÄ inn og be om reforhandling pÄ vegne av kunder som var pÄ konkursens rand. I alle andre tilfeller har kontraktene blitt honorert.

6 Likes

Takk for responsen​:slightly_smiling_face::+1:

1 Like

Har sittet Ä regnet litt pÄ denne PE og andre investeringer.

Om en fÞler 16-17kr er fair/low mÄ vel dette caset vÊre ekstremt bra i long run da mpcc spyr utbytte i en annen liga mtp kost pr aksje?

Jeg funderer sterk Ă„ skifte 1 mill NKR inn i mpcc for Ă„ sitte Ă„rlig igjen med snitt 250K i utbytte dog markedet/rater er stabile eller hĂžyere.

Noen med fartstid i mpcc som kan begrunne en investering pÄ 1 mill nkr?

2 Likes

AltsÄ, ang. utbytter sÄ er det jo konge, men aksjen mÄ hente seg inn tilsvarende utbyttet for at det skal vÊre sÄ bra som det hÞres ut.

MPCC kostet f.eks. ca. 21kr fÞr forrige utbytte pÄ i underkant av 2kr. Men kursen nÄ er 17kr, sÄ det har ikke vÊrt gunstig Ä eie aksjen i den perioden fra forrige utbytte til nÄ.

Det samme kan gjelde framover, men det blir grenser her hvor market cap blir sÄ lav at man fÄr igjen alt i utbytte pÄ relativt kort tid. Ved 2kr per aksje fÄr man 100% igjen pÄ et utbytte, sÄ lenge det varer. SÄ spÞrsmÄlet er, hvor gÄr denne grensen.

Det som gir usikkerhet er at ratene faller. SÄ 2025 og videre er usikkert territorie mtp. hvilke betingelser de ender opp med da. Er det 100% sannsynlig at du sitter igjen med mer enn 1M nÄr 2025 kommer om du kjÞper aksjer for 1M nÄ? Jeg vil si det er nesten garantert, men det er worst worst case sÄnn at man gÄr ut ca. i null. Forventet case er at MPCC holder seg rundt 10-30 fram til da og du har doblet innskuddet, samt at hvor vi ligger mellom 10 og 30 avhenger av situasjonen i markedet nÄr vi kommer dit. Er ratene hÞye da vil det bli nÊrmere 30, og er de lave hele veien dit tror jeg aksjen ligger rundt 10kr.

2 Likes