Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

MPC Container Ships (MPCC) 🚱

Gratulerer med dagen MPCC’ere :sunglasses:

4 Likes

FĂžrst og fremst vil jeg presisere at det er meget leit at slikt skjer! Men hvis man ser forbi etikken;

Vil noe sÄnt vÊre positivt i MPC-aksjen, som i et skip mindre i markedet?

Eller vil det typisk vĂŠre negativt, som i at det vil medfĂžre strengere tiltak for alle skip?

Nordnet investorpresentasjon lagt ut 25.05.21:

Synes CEO gjÞr en god figur her! «Pretty Excited!» :grin:

4 Likes

Om jeg skal tippe sÄ har potensiell konsekvens stÞrre nedside. Men sansynligheten relativ lav. Vi fÄr se hva etterforskingen sier nÄr de kommer sÄ langt.

Ja sÄnn sett hadde det jo vÊrt topp om det er dette selskapet alene som ikke har god nok sikkerhet pÄ sine skip, og mÄ pÞse ut millioner pÄ Þkt sikkerhet.

Meget pent!!:star_struck:

Ref. artikkelen under sÄ er det ikke nÞdvendigvis gitt at det er tonnage provider som har gjort noe feil:

« Preliminary investigations indicate the fire started due to a chemical reaction of the hazardous cargo»

2 Likes

MPCC: PARETO SECURITIES OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 23, OPPRETTHOLDER KJØPSANBEFALING

:partying_face: :partying_face: :partying_face:

4 Likes

FOR en aksje vi sitter i :slight_smile: Fantastisk progresjon fra jeg gikk inn, og ser nok en kurs som vil toppe ut mellom 30 og 39,- (eks. utbytte).

Tror ikke vi vil se nedgang her fĂžr 2025, utrolig nok. OppkjĂžp lurer, Maersk??

1 Like

Fantastisk selskap og utsikter framover.
Jeg selv er liten aksjonĂŠr og sitter "hele dagen"Ă„ “hĂ„per” den skal falle litt,sĂ„ jegkan kjĂžpe 10000 til.
FÞler jeg mÄ fÄ litt rabatt men
ikke lett,Vil bare opp den her

Det gledes! :grin:

1 Like

Ja, denne er det skikkelig gĂžy Ă„ vĂŠre aksjonĂŠr i.

NÊrmer seg 23 nÄ gutar! :speedboat: :speedboat: :speedboat:
Er dere alle pÄ Facebook sin MPCC side, eller? Er sÄ grÄdig stille her til tross for at den gÄr som et uvÊr!

Jeg sÄ pÄ FB sin side noen tekniske analyser som pekte pÄ bÄde 30 og 40 tallet; syntes det hÞres drÞyt ut. Hva tenker dere?

Kan fint nÄ 30 og 40 men det har med andre ting enn TA Ä gjÞre. Selskapet tjener jo penger som om det ikke finnes noe annet.

Dette forumet er dessverre svĂŠrt lite interessert i slike verdiaksjer. Anbefaller heller FA forum der dem har veldig mye god info plus regneark.

2 Likes

Er sÄ lite aktivitet her sÄ da er det bedre Ä fÞlge med andre steder. FA-forumet, som danron10 nevner, er ett sted. xtrainvestor-chat, Facebook og Shareville er andre. FA-forumet har klart mest informasjon og delt regneark med mye spennende data.

1 Like

StĂžtter at FA forumet har mye bra for denne. Sitter for tiden bare stille og koser oss :blush::ferry::ferry::beach_umbrella:

Edit: Facebook-gruppen vil jeg si har mer et snev av «Lurt Ä kjÞpe nÄ?Ja denne skal opp, jeg har kjÞpt. Takk for svar - da kjÞper jeg ogsÄ» :sweat_smile:

2 Likes

ForsÞk pÄ litt meningsfull diskurs her inne ogsÄ da. Ref. denne:

og « Nylig har det ogsĂ„ kommet inn et hĂžyt antall bestillinger av mindre «feeder»-skip i stĂžrrelsen 1.700–2.500 TEU, ifĂžlge VesselsValue. Disse er containerskip som er egnet til Ă„ betjene mindre havner og regionale ruter.»

Noen som kjenner til nettsteder eller lign som fĂžrer oversikt over nybygg / kontrakter eller vet hvor en kan finne rapporter fra VesselsValue?

