Og enda et viktig poeng er at dersom pÄkrevde miljÞhensyn tilsier at mange skip mÄ redusere farten (som har vÊrt tatt opp noen ganger), betyr det at den totale flÄtens effektivitet gÄr ned. For MPCC som tonnagetilbyder hvor de leier ut sine skip pÄ dagsrater, betyr det at tilbudssiden reduseres ytterligere, ergo bedre rater enn det ellers ville vÊrt. AltsÄ vil det kun slÄ positivt ut for MPCC.
Da fikk vi testet 20. Med RSI sÄ hÞy som den var sÄ var vel det nesten pÄkrevd.
OppkjĂžp av Songa !
« Denne transaksjonen stÞttes av vÄr sterke tro pÄ det fundamentale i containermarkedet og vÄrt Þnske om Ä utnytte det betydelige etterslepet mellom eiendelsverdier og rater, uttaler rederisjef Constantin Baack.»
Litt sent pĂ„ kvelden sĂ„ noen bĂžr sjekke meg i mattenâŠmen et utgangspunkt for Ă„ regne markedspris i morgen kunne vĂŠre
Siste kurs 21,9x0,87 (utvanning) = 19 kr + pĂ„slag for tilfĂžrte skipsverdier og utsikter til fremtidig inntjening i kokende marked (forutsetter da at disse har steget siden deal ble inngĂ„tt til 17,34)âŠminus kontantoppgjĂžr pĂ„ 115MUSD?
Hvis jeg legger til utfra Helg11 pÄ FAforum sÄ er flÄte verdi 268musd. Da blir regnestykket ((19*443m aksjer) +(268musd-115musd)*8.6)/443m aksjer=21.9
Her legger jeg inn 8.6 som dollar kurs.
For Ä klargjÞre utvanningsregnstykket sÄ er den (393m aksjer-50m aksjer)/393m aksjer=0.872 som i sin tur ganges opp mot dagens sluttkurs som gir 19.1
Dette er da tatt i betrakning mot flÄteverdi eller NAV Ä ikke EBITDA som blir et annet regnestykke
SĂ„ de diskuterte skipsverdiene pĂ„ FA nĂ„. Ser ut til at vi tenker likt da bare at din utregning var overtruffen min egen! Huff fristende Ă„ laste opp mer ved Ă„ selge noen andre poster om den dipper daâŠ
Haha, veldig bra!
Hehe - takk tror jeg - Nyter godt av all den gode infoen dere har pÄ FA (har ikke nick der selv) sÄ fabulerer heller litt pÄ lavere nivÄ her
Tror ikke det er noe lavere nivÄ her! Jeg er bare en gammel sullik, og mÄ nesten holde meg til et forum om gangen. Ellers blir jeg bare mer surrete enn vanlig. Men tilgangen til aksjonÊrlistene her har jeg mye nytte av!
Da jeg ikke lider av hĂžydeskrekk generelt er det om Ă„ gjĂžre Ă„ finne noe annet Ă„ bekymre seg for. Fabulerte derfor litt som fĂžlger rundt dette med ville fraktkostnader som inflasjonsdriverâŠ
AltsĂ„âŠ
MPCC tjener bÞttevis med penger da demand overgÄr supply. Fraktkostnader gÄr opp. Inflasjonsdrivende.
Noen mÄ betale for gildet.
Han som frakter den billige forbruksvaren fra Kina vil ikke betale for gildet. Billig forbruksvare blir ikke fullt sÄ billig. Inflasjonsdrivende.
Noen blir meg og deg som kjĂžper ting fra Kina. Etterhvert kjĂžper vi mindre ting fra Kina fordi billig er blitt litt dyrt.
MPCC tjener etterhvert ikke like mye penger lengre fordi noen ikke lenger har behov for sÄ mange containere Ä frakte og fordi det har blitt fryktelig dyrt.
Noen vil dermed ikke lengre betale sĂ„ mye for MPCC aksjen som jeg har tenkt Ă„ selge dyrt fordi de synes den er litt dyrâŠ
Osv osv
Jeg Ăždelegger altsĂ„ min egen festâŠ
Heldigvis har noen folk i OECD ogsÄ tenkt litt pÄ dette:
Siste avsnitt:
Arguably, the rise in ocean shipping costs could compound with other input costs pressures â due to global shortages in specific industries like semiconductors â and rising commodity prices to further push up inflation in the coming months. However, these cost-push pressures are expected to be temporary. Inflation expectations are well anchored and global spare capacity remains sizeable. As a result, a significant and sustained pick-up in underlying inflation is unlikely beyond a few quarters and monetary authorities should look through these transitory relative price shocks.»
Er det bare meg eller kan dette karakteriseres som hausing fra innsiden?
âDNB Markets acted as lead advisor for MPC Container Ships ASA and Songa Container AS on the Transaction while Clarksons Platou Securities AS and Fearnley Securities AS acted as joint M&A advisors to MPC Container Ships ASAâ.
Fra: mpc-container/investors-and-media/press-releases/2021/mpc-container-ships-asa-signs-agreement-to-acquire-songa-container-as-and-operational-update/
Du tenker pÄ oppdatert kursmÄl til 31 rett etterpÄ?
Ja?
AltsÄ dagen etter at nyheten om kjÞp av Songa C. kom?
NĂ„ gjelder dette euronext growthâŠmen jeg tror det illustrerer at man i forhold til en relativt liten andedam som Oslo BĂžrs generelt bĂžr gjĂžre sine egne vurderinger sett opp mot foretak som DnB og lign som er involvert i Ă„ sette opp disse transaksjonene.
« â Dette er ikke uavhengige analyser. Man bĂžr tenke at meglerselskapene er til for seg selv, og kun for seg selv. De er ikke til for selskapene som noteres eller for investorene. De har alltid sin egen interesse fĂžrst, sier Nesheim til E24.»