Har funnet at VesselsValue naturlig nok ikke deler noe sĂŠrlig via sine egne sider.

NÄ har jo MPCC sikret mye inntjening fremover men pÄ et eller annet tidspunkt vil vel markedet muligens «bygge seg til fant» i feedersegmentet ogsÄ. Litt interessant om noen her inne har tanker om tidsperspektivet pÄ dette. Tenker da pÄ byggetid og tilfÞrselstakt av ny tonnasje vs estimater for vekst i markedet o.l.

MPCC sier jo noe om det selv i rapportene men jeg tenker at 2 Är frem i tid sÄ vil denne faktoren ha mye(mest?) Ä si for hvilke rater og inntjening MPCC kan oppnÄ. I.e vil TC ratene de har inngÄtt i det siste kunne opprettholdes slik at vi snakker om en langsiktig utbytteaksje.

Det jeg egentlig prĂžver Ă„ si er
bĂžr jeg tenke slik

image

eller slik
.

Pay Day Money GIF by MOST EXPENSIVEST

nÄr det gjelder MPCC?:thinking:

Leste inne pÄ FA at flertallet landet pÄ at nybygg ville kompensere for de som skal fases ut. Nybygg sinkes ogsÄ da det jo er stor utrygghet knyttet til IMO-krav knyttet til drivstoff (ammoniakk, hydrogen, strÞm osv
). Alt i alt ser jeg mange uttaler at de tror markedet balanseres av nybyggene, ikke mettes med prisfall som konsekvens.

For min del ville jeg gjerne sett MPCC tegne 5 Är lange kontrakter med 10 - 20 % rabatt pÄ dagens satser heller enn Ä kontraktsfeste 24 mnd. til markedspriser.

1 Like

NÄ hÞrte jeg akkurat Mintzmeier sitt intervju av CEO i MPCC fra den 8.juni, og mÄ si det er lite bekymring for dette Ä spore i ledelsen i MPCC. Slik jeg forstÄr situasjonen, er det mye stÞrre etterspÞrsel enn tilbud, ogsÄ i uoverskuelig fremtid.

• Kontrahering (nye skip) som bestilles i dag kommer mest sannsynlig ikke pĂ„ vannet fĂžr i 2024.

• Det er i tillegg til et stort etterslep pĂ„ tilbudssiden, mange gamle bĂ„ter i drift i dag som er pĂ„/ved skrotealder.

• Det er stor usikkerhet knyttet til kontrahering da stĂ„lprisen har fĂžket i vĂŠret (mest sannsynlig ikke varig), miljĂžkrav gjĂžr det usikkert hvilket driftsmiddel nye bĂ„ter bĂžr ha, samt at det er rapportert mange utsettelser og kansellering fra verftene grunnet Ăžkt stĂ„lpris.

• MPCC opererer kun i feeder-segmentet hvor det er bestilt fĂŠrre skip, men nĂ„ sier ogsĂ„ denne artikkelen at det er bestilt rekordmye ogsĂ„ i dette segmentet, men det hadde vĂŠrt interessant Ă„ vite, som du ogsĂ„ nevner, konkret hva det vil si.

• Fra Q1-rapporten har MPCC laget en skisse som sier noe om forventet tilbud kontra etterspĂžrsel og planlagt Ăžkning over tid av hva de kjente til i mai. SpĂžrsmĂ„let blir nĂ„ om det er kommet radikalt stĂžrre bestilling av volum i feedersegmentet som kan rokke ved dette bildet. I sĂ„ fall er det interessant Ă„ vite nĂ„r dette i sĂ„ fall er planlagt levert.

Selv mener jeg ledelsen i MPCC virker svÊrt oppegÄende og tenker strategisk og langsiktig, hvor de ogsÄ fÞlger markedet og utsikter tett. Jeg har tillit til at de gjÞr de rette grepene ved Ä tegne skipene pÄ lange og/eller korte avtaler for Ä utnytte markedssituasjonen best. Selv er jeg glad i helgardering, sÄ personlig ville jeg nok sÞkt en blanding av bÄde svÊrt lange og svÊrt korte avtaler for Ä redusere risiko, men her har jeg full tillit til selskapets ledelse. De har vist seg Ä fatte kloke beslutninger den perioden jeg har fulgt dem til nÄ.

1 Like